Zwaarden Bodindecha

Ik heb een zwak voor oude wapens en in het Nationaal Museum in Bangkok is in de zaal met koninklijke regalia een mooie vitrine terug te vinden waarin drie Dap of Siamese traditionele zwaarden netjes boven elkaar worden ten toon gesteld.

Het belangrijkste zwaard bevindt zich logischerwijze bovenaan in het rijtje en is bijna 200 jaar oud. Het rust in een prachtig in filigraan bewerkte gouden schede en heeft een al even fraaie greep uit dit edelmetaal. Het is een schoolvoorbeeld van het kunnen van de edelsmeden tijdens de beginjaren van het zogenaamde Ratanakosin-tijdperk (1782-1032). Het werd door koning Nangklao of Rama III aan één van zijn favoriete generaals gegeven als blijk van erkentelijkheid en als teken van het vorstelijke gezag. Ook de twee andere zwaarden, zij het in iets minder rijkelijke uitvoering, getuigen van het vakmanschap van de Siamese wapensmeden uit die tijd.

Deze zwaarden waren ooit eigendom van Chao Phraya Bodindecha. Deze Siamese edelman zag in 1777 als Sing Sinhaseni het levenslicht in Bangkok. Hij was een jeugdvriend van prins Chetsadabodin, de latere koning Rama III. Twee jaar na de troonsbestijging van Rama III rebelleerde Anouvong, de koning van Vientiane tegen de Siamese koning. Deze zond zijn oom Maha Sakdi Poisep naar Laos om de rebellie de kop in te drukken. Diens rechterhand tijdens de campagne was Sing Sinhaseni. Hij drukte meedogenloos het Laotiaanse verzet de kop in en verwierf hierdoor definitief de gunst van de Siamese koning. Hij werd omwille van zijn inzet bevorderd tot Chao Phraya Ratchasuphawadi en kreeg het erg lucratieve ambt van minister van Burgerlijke Zaken en werd een soort van kanselier. Hierdoor werd hij één van de politiek meest invloedrijke figuren uit de Ratankosin-periode. Bovendien bleek hij als militair geregeld zijn mannetje te hebben gestaan. Niet alleen in de strijd tegen de Laotianen maar zeker ook in de Siamees-Vietnamese Oorlog van 1841 tot 1845. Deze oorlog brak uit na jaren van aanslepende conflicten tussen beide landen over wie de suzereiniteit had over Cambodja.

Bronzen medaillon Bodindecha

In 1841 zond Rama III met een drastisch gebaar Bodindecha met zijn troepen naar Cambodja om er als gevolg van een erfopvolgingsconflict prins Ang Duong op de troon te zetten. In de hierop ontbrandende oorlog bleken de Vietnamezen militair de sterkste te zijn maar desondanks wist Chao Phraya Bodindecha –zij het tijdelijk – Oudong en Phnom Penh in te nemen. Ondanks het feit dat hij 1845 in Oudong belegerd werd door de Vietnamezen, kon hij toch de Vietnamezen tot een vrede door vergelijk dwingen die resulteerde in een gemeenschappelijk uitgeoefende suzereiniteit over Cambodja, waarbij de Siamese troonpretendent aan het langste einde trok. Om er op toe te zien dat Cambodja mooi in de pas van Bangkok bleef lopen bleef Chao Phraya Bodindecha tot 1848 in Cambodja. In die periode wist hij niet alleen de manklopende Cambodjaanse economie terug op het goede spoor te zetten maar restaureerde hij bijvoorbeeld ook het fort in Phratabong om er een Siamees garnizoen in onder te brengen dat de regio onder controle diende te houden. Hij keerde terug naar Siam waar hij nog geen jaar later, op 24 juni 1849, aan cholera overleed.

Chao Phraya Bodindecha kan als één van de ‘founding fathers’ van het huidige Thailand worden beschouwd en speelde een sleutelrol in het bestendigen van de toen nog prille Chakri-dynastie. Hij vormt ook een mooie illustratie van hoe in de Thaise historiografie mythe en werkelijkheid verweven worden. Zoals ook uit de opstelling van zijn zwaarden in het Nationaal Museum blijkt wordt hij voorgesteld als de legendarische krijgsman die bijdroeg tot de eeuwige roem van Rama III. De verklarende tekst bij de zwaarden luidt immers als volgt: ‘Chao Phraya Bodindecha served with perseverance, contributing tremendously to the nation, especially in military affairs.’ Terwijl hij objectief bekeken, een iets minder schitterend militair palmares had…

Zijn gewezen woning die nu deel uitmaakt van de naar hem genoemd Bodindechaschool (Soi 43/1 Ramkhamhaeng Road Bangkok) is ingericht als een museum.

1 reactie op “Drie zwaarden in het Nationaal museum”

  1. Rob V. zegt op

    Oude wapens en technieken hebben inderdaad wat moois. En wat die gekleurde geschiedschrijving in musea en boekjes betreft, tja…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website