()

Thailand presenteert zich als modern en vooruitstrevend, maar onder die glanzende oppervlakte leeft een diepgewortelde spirituele reflex. Veel beslissingen, groot en klein, worden niet genomen op basis van onderzoek of debat, maar uit angst voor onzichtbare krachten. Angst voor karma, boze geesten of ongunstige sterrenstanden.

Een kaarsrechte weg maakt plotseling een bocht om een boomgeest niet te verstoren. Een minister wacht met het ondertekenen van een beleidsdocument tot het astrologisch ‘gunstige moment’. En een bouwproject wordt stilgelegd omdat bewoners klagen over slapeloosheid veroorzaakt door een ‘verstoorde energie’. Dit klinkt folkloristisch, maar in werkelijkheid gaat het hier om een diepgeworteld patroon dat bestuur, economie en dagelijks leven beïnvloedt.

Besturen op basis van bovenaards advies

In de Thaise politiek is deze reflex openlijk zichtbaar. Verschillende premiers hebben zich laten adviseren door mediums, astrologen en monniken. Het geboortejaar van een nieuwe minister, de horoscoop van het land of zelfs de stand van Venus kan invloed hebben op politieke benoemingen.

Er zijn kabinetsbesluiten uitgesteld totdat rituelen werden uitgevoerd om boze geesten te verjagen. Parlementaire gebouwen worden ritueel gereinigd, niet als ceremonieel gebaar, maar als noodzakelijke ingreep. In veel kringen wordt het als onverstandig beschouwd om beslissingen te nemen zonder spiritueel advies.

Magie als uitvlucht voor verantwoordelijkheid

Wat deze benadering zo problematisch maakt, is dat ze verantwoordelijkheid ontneemt. Als iets misloopt, ligt het niet aan verkeerde inschatting, slecht beleid of gebrek aan planning, maar aan het lot. Aan negatieve energie. Aan karma. Niemand is schuldig, dus niemand hoeft zich te verantwoorden. De neiging om te zoeken naar oorzaken en oplossingen verdwijnt.

Zo worden infrastructurele projecten stilgelegd vanwege spirituele bezwaren, in plaats van maatschappelijke argumenten. Tijdens de coronapandemie werd het vaccinatiebeleid vertraagd, mede door spirituele bezwaren vanuit religieuze groepen. Niet vanwege onderbouwde twijfel, maar omdat het ‘tijdstip ongunstig’ was. Dat heeft reële gevolgen voor volksgezondheid en beleidsefficiëntie.

Onderwijs zonder weerwoord

Het Thaise onderwijssysteem stimuleert deze afhankelijkheid onbedoeld. Er is weinig ruimte voor kritisch denken of rationele analyse. De nadruk ligt op gehoorzaamheid, harmonie en het vermijden van gezichtsverlies. Jongeren leren vooral wat ze moeten geloven, niet hoe ze kunnen denken.

Dat voedt een samenleving waarin het normaal is om beslissingen toe te schrijven aan het bovennatuurlijke. Waarin het stellen van kritische vragen over religie, astrologie of traditie als ongemakkelijk of zelfs respectloos wordt gezien. De gevolgen daarvan reiken verder dan het spirituele domein.

De spirituele jongerencultuur

Opmerkelijk genoeg beperkt deze ontwikkeling zich niet tot oudere generaties. Ook onder jongere Thai wint bijgeloof terrein. Tarotlezers floreren op TikTok en Instagram. Edelstenen worden gedragen om energie te sturen. Relaties worden aangegaan of beëindigd op basis van astrologie. Het lijkt onschuldig, maar het weerspiegelt een behoefte aan controle die in feite leidt tot afhankelijkheid.

In plaats van onzekerheid te benaderen met feiten, ervaring of dialoog, zoeken veel mensen houvast in symboliek en voorspellingen. Het is begrijpelijk, maar het vergroot het risico dat maatschappelijke problemen worden genegeerd of verkeerd worden begrepen.

Tot slot

Spirituele beleving is onmiskenbaar onderdeel van de Thaise cultuur, en dat verdient respect. Maar wanneer angst voor het onzichtbare het denken vervangt, vervaagt ook het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen, vooruit te kijken en samen te bouwen aan een betere samenleving. Thailand staat op een kruispunt. De vraag is of het land kiest voor inzicht of blijft luisteren naar stemmen die niemand hoort.

Bronnen:

  • Kitiarsa, P. (2005). Beyond syncretism: Hybridization of popular religion in contemporary Thailand. Journal of Southeast Asian Studies, 36(3), 461–487. https://doi.org/10.1017/S0022463405000275
  • Jackson, P. A. (2009). Markets, media, and magic: Thailand’s astrologers and the 2006 coup. In M. Montesano, P. A. Jackson, A. Chachavalpongpun & A. Koh (Eds.), Legitimacy crisis in Thailand (pp. 191–213). Chiang Mai: Silkworm Books.

———————————————

Dit artikel is 198 keer bekeken

———————————————

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website