Verkoop en productie van auto’s in Thailand

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags:
1 september 2014

Op gebied van de productie van auto’s begint er voor Thailand weer wat licht te gloren aan de horizon. Zowel Toyota, Ford als Mazda hebben besloten na een gunstigere belastingmaatregel uitgebreider te gaan investeren in Thailand, onder andere in Chonburi en Rayong.

Er valt nog voldoende groei in de verkoop van auto’s te realiseren. Slechts 13.8% van de Thaise huishoudens bezit een auto. In Japan daarentegen is dit 86,5 procent.

Dit feit geeft mij een vreemd en tegenstrijdig gevoel als je soms met overvolle wegen in Bangkok of elders in Chonburi rijdt. Het tweede wat dan ook onvermijdelijk naar voren komt, hoe kunnen zo weinig automobilisten de top 10 van landen met de meeste dodelijke ongelukken ter wereld behalen? Misschien gaat er een knop om als een Thai een stuur in handen krijgt? Een soort macho gedrag zonder inzicht.

Dit jaar zijn er 3% meer nieuwe auto’s verkocht, waarbij de Mazda 3 een bestseller gaat worden. Tot eind juni gingen er 3618 auto’s “over de toonbank”. Dat betekent voor dit segment een marktaandeel van maar liefst 11%.

Voor de “grijze”markt komen er ook veranderingen. Talrijke zelfstandige handelaren importeerden auto’s in onderdelen en zette deze in Thailand in elkaar. Zij betaalden op deze wijze vaak 50% minder aan invoerrechten. Echter deze auto’s zullen in de toekomst ook gecontroleerd worden op kwaliteit en emissie waarden. daarnaast zullen deze auto’s ook gekeurd moeten worden. Gebeurt dit niet dan kan een flinke boete of gevangenisstraf het gevolg zijn. Maar hier zal ook wel weer een Thaise oplossing voor gevonden worden en dat met de bekende Thaise glimlach.

Bronnen: der Farang en directeur Suraphan uit Laem Chabang (Auto Body Work). 

1 reactie op “Verkoop en productie van auto’s in Thailand”

  1. han wouters zegt op

    Om de vraag te beantwoorden waarom Thai zo slecht rijden hoef je alleen maar naar de rijopleiding en examen te kijken. Gemiddelde aantal lessen 10-15. Rijexamen bestaat uit het achteruit inparkeren tussen een aantal sjablonen en het achteruit inrijden van een rijtje sjablonen. Verder nog een theorie-examen met een paar testjes voor de ogen en reactiesnelheid.
    Mijn vriendin is vorige week vrijdag begonnen met haar rijopleiding. 5 dagen achter elkaar 3 uur. woensdag moet ze theorie-examen doen en een paar testjes, als dat goed is kan ze donderdag het praktijkgedeelte afronden. Mocht ze daarvoor zakken dan kan ze het vrijdag opnieuw doen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website