Het succes van Lazada eCommerce

Door Gringo
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , , ,
16 juli 2018

Lazada is de nummer één online winkel in Zuidoost-Azië en is aanwezig in Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Thailand en Vietnam. Als de pionier van het eCommerce-systeem in Zuidoost-Azië, bedient Lazada 560 miljoen consumenten in de genoemde landen via haar marktplatform, ondersteund door een breed scala aan op maat gemaakte marketing-, data- en serviceoplossingen.

Met 300 miljoen voorraadartikelen van meer 3000 merken biedt Lazada het grootste assortiment producten: van consumentenelektronica tot huishoudelijke artikelen, speelgoed, mode, sportartikelen en boodschappen. De meeste artikelen kunt u ook in winkels, supermarkten, warenhuizen en op markten kopen, maar het gemak dient de mens, u bestelt online en betaalt bij aflevering. Er is een uitgebreide klantenservice en eventueel retourneren gaat probleemloos.

Het bedrijf bestaat sinds 2012 en heeft dit jaar zijn 6de verjaardag gevierd.

Wehkamp

Wat Lazada doet, is enigszins te vergelijken met de vroegere postorderbedrijven, die we in Nederland hadden. Namen als Wehkamp, Neckermann en Otto schieten mij daarbij te binnen. Als die bedrijven nog bestaan, zullen zij inmiddels ook wel op eCommerce zijn overgestapt, maar toen vulde je een formulier in stuurde het op en een poosje later werden de bestelde goederen afgeleverd. Het grote voordeel van Wehkamp was, dat men het verschuldigde bedrag in termijnen kon afbetalen. Dat kwam mijn ouders goed uit, want zo breed hadden we het niet. Die betalingen gingen trouwens per postwissel, gebruik van giro en bank was nog niet algemeen.

Oliver Jenkins / Shutterstock.com

Trauma

Ik heb zelf nog nooit iets bij een postorderbedrijf besteld, want een teleurstelling bij Wehkamp zit zo diep bij mij, dat je het haast een trauma kunt noemen. Toen ik 15 jaar oud was, had ik voor de eerste keer een colbert,  broek, overhemd en stropdas nodig voor een groot feest, dat werd georganiseerd voor alle eindexamenscholieren van middelbare scholen in Almelo. Een feest, dat je niet wilde missen, want het was in een grote theaterzaal, deftig met vele artiesten, die optraden en met bal na. En wellicht kreeg je kennis een aan leuke meid, nietwaar?

Het setje werd besteld door mijn moeder en werd net op tijd afgeleverd. Alles klopte, alleen de kleur van jet jasje…..afschuwelijk! Heel anders dan in de catalogus werd getoond kreeg ik een strontbruin jasje, net een maatje te groot, maar die kleur was het ergste. Ik wilde eerst niet gaan, want ik zou er zeker op aangekeken worden, dat ik mij met zo’n armoedig uitziend jasje zou vertonen. Maar, zoals gezegd, ik wilde het feest ook niet missen, dus ging ik. Ik viel inderdaad wel op met mijn camelkleurig colbertje tussen al die mooie zwarte en blauwe jasjes. Nu zou dat trendy geweest zijn om je met zo’n buitengewone kleur te vertonen, maar toen…. ik schaamde me dood,  maar niemand maakte er gelukkig een opmerking over. Ik heb aan dat feest overigens geen verkering overgehouden, ha ha!

nitinut380 / Shutterstock.com

Lazada in Thailand

Bij Lazada in Thailand heb ik dus ook nog nooit wat besteld. Toch staat er de laatste tijd om de paar dagen een bestelbusje of scooterkoerier van Lazada voor de deur met weer een pakje. Mijn vrouw vindt het ideaal, lui liggend op de bank en kijken naar een of andere soap en met het andere oog door de Lazada catalogus op haar mobiel telefoon neuzen of er iets is, dat zij kan gebruiken. En er is altijd wel iets, dat zij kan gebruiken voor haarzelf, onze zoon of voor het huis. Geen grote dingen, haar bestellingen voor cosmetica, een horloge, een paar schoenen, handige anti-muskietennetjes en nog meer van die (on)nuttige dingetjes zijn nooit veel duurder dan 1.000 Baht, maar al met al is Lazada nogal succesvol in mijn huis.

Tenslotte

Inmiddels zie ik nu ook regelmatig pakjes afgeleverd worden bij een buurvrouw, die Lazada ook heeft “ontdekt”. Het is kennelijk een besmettelijke liefhebberij en het verbaast mij dan ook niet Lazada grote successen boekt met hun eCommerce.

Hebt u er al eens wat gekocht?

21 reacties op “Het succes van Lazada eCommerce”

  1. samee zegt op

    Hier is het vooral ali-express waar het geld naar toe wordt gebracht in ruil voor meestal nutteloze troep.

  2. Henk zegt op

    Ik heb er een Canon camera gekocht. Kostte 18.900 Thb. Dezelfde camera kostte bij Powerbuy, toch niet de eerste de beste, nota bene in de aanbieding 27.900 Thb. We hebben er al veel gekocht, nooit geen problemen. Razendsnelle levering. Overigens is Lazada een onderdeel van Alibaba. Wereldleider in e-commerce.

  3. Bern zegt op

    Ik heb er ook alvele dingen gekocht. Het retouren van goederen die je niet goed vindt is heel makkelijk te retourneren. Even formulier downloaden en invullen afgeven met de goederen bij 7/11 Ideaal shoppen!

  4. Christiaan zegt op

    Ik woon als gepensioneerde vlaming al meer dan 4 jaar in Thailand en ik koop regelmatig bij Lazada, nog nooit geen probleem gehad, altijd op tijd geleverd. Onlangs bestelde ik een blues pedal voor mijn gitaar en de winkel die dit verkoopt (via Lazada) belde mij dat zij dit niet meer konden leveren. Heb dit op de site van Lazada via chat mail doorgegeven en ik heb de week nadien mijn bathjes zien terug op mijn rekening komen + een voucher van 100 bath om af te trekken bij een volgende bestelling. De chat gebeurde in perfect engels. Ik heb dit item terug besteld bij een andere winkel die aangesloten is bij Lazada, min de voucher van 100 bath en vier dagen nadien werd mijn gitaar pedal geleverd. Uitstekende service wat mij betreft. Ik gebruik Lazada regelmatig. Let wel op….soms zijn ze goedkoper……maar soms ook duurder.

  5. walter zegt op

    Hallo Gringo,

    Jazeker, ook Lazada is hier populair.
    Niet mijn vrouw maar ik bestel meestal de artikelen.
    Ben 100% tevreden over de service.
    Ik betaal altijd aan huis.
    Het is wel uitkijken vanwaar de goederen opgezonden worden.
    Chinese spullen best mijden, is rommel…
    Voor de rest goed te doen….

  6. thaiehans zegt op

    Ik koop regelmatig iets bij Lazada en ben er heel tevreden mee, voor al dat ik nooit zoals bij Global, Home Hub of Do Home nooit te horen krijg “No have, sir. ” het zijn bij mij meestal technische dingen voor in mijn werkplaats bv schuurbanden voor mijn band schuur machines die bij Global op een teleurstelling uitliepen van de 3 verschillende graderingen had ik elk 10 banden gekocht voor mijn Hitachi en Makita100x544 elk van de types braken al na een halve minuut schuren. Bij Global wilden ze eerst alleen de 3 gebroken banden verruilen voor nieuwe, maar die had ik nog van elke 7 stuks, ik wilde gewoon mijn geld terug en dat ze die rotzooi terug stuurden naar hun leverancier na een half uur praten door mij en mijn vrouw want Engels is niet de sterkste kan bij hun klanten service kreeg ik dan eindelijk, na dreigen nooit meer terug te komen, wat ik ooit na nog een teleurstelling, ook absoluut niet meer doe. Met de bij Lazada bestelde schuurbanden heb een tafel van 3 meter met een band kunnen doen, perfecte kwaliteit !

    • Roy zegt op

      “No have Sir” zul je wel niet tegenkomen, wel “out of stock” als je dan ietsje meer naar beneden scrolt kom je het gezochte artikel vaak wel weer tegen, maar dan wel met een veel hogere verkoopprijs als voordien.

  7. Bert zegt op

    In principe koop ik niet online, tenzij het verschil schandalig groot is.
    Ik betaal bij de lokale winkelier liever een paar procent meer.
    We klagen met zijn alle over leegstand in de binnenstad/winkelcentra etc, maar werken het zelf in de hand

  8. Walter zegt op

    Mijn vechtgenote heeft Lazada ook ontdekt, ze besteld voornamelijk kleding voor haarzelf of de dochters. Ik heb wel de afspraak dat ze eerst met mij overlegt

  9. Raymond zegt op

    Puur uit interesse: wanneer ik bij alibaba of aliexpress bestel (china) moet ik officieel invoerrechten betalen. Hoe ziet dat in praktijk uit? Is dit boven een bepaald bedrag? Wordt er op gecontrolleerd? Wanneer ik vraag of ze het pakketje met opschrift gift of sample willen versturen, trapt de thaise duane daarin? Wat is jullie ervaring?

    • Yannick zegt op

      Vroeger eens een berg kleding van Lightinthebox gehaald, goedkoop bleek duurkoop; moest de invoerrechten nog betalen. Daarbij is de kwaliteit van de Oosterse landen -met alle respect- vaak wel een stuk minder!
      Weet niet precies hoe dit allemaal in zijn werk gaat, maar zou er zeker wel mee oppassen!

      Wellicht kan je op google een beter passend antwoord vinden, aangezien invoerrechten waarschijnlijk wel per productgroep verschillen (kleding, witgoed, electronica etc.)

    • Pieter zegt op

      Mijn ervaring daarmee is wisselend, koop nogal veel technische artikelen daar bij Aliexpres en weet dat men de aankoopprijs laag op de faktuur kan houden, soms staat het bij het betreffende artikel vermeld, soms moet je er om vragen.
      Recent met een de-soldeerapparaat met een aankoopprijs van omstreeks $100, wat op de faktuur verlaagd werd naar 60.
      Of de douane het vertrouwde of niet, het duurde wel wat langer, en ik moest eerst een bewijs van aankoop overleggen. Dit werd op zijn beurt weer toegestuurd door de Chinese leverancier, waarna het product alsnog werd geleverd. Wel een waardeloos product, maar dat is een andere zaak.
      Overigens ging het om verzending naar Thailand.

  10. janbeute zegt op

    Als ik iets wil kopen zie ik het liever eerst met mijn eigen ogen en voelen met mijn eigen handen .
    Dan iets te bestellen wat je alleen kan zien door middel van op een monitor of ander soort van beeldschermpje te kijken .
    Oh ja , en mocht het bestelde artikel na een tijd de geest geven .
    Tijdens of na de garantie periode .
    Komt Lasada dan ook bij je aan de deur voor de reparatie , sturen ze een monteur oid .
    Ik ken nog de slogan uit het verleden , koop bij de man die ook repareren kan .
    Als je hier in Thailand een brommer of scooter koopt bij de merkdealer , en er is er iets mee dan helpen ze je graag , ze kennen je persoonlijk en hebben ook nog wat aan je verdient bij de verkoop .
    Koop je de zelfde soort brommer of scooter als voorbeeld te noemen de Big C , dan repareert de BigC hem niet voor je hoor .
    Dan zeggen ze je moet daar en daar naar toe , nou de merkdealer is zeker blij als hij wel de reparatie mag doen maar geen cent verdient heeft aan de verkoop .
    En als je dan ook nog eens leest hoe men het personeel behandelt bij zulk soort bedrijven als Lazada en die andere grote uit de US en Engeland genaamd Amazon .
    Dan heb ik nog wel eens mijn bedenkingen , maar ja ik ben dan ook nog ouderwets denkend .

    Jan Beute .

  11. Sjaak S zegt op

    Ik heb al diverse artikelen bij Lazada besteld. Meestal omdat ze in de omgeving niet te krijgen zijn. Ben al maanden bezig met een projector. Omdat ik deze niet meteen nodig heb, zoek ik veel op via YouTube, bekijk de recenties en kijk naar de diverse online bedrijven die deze aanbieden.
    Maar ik heb wel al diverse electronische apparaten bij Lazada besteld die daar stukken goedkoper waren dan via andere bedrijven.
    Het grootste deel was een broodbakmachine. Helaas kwam het apparaat met slechts Thaise en Chinese beschrijving. Echter heb ik het apparaat gehouden en kon op Alibaba of Aliexpress een vertaalde beschrijving vinden die correspondeerde met de nummers van de machine en van de fabrikant kreeg ik een PDF toegestuurd met een beschrijving van het model dat daarna kwam. Beide samen hielpen.
    Soms komen de artikelen veel sneller dan aangekondigd. Vroeger kocht ik vaak via Ebay en soms doe ik dat ook nu nog, maar dan kijk ik dat de waren uit Hongkong of Taiwan komen, want daarvan is de levering betrouwbaarder. Echter doe ik dat alleen wanneer het prijsverschil flink groter is of Lazada dat artikel niet aanbiedt.
    Ik ben tevreden met Lazada!

  12. Will C zegt op

    Ik heb voor de 1e keer 4 dingen geprobeerd te bestellen bij Lazada.
    1e product ging goed,werd thuisbezorgd onder rembours,was de helft goedkoper als in de winkel.
    2e product is onderweg,prijs op de site was incl.douanekosten ect. en ik was veel goedkoper uit als Ebay, Alibaba ect.moest deze wel betalen met creditcard.
    3e en 4e product was niet meer leverbaar,maar men laat het toch maar op de site staan met promotionprijs en al wat helaas veel tijd kost omdat je het voor niets zit te bestellen,telefonische navraag waarom niet ,jammer !
    Maar qua keuze,perfect,alleen vrij naamgevoelig,zodat je vaak denkt dat het artikel er niet is terwijl het onder een andere noemer wel leverbaar is.
    Dit is mijn ervaring.

    Will C

    • Bacchus zegt op

      Als je een artikel selecteert zie je rechts staan “sold by”. Dat is de naam van de winkel. Lazada is geen winkel, maar een internet platform voor winkels. Het kan dus zijn dat jij je 3de en 4de artikel bij een winkel bestelde die deze niet meer op voorraad had. De kans bestaat dat je dan dit artikel toch op Lazada ziet staan, maar dan mogelijk bij een andere winkel.

      Dat maakt het shoppen bij Lazada (of Ali Baba, of Ali Express) zo interessant omdat je het aanbod ziet van veel winkels. Heeft de een het niet, dan mogelijk de andere wel. Op deze manier kun je ook zoeken naar het goedkoopste product.

  13. Fred zegt op

    Lazada is fantastisch maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Het zelfde artikel kan ergens anders op de site voor VEEL meer aangeboden worden. Voorbeeld: een Hunting / Golf laser kijker van een bepaald merk kost op zijn voordeligst 4100 Bath en even verder 12.000 Bath. ( Zelfde merk en type )
    Een gereedschap opbergkist voor in de tuin van 9500 Baht is ook lichtelijk overdreven want bij de Big C kost deze 1950 Baht.
    Kleding voor mij met XXXL is vaak ook geen succes. Golfshirtsje komen uit China en ondanks een XXXL in de kraag, zijn ze niet veel groter dan een M.
    Kom je in NL bij de douane met je immitatie horloge, slippers of tas dan heb je een probleem bij Alle Expres is dit nieuw ! Alles wat uit China komt is gekloond en ik raad het sterk af dit niet te kopen. Voorbeeld: Een IPTV speler sterk afgeprijsd was na drie weken kapot ( een gekloond exemplaar ). Wel kreeg ik zonder problemen mijn geld terug.

    O ja, een sportsarmbandje voor mijn Apple Iwatch voor 4 euro is niet verkeerd terwijl een originele 59 euro kost.

    Veel succes met winkelen.

  14. Bacchus zegt op

    Lazada is niet te vergelijken met vroegere postorderbedrijven. Die postorderbedrijven hadden zelf fysiek goederen op voorraad en leverden zelf aan de consument. Lazada is een platform waar je jezelf als winkelier kunt aanmelden. Je maakt gebruik van de faciliteiten van Lazada. Voordeel voor de winkelier is dat hij veel meer potentiële klanten bereikt. Als consument is het makkelijk shoppen en prijsvergelijken in een gigantisch assortiment. Overigens doen Ali Baba en Amazone (deels) hetzelfde.

  15. geert zegt op

    Hoe kunnen ze zoveel goedkoper zijn?
    Ik koop regelmatig printer inkt canon g 2010 kost bij advice shop 275 bath per kleur is 1100bath voor alle kleuren kijk ik bij Lazada heb ik notabene dezelfde 4 kleuren 490 bath is advice nou zo duur of heb ik imitatie inkt bij lazada ik vertrouw het niet .

  16. Pieter zegt op

    koop regelmatig bij Lazada en ben redelijk tevreden, ook de mogelijkheid van betalen bij aflevering is wel zo gemakkelijk maar zoals reeds vermeld de prijzen kunnen nogal uiteen lopen.
    Vorige week begon mijn Philipshave zich te “melden” dat het opladen niet meer zo goed ging, nog maar 1 week scheren met 1 lading, t.o.v. voorheen bijna 4 weken met een oplading.
    Dus op zoek gegaan naar een nieuwe.
    Nu vond ik een nieuwe van Philips (serie 9000) bij Lazada, en schrik niet voor de prijs van 14.999 thb, hetzelfde type by Coolblue voor 149€, omgerekend ongeveer 5700 thb.Dat zijn hele grote prijsverschillen.
    Wacht er wel even mee tot dat ik weer in Nederland ben.

  17. tonymarony zegt op

    Wie heeft er ervaring met het kopen bij Lazada van Hugo Boss artikelen ik vraag dat want laatst kocht ik Hugo boss in zo een standje in Vila markt gelijke verpakking als de gewone jammer dan opspuiten en buiten was alle lucht weg , dus zo doende vraag ik dat,


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website