Hogesnelheidslijn tussen Bangkok en Korat heeft groen licht

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , ,
17 augustus 2017

Het kabinet heeft definitief groen licht gegeven voor de hoge snelheidslijn tussen Bangkok en Korat. China zal zich bezighouden met de aanleg van het 260 kilometer lange traject. De planning is dat het in het jaar 2021 opgeleverd zal gaan worden.

Dagelijks zullen 6 treinen met een snelheid van 250 kilometer per uur over het spoor gaan met 600 reizigers per keer. Men verwacht dagelijks ongeveer 5.500 reizigers te vervoeren. De reistijd zou 5 kwartier bedragen en de ticketprijs 535 Baht. Bussen zouden over datzelfde traject vier tot vijf uur nodig hebben. De trein zal 6 tussenstops maken bij Bang Sue (het nieuwe hoofdstation van Bangkok), Don Mueang, Ayutthaya, Saraburi, Pak Cong en Nakhon Ratchasima (Korat).

Het totale kostenplaatje wordt geschat op 179 miljard Baht. Welke afspraken hierover gemaakt zijn of hoe dit gefinancierd gaat worden is niet bekend. Zeker is dat China er niet minder van wordt, gezien haar mondiale expansiedrift!


» Laat een reactie achter


13 reacties op “Hogesnelheidslijn tussen Bangkok en Korat heeft groen licht”

  1. Tony zegt op

    12 treinen met 600 passagiers maal 365 dagen die 535 baht betalen levert 1,5 miljard per jaar op. Terugverdientijd is dus 100 jaar en dan zijn de lopende kosten nog niet er van afgetrokken. Tenzij je in de verre toekomst een giga inkomensgroei verwacht.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
    • Henk zegt op

      Er zullen vast ook nog wel inkomsten zijn uit goederen die mee vervoerd worden.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Cornelis zegt op

      ‘Terugverdientijd’ is bij dit soort projecten bepaald niet de leidraad – ook in ons land niet, de HSL en de Betuwelijn worden ook niet terugverdiend, lijkt mij.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. Ger zegt op

    Khorat – Bangkok kost 191 baht en dan heb je de keus tot en met luxe bussen met 34 zitplaatsen. Toch ruim 340 baht goedkoper dan de trein dus vraag ik me af waar ze die aantallen denken vandaan te halen. Degene met een auto zal zeker niet de trein gebruiken want duurder en ongemakkelijker en overstappers van andere provincies verder weg hebben al een keuze nl. het vliegtuig of de bus.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • FonTok zegt op

      Ben het niet met je eens. Nu komt men mij vanuit Khorat steeds ophalen, Halve familie die staat te wachten en al honger heeft bij het vertrek uit Khorat. Nu kan ik gewoon lekker met de trein voor 500 baht. Stukken goedkoper dan de auto die gehuurd wordt en het restaurant onderweg waar altijd gestopt moet worden. Voor mij is dit een geweldige uitkomst.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +10 (obv 10 stemmen)
  3. FonTok zegt op

    Hoe willen ze dit beveiligen? Gezien alle trein ongelukken en ongelukken met treinen waarbij voertuigen betrokken zijn. Ik wil dit nog wel eens eerst zien. Als het werkt zou dit prima zijn. Zou er meteen gebruik van willen maken.

    @Tony ja dat is een goeie… een zeer lange terugverdientijd zeg.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • l.lagemaat zegt op

      In Nederland heeft de Hoge Snelheidstrein na jaren nog geen meter gereden!

      Hoe zo terugverdien tijd???

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  4. janbeute zegt op

    De highspeed treinstellen zullen wel van de , bij de meeste onder ons wel bekende oerdegelijke Chineze kwaliteiten zijn voorzien .
    En wie zullen er gebruik maken van deze supertrein de gewone modale Thai , ik denk het niet .
    Was het niet beter en goedkoper geweest om een spoorweg systeem aan te leggen net zo als we die in Nederland kennen met een snelheid van rond de 150 km langs de Veluwe, is al hard zat .
    Maar ja het moet natuurlijk weer een prestige object worden van ongekende omvang , om de wereld te kunnen laten zien dat Thailand daadwerkelijk geen ontwikkelings land meer is .

    Jan Beute .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • ruud zegt op

      250 km per uur is geen hi-speed trein.

      Als ze dat gaan rijden tenminste, wat ik betwijfel.
      Dan zou het een electrische trein moeten worden.
      Diesels rijden niet zo snel.

      En de kwaliteit van de energievoorziening in Thailand is niet van een hoog niveau, met schommelingen van meer dan 10% op een dag. (soms ook 100% minder En daar sta je dan halverwege twee stations.)

      In Khon Kaen wordt trouwens een betonnen spoorbaan op pijlers aangelegd.
      Ik neem aan dat dit elders ook zal gebeuren.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. Geert zegt op

    De berekening van Tony gaat natuurlijk niet helemaal op,het traject gaat deel uitmaken van een verbinding van China naar een haven in Myanmar,goederenvervoer wordt de bron van inkomsten.

    Waar ik mij het meeste zorgen over maak, is het tekort aan technisch personeel,het rijden,keuren en herstellen van hightech treinen is niet iets wat je in een paar maanden onder de knie hebt.
    Het huidige spoorbedrijf moet in één klap een technische kloof van 60 jaar overbruggen,dit gaat niet lukken zonder de inhuur van buitenlandse specialisten.

    Ik ben voor een vergoeding van thb 250.000,- per maand beschikbaar.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Ger zegt op

      Het wordt een nieuwe spoorbaan alleen voor de high speed trein. Daarnaast wordt het huidige spoorwegnet van Bangkok naar Nong Khai verdubbeld, dit is voor de gewone treinen en het vrachtvervoer en later misschien voor vrachtvervoer van en naar China. Maar de 2 projecten staan los van elkaar.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. FVDC zegt op

    Als ze niets doen, is het ook niet goed, wordt er geïnvesteerd in high tech spoorinfrastructuur ook niet??
    aanvankelijk 6 ritten per dag, maar dat aantal zal snel uitbreiden eens ze meer treinstellen hebben.
    En veiligheid, een HSL lijn kruist geen openbare weg, en is beveiligd met ETCS of andere Chinese varianten.
    En veiligheid op de weg is gewoon een groot drama, geen enkele bus is veilig, hoeveel ongevallen per jaar met deze mastodonten ?

    Eens Korat aangesloten wordt de volgende stap de verlenging doorheen Isaan.
    Het is juist dat het klassieke smalspoornet ook aan vervanging toe is, op Europese spoorbreedte brengen is ook een enorme investering en uitdaging.
    Low Cost airlines waren aanvankelijk ook beperkt in het binnenlanden kijk nu eens..
    Als de Chinezen over geld investeren wil dit zeggen dat ze erin geloven, net zoals de aanleg van een grote spoorwegcorridor van China tot Singapore.
    Investeringen in grote infrastructuurwerken en spoorwegen hebben steeds vooruitgang en welvaart gebracht, lees het maar na,

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  7. Fransamsterdam zegt op

    China heeft het grootste hogesnelheidsnet ter wereld. De hoogste snelheden zijn 350 km/h.
    Wat men in Thailand wil aanleggen is een zgn. sub high speed net, met snelheden tot 250 km/h.
    De aanleg daarvan is zo’n 80% goedkoper en nauwelijks duurder dan een nieuwe lijn waarop 150 km/h kan worden gereden.
    Chinezen fabriceren over het algemeen conform de opgegeven specificaties, dus als u troep bestelt kunt u dat ook krijgen.
    In dit soort projecten heb ik wel enig vertrouwen, of hadden wij Hollanders met onze handelsgeest een partij afgedankte Ansaldo Breda HSL-treinen, zo goed als nieuw, niet of nauwelijks mee gereden, moeten aanbieden?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +10 (obv 10 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website