Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Johnny BG: Wie of welke bedrijven maken zich schuldig aan uitbuiting en in welke vorm is dat dan?
- Johnny BG: Dank voor de uiteenzetting, maar als het zo’n verziekt land is waarom blijft het land een populaire bestemming qua toeristen
- Kees: En daarom moet je niet Jan en alleman wai-en. De ober in een restaurant, de medewerker van 7-11, kinderen: je staat echt voor onno
- Frans: Het Thaise internationale rijbewijs is maximaal 3 jaar geldig. Is het begeleidende Thaise rijbewijs eerder aan zijn einddatum, dan
- Eric Donkaew: Een mooi, onderbouwd verhaal, Marnix. Ik ben het er voor 90% mee eens. Gelukkig niet 100%, dat zou een beetje haaks staan op het i
- Boonya: Wij hebben een l vormige kamer ongeveer 52 vierkante meter en plafondhoogte 2,6 meter. Wij hebben 2 airco’s van 9000 btu en
- Tino Kuis: Uitstekend verwoord, Marnix. Ik bewonder je kennis van zaken.
- Toine van Dijk: Vorig bericht is zonder reden verwijderd, waarom weet ik niet. Ik bestel de Chinees-Indische en Indonesische gerechten altijd
- Toine van Dijk: Dit is een bericht uit 2023. The Diff is blijkt enkel op zaterdag open te zijn. Gewoon eventjes bellen. Dit is het adres: 99/2 So
- Toine van Dijk: De eigenaar van Trindy is vorig jaar overleden en daarom gesloten.
- Rob V.: Dat komt omdat wie langer dan een half jaar in Nederland verblijft zich verplicht is om als inwoner in te schrijven. Wie korter da
- Gino: Beste, In Thailand kun je met een Uw 5-jarig Thais rijbewijs een internationaal rijbewijs aanvragen bij het Department of Land T
- henryN: Ik denk dat U dat verkeerd leest: Er staat niet dat die 185 dagen geldt voor toeristen!!! Pas als je er gaat wonen dan mag je nog
- Marnix: Het droppen van een term als “soft power” is nog heel wat anders dan weten waar je het over hebt. De door jou aangehaalde Ing
- TheoB: Ik ben de vriend waarover Rob het heeft. Weinig tijd om te reageren vanwege familie-omstandigheden en bezwaarschriftperikelen. D
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Achtergrond » Hogesnelheidslijn tussen Bangkok en Korat heeft groen licht
Hogesnelheidslijn tussen Bangkok en Korat heeft groen licht
Het kabinet heeft definitief groen licht gegeven voor de hoge snelheidslijn tussen Bangkok en Korat. China zal zich bezighouden met de aanleg van het 260 kilometer lange traject. De planning is dat het in het jaar 2021 opgeleverd zal gaan worden.
Dagelijks zullen 6 treinen met een snelheid van 250 kilometer per uur over het spoor gaan met 600 reizigers per keer. Men verwacht dagelijks ongeveer 5.500 reizigers te vervoeren. De reistijd zou 5 kwartier bedragen en de ticketprijs 535 Baht. Bussen zouden over datzelfde traject vier tot vijf uur nodig hebben. De trein zal 6 tussenstops maken bij Bang Sue (het nieuwe hoofdstation van Bangkok), Don Mueang, Ayutthaya, Saraburi, Pak Cong en Nakhon Ratchasima (Korat).
Het totale kostenplaatje wordt geschat op 179 miljard Baht. Welke afspraken hierover gemaakt zijn of hoe dit gefinancierd gaat worden is niet bekend. Zeker is dat China er niet minder van wordt, gezien haar mondiale expansiedrift!
12 treinen met 600 passagiers maal 365 dagen die 535 baht betalen levert 1,5 miljard per jaar op. Terugverdientijd is dus 100 jaar en dan zijn de lopende kosten nog niet er van afgetrokken. Tenzij je in de verre toekomst een giga inkomensgroei verwacht.
Er zullen vast ook nog wel inkomsten zijn uit goederen die mee vervoerd worden.
‘Terugverdientijd’ is bij dit soort projecten bepaald niet de leidraad – ook in ons land niet, de HSL en de Betuwelijn worden ook niet terugverdiend, lijkt mij.
Khorat – Bangkok kost 191 baht en dan heb je de keus tot en met luxe bussen met 34 zitplaatsen. Toch ruim 340 baht goedkoper dan de trein dus vraag ik me af waar ze die aantallen denken vandaan te halen. Degene met een auto zal zeker niet de trein gebruiken want duurder en ongemakkelijker en overstappers van andere provincies verder weg hebben al een keuze nl. het vliegtuig of de bus.
Ben het niet met je eens. Nu komt men mij vanuit Khorat steeds ophalen, Halve familie die staat te wachten en al honger heeft bij het vertrek uit Khorat. Nu kan ik gewoon lekker met de trein voor 500 baht. Stukken goedkoper dan de auto die gehuurd wordt en het restaurant onderweg waar altijd gestopt moet worden. Voor mij is dit een geweldige uitkomst.
Hoe willen ze dit beveiligen? Gezien alle trein ongelukken en ongelukken met treinen waarbij voertuigen betrokken zijn. Ik wil dit nog wel eens eerst zien. Als het werkt zou dit prima zijn. Zou er meteen gebruik van willen maken.
@Tony ja dat is een goeie… een zeer lange terugverdientijd zeg.
In Nederland heeft de Hoge Snelheidstrein na jaren nog geen meter gereden!
Hoe zo terugverdien tijd???
De highspeed treinstellen zullen wel van de , bij de meeste onder ons wel bekende oerdegelijke Chineze kwaliteiten zijn voorzien .
En wie zullen er gebruik maken van deze supertrein de gewone modale Thai , ik denk het niet .
Was het niet beter en goedkoper geweest om een spoorweg systeem aan te leggen net zo als we die in Nederland kennen met een snelheid van rond de 150 km langs de Veluwe, is al hard zat .
Maar ja het moet natuurlijk weer een prestige object worden van ongekende omvang , om de wereld te kunnen laten zien dat Thailand daadwerkelijk geen ontwikkelings land meer is .
Jan Beute .
250 km per uur is geen hi-speed trein.
Als ze dat gaan rijden tenminste, wat ik betwijfel.
Dan zou het een electrische trein moeten worden.
Diesels rijden niet zo snel.
En de kwaliteit van de energievoorziening in Thailand is niet van een hoog niveau, met schommelingen van meer dan 10% op een dag. (soms ook 100% minder En daar sta je dan halverwege twee stations.)
In Khon Kaen wordt trouwens een betonnen spoorbaan op pijlers aangelegd.
Ik neem aan dat dit elders ook zal gebeuren.
De berekening van Tony gaat natuurlijk niet helemaal op,het traject gaat deel uitmaken van een verbinding van China naar een haven in Myanmar,goederenvervoer wordt de bron van inkomsten.
Waar ik mij het meeste zorgen over maak, is het tekort aan technisch personeel,het rijden,keuren en herstellen van hightech treinen is niet iets wat je in een paar maanden onder de knie hebt.
Het huidige spoorbedrijf moet in één klap een technische kloof van 60 jaar overbruggen,dit gaat niet lukken zonder de inhuur van buitenlandse specialisten.
Ik ben voor een vergoeding van thb 250.000,- per maand beschikbaar.
Het wordt een nieuwe spoorbaan alleen voor de high speed trein. Daarnaast wordt het huidige spoorwegnet van Bangkok naar Nong Khai verdubbeld, dit is voor de gewone treinen en het vrachtvervoer en later misschien voor vrachtvervoer van en naar China. Maar de 2 projecten staan los van elkaar.
Als ze niets doen, is het ook niet goed, wordt er geïnvesteerd in high tech spoorinfrastructuur ook niet??
aanvankelijk 6 ritten per dag, maar dat aantal zal snel uitbreiden eens ze meer treinstellen hebben.
En veiligheid, een HSL lijn kruist geen openbare weg, en is beveiligd met ETCS of andere Chinese varianten.
En veiligheid op de weg is gewoon een groot drama, geen enkele bus is veilig, hoeveel ongevallen per jaar met deze mastodonten ?
Eens Korat aangesloten wordt de volgende stap de verlenging doorheen Isaan.
Het is juist dat het klassieke smalspoornet ook aan vervanging toe is, op Europese spoorbreedte brengen is ook een enorme investering en uitdaging.
Low Cost airlines waren aanvankelijk ook beperkt in het binnenlanden kijk nu eens..
Als de Chinezen over geld investeren wil dit zeggen dat ze erin geloven, net zoals de aanleg van een grote spoorwegcorridor van China tot Singapore.
Investeringen in grote infrastructuurwerken en spoorwegen hebben steeds vooruitgang en welvaart gebracht, lees het maar na,
China heeft het grootste hogesnelheidsnet ter wereld. De hoogste snelheden zijn 350 km/h.
Wat men in Thailand wil aanleggen is een zgn. sub high speed net, met snelheden tot 250 km/h.
De aanleg daarvan is zo’n 80% goedkoper en nauwelijks duurder dan een nieuwe lijn waarop 150 km/h kan worden gereden.
Chinezen fabriceren over het algemeen conform de opgegeven specificaties, dus als u troep bestelt kunt u dat ook krijgen.
In dit soort projecten heb ik wel enig vertrouwen, of hadden wij Hollanders met onze handelsgeest een partij afgedankte Ansaldo Breda HSL-treinen, zo goed als nieuw, niet of nauwelijks mee gereden, moeten aanbieden?