Het Thaise superioriteitscomplex

Door Gringo
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , , ,
26 oktober 2018

Dagelijks worden er door heel Thailand nonchalante beledigingen geuit tegenover mensen uit Laos. Die beledigingen komen voort uit een gevoel van superioriteit dat er bij de Thai van jongs af aan op school is ingebakken: “Thais zijn beter dan hun buren, de Lao.”

De beledigingen bereiken Lao-oren meestal niet en worden daarom zelden weersproken.

Thaise fotograaf

Vorige week echter werd een Thaise fotograaf gedwongen zich te verontschuldigen voor een lasterlijke opmerking die hij maakte tijdens het bespreken van de Vientiane Moto Expo. “Damn, they’re so Lao”, postte hij op Facebook en verwees naar foto’s die waren gemaakt door zijn Lao-collega’s. Typerend voor Thais van alle beroepen, vond hij zijn werk veel beter dan alles wat zijn buren konden produceren. Door “Lao” als synoniem voor minderwaardig te gebruiken, beledigde hij niet alleen de mensen in dat land, maar ook de miljoenen in het noordoosten van Thailand, die dezelfde culturele wortels delen. Kort na het verschijnen van de post barstten de protesten op de sociale media van Laos los.

Thais kijken neer op Laotianen

“Dit is niet de eerste keer. De beledigingen worden al sinds jaar en dag geuit. Thais kijken altijd neer op Laotianen”, stond er op de populaire nieuwswebsite Tholakhong.com. “Waarom moeten etnische Laotianen, vooral degenen die in Isaan wonen, dit gedrag van sommige Thaise mensen tolereren?”

De sterke reactie bracht de organisator van die show ertoe het contract met de Thaise fotograaf te annuleren en hem te adviseren snel terug te keren naar zijn land. Hij zocht zijn toevlucht in de Thaise ambassade in Vientiane voor de nacht en maakte een korte video van excuses aan Laotianen.

De saga van Thais chauvinisme

Het verhaal eindigt daar, maar de saga van het chauvinisme door Thais jegens hun Laotiaanse buren zal lang duren, omdat Thaise mensen van jong tot oud geïndoctrineerd zijn met een nationale geschiedenis die patriottisme boven gewone  feiten waardeert.

Het oude Lao-koninkrijk van Lan Xang omvatte het geheel van wat nu het noordoosten van Thailand is, waar de meesten nog steeds een taal en cultuur delen met mensen aan de overkant van de Mekong. Hoewel het historisch correct is om te zeggen dat Lao tijdens het vroege Rattanakosin-tijdperk een vazalstaat van Siam werd, werd het volk nooit Thais, zelfs niet degenen in Isaan.

Het Thaise nationalisme

Het Thaise chauvinisme verspreidde sinds de jaren vijftig een doctrine van “Thainess”, dat nog eens versterkt werd door anticommunistisch sentiment tijdens de Koude Oorlog. De nadruk werd gelegd op de historische veroveringen door Siam over bijna heel Zuidoost-Azië. Het feit is dat het Siamese territorium nooit iets omvatte dat in de buurt kwam van die omvang en Siam leed vele nederlagen tegen  andere koninkrijken.

Toch is het verhaal van de Siamese legers die Vientiane hebben platgebrand al generaties lang doorgegeven. De Thaise autoriteiten zijn eveneens selectief in het trots herinneren aan hoe Field Marshall Plaek Phibunsongkhram delen van Laos en Cambodja bezette tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dergelijke opmerkingen worden gebruikt om hun claims van superioriteit te rechtvaardigen.

Economie

Economisch succes in de afgelopen decennia heeft het Thaise chauvinisme gestimuleerd. De Lao-economie is achtergebleven sinds de jaren 1970 toen communisten het overnamen en tijdens de Koude Oorlog te maken kreeg met een economische blokkade. Sindsdien is er veel economische hulp uit Thailand gekomen.

Ontwikkeling van Laos

Enquêtes in Laos geven aan dat het publiek vindt dat geen enkel land vijandiger tegen hen is dan Thailand. Uitspraken zoals die van de Thaise fotograaf versterken dat geloof. Maar dingen veranderen. De economie van Laos groeit de laatste jaren sneller dan die van Thailand. Vientiane heeft zich ontwikkeld tot het punt waarop het met grote Thaise steden kan wedijveren om raffinement. Toeristen zien steeds meer het ongerepte Laos als een aantrekkelijker aanbod dan Thailand. Thaise geleerden hebben gezegd dat de Lao-elite slimmer is dan hun Thaise tegenhangers in hun omgang met China.

Onze buren hebben zelfs een uitdrukking aangenomen om de Thais te bespotten: “Do not be Thai to me.”

Bron: PattayaOne


» Laat een reactie achter


23 reacties op “Het Thaise superioriteitscomplex”

  1. Alex Ouddiep zegt op

    Beste Gringo, vaak heb ik wat toe te voegen, of aan te merken zelfs, als je wat schrijft over de Thaise geschiedenis. Er hangt vaak iets omheen van Thainess-voor-farangs. Vandaag niet. Ik neem tenminste aan dat je het er op hoofdlijnen met de strekking eens, waar je de moeite hebt genomen om het origineel te bewerken!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
    • JanPonsteen zegt op

      Do not be farang to me. Heeft geen belang hier in nu, het is gewoon een verhaal uit de geschiedenis en deze tijd. Dank je wel Gringo. Dat superioriteit gevoel van de Thai is mij ook gaan dagen sinds ik hier woon.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. Rob V. zegt op

    En dan te bedenken dat het Thaise taal en cultuur een verbastering is van dat ‘achterlijke’ Loatiaans vermengt met dat eveneens ‘achterlijke’ Khmer (Cambodjaans). 555

    Lang leven de interne kolonisatie en het Thainess dat er al meer dan een eeuw ingeramd wordt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  3. Jan zegt op

    De Thais zijn een trots volk maar daar is naar mijn mening weinig reden toe.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +26 (obv 26 stemmen)
  4. Puuchaai Korat zegt op

    Laten we het erop houden dat superioriteitsgevoel vaak voorkomt uit onwetendheid en overigens in mijn omgeving nog nooit iemand zich superieur ten opzichte van wat voor bevolkingsgroep dan ook horen uitlaten. Dus het lijkt me wat overdreven om te stellen dat dit voor heel Thailand geldt. Vaak is het natuurlijk zo dat mensen dit in hun omgeving vaak horen, maar je kunt dan niet zonder meer stellen dat het voor een heel land geldt. Ik heb altijd wel begrepen dat vluchtelingen uit welk land ook in Thailand welkom zijn. Al krijgen ze hier natuurlijk geen woning, geld en een wasmachine, net als in Nederland. Ze moeten gewoon hun eigen broek ophouden. Is ook niets mis mee en bevordert waarschijnlijk ook de terugreis naar huis als het weer veilig is of als het natuurgeweld tot rust is gekomen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Tino Kuis zegt op

      Beste Puuchaai,

      Ik heb nog nooit zo veel negatieve namen gehoord over andere volkeren als in Thailand. Chek (Chinezen) , Khaek (donkere moslims), ai muut (zwarten), en ook farang wordt regelmatig in negatieve zin gebruikt. .
      Vluchtelingen welkom in Thailand? Thailand heeft nooit het Vluchtelingenverdrag ondertekend, vluchtelingen zijn altijd illegaal in Thailand, ze worden opgesloten en verwijderd. De 150.000 of zo vluchtelingen uit Myanmar leven als 20-30 jaar in armzalige dorpen langs de grens, geen werk, nauwelijks scholing of medische zorg.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +29 (obv 29 stemmen)
      • John Chiang rai zegt op

        Helemaal eens je zou er nog aan kunnen toevoegen,dat zelfs de Thais onderling nog behoorlijk verschil maken in z.g.n. klasse verschillen.
        Verschillen die hoofdzakelijk te maken hebben met het feit waar je wieg gestaan heeft,en de daarmee betere toekomst kansen en toegangs mogelijkheden voor een kwalitatief beter onderwijs.
        De Thaise nationaliteit en het feit of je daardoor nu werkelijk zo superieur bent,speelt als ze goed zouden nadenken,een bedroevende rol.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +14 (obv 14 stemmen)
    • Rob V. zegt op

      Thai en vluchtelingen? Niet bepaald een gelukkige combinatie. Beperkt zich vooral tot rechteloos gedoog beleid in de grensstreek of uitbuiting van vluchtelingen en andere illegalen in de onderste arbeidssectoren d.m.v. illegale tewerkstelling door mensen met poen. En zoals Tino al aangeeft is het aantal labels voor de buurlanders niet gering. In de klas is het grootste Siamese rijk dat de kindjes leren zoals het stuk hier boven al duidelijk maakt, al was dat proces van nationalistisme en Thainess al van ver voor 1950 (hallo prins Damrong).

      Maar inderdaad, op individueel niveau valt het wel mee mijn Thaise vrienden en vriendinnen voelen zich niet superieur aan anderen. Logisch ook anders hadden ze niet meer tot mijn vriendenkring behoort.

      Zie ook:
      https://www.thailandblog.nl/stelling-van-de-week/thailand-moet-het-vn-vluchtelingenverdrag-ondertekenen/
      https://www.thailandblog.nl/achtergrond/isaaners-zijn-geen-thai-wie-mag-zich-thai-noemen-het-uitwissen-van-de-plaatselijke-identiteit/

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
    • Rudy zegt op

      Puuchaai Korat,
      In welk Thailand woon jij vriend? Of kom je nooit buiten? Ik woon al meer dan 20 jaar in Thailand, ga bijna elke dag op stap en word bijna elke dag gediscrimineerd of uitgelachen, ik laat dat meestal over me heen gaan want ocharme, ze weten niet beter. Zijn vluchtelingen hier welkom? Je bent hier nog niet welkom als je geld hebt, je zou het moeten opsturen en in je eigen land blijven. Denk je dat het woord ” Farang” een koosnaampje is? Als men je naam niet kent ok.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +16 (obv 16 stemmen)
    • Sir Charles zegt op

      Je hebt gelijk, vluchtelingen zijn zeer welkom mits ze illegaal lange dagen o.a in de visindustrie cq aan boord van vissersschepen willen werken om vervolgens uitgebuit te worden voor een hongerloon.

      Veel Thai willen al lang niet meer soortgelijk werk doen ook al worden ze naar Thaise maatstaf betaald maar ach geen probleem want men trekt gewoon een blik met arbeidsmigranten open uit de buurlanden gelokt met valse beloftes echter zonder enige rechten en voorzieningen zodat ze letterlijk en figuurlijk als slaven behandeld kunnen worden.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
  5. chris zegt op

    “Dagelijks worden er door heel Thailand nonchalante beledigingen geuit tegenover mensen uit Laos. Die beledigingen komen voort uit een gevoel van superioriteit dat er bij de Thai van jongs af aan op school is ingebakken: “Thais zijn beter dan hun buren, de Lao.” (citaat)
    Vervang Thailand door Nederland en Laos door Belgie en wat krijg je dan?
    “Dagelijks worden er door heel Nederland nonchalante beledigingen geuit tegenover mensen uit Belgie. Die beledigingen komen voort uit een gevoel van superioriteit dat er bij de Nederlanders van jongs af aan op school is ingebakken: “Nederlanders zijn beter dan hun buren, de Belgen.”
    Als de tweede alinea sterk overdreven is,is de eerste dat ook.
    Overal waar mensen die dicht bij elkaar wonen ‘anders’ zijn worden superieure kwaliteiten toebedacht aan de ene of de andere groep. Er is veel beeldvorming, misverstanden en onkunde, en misplaatst superioriteitsgevoel: Thais boven Lao, Nederlanders boven Belgen, witte mensen boven zwarte, mannen boven vrouwen, christenen boven moslims.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
    • Petervz zegt op

      Nou nou Chris, vergelijk je nu de Belgenmoppen (of de moppen over de Ieren van de Engelsen) met de wijze waarop de “echte Thai” neerkijkt op het Bahnnok volk in de Isan & over de rivier in Laos.
      Een aantal van die “echte” Thai stelde zelfs voor bij de volgende verkiezingen de stem van het Lao (Isarn) Bahnnok volk met slechts 1/10e te laten meetellen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
      • Rob V. zegt op

        Beste beter, blijf jij maar Thais schrijven. 555 Je schreef elders al dat je het Thais hebt zelve gemaakt zonder die kromme transliteratie. Iets dat per definitie altijd een benadering is. Hier een iets minder kromme benadering:

        อีสาน = isaan , komt geen r in voor in het Thaise schrift of uitspraak. Lange i, een S, en lange (stijgende) A klank en dan een N. Isăan

        ลาว = lao, iets lastiger. Eerst een L dan een lange A en een W. Laaw, klinkt voor ons als Lao.

        บ้านนอก = plattelandsvolk, boerenkinkels. Baannok. Dalende uitspraak: bâan-nôk.

        Nb: voor de duidelijkheid, ik hou van de Lao en baannok. Lekker down to earth.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
        • Rob V. zegt op

          Auto-correct… Peter! Dat is beter. Ben het uiteraard met je eens PeterVZ.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Alex Ouddiep zegt op

      Het is overal hetzelfde?
      Ik raad iedereen die in Zuidoost Azië reist, de nationaliteiten in de regio te rangschikken op sympathie die ze genieten bij de plaatselijke mensen. Gewoon vragen: wat is het volgens u het meest/minst sympatieke land in de buurt. Je krijgt lijstjes met onder aan bijna altijd eenbetrekkelijk welvarend boeddhistisch rijstverbouwend koninkrijk.
      Dat Is mijn ervaring althans.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  6. JanPonsteen zegt op

    Er is er maar een die zich superieur gaat zijn hier in de regio en dat is China, Laos zal moeten gaan oppassen dat het niet de zuidelijkste provincie gaat worden van China. Het land is bankroet en China geeft investeringen in infrastructuur en anderen behoeften zo word dit land oogluikend opgekocht.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  7. Rudy zegt op

    Ik was een paar jaar geleden in Vientiane voor een visum met mijn Thaise vrouw . We zijn speciaal langer gebleven omdat we het er zo naar onze zin hadden. Gemoedelijke mensen en ook lekker Beer Lao. Kan het superieure Thaise ras nog een puntje aan zuigen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  8. Kees zegt op

    Met Cambodia, Myanmar en zelfs Isan zit het dieper dan met Laos volgens mij. De Thais die ik ken laten zich voornamelijk positief uit over Laos.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. Sjaak S zegt op

    Wonend in Thailand kan dat best zijn, maar je kunt dat superioriteitsgevoel bij bijna ieder volk voelen. Zoals door sommigen hierboven geschreven wordt, druipt het bij de Nederlanders (en andere Farangs) ook van superioriteitsdenken.
    Ik ken geen volk waar dat niet gebeurd.
    In Nederland heerst dat denken in het westen, wanneer er over Limbabwe gesproken wordt, of over Tukkers, maar ook over “die Hollanders”.
    Zelfs de concurrentie tussen de steden is een onberedeneerd superioriteitsgevoel ten opzichte van elkaar.
    Zelfs op de wegen waant iedere automobilist zich beter dan 90% van de rest om zich heen.
    Misschien is het hier sterker naar gevoel.
    Je kunt in ieder geval een eindeloze lijst van voorbeelden maken. Dit denken zit in iedereen ingebakken.
    Ik denk dat ik beter ben dan iemand die veel bier drinkt en de bierdrinker vindt dat hij beter is, omdat hij zichzelf gezelliger vindt.
    Echt, ik heb tal van voorbeelden.
    Uiteindelijk zou ik willen aanraden het zo te nemen als het. Wij zij wat dat betreft niets beter.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  10. Slagerij van Kampen zegt op

    Vermeende superioriteit dient overigens maar al te vaak om een onderliggend minderwaardigheids complex te camoufleren. Overigens hebben de in Thailand woonachtige Chinezen op hun beurt meestal ook geen hoge pet op van de Thais. “Verkwisters”

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  11. jan scheys zegt op

    er is ook een kentering in het gedrag van Thai tegenover westerlingen te merken. vroeger veel respect maar dat verdwijnt zienderogen de laatste jaren. ik heb dat al een paar keren moeten vaststellen tot mijn spijt. van het onderdanige uit het verleden gaat dat nu over in een superioriteitsgevoel.
    spijtige vaststelling!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • De Inquisiteur zegt op

      Misschien komt dat door het jarenlange zeuren en klagen van die farangs? Ja, zelfs eisen stellen?
      En in bepaalde badsteden zit nu ook niet exact de fleur van de farangs … .

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +15 (obv 15 stemmen)
  12. Bert Schimmel zegt op

    Ik heb in 2003 een jaar in Thailand gewoond en vanwege mijn visa runs ben ik een paar keer in Cambodja
    geweest. Ik vond en vind nog steeds dat de Cambodjanen een stuk vriendelijker zijn en meer openstaan voor buitenlanders, dan de Thailanders,die ik soms arrogant vind. In 2004 ben ik naar Cambodja verhuisd en daar heb ik nooit spijt van gekregen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website