Heineken’s ster is verbleekt

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , ,
14 februari 2013

Na alle schermutselingen met Thaibev heeft Heineken het afgelopen jaar de uiteindelijke ‘Slag van Singapore’ weten te winnen en de alleenheerschappij over Asia Pacific Breweries verkregen.

Het lijkt een beetje op een onderlinge afspraak tussen de giganten Heineken en Thaibev, de eigenaar van onder meer Chang bier. De een neemt van het in Singapore gevestigde Fraser & Neave het belang in APB over en de ander koopt Fraser & Neave Neave op en krijgt daarmee een puik distributiekanaal in handen.

Aziatische biermarkt

Beursgoeroes waren de mening toegedaan dat onze vaderlandse brouwer er wel een erg hoge prijs voor heeft betaald. Heineken had echter weinig keus en om op de Aziatische markt actief te blijven was er geen andere uitweg. Met 30 brouwerijen in 12 landen en heel wat biermerken, waaronder het merk Tiger heeft APB, en nu dus Heineken een behoorlijk marktaandeel in Azië.

Heineken profileert zich met haar zogenaamd premium bier aan de bovenkant van de markt terwijl Chang de prijs als wapen hanteert. Tiger bier heeft met name in het Aziatisch gebied een goede naam en marktaandeel. Ook kun je constateren dat het nu tot de Heineken stal behorende Cheers langzaam als prijsvechter naar voren wordt geschoven.

En wat te denken van het Indonesische merk Bintang dat wordt gebrouwen door Multi Bintang behorend tot APB waarover Heineken nu volledige zeggingsschap heeft.

Reclame Chan

In de tijd van wijlen Freddy Heineken gebeurde er op het gebied van publiciteitsuitingen zelden iets zonder medeweten van de grote baas. Het groene flesje en de rode ster, dat was onmiskenbaar Heineken. En wat zien we? In Thailand heeft de rode ster plaats gemaakt voor een witte. Freddy zou als hij dit kon zien zich in zijn graf omdraaien en de snoodaard die dit heeft bedacht onmiddellijk ontslaan.

Biermeisjes

Wie kent ze niet, de kortgerokte Thaise biermeisjes in de outfit van het betreffende merk dat zij promoten. Een grappig gezicht om zowel een Heineken– alsmede een Chang meisje naast elkaar in hetzelfde etablissement aan het werk te zien. De Heineken dame in een soepjurk met zowel aan de voor- als ook achterzijde het woord Heineken in koeieletters over de volle lengte. De groene Heineken kleur is gebleven maar de rode ster is verbleekt en in de kleur wit uitgevoerd. Je zou bijna denken dat die extra kleur te duur is na de forse overnameprijs voor APB. Je hoeft echt geen modeontwerper te zijn om het geheel als een bedrukte aardappelzak te betitelen. Als vrouw moet je er toch doodongelukkig in rondlopen.

Aardig om te zien dat het Chang biermeisje in dezelfde kleur Heineken-groen is gekleed. Maar aan dat jurkje zit model en het is afgewerkt met een witte bef en een goudkleurige ceintuur. De merknaam staat in een beschaafd klein lettertype op haar witte bef.

Bintang

Het grote biermerk in Indonesië is Bintang, gebrouwen door Multi Bintang en eveneens behorend tot de APB-groep en nu dus Heineken. Bintang betekent ster en niemand kan zich voorstellen dat die rode ster een andere kleur zou krijgen. Wat de logica van de Thaise Heineken organisatie is om die alom bekende rode ster te laten verbleken tot de kleur wit blijft een raadsel.

10 reacties op “Heineken’s ster is verbleekt”

  1. flepp zegt op

    Enkele jaren geleden in logeerde in het Narai hotel werd ik ook verrast door een sexy biermeisje, wist niet dat je bij drie biertjes Carlsberg de vierde gratis kreeg was wel leuk om mee te maken.

  2. wimol zegt op

    Ik vind Heineken echt niet lekker en wat ik niet begrijp dat het bovendien nog duur is ook hier in Thailand.
    En niet te vergeten waar Andre Hazes aan overleden is,dus opgepast met het drinken van Heineken.

    • Kees 1 zegt op

      Moderator: uw reactie lijkt erg op chatten.

  3. HansNL zegt op

    De rode ster is verbleekt in Thailand.
    Dus vraagt men zich af waarom dat nu is.

    Veel “buitenlandse” zaken in Thailand worden aangepast aan de Thaise denkwereld, Thaise ideeen, Thaise manier van doen en de Thaise smaak.
    Dat is nu eenmaal zo.

    Echter, een rode ster wordt in Thailand toch wel verbonden met het communisme.
    Wellicht zit hem daar de kneep?

  4. andre zegt op

    Heineken is een marketing product maar vergeleken met ‘onze Belgische bieren..,zeker smakeloos, zelf op plaatsen afwaswater genoemd.., vind wel de Bintang Zero; weinig alcohol een zacht drinkend biertje.., eigenlijk ‘alcoholvrij’ maar door het natuurlijke proces kan dit niet..,en je voelt het ook na een paar blikjes je wordt er een beetje ’tipsy’ van !!
    Weet niet of een variant ervan in Thailand te krijgen is? in Indonesie wel en het verkoopt goed in bvb Carrefour..,grtjs ,)

  5. Hans van Mourik zegt op

    Het “Heinekenbier” in Thailand is niet lekker!
    Heinekenbier dat in Singapore is gebrouwen, en dat veelal belastingvrij te koop is bij diverse grenzen tussen Thailand en buurlanden is een stuk lekkerder dan de Heineken die in Thailand gebrouwen is.
    Deze belastingvrije Heinekenbier heb ik enkel daar te koop gezien in blikjes (33 cl),
    en in een overpak van 24-blikjes.
    Wat mij wél opvalt op deze site en de reacties.,dat de meeste hier het Heinekenbier NIET lekker vinden!
    Aan mij de vraag…hoe komt het dan dat wereldwijd Heineken bij een van de meest gedronken bier is?

    • RonnyLadPhrao zegt op

      Omdat men door reclame, de mensen wil laten geloven dat ze iets lekker aan het drinken zijn.
      Neem nu Thailand – Je zegt zelf dat het niet lekker is maar toch wordt het door vele Thai gedronken.
      Niet omdat het lekker is maar omdat het goed staat om bier te drinken met een buitenlandse naam.
      Ik vind Thais bier vele malen lekkerder.
      Wat de smaak betreft en dat het Heineken bier in Singapore beter is dan dat van Thailand – Het is net zoals Coca Cola en andere frisdranken. Men past de smaken aan aan het land waar het verkocht wordt.

      In ieder geval drink ik het niet want ik vind het smaakloos. Een bier zonder karakter.

    • Gringo zegt op

      Ja, dat klopt, Hans, de meeste reacties over Heineken op dit blog zijn negatief. Laat ik dan de stem van de zwijgende meerderheid zijn, want ik vind Heineken WEL een lekker pilsje met een prima karakter en een goede smaak.

      Af en toe drink ik wel een Singha biertje, maar alle andere merken, Chang, Dan Mig en bovenal Leo vind ik maar niets.

  6. Kees 1 zegt op

    Ik schaar me deze keer helemaal achter Gringo
    Alhoewel ik geen Bier drinker ben. ( Ik heb liever een wijntje ) mag ik zo af en toe op een terrasje wel een lekkere kouwe Heineken drinken. En die smaakt mijn altijd heerlijk
    Zowel in NL als in Thailand. Wel smaakt hij in Thailand anders. Ik weet dat vroeger
    Arsenicum werd toegevoegd aan export bier dit in verband met de houdbaarheid.
    Nu word er Tannine gebruikt. Daar krijg je hoofdpijn van. En hoe meer er van in het bier gaat zal de smaak ook wel veranderen denk ik Maar
    Ik kan mij niet voorstellen dat dat de smaak van afwas water is zo als Andre hier boven
    Stelt Er zijn nog al wat meer mensen die Heineken lekker vinden. Als we ff naar onderstaande kijken

    Heineken is actief in178 landen. Met een totaal bier volume van 164,6 miljoen hectoliter
    Hij heeft meer dan 140 brouwerijen in 71 landen. En is 1 van de meest verkochten bieren op de helle wereld

    De groetjes van Kees ik neem er nog 1 Proost

  7. Sir Charles zegt op

    Zie nu pas dat mijn aanvankelijke reactie van enkele dagen geleden niet geplaatst is terwijl ‘niet te drinken’ toch normale fatsoenlijke woorden zijn.
    Maar goed zal voortaan schrijven dat ik al dat Thaise bier ‘niet lekker’ vind wanneer ik wil aangeven dat wanneer verblijvende in Thailand daarom daar liever altijd Heineken nuttig. 😉

    Redactie: ‘niet te drinken’ was geen probleem, maar de discussie paste beter in het Bierblad dan op Thailandblog.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website