Camera’s in Pattaya moeten verkeersveiligheid verhogen

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , ,
8 augustus 2018

Sinds kort wil het gemeentebestuur van Pattaya maandelijks de verkeerssituatie op de agenda hebben. Chonburi heeft de twijfelachtige eer om als een van de provincies van Thailand de meeste verkeersslachtoffers te tellen. Men wil in kaart brengen wat hiervan de oorzaak kan zijn.

Op zich een loffelijk streven, maar bij elk (dodelijk) ongeluk kan men toch wel vaak de oorzaak achterhalen, dus zou het streven kunnen zijn daar meer aandacht aan te besteden. Als een van de speerpunten wil men de controle op het dragen van helmen intensiveren, maar ook de snelheid aanpakken.

Op een paar punten in Pattaya zijn speciale camera’s aangebracht, die zowel het negeren van het rode stoplicht vastleggen alsmede de snelheid waarmee sommigen een kruispunt passeren.

Daarvoor gebruikt men 2 speciale camera’s naast elkaar en 8 verlichtingselementen, die samen voor een duidelijk beeld zorgen. Hoe het een en ander zich in de praktijk zal gaan ontwikkelen, blijft nog de vraag. De plannen zijn er maar nu nog de uitvoering en handhaving op langer termijn.

No votes yet.
Please wait...

9 reacties op “Camera’s in Pattaya moeten verkeersveiligheid verhogen”

  1. Constantijn van Ruitenburg zegt op

    Whahaha, wat een mop. En de Thai gaat zich daar aan houden. No way. Je kan camera’s ophangen, extra stoplichten plaatsen enz. Het is allemaal dweilen met de kraan open. Kijk elk jaar maar naar the Seven Dangerous Days. Ja we gaan het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. Gaat ze ook nooit lukken want het worden er elk jaar meer….

  2. Van dijk zegt op

    Camera’s om de veiligheid te vergroten, dat weet een kind wat hiervan de oorzaak is,
    Wat te denken van door rood rijden, ee bekende uitspraak in patatayais, wil de veiligheid handhaven,dan moet je achter iedere thai een politie agent plaatsen. (Niet van mij dus)

  3. teun zegt op

    Om te beginnen moeten 3 zaken principieel worden aangepakt t.w.
    1. mentaliteitsverandering (verkeersregels/-borden naleven. Bij herhaald huftergedrag: rijbewijs voor 3 jaar innemen.
    2. rij-opleiding sterk verbeteren en rijden zonder rijbewijs met 5 jaar gevangenisstraf “belonen”
    3. auto’s/motoren zonder fatsoenlijke WA verzekering (met een behoorlijk eigen risico) direct van de weg afhalen en verbeurd verklaren. Dat kan nu nog niet. Helaas.

    Laatst veroorzaakte een “poppetje” met haar Mercedes (statussymbool) een ongeluk. Bleek ze niet WA-verzekerd te zijn (“Mercedes is erg duur in aanschaf en dus ook in verzekering…..??”). Dat argument is dus onzin! Het gaat om WA-verzekering en niet om casco-verzekering. En als je een Mercedes kan kopen, maar een verzekering te duur vindt, is er echt iets mis met de verstandelijke vermogens.

    Ik ben bang echter, dat het bij onderzoek zal blijven en dat (normale) maatregelen zullen uitblijven.

    • Top martin zegt op

      U heeft volledig gelijk. Ons woord ,,verantwoordelijkheid,, kun je een Thai niet zo verklaren, dat hij het ook begrijpt cq. wil begrijpen.
      Hier in Sakaeo rijden de veel ,,brommers,, zonder nummerplaat, zonder verzekeringsbewijs a d brommer, zonder helm, licht en rijbewijs.
      Geen handhaving, geen bestraffing.
      .
      Ik heb aangereden van links door een brommer die er dan vandoor ging. Hij stond echter mooi scherp op mijn dashcam en was de politie als fruithandelaar bekend. Hij werd thuis opgehaald. Op de politiepost werd hij ontvangen als ,,held,, waarbij de politie erg verbaasd was, dat ik mijn schade betaald wilde hebben.

  4. teun zegt op

    Foto bij artikel geeft een aardig beeld van gebrek aan mentaliteit trouwens. Hoezo gelden er verkeersregels en verkeersborden?

  5. Cor zegt op

    Ik kan het bijna niet meer horen, ik krijg er braakneigingen van;
    De controle op het dragen van helmen intensiveren. Die politie agenten moeten eerst eens voor hun eigen deur vegen, de meeste agenten dragen zelf geen helm. Kijk maar eens op de strandpromenade van Pattaya al die politie hulpjes met die blauwe pakjes aan over de strand promenade scheuren, die staan allemaal boven de wet van Thailand die hebben dat niet nodig een helm te dragen. En dan al die hoge pieten met die politie petten op hebben dat al helemaal niet nodig,
    die staan ver boven de wet uit “met hun neus”.

    En dan door rood licht rijden, als je van Pattaya Klang de beachroad op rijd heb je het eerste stoplicht al voor voetgangers, daar rijden ze allemaal doorheen zelfs de politie auto’s die voor de lol met rode flitslampjes aan rijden over de beachroad omdat ze dat zo leuk vinden. Bah Bah Bah

  6. janbeute zegt op

    Geloof mij het enigste wat werkt is als je de Thai in zijn portemonee pakt . Cameraas langs de weg voor snelheid , voor rood licht voor overschrijden van gele doorgetrokken lijnen enz enz .
    En dan de beelden koppelen aan een fikse bekeuring , net zo als in veel westerse landen ,dat helpt .
    Kom je een week of twee achter via de post , dat je nog eens een paar duizend bath aan bekeuringen hebt uitstaan en per omgaande moet betalen anders volgt inbeslag name van het voertuig . Reken maar dat ze snel hun rijgedrag gaan aanpassen .
    De rest van de oplossingen incl een rijopleiding zet hier in Thailand totaal geen zoden aan de dijk .
    Vervolgens al die politie boxen langs de weg onmiddelijk sluiten en het hele korps aan het werk zetten .
    Na ochtend appel op de motor met camera en bonboekje uiteraard ook savondsen snachts .

    Jan Beute .

  7. Fernand Van Tricht zegt op

    15 j Pattaya…de stoplichten werken maar de automobilisten rijden door het rood.Ik duw op de knop en wacht tot het groen is om over te steken.80% automobilisten rijden door rood…uitkijken dus!
    Ook zou men op de beachroad max 30 km mogen rijden wegens de drukte.

  8. chris zegt op

    Beste Jan,
    Ik geloof je niet en heb daar ook redenen voor.
    Bijna in alle landen waar onderzoek is gedaan naar straffen voor verkeersovertredingen is de ergste straf die de overtreder kan bedenken het afnemen van het rijbewijs voor kortere of langere termijn. In Thailand kan dat gecombineerd worden met het het ongeldig verklaren van de ID als men de boete niet betaalt. Maar neem van mij aan: dat geld komt er want wordt geleend bij familie, vrienden of kennissen of een laon shark. En daardoor worden weer meer mensen in het ongeluk gestort.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website