Vandaag las ik een artikel in een Engelstalige Thaise krant en dat ging over klantenservice. Het ging over iemand, die een nieuw duur kostuum naar een stomerij had gebracht en het als een vod terugkreeg. Het verhaal was verder nogal langdradig, vond ik, maar het kwam er op neer, dat hij wel terugging met een klacht, maar niet boos mocht of wilde worden vanwege zijn karma.

Ik zat er over na te denken welke ervaring ik heb met een klantenservice en ik kwam tot de conclusie, dat ik er niet of nauwelijks over mee kan praten. Oh, ik kan wel eens klagen over een te hoge rekening in bar of restaurant, maar ik ben nog nooit naar een winkel teruggegaan met een klacht over iets wat ik er gekocht heb. Met dat iets bedoel ik dan bijvoorbeeld een telefoon, elektrische apparaten, meubels, kleding, schoenen of zo.

Ik weet wel zeker, dat bloglezers hele verhalen kunnen vertellen over de klantenservice in hun eigen land, maar heeft u ervaring heeft met klachten over een levering in Thailand? Ging u terug naar de winkel of leverancier en hoe werd uw klacht behandeld?

Dus, nogmaals, niet reageren met een klacht over die ladydrink, die u duur moest betalen of een naar uw mening te hoge taxi-rekening. Hoe reageerde de leverancier op uw klacht, dat uw nieuwe telefoon het plotseling begaf, de zolen van uw nieuw gekochte schoenen na een week al loslieten, uw nieuwe bontgekleurde polo na 1 keer wassen een andere kleur had aangenomen. Als u garantie had, werd die dan goed toegepast bij uw klacht?

Ik ben benieuwd!

20 reacties op “Vraag v/d week: Klantenservice in Thailand”

  1. Fransamsterdam zegt op

    Ik moest heel diep graven, maar nu schiet me iets te binnen.
    Er was eens een 7-eleven waar ik en mijn gezelschapsdame geen bestek mee hadden gekregen bij zo’n maaltijdje die ze in de magnetron voor je opwarmen. Daar kwamen we op de hotelkamer pas achter. Geen probleem natuurlijk, het hotelpersoneel kwam bestek brengen.
    Een paar dagen later was ik met dezelfde dame weer bij die 7-eleven en ik liet haar natuurlijk uitgebreid klagen over deze onvergeeflijke fout. We hadden de hele nacht niet geslapen (van de honger), de ratten waren erop afgekomen, kortom, het werd flink aangedikt. Het meisje achter de kassa snapte het direct en het verantwoordelijke personeelslid werd erbij geroepen en pro forma de oren gewassen. Vervolgens werden wij uitgenodigd om haar een pak slaag te geven. Hilarisch. Tenslotte mochten we bestek voor de rest van de maand uitzoeken en we aten nog lang en gelukkig.
    De moraal van dit verhaal moet u zelf maar uitvogelen.

  2. Soi zegt op

    Op een vraag als deze zullen negatieve en positieve reacties volgen. Ik heb over de eerste categorie lang moeten nadenken, maar kwam niet tot ‘ergernisvolle’ voorbeelden. Wel tot een aantal plezierige ervaringen. Ik geef er 5, maar ik ken er meer:

    Onlangs kwamen we terug van een korte buitenlandse reis en meldden we ons bij het hotel in BKK. We hadden online eerder voor 3 nachten een standaard kamer geboekt. Er was een vergissing gemaakt en we kregen superior. De volgende ochtend zouden we moeten verkassen naar de geboekte standaard, werd afgesproken.
    Echter bleek die de dag erop niet voorradig (?), en mochten we, met excuses en zonder bijbetaling, de superior blijven betrekken. Prachtig!

    Medio 2014 hebben we de Thai buitenkeuken, de parking en de schuttingen onder handen laten nemen door een Thai particulier klussenbedrijf. Je kent ze wel: man, vrouw, een paar familieleden of kennissen, hun kinderen die meekomen. Volgens plan en afgesproken prijs afgehandeld. Tot nu hebben we de ‘voorman’ 3 x gebeld omdat er wat stuk was, iets los zat, een kleine verandering nodig was. Elke keer na telefonische afspraak mooi op tijd, en slechts 2 x tegen kleine betaling. Netjes!

    Een Thaise schoonzus wilde haar manier van huishouden meer vorm geven, en vroeg ons haar te helpen met het kiezen en kopen van een heuse turbo-stofzuiger bij de plaatselijke wit- en bruingoedgroothandel. Het werd er een van Zuid-Koreaans makelij. Na een week begaf die het. Er mee terug naar de winkel. De stofzuiger ging door vele handen, werd meermalen aangesloten op het stroomnet, maar werken?, …., hoo maar. Moest terug naar de fabriek werd gezegd, kom over 3 weken maar terug. Zo gezegd, zo gedaan. Echter, geen stofzuiger, en nog eens een 3 weken wachten. Vervolgens na die 3 weken gebeld. Stofzuiger bleek retour van de fabriek. Wat bleek: schoonzus kreeg een gloednieuwe, in originele gesloten verpakking, omdat van de eerste de motor absoluut niet meer aan de praat was te krijgen. Mooi toch?!

    Een jaar of wat geleden kocht ik een gloednieuwe laptop voor mijn vrouw in een van de lokale shoppingmals bij een merkdealer. Als extra kregen we een laptoptas mee. Op de onderdelen bleek een jaar garantie te zitten. Na dat jaar nadien bleek de snoer van de netvoedingadapter gebroken. Dat stuk werd gratis vervangen, ondanks dat het garantiejaar voorbij was. Prima!

    Mijn vrouw kocht onlangs een 5 tal witte T-shirts met ronde hals van XL-maat. Ik vond ze te klein, prefereer vanwege het warme weer een V-hals. Ondanks dat één shirt uit de verpakking was gehaald, (maar niet aangetrokken) kon ze moeiteloos twee dagen later ruilen tegen 5 gewenste shirts, maat XXL. Geweldig!

  3. RonnyLatPhrao zegt op

    Ik had twee jaar terug een i-phone type U5S van het Thaise merk Eye-On gekocht. Prijs 5995 Baht.
    Er zat een jaar garantie op.
    Het toestel werkte een maand of 8 zeer goed tot er plotseling geen WIFI ontvangst meer was.
    Ermee naar de verkoper.
    Geen probleem zei de verkoper, want het toestel is nog binnen garantie.
    Het zou wel 8 weken duren eer ik het terug zou hebben, want het moest naar de fabriek.
    Na goed 3 weken kregen we al telefoon dat het hersteld was.
    Ik heb het toestel nadien aan de dochter van mijn schoonzuster gegeven en tot op vandaag werkt het nog prima.

    Correct geholpen en een goede dienstverlening in dit geval.

  4. Blomme Eddy zegt op

    Beste wij hebben juist een nieuw wasmachien gekocht bij Home-Pro een LG ze hebben het komen plaatsen en laten werken niet GOED !! twee dagen later een ander wel van het zelfde merk prijs in de 20.000thb weer niet goed klantenservice gebelt en ja hoor wij konden een ander merk krijgen als het duurde was bijleggen hebben wij ook gedaan Electrolux geweldig machien je ziet klantenservice heel GOED bij Home-Pro zonder problemen het is ook waar je het gaat kopen groetjes.

  5. Thaimo zegt op

    @Fransamsterdam ik zou me kapot schamen deelgenoot te moeten zijn van zo’n trieste aanpak, gelukkig dat zulke maffe taferelen niet in Nederland plaatsvinden. Cultuurverschillen blijf je houden.

    • Thaimo zegt op

      Veel (niet alle) Thaise dames met een farangman aan hun zijde voelen zich zowieso al superieur aan hun soortgenoten en zullen dat ook laten merken ook vaak door arrogant, autoritair en tegelijkertijd kinderlijk onvolwassen gedrag, vaak tot op het vernederende af. Helaas.

    • evert zegt op

      Moderator: Reageer op het artikel en niet op elkaar.

  6. Rembrand zegt op

    Ik heb een heel recente, negatieve ervaring met Lazada. Ik kocht bij hen circa drie weken geleden een kleine reislaptop met 11.6 inch scherm alsmede een tas voor deze laptop. Deze laptoptas was volgens de omschrijving geschikt voor laptops met een 10 tot 12 inch scherm. Een week na de computer arriveert de tas keurig verpakt in krimpfolie. Dus uitpakken en uitproberen of mijn nieuwe laptop past in de nieuwe tas en u raadt het al: de tas is te klein.

    Dus contact opgenomen met de klantenservice, het probleem uitgelegd en men adviseerde mij op de website het retourenformulier in te vullen en een afdruk samen met de tas terug te sturen naar een opgegeven adres. Na een week krijg ik de tas weer thuisbezorgd met de mededeling dat de verpakking was verbroken en de retour daarom dus niet geaccepteerd kon worden. Bellen met klantenservice is moeilijk omdat als je voor Engels kiest de verbinding verbroken wordt en als je toevallig wel iemand aan de lijn krijgt die Engels spreekt, dan is het communiceren moeilijk omdat de kennis van het Engels op lagere school niveau is.

    Ik heb nu een brief geschreven en toevallig vandaag gepost aan de hoogste baas van Lazada en hem uitgelegd dat dit de meest effectieve manier is om een klant weg te jagen. Je belooft dat een product geschikt is voor de klant, je verpakt het in een verpakking die geopend moet worden om het product te proberen, je levert een product dat niet overeenkomt met de omschrijving en dan wijs je vervolgens de retour af omdat de verpakking is verbroken. Ik weet niet of ik er ooit iets van weer hoor, maar ik ga ervan uit van niet. Mijn schade bedraagt 500 Baht.

  7. ruud zegt op

    Bedrijven staan niet altijd open voor service.
    Ik kocht een keer een printer bij Big C, maar toen ik later nieuwe toner wilde hebben, kreeg ik te horen dat ze die niet verkochten.
    Dat was ook gelijk de laatste keer dat ik daar iets heb gekocht buiten kleren en etenswaren.

    Later bij Central ook een stozuiger gekocht.
    Een luchtfilter moet echter speciaal worden besteld en kan een paar weken duren.
    Ik kon het wel zelf ophalen of bestellen bij de leverancier van die stofzuiger.

    • Ruud NK zegt op

      Sorry Ruud,
      Ik vind dit niet echt klachten. Dit kan je ook in Nederland overkomen. Ik ben al even in Thailand, maar had je daar in Nederland niet speciale winkels voor dit soort zaken. Geloof dat die De Handyman heetten.

      • ruud zegt op

        Als ik in een winkel een printer koop, verwacht ik toch echt dat ze de toner ook hebben.
        Bovendien hebben ze geen Handyman in Thailand.
        Ze konden me overigens ook niet vertellen, waar ik de toner dan wel kon kopen.

        • RonnyLatPhrao zegt op

          In elke “Mall” is er wel een afdeling waar er genoeg winkeltjes zijn die toners verkopen.

          Bovendien vind ik dat er net veel “handymen” zijn in Thailand. Zeker in die sector. 😉

        • CorKorat zegt op

          Als je in Thailand een stofzuiger wilt, is het niet zo maar vanzelfsprekend dat ook stofzuigerzakken geleverd worden. Dien je na te vragen, en niet bij voorbaat aan te nemen dat het wel zal zijn zoals bekend vanuit land van herkomst!

  8. roja zegt op

    op zich heb ik goede ervaringen met de service ; maar ik koop dan ook hoofdzakelijk bij Home-Pro etc en Central Plza in Khon Kean . Alleen met de HONDA PCX heb ik grote problemen gehad . Dankzij mijn rechtsbijstandverzekering van ARAG – via OOMverzekringen – voor Thailand is alles goed opgelost .

  9. Cor zegt op

    2 jaar geleden in Korat een tondeuse gekocht. Helaas trok het ding de haren uit mijn hoofd in plaats van af te snijden. Terug naar de winkel en zonder bijbetaling een duurder apparaat van een ander merk meegekregen.

  10. bal bal zegt op

    Ik had een Inductie plaat gekocht na 5 maanden kapot he ik gekocht bij TESCO moest het naar een service center brengen na twee weken belde ik het is naar Bangkok gestuurd en een week later langs geweest het stond nog in de zaak ik een beetje boos .
    De man belde naar Bangkok en zou over drie dagen worden op gehaald maar duurde mij drie maanden toen ik het artikel terug heb gekregen vind ik heel erg lang.

  11. pw zegt op

    Ik kocht bij PowerBuy in Udon Thani een zeer fraaie alles-in-1-computer van Lenovo, prijs 49000 baht. De grafische kaart ging kapot na 15 maanden. Dat was dus buiten de garantie-termijn van 12 maanden. Machine toch afgegeven en gevraagd de kaart te vernieuwen. Na enkele weken de machine weer opgehaald. Kosten? Nul baht. De fabrikant geeft 3 jaar garantie!

    Een ander geval tikje negatief maar ook hilarisch.
    Ik kocht een schaakspel bij Robinson. Er blijken voor zwart 2 dames in te zitten i.p.v. een dame en een koning. De verkoopster vond dit geheel geen probleem en wilde korting geven.

  12. lung addie zegt op

    Ik heb twee ervaringen, een zeer goede en een zeer slechte.
    Eerst de goede ervaring: zowat een maand geleden een splinternieuwe scooter gekocht. 3 jaar garantie of 30.000km. Verleden week weigerde de scooter dienst. Naar de hoofdgarage, waar de scooter aangekocht werd, in Chumphon gebeld en daar werd ik doorverwezen naar een lokale dealer/technieker in Pathiu. Daar stelde de technieker onmiddellijk het euvel vast docht had het wisselstuk niet en verwees me naar de hoofdgarage in Chumphon. Daar de scooter toch reeds op de pickup stond was dit geen probleem. Daar aangekomen kende men het probleem: een fabricagefout. Het defecte onderdeel werd probleemloos en gratis vervangen door een verbeterde versie: zeer goede service.

    Zowat een jaar geleden een antennerotor+sturing, zware uitvoering, voor radioamateur gebruik gekocht. Prijs 52.000THB. Na twee maand weigerde de rotor dienst. Rotor uit de 22m hoge mast gehaald en gemeten wat er fout was: elektrische stuurmotor was verbrand. Contact opgenomen met de firma in BKK. Moest de rotor , welke in garantie was, opsturen naar een zekere Mr Art, wat ook gebeurde met de meetresultaten erbij. Na 3 maand niets gehoord te hebben en veel telefonische doorschakelingen, vertelde Mr Art mij dat de motor verbrand was, iets wat ik wist, en een nieuwe moest bestellen in Japan. Opnieuw 3 maanden later en dezelfde doorschakel miserie vertelde Mr Art mij dat de rotor “onherstelbaar” is…. Ik vraag hem die dan te ruilen voor een nieuwe daar de waarborg niet verlopen was. Hij zou dus een nieuwe opsturen…. nu, opnieuw 5 maanden later NIETS gehoord, niets gezien en Mr Art totaal onbereikbaar, zelfs niet gekend als ik bel. Schriftelijke klacht neergelegd bij de hoofdzetel in Japan : geen enkel antwoord. Klacht neergelegd in BKK: Customers Protection Service … kunnen niet helpen … ??? Kan enkel nog naar de politie om een aanklacht wegens “diefstal” in te dienen maar lezer weet waar dit toe zal leiden : NIETS.
    Mijn “vermoeden” : Mr Art heeft de rotor hersteld en verkocht als nieuw, het geld gewoon op zak gestoken.
    Geen goede ervaring.

  13. janbeute zegt op

    Ik koop altijd machines zoals bv een generator of bruschcutter , boor machine , airco oid bij de lokale leverancier in mijn direkte omgeving .
    Vaak zijn de aanschafkosten een ietsje duurder als bij de grote zaken als bv Global House .
    Maar zou mijn generator niet werken , of de airco binnen en buiten de garantie termijn , hup naar de lokale dealer en het wordt zonder of met geringe kosten weer vlot verholpen .
    Koop je iets bij de Big C , Makro of Global House .
    Dan moet je altijd de spullen daar weer naar toe slepen , heb je de bon van aankoop nog wel etc etc .
    Na reparatie kun je er weer naar toe .
    De mensen hier kennen je ook , daar ik hier woon .
    Ietsjes duurder veelal , maar nummer een in service .
    Vroeger was er een slogan in Nederland , en die luidde .
    Koop bij de man die ook repareren kan .
    Daarom zal ik ook nooit een brommer of fiets of TV bij de Big C of Lotus kopen .

    Jan Beute

  14. NicoB zegt op

    Heb meerdere voorbeelden van goede service, hier een paar:
    Koelkast gekocht, deur sloot niet goed en flessenhouders pasten niet, controle door de leverancier aan huis gedaan, deur vervangen, prima geregeld.
    Onlangs, plafondlamp gekocht Global House, wordt de lamp gecontroleerd in de shop voor vertrek, vooral op breuk van het glas, blijkt bij uitpakken dat er beschadigingen op het glas zitten, bij Global House werd zonder meer een nieuw exemplaar ter beschikking gesteld.
    Een man heeft voor ons 2 waterputten gegraven, allemaal prima gegaan, adviseerde en zegde toe deze nu en dan schoon te maken, daar was het tijd voor, wij er naar toe, zou langs komen, nooit meer gezien, ondanks dat we bereid waren een formidabele prijs te betalen, we knappen het nu zelf op.
    Zo zijn er meer, over het algemeen goede service, afhankelijk van het artikel kies ik voor een lokale leverancier, bv. laptop gezien de mogelijk noodzakelijke assistentie, of een grotere winkelketen, bv. grote koelkast.
    NicoB


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website