
BANGKOK – Bangkok Airways verwacht dit jaar 4,7 miljoen passagiers te vervoeren. De vraag naar vluchten richting Koh Samui is daarbij een belangrijke aanjager van de verwachte winstgroei in 2025. De luchtvaartmaatschappij speelt in op de stijgende vraag door routes uit te breiden en te investeren in vlootvernieuwing.
Uit het jaarverslag blijkt dat Bangkok Airways over 2024 een omzet van 26,04 miljard baht realiseerde, tegenover kosten van 20,64 miljard baht. De nettowinst kwam uit op 3,8 miljard baht. De operationele winst bedroeg 5,45 miljard baht. Met een EBITDA-marge van 28% en een schuld/eigen vermogen-verhouding van 2,53 toont de luchtvaartmaatschappij zich financieel robuust.
Volgens topman Puttipong Prasarttong-Osoth ligt de focus dit jaar op 48.000 vluchten met een gemiddelde bezettingsgraad van 82% en een gemiddelde ticketprijs van 4.200 baht. De route Bangkok–Samui is koploper in populariteit: het aantal vooruitboekingen voor maart tot en met september 2025 steeg met 14%.
In het vierde kwartaal hervat Bangkok Airways de verbinding Samui–Kuala Lumpur. Deze dagelijkse vlucht is gericht op Europese reizigers die overstappen op Kuala Lumpur International Airport.
De luchtvaartmaatschappij onderhoudt momenteel 19 routes, waarvan elf binnenlands en acht internationaal. Tot de buitenlandse bestemmingen behoren onder meer de Malediven, Singapore, Siem Reap en Chengdu. Daarnaast breidt Bangkok Airways haar samenwerkingen uit met 30 codesharepartners en ruim 70 interline-overeenkomsten wereldwijd.
Ook het vlootbeheer wordt aangepakt. De maatschappij exploiteert dit jaar 25 toestellen en start vanaf 2026 met de vervanging van haar ATR72-600’s. In totaal worden twaalf nieuwe turboprops verwacht, met leveringen tot en met 2028.
Op infrastructuurniveau worden de luchthavens van Samui en Trat aangepakt. De passagiersterminal op Samui ondergaat een renovatie vanaf het vierde kwartaal. Op Trat Airport wordt de landingsbaan verlengd voor het gebruik door straalvliegtuigen.
Bangkok Airways is gastheer van de 69e AAPA Assembly of Presidents, die op 14 en 15 november plaatsvindt. Ruim 250 topbestuurders van luchtvaartmaatschappijen en toezichthouders zoals ICAO en IATA komen dan bijeen in Bangkok.
Wat de commerciële strategie betreft, blijft de focus liggen op internationale markten. Ongeveer 28% van de ticketverkoop loopt via de eigen website, de rest via reisagenten, callcenters en OTA’s. Daarbij neemt API/NDC-verkoop 32% van het externe kanaal voor haar rekening.
De maatschappij schakelt wereldwijd 26 General Sales Agents in, met een sterke focus op de VS, het VK, Duitsland en Australië. Daarnaast worden opkomende markten als Kazachstan, India, Saoedi-Arabië en China versterkt, mede dankzij visumvrij beleid dat de reislust aanwakkert.
Tot slot wordt het netwerk van codesharepartners verder verdiept, onder meer met Qantas, Thai Airways, British Airways, Lufthansa, Emirates, Etihad en EVA Air.
Bron: TTWR
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Gezondheid21 mei 2025Novo Nordisk wil obesitas in Thailand aanpakken met een mix van innovatie en leefstijlverandering
Nieuws uit Thailand21 mei 2025Toerisme in Thailand krijgt klap: centrale bank verlaagt prognose fors
Opinie21 mei 2025Opinie: Een nieuwe kijk op kortetermijnverhuur in Thailand
Eten en drinken21 mei 2025Khao man kai (kip met rijst) met recept
Dat Koh Samui de belangrijkste aanjager van de winst is is niet zo gek aangezien Bangkok Airways de enige maatschappij is die vanuit Bangkok op Koh Samui mag vliegen, ze kunnen dus zo’n beetje vragen wat ze willen. Heb me altijd afgevraagd waarom er geen concurrentie op deze route toegestaan is.
Omdat BA het vliegveld in eigensom heeft,
Bangkok Airways is al acht jaar de best regional airline van de wereld.
Deze blog schrijver baseert zich op publicaties maar volgt zeker niet het koersverloop. Stond deze nog niet zolang geleden nog op 23,50 Baht inmiddels op 18 A[ril op 15,40 Baht. De markt heeft dus weinig vertrouwen in een super winst bij het aankomende interim dividend.
@Frans
Dat komt omdat de luchthaven op Koh Samui eigendom is van Bangkok Airways. Dit geldt ook voor het vliegveld van Trat.