Schiphol (Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com)

KLM, Corendon, Transavia en TUI gaven passagiers niet de mogelijkheid om geld terug te krijgen bij annulering van vluchten door corona, ook al maakten passagiers bezwaar tegen vouchers. Dat zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in haar onderzoek naar het voucherbeleid van de afgelopen maanden.

Inmiddels hebben de vier hun beleid aangepast. De ILT voert nog wel interventiegesprekken over de termijn van terugbetaling.

Passagiers hebben weer de keuze tussen terugbetaling van de ticketprijs, een vervangende vlucht of een voucher. Passagiers die onvrijwillig een voucher hebben ontvangen, krijgen alsnog hun geld terug. Aandachtspunt vormt nog wel de termijn van terugbetaling. Volgens de regels moeten luchtvaartmaatschappijen binnen zeven dagen terugbetalen. Vanwege corona is het aantal verzoeken voor terugbetaling zo uitzonderlijk hoog dat terugbetaling binnen deze termijn praktisch niet haalbaar is.

Interventie

Met de vier luchtvaartmaatschappijen wordt daarom een interventiegesprek gehouden om afspraken te maken over een redelijke terugbetalingstermijn. De gesprekken vinden plaats in juli en augustus en zijn niet vrijblijvend. Luchtvaartmaatschappijen die na een waarschuwing afspraken niet naleven, krijgen van de ILT een herstelsanctie in de vorm van een last onder dwangsom.

Onderzoek

De ILT onderzocht de handelwijze van tien luchtvaartmaatschappijen die vanwege de uitbraak van het coronavirus en kabinetsmaatregelen vluchten annuleerden. Vijf daarvan gaven passagiers wel direct de keuze tussen geld terug en een voucher. Dat zijn Lufthansa, British Airways, EasyJet, Ryanair en Delta Airlines.

Maatregel

Er vindt nog nader onderzoek plaats naar de naleving van de regels door Vueling Airlines. Vueling geeft aan passagiers steeds de keuze tussen geld terug en omboeking, maar de meldingen en klachten schetsen een ander beeld. Met deze maatschappij wordt ook een interventiegesprek gevoerd.

Corona-annuleringen

Vanaf 18 maart 2020 sloot Nederland, en ook Europa als geheel, zijn grenzen met als doel de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Luchtvaartmaatschappijen en passagiers werden met een bijzondere situatie geconfronteerd: alle passagiersvluchten binnen en buiten Europa werden geannuleerd en reizigers konden geen gebruikmaken van hun geboekte vluchten.

Onvoldoende liquide middelen

Luchtvaartmaatschappijen gaven in deze periode aan onvoldoende liquide middelen te hebben om alle geannuleerde vluchten direct terug te betalen. Nederland ondersteunde de praktijk om vouchers te verstrekken in plaats van terugbetaling binnen 7 dagen. De ILT kreeg tijdelijk de opdracht niet te handhaven op het uitgeven van vouchers in plaats van keuze te bieden tussen terugbetaling of alternatieve vlucht.

Schending passagiersrechten

De ILT heeft de afgelopen maanden meldingen en klachten ontvangen van passagiers die vinden dat hun rechten werden geschonden, omdat ze ongevraagd een voucher kregen en geen mogelijkheid hadden om geld terug te vragen. Ook via berichtgeving in de media werd duidelijk dat het voucherbeleid van luchtvaartmaatschappijen vragen opriep.

EU-verordening passagiersrechten

De EU-verordening over passagiersrechten schrijft voor dat bij annulering van vluchten passagiers de keuze krijgen tussen:

  • Omboeking op een vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden.
  • Terugbetaling van het volledige ticketbedrag binnen 7 dagen.
  • Een voucher: Luchtvaartmaatschappijen mogen een voucher verstrekken, maar passagiers kunnen zelf een afweging maken of zij een voucher accepteren of hun geld terugvragen.

De Europese Commissie heeft aangegeven dat deze keuzevrijheid moest blijven bestaan, ook in coronatijd. Naar aanleiding van het standpunt van de Europese Commissie besloot het ministerie van IenW op 14 mei om de opdracht om niet te handhaven in te trekken. Sindsdien heeft de ILT de handhaving weer opgepakt.

Bron: Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

5 reacties op “Kritiek ILT op luchtvaartmaatschappijen over terugbetaling van vliegtickets”

  1. Ronny zegt op

    Dan ben ik blij dat ik met Finnair een ticket gekocht had. Alles 10 weken zonder problemen na de boeking teruggestort gekregen.

  2. Christiaan zegt op

    Volgende maand ga ik toch maar proberen bij de KLM mij voucher te laten uitbetalen. De geplande reis in mei van Bangkok naar Amsterdam en terug kan ik voorlopig toch niet maken. Ik zie die mogelijkheid voorlopig de eerste 10 maanden niet zitten

  3. Hans Udon zegt op

    Dat de luchtvaartmaatschappijen niet gelijk cash terug betalen kan ik me voorstellen. Door de Corona problematiek hebben ze gigantische problemen: geen inkomsten en alleen maar kosten. Dus hoe moeten ze de tickets terug betalen? AirFrance KLM kloppen niet voor niets aan bij de overheden. Hadden die geen geld beschikbaar gesteld, dan waren ze gewoon failliet, en dan krijg je geen centen terug, en ook geen voucher. De klanten van Thai Airways met tickets kunnen alleen maar dromen dat ze een voucher krijgen die in de toekomst te gebruiken is. Het is dan misschien niet volgens de regels om niet terug te betalen, maar dit zijn uitzonderlijke tijden voor de luchtvaartmaatschappijen, die maar 1 doel hebben en dat is overleven.

  4. H.Valentijn zegt op

    Heb vorig jaar 17 December 2 tickets gekocht bij Alitalia,voor 30 Juli 2020,vanaf 18 Juni j.l. Heb ik 4/5 gebeld en div.mailtjes gestuurd,werd mij gezegd dat het geannuleerd was,( niet door mij) krijg een bericht dat ze zo spoedig mogelijk contact op nemen,tot nu toe helemaal niets mvg

  5. Hw van rhee zegt op

    Transavia is verworden tot een malafide organisatie
    Kreeg bericht uw vlucht gaat door op 24juni maar toen waren de grens van Spanje nog dicht geprobeerd contact met transavia te krijgen onmogelijk .
    Ben naar de balie geweest op schiphol daar werd gezegd annuleer maar u krijgt 2 vouchers.
    Tot op heden niks dit terwijl ik een annuleerins verzekering heb.
    Zo behandelen ze een klant die al 20 jaar met hun vliegt


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website