(Editorial credit: KITTIKUN YOKSAP / Shutterstock.com)

Opnieuw een negatieve ervaring met Air Asia. Voor onze vlucht van Don Muang Airport naar Roi-Et hadden mijn echtgenote en ik geen stoelen gereserveerd. We kregen stoelen toegewezen die tien rijen uit elkaar lagen, en bij vertrek bleken er diverse stoelen onbezet te zijn.

Hoewel het geen probleem is om tijdens zo’n korte vlucht ver uit elkaar te zitten, leek het erop dat Air Asia dit met opzet deed toen ik een lege stoel naast mij zag, aan de andere kant van het gangpad. Dit suggereert dat men wordt “gedwongen” om tegen betaling stoelen te reserveren. Bovendien werd er tijdens de vlucht omgeroepen dat het niet toegestaan was van plaats te wisselen.

Enkele maanden geleden was er een koffer (trolley) achtergebleven op Don Muang Airport. Die avond werd ik door Air Asia gebeld met de mededeling dat de trolley was ingeleverd. Na een korte controle of het inderdaad de mijne was, stelden ze voor deze met het eerstvolgende vliegtuig mee te sturen tegen een vergoeding van 3500 Baht. Ik vroeg om bedenktijd, aangezien een trolley normaal gesproken gratis met een passagier meegaat. Een uur later belden ze opnieuw met de mededeling dat het voor 1700 Baht kon. Ondertussen had ik een familielid in Bangkok ingelicht, die de trolley uiteindelijk met een busdienst heeft verstuurd voor 500 Baht.

In Roi-Et heeft Air Asia een monopoliepositie, en dat is duidelijk merkbaar.

Ingezonden door Andre

22 reacties op “Frustraties met Air Asia: onverwachte kosten en ongemakken (lezersinzending)”

  1. Lessram zegt op

    2 weken geleden van Siem Reap Int. Airport naar Bangkok gevlogen met (Thai) AirAsia, inderdaad hadden wij (ook) geen stoelen gereserveerd voor zo’n klein stukje en zaten nogal wat rijen van elkaar. Idem zoals bij jou; lege stoelen te over. Maar beiden hebben we niet de moeite genomen om ook maar een poging te doen te gaan verzitten (werd trouwens ook net als bij jouw omgeroepen). Maar voor zo’n klein stukje…why?
    AMS-BKK of BKK-AMS betalen we graag voor stoelen naast elkaar, maar zo’n vluchtje van 1 uur en 5 minuten.
    Dat van de trolley vind ik wel heel ernstig, als die op het vliegveld blijft staan, dan zouden ze hem gewoon gratis moeten meesturen mert de volgende vlucht.

  2. janbeute zegt op

    Heeft dit niet te maken met het gelijkmatig verdelen van het totale passagiers gewicht over het vliegtuig.
    Komt vaker voor bij vluchten met een lage stoel bezetting.
    Denk niet dat dit pesterijen zijn, of om meer geld te willen vragen voor een stoel wissel.

    Jan Beute

    • Cornelis zegt op

      Klopt Jan, ik heb vorig jaar nog die vraag gesteld bij het inchecken en dat was het antwoord. Maar goed, mensen hebben nu eenmaal geen begrip meer voor bepaalde situaties.

      Als ik een uurtje eens niet naast mijn vrouw moet zitten ben ik ergens wel tevreden 😉

      En wat is nu een klein uurtje, geen probleem toch.

    • Herman Hendrickx zegt op

      Indeed, gewichts verdeling (weight and balance in luchtvaarttermen ) een zeer belangrijk punt in de luchtvaart en ook bij een ongeval ivbm identificatie van de passagiers.
      Lees een boekje luister muziek of kijk een film, een paar uurtjes uit mekaar zal je niet van sterven.

  3. dikw zegt op

    Het niet kunnen wisselen van stoel is niet zo gek als een vliegtuig niet vol is.
    Een vliegtuig moet gelijkmatig belast worden. Dit speelt vooral bij de kleinere vliegtuigen !

    • Michel zegt op

      Raar dat het dan wel tegen betaling kan!

  4. Jan zegt op

    Vaak check ik niet van tevoren in. Bij het afgeven van de bagage en het tonen van de benodigde documenten vraag ik of we naast elkaar kunnen zitten. Mijn vriend graag bij het raam. Vaak lukt dit.
    Vanmorgen van tevoren eens een keer ingecheckt en kreeg plaatsen aangewezen die een eindje van elkaar af zijn. (vlucht Bangkok-Ubon Ratchathani).

  5. Rene Wildeman zegt op

    AirAsia heeft customer service niet hoog in het vaandel staan. Ik wilde een vlucht verzetten via de APP en toen dat niet lukte via de website. Kreeg de melding dat mijn toegang tot de site was geblokkeerd en dat ik contact op moest nemen met Customer Service. Ja, maar dan moeten ze wel de telefoon opnemen. Ook anderen hebben het voor mij geprobeerd maar zonder resultaat. Erg triest.

    • Mark zegt op

      Ik heb vorige maand nog contact gehad met hun klantendienst. Moest wel een beetje wachten vooraleer ze opnamen (3-tal min.). Perfect geholpen. Zelfs hun Engels was goed. Niets te klagen.

  6. Jode zegt op

    Ik vloog met 3 personen van don muang naar Surat Thani. Geen stoelen gereserveerd maar zaten gewoon naast elkaar.

  7. herman zegt op

    Ik maak graag de vergelijking tussen ryan air en air asia, beide werken volgens hetzelfde principe . Basisprijs ,om volk te lokken, goedkoop. Voor elk extraatje moet je bijbetalen. Ik probeer te vermijden om met Air Asia te vliegen , lukt niet altijd. En die excuses om niet van stoel te mogen ruilen wijten aan gewichtsverdeling is een grapje veronderstel ik. Dan mag je morgen ook niet meer gaan rondwandelen in het vliegtuig,en die 3 of 4 man die aan het toilet staan mag dan ook niet meer. Onzin bij een toestel van een paar tiental ton.

  8. Arnoud zegt op

    Gevlogen van Phuket naar BKK met diezelfde maatschappij. Gewoon na het opstijgen naast elkaar gaan zitten. Mijn advies: gewoon doen en geen aandacht trekken.

  9. KC zegt op

    Beste,
    Mijn betrouwbare bron zegt het volgende :
    “Vaste zitplaatsen hebben twee doelen: weight & balance bij take off zodat de piloot weet hoe zijn vliegtuig zal reageren en welke settings hij moet gebruiken.
    Tijdens de vlucht balanceert het vliegtuig zichzelf op autopilot of kan de piloot zelf zijn trim aanpassen als passagiers verplaatsen
    Daarnaast hebben de vaste stoel nummers een doel ingeval van crash
    Als de passagiers op hun toegewezen stoel zitten dan is het gemakkelijker hen te ‘vinden’ ingeval van verminking
    Daarom vraagt men ook om je riem vast te houden

  10. Ger Boelhouwer zegt op

    Ik heb ook hele slechte ervaringen met AirAsia
    Ze hebben zelf een vlucht geannuleerd (bangkok-Medan) en kreeg dat 1 dag voor vertrek te horen. Ondanks belofte (er zou een case aangemaakt worden) geen geld terug gehad en het is praktisch onmogelijk om ze te bereiken, anders dan hun chat robot. Uiteindelijk mbv mijn creditcard maatschappij mijn geld terug gekregen. Ook ik probeer AirAsia te vermijden

  11. Peterdongsing zegt op

    Wat een gezwets over die gewichtsverdeling..
    Ze voegen met Airbus A320-200.
    Enkele cijfers, Leeggewicht 42400 kg. Maximum takeoff gewicht 77.000 kg,. Brandstof capaciteit 29.680 liter.
    Is er echt iemand die het gelooft dat ern paar personen gaan verzitten, enige vorm van onbalans zou veroorzaken.?

    • Eric Donkaew zegt op

      Moderator: Off-topic

    • Erik Kuijpers zegt op

      Finnair gaat passagiers wegen om vast te stellen of het gemiddeld gewicht per passagier nog overeenstemt met het getal dat men nu hanteert. Reken maar dat men ook de handbagage gaat wegen om die reden. Dan weten beladers en piloten beter wat meegaat de lucht in. Zal ook met inname van brandstof te maken hebben.

      Maar ja .. ik verwacht dat ‘dikkerds’ later meer gaan betalen en onterecht is dat niet als ‘dunnerds’ dan maar minder moeten dokken. Gewichtsklassen dus met uitzonderingen voor zwangere dames en mensen met chronische kwalen die dik worden van bepaalde medicijnen. Of zoiets.

    • Ger-Korat zegt op

      Wat een gezwets, van wie ? Zat tijdens de corona in een groot toestel van Europa naar Bangkok, slechts ongeveer 20 passagiers. We werden verzocht op de aangewezen stoelen te gaan zitten en na het opstijgen mochten we gaan zitten waar we wilden. Lees het artikel in de link of de vele andere en dan weet je dat een handvol passagiers op verkeerde plaatsen het verschil maakt:
      https://www.travelersmagazine.nl/vliegtuig-halfvol-waarom-mag-ik-mijn-stoel-niet-zelf-kiezen/

  12. Ruud zegt op

    Check 24u voordien gewoon online in en je hebt je stoelen die je wil…

    • Jan zegt op

      Nee Ruud. Die vlieger ging bij mij niet op. Ik kreeg zoals ik reeds schreef, 24-uur van tevoren online ingescheckt, plaatsen die ver uit elkaar lagen.

  13. Joe zegt op

    Airasia is gerommel in de marge. Heb tijdens mijn laatste vakantie 2 vluchten geannuleerd 1X in Thailand en vervangen door Thai Smile en 1X in Maleisië en vervangen door MAS. Prijzen ontliepen elkaar weinig; bij Thai Smile in totaal € 12 meer betaald voor 6 personen, maar wel met hapje en water … en bij de MAS hetzelfde betaald, maar dan met 35 kg ruimbagage plus drankje en hapje.
    En ja voor mensen buiten Azië is het bijna ondoenlijk om te bellen met Airasia

  14. Thailandganger zegt op

    Ik vlieg binnenlandse vluchten altijd met een maatschappij wat het beste aansluit aan mijn behoefte (connectie of overstap)

    Air Asia is daar 1 maatschappij van en twee positieve dingen die mij overkwamen bij hun.

    1. bijna nooit vertraging gehad, hooguit 15 minuten
    2. Mijn dochter had haar telefoon in het vliegtuig laten liggen, die as alweer onderweg naar Phuket, we konden wachten en aantal uren later werd de telefoon netjes gebracht bij de incheckbalie waar we hadden afgesproken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website