EVA Air breidt vloot verder uit met extra Airbus-toestellen mogelijk ook voor AMS – BKK

EVA Airways, de toonaangevende luchtvaartmaatschappij uit Taiwan, heeft aangekondigd zes extra Airbus A350-1000’s en drie A321neo’s aan haar vloot toe te voegen. De luchtvaartmaatschappij verzilverde daarmee opties die eerder openstonden, wat het totale aantal bestelde toestellen op respectievelijk 24 A350-1000’s en 18 A321neo’s brengt. Deze uitbreiding komt bovenop de eerdere bestelling uit 2023.
De A350-1000’s zullen voornamelijk worden ingezet ter vervanging van de verouderende Boeing 777-300ER’s, die al jaren de ruggengraat vormen van EVA’s langeafstandsvloot en ook dienst doet op de route Amsterdam – Bangkok. De nieuwe generatie Airbus-toestellen zijn lichter, zuiniger en stoten aanzienlijk minder CO2 uit, wat goed aansluit bij de duurzaamheidsdoelstellingen van de maatschappij. De A350-1000 is uitgerust met de nieuwste technologieën op het gebied van aerodynamica, brandstofverbruik en passagierscomfort.
Goed nieuws voor Thailandgangers: A350-1000 mogelijk naar Schiphol
De kans is groot dat Nederlandse reizigers binnenkort kennis kunnen maken met deze moderne Airbus, aangezien EVA Airways overweegt om de A350-1000 in te zetten op de route van Schiphol via Bangkok naar Taipei. Op dit traject vliegt de maatschappij momenteel met de Boeing 777-300ER. De inzet van de A350-1000 zou niet alleen zorgen voor een lagere milieubelasting, maar ook voor een verbeterde reiservaring dankzij een stiller cabinegeluid, hogere luchtvochtigheid en bredere cabineruimte.
Strategische groei binnen Azië en wereldwijd
Naast de langeafstandstoestellen investeert EVA Airways ook verder in haar regionale netwerk met de komst van drie extra A321neo’s. Deze toestellen zijn uitermate geschikt voor vluchten binnen Azië en bieden de maatschappij flexibiliteit om zowel bestaande routes te versterken als nieuwe bestemmingen toe te voegen. De A321neo wordt geroemd om zijn lage operationele kosten en efficiënte brandstofverbruik.
Concurrentiepositie verstevigen
Met deze uitbreiding zet EVA Airways een duidelijke stap richting de toekomst. Door te investeren in moderne en zuinige vliegtuigen versterkt de maatschappij niet alleen haar concurrentiepositie in de regio, maar speelt zij ook in op de groeiende vraag naar comfortabele en duurzame vliegreizen. EVA Airways behoort tot de weinige luchtvaartmaatschappijen ter wereld die consequent vijfsterrenbeoordelingen ontvangt van Skytrax, en deze vlootvernieuwing zal ongetwijfeld bijdragen aan het behoud van die status.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Om duurzamer vliegen kun je niet heen en ouder wordende toestellen moet je een keer vervangen. Dat gebeurt voor de beste deal met de vliegtuigbouwers en aan die beste deal hangt iedere luchtvaartmaatschappij haar eigen pr-verhaal over milieu-aspecten en passagierscomfort.
Over passagierscomfort gesproken: waren niet veel reizigers Amsterdam-Bangkok vice versa blij dat EVA Air de aanvankelijk ingezette Boeing 787 weer verving door de oude 777 op dit traject? Reden van die blijheid: de slechtere been- en schouderruimte in economy class in de 787…
Het is nog maar afwachten hoe het de Airbus A350 is gesteld met ruimte, zit- en vliegcomfort. Dus nu al de vlag uitsteken is wel wat vroeg.
Wie weet vliegt EVA Air nog wel een aantal jaren langer door met de 777 op AMS-BKK; er zijn airlines die toestellen van 30 jaar en ouder in lucht houden, zoals United Airlines met de Boeing 767-300ER op o.a. Houston-Amsterdam.
Op allerlei websites als Seatguru e.a. klopt de gepubliceerde beenruimte overigens niet altijd.
We wachten af.
Ik heb regelmatig met de A350-900 gevlogen van Qatar Airways. Dat is het kortere broertje. Een fijn toestel. De stoel indeling per rij was 3-3-3 en bij Qatar genoeg beenruimte voor mijn gezette persoontje.
In tegenstelling tot de 787 Dreamliner van EVA, zou de A350 nu wel met EVA’s nieuwe premium economy class worden voorzien.