De slimme trucs van luchtvaartmaatschappijen die jouw ticketprijs naar Thailand bepalen

Wie ooit geprobeerd heeft een vliegticket naar Thailand te boeken, weet dat de prijzen per dag (soms zelfs per uur) flink kunnen schommelen. Wat vandaag een koopje lijkt, kan morgen het dubbele kosten. Dat roept vragen op: hoe worden vliegticketprijzen eigenlijk bepaald?
In dit artikel lees je hoe luchtvaartmaatschappijen hun prijzen vaststellen en welke factoren daarbij een rol spelen.
Vraag en aanbod als uitgangspunt
Net als op elke vrije markt geldt ook hier: hoe groter de vraag en hoe kleiner het aanbod, hoe hoger de prijs. In het hoogseizoen, rond kerst, in de zomer of tijdens het Thaise nieuwjaar (Songkran in april), stijgt de vraag naar tickets naar Thailand flink. Tegelijk is het aantal stoelen per vlucht beperkt. De prijzen gaan dan automatisch omhoog.
Veel mensen weten niet dat luchtvaartmaatschappijen met zogenoemd ‘yield management’ werken. Daarbij verdelen ze de stoelen over verschillende prijsklassen. Een deel is laag geprijsd, een ander deel gemiddeld en de rest is duurder. Hoe eerder je boekt, hoe groter de kans dat je een goedkope stoel krijgt. Is een prijsklasse uitverkocht, dan verschuift het systeem naar de volgende, duurdere categorie.
Slimme algoritmes achter de schermen
De echte complexiteit zit in de algoritmes die de prijzen aansturen. Die systemen analyseren voortdurend een enorme hoeveelheid gegevens: boekingspatronen, concurrentieprijzen, seizoensinvloeden, economische ontwikkelingen en zelfs weersvoorspellingen.
Stel: het weer in Europa is in november slechter dan normaal. Dan neemt de kans toe dat mensen op zoek gaan naar zonbestemmingen zoals Thailand. Het algoritme ziet meer zoekopdrachten en past de prijs daarop aan.
Bovendien werken luchtvaartmaatschappijen met dynamic pricing. Dat betekent dat de prijs realtime verandert op basis van wat jij en andere reizigers doen. Heb je al drie keer naar dezelfde vlucht gezocht? Dan herkent het systeem dat als grote interesse en kan de prijs stijgen, soms met tientallen euro’s.

Bezetting en winstoptimalisatie
Maatschappijen willen hun toestellen zo vol mogelijk krijgen, maar ook zoveel mogelijk verdienen per stoel. De load factor, ofwel bezettingsgraad, speelt daarin een sleutelrol. Een vliegtuig dat voor 90% gevuld is met goedkope tickets, levert minder op dan een toestel dat voor 80% gevuld is met een mix van goedkope en duurdere stoelen.
Daarom spelen maatschappijen met het moment van boeken. Boek je heel vroeg, dan betaal je vaak meer omdat het systeem nog geen duidelijk beeld heeft van de verwachte vraag. Tussen zes en twaalf weken voor vertrek heeft het algoritme genoeg data verzameld om scherpere prijzen te bieden.
Invloed van boekingssites
Ook reiswebsites en ticketplatforms beïnvloeden de prijs. Zij kopen soms stoelen in grote aantallen of ontvangen commissie. Daardoor zie je op verschillende sites soms uiteenlopende prijzen voor exact dezelfde vlucht. Goedkopere tickets via zo’n site zijn soms minder flexibel of hebben beperkingen op het gebied van bagage of omboeken.
Specifieke factoren voor Thailand
Voor Thailand zijn er een paar extra factoren die de prijs beïnvloeden:
- Toenemend toerisme uit Azië: vooral reizigers uit China, India en Zuid-Korea zorgen voor meer vraag.
- Midden-Oosterse maatschappijen zoals Emirates of Qatar Airways bieden vaak scherp geprijsde tickets vanwege sterke concurrentie.
- Brandstofkosten: die wegen bij langeafstandsvluchten zwaarder mee dan bij Europese routes.
Slim boeken: praktische tips
Wil je besparen op je ticket? Houd dan deze tips in gedachten:
- Boek tussen 6 en 12 weken voor vertrek.
- Kies voor vertrek op dinsdag of woensdag.
- Zoek met een incognitovenster en met een VPN, zodat je gedrag het algoritme niet beïnvloedt.
- Vergelijk niet alleen prijzen, maar ook voorwaarden zoals bagage en omboekmogelijkheden.
Tot slot
De prijs van een vliegticket naar Thailand is verre van willekeurig. Achter de schermen werken geavanceerde systemen die vraag, aanbod en concurrentie constant in de gaten houden. Voor jou als reiziger blijft het een spel van timing en vergelijking. Maar met wat kennis van het systeem vergroot je je kans op een scherpe prijs.
Bronnen:
- International Air Transport Association. (2020). Dynamic pricing of airline offers. Geraadpleegd van https://www.iata.org/contentassets/0688c780d9ad4a4fadb461b479d64e0d/dynamic-pricing–of-airline-offers.pdf
- GlobeAir. (z.d.). What does “Yield Management” mean?. Geraadpleegd op 23 april 2025, van https://www.globeair.com/g/yield-management
- EUclaim. (2021, 15 maart). Hoe worden vliegticket prijzen bepaald?. Geraadpleegd van https://www.euclaim.nl/blog/hoe-worden-vliegticket-prijzen-bepaald
- Bangkok Post. (2023, 15 september). Airline price war unlikely amid high operational costs. Geraadpleegd van https://www.bangkokpost.com/business/general/2647946/airline-price-war-unlikely-amid-high-operational-costs
- Wikipedia. (2025, maart). Yield management. Geraadpleegd van https://en.wikipedia.org/wiki/Yield_managementlis.eu
- Wikipedia. (2025, maart). Dynamic pricing. Geraadpleegd van https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_pricing
- Cybernews. (2025, februari). How to use a VPN for cheaper flights in 2025. Geraadpleegd van https://cybernews.com/how-to-use-vpn/how-to-get-cheap-flight-tickets/
- The Times. (2024, 28 maart). What is surge pricing and how does it affect travellers?. Geraadpleegd van https://www.thetimes.co.uk/article/what-is-surge-pricing-and-how-does-it-affect-travellers-n6m7pxm6m
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand14 mei 2025Baht op weg naar nieuwe dip door sterke dollar en wereldwijde onzekerheden
Shoppen14 mei 2025Gids voor toeristen: Winkelen voor mode en kleding in Bangkok
Eten en drinken14 mei 2025Kokosnoten in Thailand een heerlijke dorstlesser en nog gezond ook!
Eilanden14 mei 2025Bounty eiland Koh Phayam
Dank voor de informatie. Persoonlijk herken ik de goedkoopste prijs niet bij het boeken 6 tot 12 weken voor het vliegen. In die tijdsperiode zijn veel goedkope tarieven al weg en kun je ook minder goed meer met dat manoeuvreren. Bovendien spreekt dit de eerdere uitspraak vroeg boeken tegen.
Bij Eva air, die veel van ons op dit forum gebruiken kon je wel eens duur uitkomen als je pas 6 tot 10 weken voor vertrek boekt. Pas hebben een aantal bekende van mij voor oktober en anderen januari geboekt en kwamen daar op de goedkoopste tarieven uit. Ga ik met mijn computer checken, waarmee ik veel reizen geboekt heb, kom ik op hetzelfde tarief.
Heb wel het idee dat ik met de App boeken soms tot duurdere tarieven kom, maar heb dit nog niet kunnen bewijzen.
Ook tickets boeken met bv United zou mijn advies zijn om vroeg te boeken. Richting USA zijn vele routes die er worden aangeboden en die de prijs aantrekkelijk maken. Hoe langer je wacht met boeken, hoe lastiger het is om een route met een goede prijs te krijgen.
Succes Frans T
Ik herken die geadviseerde 6 tot 12 weken ook niet – ik begin mijn zoektocht, normaal gesproken, 5 tot 6 maanden voor vertrek en vind dan vaak de gunstigste prijzen. Vorig jaar boekte ik begin mei een vlucht voor eind september – 1889 euro in business. Een week daarvoor had ik dezelfde vlucht nog 100 euro goedkoper gezien, maar ik aarzelde toen nog. Ben de prijsontwikkeling na het boeken nog even blijven volgen, maar die bewoog zich alleen nog maar in opwaartse richting……
Tja,
Mijn schoonzoon ging met het gezin op familie bezoek naar de USA.
Deed alsof hij een amerikaan was, en vond een lage prijs.
Echter,bij de betaling zagen ze dat zijn creditcard in europa geregistreerd stond en kon het feest niet doorgaan.
Kon hij opnieuw gaan boeken, alles weer hetzelfde, nu betaalde hij met de credit card van zijn broer die in Oregon woont.
En kon de reis doorgaan.
Mvg Pieter
Toch ’tricky’. Soms vragen luchtvaartmaatschappijen naar de creditcard waarmee je hebt geboekt. Ook dikwijls EVA als je naar Thailand gaat.
Ik heb begin maart een ticket geboekt met EVA AIR : BKK – Ams 15 mei , retour AMS – BKK op 7 augustus . Dus geboekt plm 10 weken vantevoren , prijs 980 euro
Als ik vandaag zou boeken , 3 weken vantevoren , dan kom ik op 804 euro !!
Hoezo is kort vantevoren altijd duurder dan ??
En waarom is het vandaag dan 180 euro goedkoper ?
Hoi Peter, ik kijk net op Eva Air en zie een prijs van 1.063 euro voor de periode die je hebt aangegeven. Op welke site heb jij gekeken?
Via Skyscanner gezocht en daarna te boeken bij Budget air , zojuist voor 806 euro
Het antwoord op je laatste vraag vind je in feite terug in het artikel. Kennelijk detecteert het boekingssysteem een – relatief – lage bezettingsgraad voor de vlucht in kwestie en verlaagt daarom de prijs. Vraag en aanbod……..
Korter tevoren voor de vlucht boeken is daarom niet per definitie duurder, maar de kans daarop is wel vrij groot. Ik heb, 2 jaar geleden, een keer ruim 1700 euro voor een economy retourtje Bangkok met EVA betaald toen ik op echt héél korte termijn een ticket nodig had………. Dat was echt de laagste prijs die op dat moment beschikbaar was, ook na vergelijking met alle andere vluchtmogelijkheden. Vraag en aanbod……..
Als je nu op dit moment zou boeken, juist gekeken via skyscanner, met Etihat air, te boeken via Booking.com, ticketprijs voor economy 706€. Wel met tussenlanding.
Eva air kom je niet onder de 1000€, dus nu net gekeken.
Het is bijna zoals een lotterij..
Poeh, ja wanneer is een ticket nu het goedkoopst?
Ik kan alleen maar hier noteren wat mijn ervaring is.
Ten eerste, je kan ongeveer een jaar van te voren boeken. In mijn ogen is dat moment het goedkoopste ticket. Ik zal u uitleggen waarom ik dat denk.
Ten eerste gaat een maatschappij uit van een aantal verkochte stoelen om winst te maken.
Voorbeeld: een vliegtuig heeft 100 stoelen en draait quit bij 50 verkochte stoelen. Bij 80 verkochte stoelen behalen ze hun winstmarge. Dus de overige stoelen worden automatisch (daar heb je het algoritme) duurder omdat ze die niet noodzakelijk hoeven te verkopen. Het is dus extra winst. Ook wordt het vliegtuig zwaarder en dus kost het meer kracht-lees energie om te vliegen waardoor de vlucht duurder wordt voor de maatschappij.
Nog een grote invloed is dat de vliegtuigen naar Azië en zeker Bangkok nagenoeg altijd zijn uitverkocht.
Dit maakt het dat de vliegtickets sneller duurder worden. (weer dat verdomde algoritme).
Ik heb mijn ticket (rechtstreeks naar Bangkok, premium stoel) in december geboekt. 1400 euro.
Een vriend van mij wilde in februari dezelfde stoel boeken a 1800 euro.
Het is een schimmig algoritme die van alle kanten de maatschappijen de beste prijs uit de consument proberen te knijpen. Het artikel hierboven bevat daar een groot gedeelte van qua uitleg. Maar als je het mij vraagt is de beste prijs voor een ticket naar Azie en zeker bangkok het goedkoopst een jaar van te voren.
Bedankt voor de tips, ik zal die van het incognito venster eens proberen.
Mijn ervaringen zijn alsvolgt:
– elke bestemming kent een hoog- en laagseizoen.
Voor Thailand is het hoogseizoen rond kerst/nieuwjaar en de Europese zomermaanden.
– boek ruim vantevoren, liefst 3 maanden of nog eerder als het kan
– je kan nog schuiven met vertrek- of aankomstdagen, soms krijg je meer opties getoond
– verschillende boekingsites vergelijken. Ik zag laatst dat skyscanner duurdere vluchten aanbood en het verschil lag in de vertrektijden terwijl het om dezelfde vliegtuigmij betrof
– ik hoef niet altijd een rechtstreekse vlucht te nemen. Een tussenstop in Dubai vind ik soms prettiger om de benen te strekken.