Thailand Visa vraag Nr 104/21: Emigreren naar Thailand

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Visumvraag
Tags: ,
17 april 2021

Vraagsteller: Frank 

Ik ben nog niet zo lang aanwezig op deze site en lees de laatste tijd vrij veel vragen over visa e.d. Mijn vraag staat eigenlijk los van de huidige coronaperikelen, want die zijn wel duidelijk.

Ik heb geprobeerd om deze website te doorgronden, maar mis eigenlijk een apart hoofdstuk waar allerlei zaken omtrent permanente emigratie naar Thailand vermeld staan. Wellicht heb ik dat over het hoofd gezien, maar kan het niet vinden. Ik heb dat best wel een aantal praktische vragen over.

Even onze situatie:

Nederlandse man (64) in Nederland getrouwd met een Thaise dame. Zij heeft een dubbele nationaliteit. Huwelijk (nog) niet geregistreerd in Thailand. We hadden dit afgelopen jaar willen doen, maar door coronabeperkingen is nog niet mogelijk. Zo snel mogelijk na mijn AOW leeftijd willen wij permanent emigreren naar Thailand. Wij zijn bezig met ons huis te bouwen in de regio Udon Thani.

Mijn vragen zijn:

  1. Ik vermoed, dat ik het Non-immigrant O visum op basis van “retirement” nodig heb. Correct?
  2. Wat zijn eventueel de voordelen van een dergelijk visum op basis van “marriage” in plaats van “retirement”?
  3. Ik wil mij uitschrijven als permanent inwoner van Nederland en inschrijven als Nederlands inwoner in Thailand. Hoe gaat dit dan in zijn werk? Welke Thaise documenten krijg je dan?
  4. Ik begrijp, dat ik mij ook moet melden bij de Nederlandse belastingdienst met betrekking tot het betalen van dubbele belasting. Wanneer kan dit? Voordat je uit Nederland vertrekt met opgave van je vertrekdatum?
  5. Klopt het dat je in Nederland belasting betaalt over je AOW, maar niet over je bedrijfspensioen en eventuele zaken als lijfrente-uitkeringen?

Ik besef, dat dit heel wat vragen zijn, waar je wellicht al vaker op hebt gereageerd. Vandaar mijn suggestie van een apart hoofdstuk over deze materie.

Bedank voor je reactie.


Reactie RonnyLatYa

1. Je kan een Non-immigrant O visum aanvragen op basis van “Retirement” of “Thai Marriage”. Een Single entry volstaat. Kan je aanvragen zowel in de Thaise ambassade in Den Haag als op het Consulaat in Amsterdam.

2. Als visumaanvraag kan je er voordeel mee doen om het aan te vragen als “Thai Marriage” omdat er dan geen ziekteverzekering van 40 000/400 000 Baht Out/In patiënt wordt gevraagd. Verder is er weinig verschil. Je zal natuurlijk wel een bewijs moet voorleggen dat je gehuwd bent.

De verblijfsperiode van 90 dagen die je met dat visum bekomt kan je dan in Thailand gaan verlengen met telkens een jaar. Je kan dit op twee manieren.

Als “Retired” of als “Thai Marriage” (moet je huwelijk wel voor geregistreerd zijn in Thailand). Het voornaamste verschil is het financiële.

Als “Retired” zal je één van de volgende moeten voorleggen:

– een bankbedrag van 800 000 Baht, of

– een inkomen van minstens 65 000 Baht, of

– een combinatie van inkomen/bankbedrag, samen 800 000 Baht op jaarbasis.

Als “Thai Marriage” is dat:

– een bankbedrag van 400 000 Baht of

– een inkomen van minstens 40 000 Baht.

Normaal is er ook minder papierwerk als “Retired” en bekom je meestal je jaarverlenging dezelfde dag, daar waar het bij een Thai Marriage wat meer handelingen vergt en er meestal een maand over gaat voor je achter de definitieve verlenging mag. Ondertussen bekom je dan wel een “under consideration” stempel van meestal een maand. In die maand gaan ze je aanvraag onderzoeken

3. In Thailand ben je een Non-immigrant en inschrijven bij de burgeradministratie is niet verplicht. Wel zal je elke 90 dagen van ononderbroken verblijf je adres moeten bevestigen bij immigratie. Je kan en mag je natuurlijk wel laten inschrijven bij je gemeentehuis.

4 en 5. Belastingen zijn niet mijn ding. Nederlandse lezers kunnen je hier beter op antwoorden.

Als je de zoekfunctie links bovenaan op de TB pagina gebruikt zal je zeker ook informatie kunnen vinden over de talloze artikelen die hierover al op TB zijn verschenen.

Je kan het niet missen en dat geldt natuurlijk voor visuminfo ook.

Website Thaise Ambassade en Den Haag

สถานเอกอัครราชทูต ณ กรุงเฮก (thaiembassy.org)

Website Consulaat Amsterdam

Visum aanvragen – Royal Thai Honorary Consulate Amsterdam (royalthaiconsulate-amsterdam.nl)

– Heb je zelf een visumvraag voor Ronny? Gebruik het contactformulier! –

11 reacties op “Thailand Visa vraag Nr 104/21: Emigreren naar Thailand”

  1. Marty Duijts zegt op

    Beste Frank,

    Voor datum vertrek kun je bij gemeente uitschrijven; wordt ook doorgegeven aan de Belastingdienst.
    Vanaf datum woonplaats Thailand ben je alleen belasting verschuldigd over de AOW en overheidspensioenen. Voor het vermogen wordt alleen belast een onroerend goed gelegen in Nederland.
    Na ontvangst bewijs fiscaal inwonerschap Thailand kun je vrijstelling inhouden loonheffing aanvragen van het bedrijfspensioen, of via het indienen van belastingaangifte door vrijstelling inkomen.
    In jaar van emigratie moet een speciale aangifte worden ingediend (M-biljet).

    Voor meer informatie kun je ook mijn website raadplegen http://www.martyduijts.nl
    Voor vele klanten uit Thailand heb ik de belastingzaken geregeld.

    Groet Marty Duijts fiscaal adviesbureau
    tel. +31 (6) 20502041.

  2. Rudolf zegt op

    Het lijkt mij het beste dat je voor de emigratie contact opneemt met de belastingdienst buitenland. Zeer waarschijnlijk is je lijfrente belast in Nederland , voor de exacte voorwaarden zie het belasting agreement tussen Nederland en Thailand, uit mijn hoofd artikel 18 van het verdrag. Mijn ervaringen met deze dienst zijn uitstekend, terzake kundig personeel en geen urenlange wachttijden, wat in mijn geval wel prettig is daar ik al woonachtig ben in Thailand,
    Groetjes Rudolf

    • Sjaak zegt op

      Als je een lijfrente hebt, dan moet je dit regelen als je nog in Nederland woont. De uitbetaling verzekering/bank kan je niet meer regelen als je in Thailand woont. Dit wordt geblokkeerd door de overheid.
      Mijn ervaring is als je dit wilt doen als je in Thailand woont, vermelden de verzekeringen/banken dat ze geen nieuwe verzeking maken. Dit niet meer (mogen) doen.van de overheid.
      Als je in Nederland het uitbetalingsgedeelte hebt afgesloten gaat de verzekering /uitbetalen gewoon door, want er wordt geen nieuwe verzekering afgesloten.

  3. willem zegt op

    Frank, als je aan alle voorwaarden voldoet zoals hierboven omschreven moet je je officiele documenten laten legaliseren. Denk aan geboorte register, bewijs van goed gedrag, eventuele echtscheidings documenten etc. Dit kan je in Nederland zelf doen maar is omslachtig. Kost vooral, buiten het geld, veel tijd en als je ver van Den Haag woont moet je meer keren reizen want je redt het niet in één dag. Dat legaliseren moet omdat jij je in wilt laten schrijven in Thailand en het verschilt ongetwijfeld per locatie maar in mijn geval was men, op zijn zachts gezegd niet erg coóperatief. Ze sturen je voor het minste terug naar Bangkok voor b.v. een stempeltje welke later bleek helemaal niet nodig was. In Utrecht woont een Thaise dame die op de Ambassade heeft gewerkt die kan al je papieren legaliseren, heeft mij ook geholpen voor een mijns inziens een redelijke vergoeding. Mocht je meer informatie willen stuur maar een mail. Eén ding kan ik je aanraden, zorg dat alles in orde is want dan voorkom je problemen hier die veel ergernis kunnen veroorzaken. Nogmaals zal per provincie, gemeente of een andere instelling verschillen maar beter beslagen ten ijs dan te denken het zal zo’n vaart niet lopen. Thailand verschilt in dit opzicht van Nederland, vooral de communicatie valt geeft wel eens problemen. Succes met de afhandeling.

  4. Jacques zegt op

    Los van alle papieren afhandelingen en rompslomp die daarmede gepaard gaan bij zo’n emigratie zou ik zeker de mentale aspecten niet willen onderschatten die u op uw pad krijgt. Zo’n stap is niet zomaar gezet en heeft consequenties. Indien u uzelf kent en weet wat u te wachten staat zal het geen probleem geven. Waar een wil is is een weg maar ik dacht hier bij aanvang te gemakkelijk over en dacht mijzelf ook wel te kennen. Al je schepen achter je rug verbranden en het gemis van familie en vrienden en het koude kikkerlandje verder met je dragen is bi tijden niet makkelijk. Mijn vriendin kende ik al vele jaren in Nederland, maar haar gedrag in Thailand is beduidend anders als in Nederland. Dit is haar land en zij kent de gebruiken, de taal etc. De buitenlander speelt hier een ondergeschikte rol en die moet je wel passen. Bij onvoldoende financiële buffers komt er nog een stressfactor bij. Ziektekosten worden alleen vergoed voor niet bekende kwalen en de rest mag je zelf gaan opbrengen. Denk hier niet te makkelijk over want voor velen alhier heeft dit kopzorgen gebracht. Communicatie met instanties is ook een punt van aandacht. De ” eigenwijze” buitenlander wordt daarbij niet op prijs gesteld. Vragen niet gewaardeerd. Het horen zien en zwijgen model is aan de orde. Ook wordt uw positie ten opzichte van de Nederlandse instanties een van tweederangs burger. Zaken regelen op afstand is ook iets wat veel gedoe geeft. Enfin ik zou willen dat ik mijn stappen meer gefaseerd had toegepast en ik niet in deze impasse was beland. Mijn advies is om het rustig aan te doen en bekijk Thailand eerst een voor een langere periode, want gedane zaken nemen geen keer.

  5. henk zegt op

    Moderator: lezersvragen moeten via de redactie.

  6. E.v.d.Weijde zegt op

    Als ik het goed begrepen heb vervalt de heffingskorting op de AOW als je geemigreerd bent en hier uitgeschreven bent dus dat scheelt je 100 of 150 euro dat je meer belasting over je AOW betaald en je bedrijfspensioen kan je vrijstelling voor aanvragen.

    vr. gr. Edgar van der Weijde

  7. Lammert de Haan zegt op

    Dag Frank,

    Jouw vragen zijn op te delen in twee blokken, nl.
    a. vragen van visum-technische aard en
    b. vragen van belastingtechnische aard.

    De vragen ad a. zijn uitvoering en heel helder beantwoord door RonnyLatYa. Van DE visum-specialist van Thailand Blog had ik ook niet anders verwacht!

    De beantwoording van de vragen ad b. laat nog al te wensen over. Deels zijn ze onvolledig en deels zelfs onjuist.

    Ik begin dan ook bij jouw vraag 4, luidend:
    “4. Ik begrijp, dat ik mij ook moet melden bij de Nederlandse belastingdienst met betrekking tot het betalen van dubbele belasting. Wanneer kan dat?
    Voordat je uit Nederland vertrekt met opgave van je vertrekdatum?”

    Hierop antwoord Marty Duijts:
    “Voor datum vertrek kun je bij de gemeente uitschrijven; wordt ook doorgegeven aan de Belastingdienst.”

    Dit antwoord is niet alleen onjuist maar gaat tevens niet in op de door jou uiteindelijk gestelde vraag: “Wanneer moet ik me melden bij de Belastingdienst om dubbele belasting te voorkomen.”

    Als je voornemens bent om gedurende een periode van 12 maanden langer dan 8 maanden buiten Nederland te wonen of te verblijven, dan moet je binnen 5 dagen voor of 5 dagen na vertrek uit Nederland je laten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) van je gemeente (zo mogelijk met opgave van je adres in het buitenland). Dit vertrek wordt niet door de gemeente doorgegeven aan de Belastingdienst. Dat verloopt geheel anders.
    De vertrekgemeente hevelt jouw persoonsstaat over naar het Register Niet-Ingezetenen (RNI). Daarmee is voor de gemeente de kous af. Het RNI wordt beheert door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).
    Tal van (semi-) overheidsorganisaties, pensioenfondsen en verzekeraars hebben toegang tot/zijn gekoppeld aan het RNI. In hoeverre zij jouw nieuwe gegevens kunnen inzien is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Heb je bijvoorbeeld een rijbewijs dan is dat het geval voor wat betreft de CBR. Staat er ook een auto op jouw naam geregistreerd, dan geldt dat ook voor de RDW.
    De Belastingdienst, de SVB en jouw pensioenfondsen zijn in ieder geval via het RNI op de hoogte van jouw emigratie.

    Jouw vraag is echter van geheel andere orde. Kort gezegd komt zij erop neer: wanneer kan ik mij melden bij de Belastingdienst om dubbele belasting te voorkomen? En dan gaat het met name om een vrijstellingsverklaring van de Belastingdienst/kantoor Buitenland t.z.v. de loonbelasting over jouw particuliere pensioen. In zo’n vrijstellingsverklaring krijg je er vervolgens geheel overbodig en zelfs ten onrechte een paar toetjes bij: zij geldt ook voor de premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (alsof je deze premie en bijdrage wel verschuldigd zou zijn zonder vrijstellingsverklaring, maar wat natuurlijk onzin is).

    In principe kun jij al onmiddellijk nadat je geëmigreerd bent naar Thailand zo’n vrijstellingsverklaring aanvragen. Maar dan rijzen onmiddellijk de eerste bergen op in het verder vlakke Nederland. Tot eind november 2016 kon je met alle jouw ten dienste staande middelen aantonen dat je fiscaal inwoner was van Thailand. Sedertdien accepteert de Belastingdienst/kantoor Buitenland voor het verkrijgen van een vrijstellingsverklaring enkel:
    a. een recente aangifte met bijbehorende aanslag voor de Thaise Personal Income Tax of
    b. een recente verklaring belastingplicht woonland, af te geven door de bevoegde Thaise belastingautoriteit.

    Hiermee gaat de Belastingdienst/kantoor Buitenland echter haar boekje en zelfs een gehele bibliotheek verre te buiten.
    Binnen het bestuursrecht geldt de leer van de vrije bewijsvoering. Enkel de Bestuursrechter en dus niet de Belastingdienst bepaalt wat toegelaten wordt als bewijs.
    In dit kader heb ik inmiddels 4 zaken tot een goed einde gebracht bij de Rechtbank Zeeland – West-Brabant, locatie Breda.

    Wil je dit gevecht met de Belastingdienst niet aangaan dan kun je een verzoek om vrijstelling pas indienen nadat je in Thailand aangifte hebt gedaan voor de Personal Income Tax. Vervolgens kun je je Revenue Office vragen om een verklaring belastingplicht woonland. Zij hanteren daarvoor hun eigen verklaring R.O.22, welke wordt geaccepteerd door de Nederlandse Belastingdienst.

    Vervolgens vraag jij je af of het klopt dat jouw AOW-uitkering in Nederland belast is maar jouw bedrijfspensioen en eventuele lijfrente-uitkering niet.

    In principe heb jij het bij het rechte eind. Maar bedenk voor wat betreft jouw AOW-uitkering wel dat je aanmerkelijk meer belasting betaald dan bij wonen in Nederland. Jouw recht op heffingskortingen komt bij wonen in Thailand te vervallen. Dat kost je ruim 1 maand AOW-uitkering per jaar.

    Ingevolge artikel 18, lid 1, van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting is een particulier pensioen en lijfrente-uitkering enkel belast in Thailand.

    Voor wat betreft jouw AOW-uitkering wijs ik erop dat ook Thailand bevoegd is om over deze uitkering te heffen. Vervolgens dient de Thaise Belastingdienst wel een vermindering toe te passen op de door haar t.z.v. de AOW-uitkering berekende belasting, e.e.a. overeenkomstige artikel 23, lid 6, van het Verdrag.
    Dit laatste is een novum waarover ik op 17 maart j.l. schreef in Thailand Blog en is nog niet toegepast door de Thaise Belastingdienst.

    Zie voor het betreffende artikel van 17 maart:
    https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/heffing-van-belasting-over-sociale-zekerheidsuitkeringen/

    Voormeld standpunt t.a.v. lijfrente-uitkeringen wijkt af van de door Rudolf op 17 april 2021 om 13:02 geplaatste reactie.
    Hij adviseert je om voor emigratie contact op te nemen met de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Hij heeft uitstekende ervaringen met deze Dienst.
    Ik raad het je echter af en als je het wel van plan bent, doe het dan minstens drie keer. Je krijgt dan drie verschillende antwoorden. En als je daaruit het jou best passende antwoord kiest heeft de inspecteur vervolgens nog wel een vierde “antwoord” (welke doorgaans – maar ook weer niet altijd – het juiste “antwoord” is.

    Ik ken het standpunt van deze Dienst t.a.v. lijfrente-uitkeringen bij wonen in met name Thailand. Rudolf zal hetgeen hij hierover schrijft, nl. dat je lijfrente-uitkering zeer waarschijnlijk in Nederland belast is, vast en zeker te horen hebben gekregen van de Belastingdienst/kantoor Buitenland.

    Ingevolge artikel 18, lid 1, van het Verdrag zijn lijfrente-uitkeringen in principe slechts belast in Thailand.
    Enkel in het geval dat de lijfrente-uitkering als zodanig ten laste komt van de winst van een Nederlandse onderneming/verzekeraar dan mag, ingevolge artikel 18, lid 2, van het Verdrag, OOK Nederland daarover heffen (let dus op het woord “ook”!).

    Zeven jaar geleden zijn er over deze aangelegenheid in rap tempo (als modegril) enkele uitspraken van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant en Hof Den Bosch verschenen, inhoudende het toekennen aan Nederland van het recht om te heffen over door aanvankelijk AEGON verstrekte lijfrente-uitkeringen. In de motiveringen welke hebben geleid tot deze uitspraken kwam ik zeer kromme redeneringen tegen. Zo oordeelde de Rechter dat tot de winst van de Nederlandse onderneming moeten worden gerekend de ingelegde bedragen en betaalde premies t.z.v. een lijfrenteproduct en het behaalde rendement op beleggingen. Tot het verlies werden gerekend de gedane uitkeringen. Dit staat op gespannen voet met de winst- dan wel verliesbepaling van een onderneming als zijnde het saldo van de baten en lasten.
    Een minder sterk punt in dit geheel is overigens de gekozen formulering in artikel 18, lid 2, van het Verdrag, nl.: dat de lijfrente-uitkering ALS ZODANIG ten laste dient te komen van de winst van een Nederlandse onderneming. Deze bepaling kom je in slechts enkele oude verdragen tegen.
    Naar mijn mening mag zij echter niet zo eng worden uitgelegd als in voormelde uitspraken is gedaan. In dat geval zou de in artikel 18, lid 1, van het Verdrag aan Thailand toegekende bevoegdheid een wassenneus zijn. M.i. staan de uitspraken dan ook op zeer gespannen voet met de binnen het internationaal recht voorgeschreven plicht om verdragen te goeder trouw uit te voeren.

    Na de uitspraken van zo’n zeven jaar geleden is het overigens oorverdovend stil gebleven!

    Binnen mijn praktijk merk ik lijfrente-uitkeringen dan ook ten allen tijde aan als te zijn belast in (in dit geval) Thailand. Mocht de inspecteur er toch anders over denken dan gaat hij z’n gang maar, want: “wie stelt, die bewijst”. Zover is het echter nog niet gekomen. Ik adviseer dan ook een ieder om maar niet alvast een voorschot te nemen op een mogelijk afwijkend standpunt van de inspecteur, anders maak je het hem wel heel erg gemakkelijk!

    Wat ook een punt van aandacht verdient bij emigratie is de belastingdruk voor de Personal Income Tax, in vergelijking met de belastingdruk bij wonen in Nederland. Veelal is men van mening dat de Personal Income Tax aanmerkelijk lager is dan de inkomstenbelasting bij wonen in Nederland. Ook in Thailand Blog ben ik dit misverstand regelmatig tegengekomen. Alhoewel je dit ook eigenlijk wel zou mogen verwachten, gelet op het voorzieningen niveau in Nederland t.o.v. dat van Thailand, is deze redenering in z’n algemeenheid volstrekt onjuist.

    Ben je nog niet AOW-gerechtigd en je geniet een particulier pré-pensioen van € 34.700, dan ben je in Nederland € 2.408 aan inkomstenbelasting verschuldigd. Emigreer je naar Thailand met dit pensioen, terwijl je dit pensioen ook daadwerkelijk in Thailand inbrengt in het jaar van genieten daarvan, dan ben je als alleenstaande, bij een koers van de THB van 35,135129, al gauw afgerond € 3.700 aan Personal Income Tax kwijt! Het keerpunt ligt bij een te belasten/bruto inkomen van € 44.500.

    Dit verschijnsel doet zich (maar wel in mindere mate) ook voor als je reeds een AOW-uitkering geniet. Dat komt door de extra vrijstelling van 190.000 THB bij 65 jaar en ouder.
    Dit verandert pas wanneer jouw Revenue Office uitvoering geeft aan het nieuwe fenomeen van het toepassen van de hierboven genoemde verminderingsbepaling ex artikel 23, lid 6, van het Verdrag.
    Voor deze vermindering moet je in overleg treden met je Thaise belastingkantoor. Het aangifteformulier P.N.D.90 of (in jouw geval) P.N.D.91 bevat geen veld voor het opvoeren van deze vermindering.

    Wekelijks maak ik wel enkele berekeningen voor aspirant-emigranten voor wat betreft de fiscale gevolgen van een emigratie naar Thailand. Daarin betrek ik zowel de Nederlandse inkomstenbelasting als de Thaise Personal Income Tax.
    Mocht jij ook graag inzicht willen hebben in deze gevolgen neem dan contact met me op via:
    [email protected]

    Groet,

    Lammert de Haan, fiscalist (gespecialiseerd in internationaal belastingrecht en sociale verzekeringen).

    • Rudolf zegt op

      Geachte Lammert,
      Ik kees dat volgens U (en het belastinverdrag met Thailand), lijfrentes (uitgekeerd door een Nederlands verzekeringsmaatschappij) in Thailand belast zouden zijn. Echter de belastingdienst buitenland stelt dat volgens artikel 18 lid 3 van dit verdrag, lijfrentes uitgekeerd door een Nederlandse verzekeringsmaatschappij, belast zijn in Nederland. Aangezien ik nu bezig ben met het invullen van mijn M formulier (vorig jaar geëmigreerd) en ik hier de economusche waarde op de datum van emigratie ivm de conserverende aanslag moet vermelden, en deze lijfrente volgend jaar tot uitkering komt, ben ik zeer benieuwd onder welk artikel volgens U het velastbaar zijn in Thailand in plasts van Nederland valt,
      Met vriendelijke groet,
      Rudolf

      • Lammert de Haan zegt op

        Dag Rudolf,

        Jij stelt dat de Belastingdienst/kantoor Buitenland van oordeel is dat een lijfrente-uitkering op grond van artikel 18, lid 3, van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting, belast is in Nederland. Maar dan hebben we het over de afkoop van een lijfrente.

        Het derde lid bevat nl. een definitie van een lijfrente als zijnde “een vaste som, periodiek betaalbaar op vaste tijdstippen hetzij gedurende het leven, hetzij gedurende een vastgesteld of voor vaststelling vatbaar tijdvak”.

        Als gevolg van deze definitie valt een afkoop van een lijfrente-uitkering niet onder de werking van genoemd Verdrag en is dus belast in Nederland.

        Maar mogelijk doel jij niet op het 3e maar op het 2e lid van artikel 18, daarom plaats ik voor de volledigheid hierna de gehele tekst van artikel 18. Voor de leesbaarheid vermeld ik tussen haakjes de namen van de landen waar het om gaat.

        “Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten

        1 Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten (Thailand), alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat (Thailand) belastbaar.
        2 Die inkomsten mogen echter ook in de andere Staat (Nederland) worden belast, voorzover zij als zodanig ten laste komen van winst, die in die andere Staat (Nederland) is behaald door een onderneming van die andere Staat (Nederland) of door een onderneming die aldaar (Nederland) een vaste inrichting heeft.
        3 De uitdrukking „lijfrente” betekent een vaste som, periodiek betaalbaar op vaste tijdstippen, hetzij gedurende het leven, hetzij gedurende een vastgesteld of voor vaststelling vatbaar tijdvak, ingevolge een verbintenis tot het doen van betalingen, welke tegenover een voldoende en volledige tegenprestatie in geld of geldswaarde staat.”

        Let op het woord “ook” in het 2e lid. Dat betekent nl. dat, naast Thailand, ook Nederland mag heffen. Wel dient Thailand dan een vermindering te verlenen op de wijze zoals is aangegeven in artikel 23 van het Verdrag.

        In mijn eerdere reactie heb ik al aangegeven hoe ik aankijk tegen de werking van het 2e lid van artikel 18 en de zeven jaar geleden gedane rechterlijke uitspraken.

        Voorts lees ik dat jij doende bent met het beruchte M-formulier en dat je voor het vaststellen van de conserverende aanslag van plan bent om de waarde in het economisch verkeer van je lijfrenteproduct aan te geven. Maar dan gaat er iets niet goed.
        Het Verdrag met Thailand bevat een adequaat lijfrente-artikel. Dat betekent dat volgens de uitspraak van de Hoge Raad van 14 juli 2017 in de conserverende aanslag slechts begrepen mag worden de in mindering op jouw te belasten inkomen gebrachte inleg en premies voor zover deze uitgaven zijn gedaan in de periode van 1 januari 1992 tot 1 januari 2001 of in de periode na 15 juli 2009.

        Let er daarbij ook nog eens op dat betaalde premies dikwijls niet ten volle op het te belasten inkomen in mindering kunnen worden gebracht als gevolg van maar een beperkte zgn. “jaarruimte”. Ik durf wel te stellen dat 75% van de in Nederland wonende belastingplichtigen te veel inkomstenbelasting betaalt t.z.v. hun lijfrente-uitkeringen daar zij in het verleden lang niet alle inleg en premies in mindering hebben kunnen brengen op het te belasten inkomen.

        Bij de Belastingdienst kun je overigens een zgn. “saldo-verklaring” opvragen voor het bepalen van de in mindering gebrachte bedragen. Daartoe beschikt zij nog over de informatie vanaf 2001.

        Mocht het bij jou echter gaan om een zgn. “Oud-Regime Polis” dan hoef je niets te vermelden daar zo’n lijfrente-uitkering bij emigratie niet belast is in Nederland en dus ook niet betrokken kan worden in de conserverende aanslag.

        Groet,

        Lammert.

        • Lammert de Haan zegt op

          Hoewel jouw vraag ging over een lijfrente-uitkering lijkt het me gewenst, nu je bezig bent met beantwoording van vraag 67 van het M-biljet en betreffende het te conserveren inkomen, om ook de beperking t.a.v. de opgebouwde pensioenaanspraken weer te geven.

          Ingevolge het eerder genoemde arrest van de Hoge Raad van 14 juli 2017 mogen slechts de op jouw te belasten inkomen in mindering gebrachte bijdragen/premies van na 15 juli 2009 in de conserverende aanslag worden betrokken.

          Vraag daarvoor een opgave aan je pensioenuitvoerder.

          Na het invullen van de van toepassing zijnde vragen van het M-biljet is het van het grootste belang dat je een goede doorrekening maakt van de te verwachten uitkomst en je dus weet wat je te wachten staat. Ik heb nl. nog maar een enkele keer meegemaakt dat de uitwerking van zo’n aangifte door de Belastingdienst/kantoor Buitenland in een keer goed was. Vorig jaar was de grootste afwijking ruim € 55.000. Ik had een teruggaaf berekend van € 5.000 terwijl de Belastingdienst op de proppen kwam met een te betalen bedrag van € 50.000. Dat valt natuurlijk onmiddellijk op maar als de afwijking een paar duizend euro’s bedraagt, zie dan maar uit te vogelen waar de schoen wringt, zonder een eigen deugdelijke berekening!

          Mocht je er prijs op stellen dat ik zo’n doorrekening voor jou maak neem dan contact met me op via: [email protected].

          Beschouw dat maar als service welke ik verleen aan (trouwe) lezers van Thailand Blog.(ver weg de grootste op Thailand gerichte Nederlandstalige community).


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website