Beste redactie/Rob V.,

Ik wil hier graag even wat kwijt over VFS Global omtrent een visumaanvraag. Mijn schoonzuster met haar 12-jarig kind is voornemens om naar Nederland te komen voor 1 maand. Het leek ons een goed idee haar naar VFS Global te sturen om haar de hulp te geven bij de gevraagde formulieren. Zij kunnen dit niet alleen regelen en hebben daar hulp bij nodig.

Alle formulieren die wij vanuit Nederland konden overhandigen hebben wij dan ook gedaan. Zij hoefde dus alleen maar haar eigen papierwerk op orde te hebben. Maar nu komt het, veel benodigde formulieren heeft VFS Global niet gevraagd aan mijn schoonzus, bijvoorbeeld salarisstrookje, goedkeuring van haar baas, goedkeuring van school en goedkeuring van haar man, dat hij het ermee eens is dat zij een maand naar Nederland komt.

Zij heeft tijdens het gesprek gevraagd of deze formulieren niet overhandigt dienen te worden aan de Nederlandse ambassade, waarop VFS Global haar liet weten dat dit inderdaad niet nodig was en dat mijn papieren wel voldoende bewijs zouden leveren. Zonder mijn medeweten zijn de papieren dan ook afgegeven door VFS Global. Nu vandaag de uitspraak en jawel hoor: afgewezen! Grond van afwijzing bovengenoemde feiten, en dat het risico te groot is dat zij niet meer zullen terugkeren naar Thailand.

U kunt zich voorstellen dat ik echt razend ben betreffende een organisatie die onze belangen behartigt en dit niet serieus neemt, bovendien hebben wij in het vooruit 20.000 baht moeten betalen.

Het mooie is nu dat de tussenpersoon van VFS Global aan mijn schoonzus heeft gevraagd of ik het zelf met de IND in Ter Apel wil oplossen, zij weet niet wat te doen. Nou ik kan u verzekeren met deze melding dat ik helemaal over de rooie ben. Zij beuren 20.000 baht en bij stront aan de knikker weten ze niet wat ze moeten doen. En dat blijkt want het argument-afwijzing van de IND (overigens terecht) begrijpt zij niet eens.

Wat moet ik hier nu mee? Zijn er meerdere mensen met deze boevenstreek? Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik voel mij behoorlijk opgelicht door VFS Global.

Ik hoor het graag jullie ervaringen.

Groet,

Eric


Beste Eric,
VFS Global is een (verplichte) papierschuiver. Die doen eigenlijk niets anders dan de papieren die je meebrengt aannemen en deze vervolgens (digitaal) door te sturen naar BuZa. De medewerker van VFS gebruikt daarbij de checklist die op de site van VFS staat, deze is samen met BuZa opgesteld. Als deze puntsgewijs wordt afgelopen zouden dossier doorgaans min of meer compleet moeten zijn. Maar de praktijk… 
Er valt op deze checklist namelijk wel wat op en aan te merken: het staat bijvoorbeeld allemaal wel wat kort in 1 enkele zin: “If employed: a company registration and a statement of employment, indicating the number of vacation days granted, the position in the company and the monthly salary.”. Als iemand niet echt zorgvuldig is of goed leest dan zou je per abuis slechts 1 enkel document in kunnen leveren mbt tot werk terwijl het totaalplaatje (waar werk je? Hoeveel verdien je? Heb je vrij gekregen? Wordt je terug op werk verwacht?) nog niet compleet is. Een salarisstrookje kan er op die manier doorheen schieten. Tevens acht ik de “visiting family/friends” checklist gebrekkig.
In het Schengendossier schrijf ik daarover het volgende: Bovenstaande checklist vraagt vreemgenoeg nergens om het aantonen van 55 euro per dag, (aan te tonen met een bankboekje). Ik meen dat dit een FOUT in de checklist, immers moet een Thai die geen Garantsteller heeft zelf voldoende geld hebben (55 euro per dag) en dit ook aantonen (met een bankboekje). BuZa heeft echter niet met mijn meldingen gedaan. Daarom verwijs ik toch ook maar naar de IND website (daar staat deze informatie wél”
Kortom, die checklist die VFS gebruiken is wel aardig maar verre van perfect. Met het Schengendossier in de hand kan men zich een stuk beter voorbereiden. Een dossier zou dan goed en compleet moeten kunnen zijn. Bij het inleveren heeft de medewerker van VFS géén adviserende rop, zo benadrukt ook BuZa is correspondentie. Je stapel papieren hebben ze in te nemen zoals aangeboden. Ze zullen de checklist er nog bij pakken maar het is niet aan de VFS medewerker om er aangeboden stukken uit te halen. Hoogstens kan men opmerken dat bij een bepaald punt op de checklist er géén stukken zijn aangeleverd,  maar dan nog kun je het dossier (incompleet) door laten sturen. 
Het beste wat je nu kunt doen is in bezwaar gaan. Deze procedure loopt via de IND, zorg wel dat je op tijd bent en leveren dan alsnog aan wat er ontbrak en vul het desnoods verder aan met andere stukken als je zo denkt de afwijsgronden te kunnen betwisten. Licht het geheel toe via een begeleidende (bezwaar) brief. 
Die brief kun je meteen als basis gebruiken voor een brief/mail aan de ambassade, VFS en BuZa. BuZa valt hier te bereiken: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-buitenlandse-zaken/contact/interne-klachtbehandeling
Schrijf hen ook dat VFS de fout is ingegaan door stukken die in het gehele pakket zaten niet in te nemen. Dat heeft VFS helemaal niet te doen! Vooral een onzekere aanvrager zal meegaan in de acties van de medewerkers,  met het idee dat die hun vak wel verstaan… Niet dus! Deze medewerkers hebben een vrij basic training gehad en absoluut geen diepe of uitgebreide kennis over de afhandeling en beslissing op aanvragen. Advies mogen en kunnen ze daarom ook niet geven. Het zijn en blijven dure papierschuivers die de boel innemen en doorsturen. 
Dat je je tekort gedaan voelt door VFS heb je helemaal gelijk in. Trek daarom zeker aan te bel bij de betrokken instanties en de externe dienstverlener VFS. Samen met een ‘herstel’ door middel van het bezwaar bij de IND moet dit hopelijk nog recht te breien zijn. Pas als mensen wijzen op tekortkomingen en falen is er kans dat er iets aan gedaan wordt. Hoe meer mensen hun ervaring delen hoe beter.
Ik ben dan ook benieuwd naar de (recente) ervaringen van andere lezers.
Succes,
Met vriendelijke groet,
Rob V.

14 reacties op “Schengenvisum vraag: Slechte ervaringen met VFS Global in Bangkok”

  1. Frans Pattaya zegt op

    Als je het toch hebt over boeven streken: visa- en feekosten mogen voor 2 personen geen 20.000 baht zijn…….

  2. Jacob zegt op

    Troost u. voor zover van toepassing, er wordt momenteel heel veel afgewezen onder het mom “kans op illegale immigratie” en “geen sociale binding met het land van herkomst” (Thailand dus). Zelfs voor mensen die gedurende 40 of 50 jaar in Thailand wonen, er geboren zijn, er huis en land bezitten, kind en kleinkinderen hebben. Die zouden dus geen “sociale binding met het land” hebben. Wat een onzin!

    Los van de juridische mogelijkheden die op persoonlijk vlak te ondernemen zijn, kunnen wij als “klant” van de ambassade en hun aangewezen onderaannemer (wat VFS is), enkel elke keer erover klagen. VFS is een commercieel bedrijf en geen monopolist. Hopelijk ziet de Nederlandse ambassade en daarvoor ook het ministerie van Buitenlandse Zaken in, dat VFS een wanprestatie levert en dat het tijd is voor een andere oplossing.

    Het is triest te constateren, maar VFS kan deze taak gewoon niet aan (althans niet op dit moment). Je zit er uren te wachten om een stapeltje a4’tjes in te leveren, waarvoor je weken van te voren al een afspraak moet maken. Het is eigenlijk een kwestie van inleveren en wegwezen. Die check van de juiste papieren is echt minutenwerk. Afspraak om 10 uur zou moeten betekenen dat je om 10.10 uur al aan de koffie zit. De praktijk is echter dat je om 13 uur hongerig bij VFS wegkomt.

  3. Tjerk zegt op

    Beste Eric, Mijn vriendin vroeg op 11 mei een visum aan, kreeg de uitslag na een paar mailtje’s op 22 juni, met als beslisdatum….23 mei….
    Naar ik meen mag je een bankboekje , contant geld of traveler cheques overleggen m.b.t de vereiste €55 per dag. Mijn vriendin liet €5.500 contant geld zien (voor 88 dagen) aan de VSf medewerkster die daar niet in geintereseerd was…en ja de visum werd o.a afgewezen op onvoldoende middelen van bestaan.naar alle waarschijnlijkheid is niet door VSf vermeld dat ze voldoende middelen van bestaan had.
    Ook heeft de VSF medewerkster op het aanvraagformulier vraag 23 (purposes of the journey)veranderd.Ik had ingevuld meet family/friend EN holiday. Er word duidelijk vermeld dat als er meerdere doelen zijn je die allemaal moet noemen. Volgens de VSf medewerkster kon dat niet en werd holiday geschrapt; staat niet mooi op een aanvraagformulier als erin veranderd word en is niet overeenkomstig de waarheid.
    Dus 3 dingen verkeerd aan VSF; aanwezig geld niet melden op het formulier, iets veranderen en blijkbaar is de beslissing ca een maand bij VSF blijven hangen… Tevens 5 weken moeten wachten totdat er ruimte voor een aanvraag was..
    Met vriendelijke groet, Tjerk

  4. Huub zegt op

    L.S.,
    ik lees al geruime tijd hier op Thailand blog over de moeilijkheden die aanvragers van een visum voor een van de Schengenlanden, m.n. Nederland en België, ondervinden.
    VFS Global lijkt hierin een niet erg gewaardeerde rol te spelen. Bovendien schrik ik me rot van een hier genoemd bedrag van 20 000 Thb.
    Ook sprak ik een ex IND’er, die mij meldde dat o.a. Thailand hoog op een lijst staat van hoog risico op ‘overstay’. Dit lijkt mij ook te ruiken naar etnisch profileren.
    Ook de geur van willekeur duikt op.
    Uiteraard heb ik geen bewijzen, maar
    Is het mijn gevoel en slechts een mening.
    Dit alles ontneemt mij de moed om mijn Thaise vrouw die aanvrage voor een bezoek aan mijn familie en mijn land te laten doen.
    Zij zal een afwijzing ervaren als een grote belediging voor haar integriteit.
    Ik heb voor haar gekozen omdat zij volkomen oprecht is.
    Ik wil haar voorlopig vrijwaren van deze onheuse paranoïde benadering.
    Ik denk dat het tijd wordt dat belanghebbende zich verenigen en een fonds oprichten om een goede vreemdelingenadvocaat op deze veronderstelde misstand te zetten.

  5. Joop zegt op

    Het is onbegrijpelijk dat de Nederlands overheid (via de ambassade) de tussenkomst van deze corrupte en incompetente organisatie (VFS dus) verplicht stelt. Wanneer gaan bij de ambassade eindelijk de ogen eens open en wordt er een eind gemaakt aan deze belachelijke toestand.
    (N.B.: ik heb ook zeer slechte ervaringen met VFS; ondanks gemaakte afspraak voor een bepaald tijdstip vier uur moeten wachten, omdat anderen tegen extra betaling! voorrang kregen. Gewoon een incompetente boevenbende dus.)

  6. Martin zegt op

    Mocht er weer eens afgevaardige van de ambassade/consulaat een spreekbeurt houden is het een mooi moment om alle klachten eens te laten horen
    Of een petitie naar de ambassade.
    Dit kan zo niet langer

  7. KhunTak zegt op

    Papierschuivers worden ze genoemd met een basis opleiding.
    Wie heeft VFS global aangesteld als tussenpersoon?
    Het is toch diep triest dat hier ook nog gesteld wordt dat deze medewerkers een basisopleiding gevolgd hebben?
    Alsof er dan maar begrip moet zijn voor hun catastrofale fouten.
    We hebben het hier over mensen en niet over slecht functionerende apparaten.
    Zijn het Thai die hier de papieren checken?
    Heeft BUZA er dan niet voor gezorgd dat deze club de juiste checklist heeft gekregen?
    Of is er hier sprake van een moedwillig beleid om mensen te demotiveren die naar NL willen komen voor een kort verblijf.
    Zet daar capabele mensen neer die van de hoed en de rand weten en daar niet alleen maar vluchtig de papieren checken om daarna een paycheck te kunnen incasseren.
    Misschien een goed onderbouwd schrijven naar de ambassadeur, misschien dat hij hier iets in kan betekenen?!

  8. Tjerk zegt op

    Hallo Rob,

    Zo te zien veroorzaakt VSF toch wel bij meerderen stress en problemen…

    Graag jouw mening. Bezwaar tegen een beslissing bij de IND maken kan 12 weken+ca 4 weken duren; komt in mijn geval neer op uitslag 5 oktober. Mijn vriendin zegt dat sommigen een nieuwe aanvraag indienden die positief beoordeelt werden. Zelf lijkt mij dat je al een negatief stempel bij je naam hebt op die manier.
    Hierboven noemde je bankboek ivm €55 per dag. Maar contant en cheque is toch ook goed??

    vr gr Tjerk

    • Rob V. zegt op

      Beste Tjerk, voor wie de tijd heeft is bezwaar aan te bevelen, maar dan ben je zo een paar maanden verder (helemaal nu de IND, welke de bezwaren doet, overbelast is). Voordeel is wel.dat het je niets extra’s kost en door een onterechte weigering succesvol aan te vechten BuZa zich daarbij neer leggen heeft. Dan sta je ook stevig bij een visum aanvraag op een later moment, die afwijzen moeten ze dan toch echt betere redenen voor zien te vinden.

      Een nieuw aanvraag kan ook, maar BuZa kan die zo afwijzen met de vermelding dat er feitelijk niets aan de situatie veranderd is ten opzichte van de vorige (afgewezen) keer. Lutk de aanvraag wel, dan heb je sneller een visum (kortere deadlines) maar kost je natuurlijk wel weer tijd en geld om verse papieren te halen, leges te betalen enzovoort.

      Voor een visum moet de vreemdeling financiële solvabiliteit hebben. Die financiën kunnen op alle gangbare manieren aangetoond worden: cash, bankboekje, cheque (gebeurt iemand dat nog? Maar zolang dit systeem nog bestaat is het okay) enz. Of uiteraard door een referent in Europa die garant staat. Wie als vreemde met eigen middelen de financiën doet zal dat meestal met een bankrekening doen, maar ben je dus niet verplicht. Maar als 99 van de 100 Thai met eigen geld een bankrekening gebruiken dan is er kans dat een papierschuivende medewerker (met basic opleiding en geen jaren lange ervaring) in verwarring raakt voor die paar reizigers die op andere manieren aan willen tonen niet correct verwerkt. Vroeger, toen je nog op de ambaaade kwam kon er dan altijd of een Nederlandse ambtenaar bij geroepen worden… dat is nu verleden tijd met de verplichte VFS route.

  9. e thai zegt op

    https://www.nationaleombudsman.nl/ dien een klacht in benader media of mensen
    uit de politiek etc

  10. khun moo zegt op

    Bij de site van vfs thailand kan men een review achterlaten.
    Mischien helpt dit om dit kantoor op de kaart te zetten.

    https://www.addressschool.com/company/64600/vfs-global

  11. Maarten Vasbinder zegt op

    Waar hebben we eigenijk een ambassadeur voor?

  12. khun moo zegt op

    schrijf een review bij nderstaande site.

    Wanneer 10% van de lezers van thailand blog een slechte beoordeling plaatsen op

    https://www.trustpilot.com/

    zal er mischien iets veranderen.

  13. Onte Vreden zegt op

    Aan mijn vriendin werd de som van 25000 baht gevraagd voor de snelle afhandeling van haar visa.
    Een snelle afhandeling omdat de benodigde papieten voor een huwelijk verbintenis in Frankrijk slechts 3 maanden geldig blijven.
    We hebben geen andere keus dan maar te betalen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website