Beste Rob,

Is er iemand die raad weet voor ons, betreft een visumaanvraag kort verblijf voor mijn Thaise vriendin die naar Nederland wil komen om 90 dagen bij mij te verblijven. Mijn vraag is of dat we dit kunnen doen via een betrouwbaar persoon of agentschap In Bangkok?

Ik heb al dikwijls gehoord dat er louche figuren rondlopen aan de ambassades die hun diensten aanbieden voor het verkrijgen van een visum, maar men wordt in de zak gezet.

Ikzelf zorg voor de nodige documenten voor de aanvraag, bewijs inkomen, tenlasteneming, reisverzekering, enz…

Weet er iemand een betrouwbaar persoon of bureau?

Dank bij voorbaat.

Groet,

Martin


Beste Martin,

Een aanvraag voor een Schengenvisum kun je eigenlijk heel goed zelf doen. Om mensen op weg te helpen heb ik daarvoor het dossier/handleiding Schengenvisum geschreven dat je hier op Thailandblog kunt vinden. Zie het menu aan de linkerkant onder het kopje Dossiers. Zeer binnenkort hoop ik een update te plaatsen, deze is 99% klaar en betreft voornamelijk wijzigingen m.b.t. België.

Visumbureautjes hebben als je het mij vraagt nauwelijks tot geen toegevoegde waarde daar je zelf eigenlijk alle benodigde documenten bijeen moet verzamelen. Een voordeel is misschien een extra paar ogen die nog eens kijken of het geheel compleet is en die dan een ander kunnen laten vertalen. Tot enkele jaren terug zat er een visum/reis/vertaalbureau schuin tegenover de Nederlandse ambassade, S.C. Travel, maar volgens Google Maps is deze al enige tijd permanent gesloten.

Mogelijk ben je dus beter af met mijn dossier en jouw vriendin een vertaalbureau laten zoeken voor Thaise documenten die vertaald moeten worden. Wellicht is er eentje niet ver van waar zij woont, dat is wel zo handig natuurlijk.

Als er lezers zijn die een vertaalbureau en/of visumbureau weten aan te bevelen zie ik die graag in de reacties beneden. Als lezers ook laten weten welke documenten zij wel (of juist niet) hebben laten vertalen en eventueel hebben laten legaliseren, is dat zeker ook nuttige informatie. Veel mensen twijfelen toch tot hoever ze moeten gaan met vertalen van stukken.

Succes en vriendelijke groet,

Rob V.

NB: opvallend is dat de Visumcode stelt in artikel 4 dat: “De lidstaten zorgen ervoor dat die autoriteiten beschikken over voldoende kennis van de plaatselijke omstandigheden van het land waar de aanvraag is ingediend, (…), evenals over voldoende kennis van de taal, om documenten te kunnen analyseren, (…)”. Dit schuurt volgens mij met hoe Nederland met visumaanvragen omgaat, daar zover ik weet de beslisambtenaren geen enkele kennis van de Thaise taal hebben. Ik heb daar op dit moment vragen over openstaan bij Buitenlandse Zaken.

10 reacties op “Schengenvisum vraag: Ik zoek een betrouwbaar persoon of agentschap die mij kan helpen met de aanvraag Schengenvisum?”

  1. Fred zegt op

    Het Schengendossier is echt geweldig, zo veel informatie, petje af.
    Dat dossier had ik thuis al enkele keren doorgenomen.
    Ook had ik thuis een garantieverklaring bij de gemeente ondertekend, zoals voorgeschreven.
    Eenmaal in Thailand de checklist erbij genomen.
    Alles afgewerkt en veel documenten verzameld.
    Het is ongetwijfeld allemaal zelf goed te doen, maar ja, je bent niet zeker, je twijfelt.
    Dus contact opgenomen met een vriendin/kennis, die dat al eerder had meegemaakt.
    Allles naar die vrouw opgestuurd en beleefd om commentaat gevraagd.
    Zij heeft ook een reservering voor een ticket geregeld, wat je overigens ook zelf kan.
    En commentaar kwam er zeker.

    Mijn uitnodigingsbrief moest uitgebreider.
    Goed aangeven, dat je er voor zal zorgen dat ze weer terug gaat naar Thailand.
    Waar gaat ze verblijven; wat gaan jullie 3 maanden doen, etc.
    Je moet aantonen, dat je meerdere keren in Thaland bent gewesst, dus foto’s van paspoortstempels toevoegen.
    Je moet aantonen, dat je haar en haar familie goed kent, dus foto’s bijvoegen van je vriendin, met haar kinderen en jezelf er ook op.

    De verklaring van mn vriendin, die ik overigens zelf had geschreven moest ook uitgebreider.
    Namen en geboortedata van kinderen en kleinkinderen, waarom ze zo graag naar NL wil komen, etc.etc.
    Wat ze in NL allemaal wil gaan doen, etc.

    De benodigde Thaise documenten kun je halen bij een kantoor van de overheid.
    Je krijgt ze dan in 2-voud in het engels.
    Het gaat dan om bewijs van echtscheiding, bewijs van naamsverandering en bewijs van huis-eigendom en officiele bewoning van dat huis (mijn vriendin heeft een eigen huis).

    Natuurlijk de ziektekosten/reis- en aansprakleijkheidsverzekeringen niet vergeten.
    Dat geldt ook voor jouw inkomensverklaring, maar dat staat allemaal in het Schengendossier.

    Maar zoals gezegd, je bent niet zeker en je zoekt iemand die dit eerder heeft gedaan.
    Die kun je ongetwijfeld in de vrienden/kennissenkring van je vriendin vinden.

    Uiteindelijk zijn we met 42 A4’tjes naar Bangkok gegaan.
    In het gebouw van FVS-Global zit ook een bedrijf wat jou heel graag de benodigde verzekring wil verkopen, maar die hadden we al.
    Een mevrouw van dat bedrijf heeft nog wel de volgorde van alle papieren aangepast.
    Zorg er wel voor dat je vriendin geld op zak heeft.
    Een visum voor een vriendin kost, als ik me niet vergis, Bht 3.000,–

    Wat nu de doorslag heeft gegeven om mn vriendin een visum te verlenen, zullen we nooit weten.
    Ze heeft het gekregen en daar gaat het om.
    Daarna heb ik zelf een ticket geboekt bij EVA Air.

    Fred

    • Rob V. zegt op

      Bedankt voor het compliment Fred! Sommige lezers vinden het dossier te lang maar ik hoop dat het de gulden middenweg heeft tussen een antwoord op de meeste vragen en een overdosis aan informatie… Ik wacht eigenlijk vooral op nieuwe cijfers over 2023 met statistieken visumafgifte over dat jaar die EU Home Affairs elke maand april publiceert. Tot op heden nog geen update. Zodra die cijfers er zijn verwerk ik die en publiceer ik de update. Mocht iemand opmerkingen, aanmerkingen, wensen enzovoort hebben voor het dossier, laat het me weten en dan pak ik die misschien mee.

  2. TonJ zegt op

    1: Checklist te vinden via deze link:
    https://www.netherlandsworldwide.nl/binaries/content/assets/pdfs-engels/checklist-schengen-visa-visit-family-friends-en.pdf

    U regelt bewijsinkomen.
    Toch een waarschuwing voor anderen.
    Ook VFS Global heeft diverse checklisten op hun website.
    Deze lijsten beter NIET gebruiken, want geeft soms te weinig info.
    Bijv.: mocht men garant staan, dan dient men behalve de garantstellingsverklaring ook te overhandigen:
    een kopie van de laatste 3 maanden van de eigen bankrekening, omdat men wil checken of de sponsor over genoeg eigen middelen beschikt. Dat staat bij de VFS Global opsomming van de documenten, benodigd bij sponsorship, niet vermeld. Dat veroorzaakt problemen. En nasturen van dat document kan niet, dus alle moeite, tijd en geld voor niets.

    3: Men gaf aan dat het aanvraagproces na het interview bij VFS Global een doorlooptijd had van 15 dagen,
    in maart hoorde ik echter 45 dagen!
    Ook bij VFS Global een lange wachttijd om een bezoekafspraak te kunnen maken, dus boek tijdig.
    En houd rekening met een mogelijk zeer lange doorlooptijd vanaf bezoekafspraak maken t.m. (hopelijke) verkrijging van het visum en terugkrijgen van het paspoort.

    4:In het gebouw t.o. de ingang van VFS Global (Netherlands) ruimte (Unit 404, The Plaza 4th Floor, Chamchuri Square Building Phayathai Road, Pathumwan) zit reisbureau Aviation (Thailand) Co. Ltd. in unit 407. Zij regelen visum services, ticket, reisverzekering, etc. Men kan er ook zelf achter een (oude) huurcomputer kruipen en eventueel laten printen.

    5: stel eventuele vragen direct aan:
    1: Nederland Wereldwijd of
    2: Visa Application Centre Helpdesk Team:
    Helpline Number : +66 (02) 118 7003
    Email: [email protected]
    Website: http://www.vfsglobal.com/netherlands/thailand

    Succes.

    • Rob V. zegt op

      Beste Ton, het ministerie liet mij in 2020 weten dat de algemene checklist NIET te gebruiken is, dit wegens specifieke regionale omstandigheden. De checklist zoals die op de site van VFS staat, waarvoor de ambassade verantwoordelijk is, dient dus gebruikt te worden. En inderdaad acht ik de lijst ook onvoldoende, dat benoem ik in het Schengendossier bij de Nederlandse checklist. Mijn opmerkingen zijn niet opgepikt maar als meer mensen de ambassade aanschrijven ( ban-ca at minbuza punt nl ) dan gaat er wellicht eens serieus iemand naar kijken.

      Half april liet de ambassade mij weten dat de wachttijd gemeten vanaf 1 januari tot dan gemiddeld 13,7 dagen was. Het juridisch maximum is 15 dagen. 45 dagen is de maximale beslistermijn in uitzonderlijke gevallen, voor het handjevol dossiers die niet door de beslismedewerker van Buitenlandse Zaken zo afgehandeld kunnen worden en er nader onderzoek en meer informatie nodig is.

  3. TonJ zegt op

    Beste Rob V.,

    Mijn ervaringen dateren van maart jl.
    De checklist tig-maal nagelopen. Alles in orde. Dus vol goede moed naar VFS in Bangkok.
    Bleek ik bij garantstelling dus ook een document m.b.t. 3 maanden bankafschriften nodig te hebben.
    Stond niet vermeld.

    Ik dezelfde dag een e-mail gezonden aan VFS en ministerie.
    Hulpvaardige Ambassade Bangkok antwoordde mij snel en gaven o.a. aan:
    quote
    Ik heb uw email doorgestuurd aan het gecentraliseerde back-office in Den Haag met het verzoek tot een eenduidig publieksinformatie zodat het voor een ieder voldoende helder is welke documenten overlegd dienen te worden bij een visumaanvraag.
    Ik deel uw mening dat deze financiele gegevens van de garantsteller niet worden gevraagd op de checklijst welke gebruikt wordt bij een aanvraag met als doel familie / vrienden bezoek.
    unquote

    Bovendien heb ik e.e.a. op 7 april jl. voorgelegd aan een dame van Nederland Wereldwijd, die een stand hadden op de emigratiebeurs in Houten. De dame zou dit meenemen in een volgende overlegvergadering.

    Dus hopelijk gaat er nu iets gebeuren om deze valkuil te dempen. Tot die tijd oppassen geblazen.

    Dit is niet de eerste keer. Hetzelfde overkwam mij in januari bij een zeer klantonvriendelijke Franse ambassade in Laos. Zij zijn daar focal point voor Schengen-visum aanvragen. Men daar niet de beleefdheid om te antwoorden wat er exact fout was gegaan toen ik daar dezelfde documenten begin dit jaar inleverde. Mijn e-mails werden niet beantwoord en ik heb ook nog geen antwoord van hun klachtenbureau in Frankrijk.
    Pas later bij VFS kwam ik erachter wat het probleem was (en dat komt dus door de onvolledige checklist).

    • Rob V. zegt op

      Beste Ton, goed zo! Als mensen het ministerie niet laten weten waar er knelpunten of fouten zitten dan verbeterd er natuurlijk sowieso niks. En niet elke melding wordt opgepikt dus als meer mensen via de ambassade e.d. laten weten waar het mis loopt is de kans groter dan er iets aan gedaan zal worden.

  4. Marius zegt op

    https://www.instagram.com/visa_by_rungnapa?igsh=enB2eXJuOW5oeGkw
    Via haar kun je gemakkelijk een visum aan laten vragen. Ze vraagt er uiteraard wel geld voor.

  5. Prawo zegt op

    Een goede voorbereiding is bij visumaanvragen véél meer dan het halve werk.

    Ik kan niet genoeg benadrukken dat (naast alle gevraagde documentatie) een goede brief met toelichting van de referent heel belangrijk is.
    Zo’n brief is geen standaardbrief, maar blijft maatwerk toegespitst op de persoonlijke situatie van zowel de referent (waarom komt iemand naar NL, is er een bijzondere aanleiding enz..) als de vreemdeling (o.a. waarom is zonneklaar dat deze zal terugkeren na afloop van de reis).

    Mocht de visumaanvraag worden afgewezen, dan is er in de bezwaarfase nog wel het nodige te herstellen. Dat levert niet alleen veel stress maar ook tijdverlies op.

  6. Björn zegt op

    De laatste jaren meerdere keren vidum aangevraagd voor een vriend met een eigen zaak
    Garantstelling downloaden en invullen. Garantstelling voor vriend ingevuld, inkomensverklaringen laatste 3/4 jaren, kopie paspoorten, uitnodigindbrief en brief vriendin (door vriend geschreven). De laatste keer werd visum eerst geweigerd. Alles, zonder wijzigingen, nogmaals ingediend en nu heeft ze vidum dat 2 jaar geldig is en waarop ze volgende maand voor de 3e keer naar Nederland komt. Ze gebruiken een algoritme bij de toewijzing dus gewoon nog een keer indienen mocht het eerst niet lukken. De genoemde checklist is super handig. Brieven voor vriend zijn nog geeneens 1 kantje overigens.

    • Rob V. zegt op

      Beste Björn, het algoritme doet de voorselectie. Die deelt een aanvraag op basis van een risico-profiel op in enkele categorieën: versnelde afhandeling (laag risico) en intensieve afhandeling (hoog risico). En aanvragen die niet in laag of hoog vallen, die vallen onder normale afhandeling. Meer dan een indicator is dat niet, de beslisambtenaar bekijkt nog steeds de aanvraag en of aan alle voorwaarden voldaan is. Uit tests zou zijn gebleken dat ook als het algoritme er een verkeerde label aanhangt, dit het oordeel van de beslisambtenaren zo goed als niet heeft beïnvloed. Het algoritme adviseert NIET of een aanvraag moet worden toegewezen of afgewezen maar is een indicator van hoe goed men naar de aanvraag moet kijken.

      Ik heb wel de indruk dat tijdens en na Covid de bezetting en ervaring van beslismedewerkers een dingetje was, maar tot in hoeverre dat geen/wel een probleem was kan ik niet hard maken. Met exact de zelfde papieren zou een aanvraag natuurlijk praktisch hetzelfde beoordeeld moeten worden. Wie weet is er bij het inscannen door VFS een documentje overgeslagen, heeft de beslisambtenaar niet goed gelezen of viel de ene ambtenaar iets op wat de ander niet zag. Wie zal het zeggen? Ik zou dus niet “gewoon nog een keer” indienen maar ten eerste in bezwaar gaan en ten tweede eens goed kijken of er toch niet een dingetje ontbrak bij de aanvraag.

      En als lezers zo nu en dan hun ervaringen als ingezonden brief naar dit blog zouden sturen kunnen anderen daar misschien weer wat van leren. Ben dus ook blij met lezersvragen als deze, kunnen we allemaal iets van oppikken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website