Als u in Pattaya verblijft heeft u het misschien al gemerkt en anders krijgt u er in de toekomst zeker mee te maken. Op Sukhumvit Road in Pattaya is men begonnen met de eerste werkzaamheden die moeten leiden naar een verkeerstunnel die het drukke verkeer op die weg moet ontlasten.

Het moet een vierbaans tunnel worden dat zich over een lengte van 1900 meter uitstrekt van Pornprapanimit Road tot aan Nakorn Chai Air Transportation Center (zeg maar ruwweg van Siam Country Road tot aan het King Power gebouw).

Verrassend

Voor mij was het een verrassing. Ik weet natuurlijk best dat Sukhumvit in Pattaya een vreselijk drukke en derhalve verkeersgevaarlijke weg is waar ooit eens iets aan gedaan zou moeten worden. Ik wist niet dat een tunnel daarbij een optie was maar ik erken meteen dat ik het lokale nieuws daarover niet nauwlettend heb gevolgd. Ja, af en toe werd er wel over de mogelijkheid gesproken maar bleef het bij uitstel en nadere studies. Op die manier verlies je al gauw de interesse.

Ik ben eens wat terug gaan blikken in de pers en kon vaststellen dat er al een jaar of tien plannen bestonden. Er werden veel vergaderingen van autoriteiten geregeld en ook kwamen er “hoorzittingen” waar de publieke sector met bezwaren dan wel nieuwe ideeën kon komen. Maar ik kreeg toch al gauw het idee dat het besluit voor de tunnel al vaststond en dat allerlei bezwaren en alternatieven welwillend werden aangehoord om vervolgens in de prullenbak te verdwijnen. In een krantenartikel stond dat er “democratisch” over het tunnelplan is gestemd.

Wie dan de stemgerechtigden waren en waar ze dan op konden stemmen werd niet duidelijk gemaakt. Eerlijk gezegd, ik kreeg een onaardige gedachte dat wellicht persoonlijke en/of bedrijfsbelangen de doorslag hebben gegeven.

Inluidende ceremonie

Op 17 oktober 2014 was het dan zover. Op het stadhuis van Pattaya vond een feestelijke, edoch officiële ceremonie plaats om het begin van het project in te luiden. De locoburgemeester zat de vergadering voor waarbij allerlei kopstukken van gemeente, provincie, de staat, de politie en de uitvoerende aannemers aanwezig waren. “Het doel van de tunnel is om de steeds maar stijgende verkeersdrukte op Sukhumvit Pattaya te reduceren”, zei de locoburgemeester. Goed plan, nietwaar? Hij deelde verder nog mee, dat het budget voor dit project 837.441.000 Baht bedroeg en dat de verwachting was het project in 810 werkdagen te voltooien. De eerste schop zou op 15 november 2014 de grond in gaan.

Problemen

Aan deze cijfers te zien zou je kunnen zeggen dat er degelijk werk van de voorbereiding is gemaakt maar al spoedig deed zich een eerste probleempje voor. Een wakkere ambtenaar had namelijk opgemerkt dat 15 november wellicht niet zo’n goed idee was in verband met de dan op handen zijnde verkeersdrukte voor de feestdagen. Een vette pluim voor hem, de beginwerkzaamheden werden uitgesteld naar half februari 2015.

Daar zijn we nu dan aanbeland. We zijn nog maar enkele weken onderweg en de problemen, bezwaren en protesten rijzen al bijna de pan uit. Ik zal er enkele noemen, maar let wel, dit is nog maar het begin.

Verkeer op Sukhumvit Road

Ter hoogte van waar de tunnel moet komen is Sukhumvit Road van vier banen in elke richting gereduceerd tot drie banen. De kruispunten met Pattaya Klang is gesloten evenals het kruispunt met Siam Country Road. Zijwegen naar en van Oost Pattaya kennen alleen nog eenrichtingsverkeer. De wegversmalling en de afsluitingen van bepaalde wegen hebben al de nodige ongevallen opgeleverd, voor zover ik weet, gelukkig nog niet met dodelijke afloop. Het verkeer wordt gewaarschuwd, kennelijk niet voldoende op tijd, althans de weggebruikers reageren er slecht op.

Sluipwegen

Je kunt nu al vaststellen dat de gevolgen van de werkzaamheden onvoldoende zijn doordacht. Eenrichtingsverkeer, afsluitingen en omleidingen van de grotere wegen leiden er toe dat veel andere straten, ook de smallere, nu als sluipweg gebruikt worden. Soi Arunothai en 3rd Road bijvoorbeeld kenden al druk verkeer, nu loopt het regelmatig vast. De bewegwijzering voor de omleidingen is er vaak wel maar zijn voor de automobilisten nauwelijks of in ieder geval pas op het laatste ogenblik zichtbaar. Ik heb zelf al enkele keren gezien dat men zich niets van een aanwijzing aantrekt, linksaf slaat waar dat niet mag en ook niet kan en dan wordt het stuur plotseling omgedraaid om een andere richting te kiezen.

Middenstand

Winkels in de straten van Oost Pattaya tot aan het spoor zullen door het verminderde verkeer minder klanten krijgen, dat werd al snel merkbaar. Ook de winkels in Pattaya Klang zullen een knauw krijgen, die zijn voor bewoners van de “dark side” moeilijk te bereiken. Een geregelde bezoeker meldde op een Engelstalig forum dat het inmiddels wel erg rustig is geworden in Foodland. Ook Big C Extra zal het merken, maar die heeft het voordeel dat klanten een alternatief hebben met Big C Pattaya South. Een andere lezer merkte op dat de verkeerschaos van de komende jaren een goede gelegenheid zou zijn voor een grote supermarktketen om nu eens te denken aan een vestiging in Oost Pattaya.

Waarom een tunnel?

Het besluit is dus genomen om een verkeerstunnel te bouwen, hetgeen al vanaf het begin bekritiseerd werd. Veel beter ware het, dat er een lange fly-over zou komen. Een belangrijk punt bij de bezwaren is de mogelijke wateroverlast in de tunnel. Juist op dit traject van Sukhumvit is de weg tijdens de regenperiode regelmatig overstroomd. Een (hoge) ambtenaar van de gemeente heeft echter verklaard dat er voldoende maatregelen zijn getroffen in het ontwerp van de tunnel en dat een overstroming “onmogelijk” is. Een cynicus vroeg zich af of de ambtenaar nog in dienst zou zijn als er over enkele jaren toch een overstroming in de tunnel plaatsvindt. Ergens las ik dat er in de tunnel ook een U-turn is voorzien maar dat lijkt mij, zeker voor Thailand, vragen om moeilijkheden.

Alternatieven

Waren er dan geen alternatieven, afgezien van de fly-over, beschikbaar? Nou, zeker wel. Ik ben uiteraard geen verkeersdeskundige maar ik begin wel met een eigen idee. Komend uit Oost Pattaya neem ik nog wel eens de weg parallel aan de spoorlijn om Sukhumvit te vermijden. Dat is een tweebaansweg aan beide zijden van de spoorlijn die al aardig bekend geworden is voor verkeersdeelnemers. Die weg uitbouwen, want de kruisingen met de verschillende spoorwegovergangen moeten worden verbeterd en bovendien moet er goede aansluiting komen aan de zuidkant met Sukhumvit.

Iemand suggereerde dat een tunnel op Sukhumvit helemaal niet nodig zou zijn als er tunnels zouden komen vanuit Pattaya Klang en Pattaya Zuid onder Sukhumvit Road door naar Oost Pattaya. Goed idee wel, maar het probleem daar is, dat vanuit beide straten een rechte tunnel naar Oost Pattaya niet mogelijk is vanwege de behuizing aan “de overkant”.

Pattaya Progress Association

In de periode dat het tunnelplan nog een plan was en er volop over werd nagedacht ontpopte zich een groep mensen – vermoedelijk alle buitenlanders – dat zich de Pattaya Progress Association noemde. Die groep heeft meegedacht om het probleem van Sukhumvit Road in Pattaya aan te pakken en kwam met een uitvoerig rapport. In een presentatie in oktober 2009 tijdens een bijeenkomst van Expats Club werden meerdere varianten toegelicht. Ik heb de beschrijving van de alternatieven, de PPA Bypass en de Maprachan Highway gelezen en de bijgaande schetsen maken ook een hele hoop duidelijk. Ik ga dat hier niet verder toelichten want dat is, na het tunnelbesluit weinig zinvol. Als het u interesseert kijk dan op deze link: www.pattayaprogress.org/roads/tunnels-under-sukhumvit

Ik heb getracht contact te maken met deze PPA maar dat is niet gelukt. Ik heb het idee dat de club na de teleurstelling over het tunnelbesluit uiteen gevallen is.

Tenslotte

In het begin van dit verhaal citeerde ik de locoburgemeester die zei dat het doel van de verkeerstunnel was om het verkeer op Sukhumvit te verlichten. Om dat doel te bereiken zal Pattaya echter een aantal jaren juist met een verhoging van de verkeersproblemen moeten rekenen. Goed voor het toerisme? Ik denk het niet!

Het genoemde budget van ruim 837 miljoen Baht moet u goed in uw geheugen prenten, dat zal nog heel wat hoger uitvallen, dat verzeker ik u. Ook het tijdsbestek van 810 dagen (= 27 maanden) zal ruimschoots overschreden worden. Reken maar gerust op een jaar of zes.

Mijn conclusie is dat het een rampzalig besluit is in allerlei opzichten. Het zal de toeristen en de bevolking van de stad Pattaya (op een enkeling na!) geen goed doen. En of het na al die jaren inderdaad de verkeersproblemen van Pattaya en omgeving oplost is maar zeer de vraag.

14 reacties op “Tunnelbouw Sukhumvit Pattaya is begonnen”

  1. Louis49 zegt op

    Er zal lekker een hoop aan de vingers blijven plakken .En dat is toch het hoofddoel niwaar,de eerste de regenperiode staat dat ding helemaal onder water gegarandeerd

  2. piet zegt op

    Zal mij niks verbazen dat het plan nog word afgeblazen,maar TIT
    Komende feestdagen word het een lekkere verkeers chaos 🙁

  3. Pieter zegt op

    Ik had de klok mbt de tunnel horen luiden maar een bedrag van 20 mln euro investeren om sneller in de file in de Central of South Road te staan is geld weggooien.
    De bypass langs het spoor uitbreiden was een stuk beter geweest en ik denk dat er betere bestedingen voor het geld mogelijk zou zijn geweest. Bijvoorbeeld trottoirs of parkeermogelijkheden, want dat is het probleem als deze auto’s in Pattaya zijn.
    Een verkeersdeskundige is in Thailand nog niet uitgevonden. Wat voor idioot plan komt hierna ??

    De voetgangersoversteekplaatsen o.a.beach- Second en Third Road worden niet of nauwelijks gebruikt en als je er oversteekt ben je je leven nog niet veilig en als je voor “Rood”zou stoppen is de kans groot dat er iemand van achteren op je knalt. Deze oversteekplaatsen hebben slecht 6 mln euro gekost.
    Plan is goed maar het werkt niet in Thailand.

  4. lexphuket zegt op

    In Phuket worden ook underpasses aangelegd: 1 is bijna (?)klaar, weliswaar meer dan een jaar te laat, de derde wordt net aan begonnen. De tweede zorgt nu voor chaos en extra files, de eerste ook nog steeds en de derde zal een behoorlijk steentje bijdragen. En overstroming hebben we ook al gehad in de eerste tunnel: dat was te voorzien en zal in Pattaya ook gebeuren.
    Ik ens de arme inwoners van Pattaya sterkte toe, maar een voordeel: velen van ons zullen het einde van deze “verbetering” niet meemaken

  5. Croes Gino zegt op

    Beste,
    Ik ben nu nochtans maar tot mijn 18 jaar naar het school geweest,maar zijn die bouwkundigen ingenieurs verkeersdeskundigen nu echt niet slimmer.
    Vooreerst in een tunnel kun je geen afritten maken.
    Zoals het verkeer hier zeer roekeloos is wat bij een zwaar ongeval?
    Wat bij zware regenval?
    Best was geweest in de middenberm betonnen pijlers en daarop een brug zoals in Bangkok.
    Voorgaande punten vormden geen probleem en ik denk vlugger uitgevoerd en veel goedkoper.
    Maar ja wie ben ik?
    Een doodsimpele farang.
    Groetjes Gino.

    • john zegt op

      Nog nooit in Brussel geweest zeker .Daar zijn verschillende afritten in de tunnels !

      • BA zegt op

        Klopt. In veel steden bijvoorbeeld in Scandinavië heb je ook ondergrondse tunnels en snelwegen doordat die steden grotendeels op rotsformaties gebouwd zijn met veel hoogte verschil enz. Daar heb je dus ook tunnels waar gewoon wegen samen komen en waar je afslagen hebt etc.

        Wel een ander soort constructie. Die tunnels worden geboord/geblazen met explosieven door de harde gesteentes. Die tunnel in Pattaya moeten ze graven en dan word het al een iets ander verhaal.

        Overigens ben ik niet bekend met het tunnelplan, maar het lijkt mij dat de bedoeling is dat de mensen die een afslag op Sukhumvit moeten hebben gewoon Sukhumvit nemen, en dat doorgaand verkeer gewoon de tunnel neemt.

        Hier in Khon Kaen hebben ze dan een kleiner tunneltje, maar hetzelfde doel. Doorgaand verkeer welke richting Udon Thani gaat neemt de tunnel en verkeer welke een afslag hebben moet gaat bovengronds. Vind het een nette oplossing en het is ook daadwerkelijk sneller. Met Fly overs kan je hetzelfde bereiken maar het is een stuk rommeliger bovengronds.

        • ruud zegt op

          En te goedkoop waarschijnlijk.
          Voor het uitzicht in de meeste steden hoef je het niet te laten.
          Al die smerige zwarte betonnen gebouwen langs de kant van de weg.

  6. Cor van Kampen zegt op

    Dat stukje van de weg waar nou die tunnel komt staat bij een beetje regen altijd onder water.
    Ze zijn daar jaren aan het kloten geweest en zijn nog steeds niet klaar. Werken er nog steeds aan.
    Als bovengronds het niet droog kan houden, hoe doe het dan met een tunnel?
    Kan altijd nog een nieuw waterpretpark worden. Onder het motto duiken in de onderwereld van Pattaya.
    Wij als buitenlanders zullen wel meer entree moeten betalen, maar dat mag de pret niet drukken.
    Cor van Kampen.

    • BA zegt op

      Afvoer in de tunnel en leegpompen. Voor 20 miljoen euro is daar vast budget voor 🙂

      Dat is zelfs makkelijker als een bovengrondse weg droog proberen te houden doordat al het water naar 1 punt loopt.

  7. Hendrik van Geet zegt op

    Men had het zelfde probleem in Khong Kaen en het werkt daar, ja jaren van verbouwen en omleidingen maar het resultaat is daar en het werkt. Geef ze wat tijd ok;-))

  8. Franky R. zegt op

    Thai love trouble… Dat is mijn mening over deze overbodige tunnel. Een fly-over was veel beter geweest en ook nog eens eenvoudig te realiseren.

    Ik denk dat ik maar eens ga solliciteren in Thailand als verkeersdeskundige?

    Heb voldoende ervaring opgedaan in Nederland en België.

  9. theoS zegt op

    Dit stuk van de weg heeft elk regen seizoen, voor zolang ik mij kan herinneren, flink onder water gestaan en dat is de afgelopen 40 jr.! Ik reed er 1 x met mijn pickup gewoon doorheen, achter een songtaew aan, en toen stond het water tot aan de voor ruit. Een Toyota Hi Lux waarvan je door middel van een hendel uit te trekken de lucht inlaat overschakelde naar boven. Deze tunnel komt gegarandeerd helemaal onder water te staan. Zoals gezegd een fly-over was beter geweest, maar ja,TIT!

  10. colin de jong zegt op

    Ben bij 2 raadsvergaderingen geweest met een tolk en aangegeven dat dit het domste is wat ze kunnen doen. Een flyover is veel goedkoper en sneller en voorkomt een tiental problemen die er nu wel zijn. Maar na farangs wordt er zeker niet geluisterd. Dit wordt een grote puinhoop wat een vermogen gaat kosten incl. alle problemen voor velen de eerstkomende 5 jaren. Alles duurt veel en veel langer en je zult zien dat de aannemer er ook weer mee stopt, zoals bij de aanleg van Jomtien Second road en Thrappaya road wat ook 3 keer zo lang heeft geduurd.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website