De meeste mensen zullen het wel weten: in de Thaise wegentaks is een kleine verzekering inbegrepen. Maar hoe die te gebruiken weten weinigen, zelfs veel Thaise mensen niet.

De reden: nooit gebruik van gemaakt. Onlangs had mijn vriendin een klein ongeval met haar motorfiets. Geen ander voertuig bij betrokken, weinig lichamelijk letsel en geen materiële schade. Doch moest zij naar het hospitaal om de teennagel van haar dikke teen te laten verwijderen. Zij kreeg de nodige zorgen en moest een paar keer terug voor naverzorging. Alles bij elkaar kostte dat een 900 THB. Zij wilde die claimen bij de, in de wegentaks inbegrepen, verzekering. Navraag in het dorp hier: niemand wist hoe of wat, alleen was er een die haar de raad gaf naar de lokale technische controle der voertuigen te gaan.

Daar dus heen, maar zij deden dat niet, maar wisten wel waar we moesten zijn en wat we moesten meenemen. Het was op de grote weg van Chumphon naar Pak Nam. Dus daarheen, maar geen enkel gebouw op die weg kwam voor ons hiervoor in aanmerking. Vijfmaal op verschillende plaatsen gevraagd en uiteindelijk toch iemand die wist waar het was, we waren er maar een goede km van verwijderd. Het was op het gelijkvloers van een appartementsgebouw en, indien je het niet wist, je zou het nooit zomaar gevonden hebben.

Benodigde documenten: Ja, TIT en ze zijn gek op copies:

  • copy van het politieverslag (ook al is er geen derde bij betrokken of de politie is niet ter plaatse geweest)
  • copy van het verslag van de behandelende geneesheer – copy van de factuur van het hospitaal
  • copy van de ID kaart
  • copy van het groene of blauwe boekje:
    • eerste pagina
    • pagina met de laatste technische controle
  • copy van de taks sticker

Een geldig rijbewijs werd NIET gevraagd! Tevens moet de rechthebbende persoonlijk aanwezig zijn daar bepaalde documenten moeten ondertekend worden. De afhandeling heeft ongeveer 1.5 uur geduurd en het terugbetaalde bedrag werd op de rekening gestort. Van de 900THB werd 820THB terugbetaald.

Weer iets bijgeleerd in Thailand.

Over deze blogger

Lung Addie
Lung Addie
Geboren in 1955. Maakte kennis met Thailand meer dan 20 jaar geleden, toen ik regelmatig in BKK een tussenstop maakte na het beëindigen van werkopdrachten radiometingen op de toen nieuwe luchthaven van Hong Kong. Woon nu meer dan 10 jaar permanent in de provincie Chumphon. Ik ben de auteur van het TB-dossier 'Uitschrijven voor Belgen'.
Mijn beroep was Expert Senior Field Engineer radiometingen. Hobbies:
- het administratief bijstaan van Thaise weduwen van overleden Belgische mannen, met de Belgische overheidsdiensten: pensioenen-erfrechten-belastingen.
- Radio-zendamateurisme telegrafist met licentie in Thailand en Cambodja.

5 reacties op “Thaise voertuigenverzekering: hoe en waar te gebruiken?”

  1. peter zegt op

    Dit noemt men PorRorBor en is een basisverzekering voor alle voertuigen in Thailand.

    Dit is voor de auto de sticker op de voorruit waar de politie altijd op controleert.

    Wanneer niet aanwezig of de geldigheidsdatum is verstreken krijg je 500 baht boete dit geld ook voor motorfietsen.

  2. Jan Beute zegt op

    Ook nooit van gehoord, maar voor mij een vreemd verhaal.
    Maar gekoppeld aan deze wegenbelasting zit toch altijd de verplichte consul Pary verzekering.
    Want bij het transport office geven ze je alleen de tax Sticker af na betaling uiteraard, indien je deze verzekering ook afgesloten en betaald, en aan kan tonen door de afgegeven polis en met de keurings uitslag van de lokale testlokatie.
    En uiteraard het overleggen van het blauwe CQ groene registratie boek waar de stempel in gezet wordt voor het lopend jaar
    Keuring is alleen verplicht na gelang het voertuig oud is.

    Janneman.

    • Woekerschulden zegt op

      Ik vond het ook een vreemd verhaal Janneman, omdat ook ik er tot nu toe van uitging dat de พระราชบัญญัติคุ้มครองผู้ประสบภัยจากรถ, in het spraakgebruik afgekort tot พ.ร.บ. (Por Ror Bor), een soort WA-verzekering is zoals in NL (en België?).
      Dus naar aanleiding van het verslag van oom Eddy heb ik op internet gezocht en aandachtig de recentste verzekering-/belastingkwitantie gelezen.
      Conclusie: oom Eddy heeft weer gelijk, maar alleen bij blijvende invaliditeit of overlijden moet een politierapport worden ingeleverd.

      Een paar links ter ondersteuning:
      https://www.rvp.co.th/index_en.php
      https://www.axa.co.th/en/compulsory-motor-insurance
      https://tinyurl.com/Polisvoorwaarden-AXA

      Inderdaad, weer iets bijgeleerd.

      • Lung addie zegt op

        Beste Woekerschulden,
        vooral bedankt voor die ‘conclusie’.
        Als dossierbeheerder, hier op TB, aangaande uitschrijven voor Belgen, verwachten de mensen, welke mij een vraag stellen, een correct antwoord. Ook buiten TB behandel ik vele dossiers. Indien ik een artikel, zoals dit, schrijf, dan is het uit persoonlijke ervaring en niet als iets wat ik, links of rechts, weet van ‘horen zeggen’. Ik steun enkel op ervaring of juridische kennis.
        Aangaande dat politieverslag: zoals we weten is het in Thailand overal same same but different. Bij het ene kantoor zullen ze dit vragen en bij het andere niet. Ik ging hier uit van wat mij verteld werd bij het voertuigen controle center. In Chumphon werd het verslag wel toegvoegd aan het dossier…. nodig of niet?

  3. Lung addie zegt op

    Beste Jan,
    dat is totaal lgeen vreemd verhaal. Het is wel degelijk zo dat in de wegentaks een kleine verrzekering inbegrepen is. Het zit doodgewwon in de wegentaks en je hoeft er niets bijkomend voorte betalen. Je krijgt idd wel een polis, en dat was ik vergeten te vermelden, ook hiervan vragen ze een copy indien je een claim indient. Het was het enige document dat ik vergeten was te copieren, doch, zoals bijna overal in Thailand, is er naast of heel kortbij een copycenter, Ze weten wel waarom. Idereen vergeet wel ergens een of andere copy.
    Toen ik zat te wachten op mijn vriendin, zag ik meerdere mensen daarheen stappen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website