(SIHASAKPRACHUM / Shutterstock.com)

Wanneer je aankomt na een vliegreis van 12 uur wil je maar één ding; zo snel mogelijk naar je hotel. Dat kan met de Airport Rail Link, maar de meeste toeristen geven toch de voorkeur aan een taxi.

De officiële taxi’s in Thailand (meter-taxi) zijn een prima vervoermiddel en niet duur. Je kunt daarom besluiten vanaf de luchthaven met een taxi naar je accommodatie reizen. Het centrum van Bangkok ligt vrij ver van de luchthaven af. Je moet rekening houden met een reistijd van 45 tot 60 minuten (bij file nog langer). De afstand van Bangkok Suvarnabhumi Airport naar het centrum van de stad (Democracy Monument) is 35 kilometer.

Hoe kom je zo snel mogelijk aan een taxi?

Bij aankomst op de internationale luchthaven van Bangkok (Suvarnabhumi) sta je in de aankomsthal op niveau 2. Voor een normale taxi (ook wel een meter-taxi), moet je naar niveau 1: Public Taxi.

Let op: er worden wel taxidiensten aangeboden op niveau 2, maar dit zijn de duurdere limousineservices van AOT (Airport Of Thailand). Voor deze manier van vervoeren betaal je het dubbele van een normale taxi.

Hoe de taxidienst werkt

De taxiservice op de luchthaven van Bangkok is aanzienlijk verbeterd. Je volgt de bordjes ‘Public Taxi’ naar de eerste verdieping. Loop naar buiten en ga in de rij staan. Hier krijg je een ticket toegewezen met een verwijzing (nummer) naar de taxi standplaats. Het is goed om duidelijk te maken dat je alleen met de meter aan wilt rijden. Je kan dat kenbaar maken door  “Meter on please” te zeggen. Mocht de chauffeur niet op de meter willen rijden of deze niet aanzetten, stap dan uit en regel een andere taxi.

Hoeveel betaal je voor een taxi?

Voor eindbestemmingen binnen Bangkok wordt de meterprijs gerekend. Deze prijs is landelijk vastgesteld. Het starttarief is 35 Baht. Dit bedrag staat op de meter wanneer je gaat rijden. Als je over de snelweg gaat, betaal je zelf de tolkosten. De gemiddelde prijs voor een taxirit naar Bangkok is 400 THB (10 euro), dit is inclusief de toeslag van 50 Baht (airport surcharge) die je altijd betaalt voor een taxi vanaf het Bangkok Suvarnabhumi Airport. Wil je sneller naar Bangkok kies dan voor de tolweg. Die moet je zelf betalen en kost ongeveer 70 baht. Als je uitgaat van 500 baht aan taxikosten van Suvarnabhumi naar Bangkok dan zit je aardig goed.

Betaal aan het eind van de reis aan de chauffeur. Een fooi geven is niet gebruikelijk, dus of je dit wilt doen is aan jou. Je kunt het bedrag wel naar boven afronden. Betaal gepast in Thaise Baht, niet alle taxichauffeur kunnen geld wisselen.

Reizen naar een hotel in de directe omgeving van de luchthaven

Voor taxiritten met korte afstand is er een speciale balie bij de taxistandplaats op niveau 1. Je loopt daar heen en vertelt of laat zien waar je naar toe wilt. De baliemedewerkster noteert dat en geeft jou een nummer. Als de taxichauffeur arriveert wordt je gewaarschuwd en kan je meelopen naar de taxi.

Reizen buiten Bangkok

Voor reizen buiten Bangkok betaal je normaal gesproken een vaste prijs, en de taximeter wordt niet gebruikt. Een reis naar Pattaya is/was bijvoorbeeld 1.500 baht (de chauffeur betaalt de tolkosten).

Communicatieproblemen

De baliemedewerkers spreken meestal prima Engels, maar voor de zekerheid kan je een printje meenemen van het adres van jouw verblijf (in het Thais) of een telefoonnummer van je eindbestemming. De meeste chauffeurs spreken gebrekkig Engels, maar omdat de baliemedewerker hen vertelt waar je naar toe wilt, is dat geen probleem.

Heb jij nog taxi tips voor de lezers, deel ze dan met ons.

19 reacties op “Taxi vanaf luchthaven Suvarnabhumi naar Bangkok”

  1. kees zegt op

    Omdat ik meestal naar Pattaya ga gebruik ik mr. T taxi uit Pattaya. Dit was 1.000 baht , maar zal nu wel iets meer zijn vanwege de hogere tol. Over 3 weken zit ik in Bangkok , en vanaf mijn hotel in Bangkok vraagt mr. T 1.400 baht naar Pattaya. Maar zo zijn er veel taxibedrijven die deze service aanbieden. Meestal dien je jezelf te melden bij Meeting Point 3. Daar staat de chauffeur met een papier met je naam erop.
    Een andere mogelijkheid is dat je jezelf op laat halen door het hotel waar je heengaat. Mits deze een ophaalservice bij de luchthaven heeft natuurlijk.

  2. Richard zegt op

    Ik geef de voorkeur aan een AOT limousine. Nieuwe auto’s met veiligheidsriemen, goed werkende airco’s, prima en relaxed rijdende chauffeurs (moet bij een gewone taxi maar worden afgewacht). De tol prijs is bij de prijs inbegrepen en de rit wordt geregistreerd. Zo heb ik ooit mijn net aangekochte i-Phone keurig netjes terug gevonden. Al deze voordelen zijn voor mij altijd de meerprijs dubbel en dwars waar geweest.

    • Patrick zegt op

      Ik geef Richard groot gelijk. Ik doe het ook altijd op die manier. Geen discussie over trafficjam, kapotte teller, verhoogde benzineprijs, enz. Ik had voorheen nog nooit het geluk gehad een taxi-chauffeur te hebben, waar je geen discussie mee diende te voeren alvorens je in Bangkok was. En daar heb ik hoegenaamd geen nood aan na de lange vlucht. Een limousine is voor mij de meerprijs waard !

      • Paul zegt op

        Ik wil even een lans breken voor de taxichauffeur vanaf vliegveld Khon Kaen naar mijn woonplaats, ongeveer 55 km verder, twee weken geleden. Een gewone meter-taxi. (na een immens debacle met een minivan op de heenreis naar Bangkok besloot ik een vlucht te nemen BKK-Khon Kaen en een taxi naar huis) De chauffeur stond erop onze halfvolle boodschappentasnaar de auto te dragen, deed de deur open voor mijn vriendin (ik stapte zelf al in) en reed met een kleine 100 km/u zeer professioneel over de AH12. Eindelijk een Thai die zijn spiegels gebruikte. Hij sprak Thais met mijn vriendin, maar zo rustig dat ik zelfs zo nu en dan begreep waar het over ging, terwijl ik de Thaise taal maar basaal machtig ben. Netjes op de oprit van ons huis afgezet, zonder enige discussie over de ritprijs. Gewoon het bedrag van de meter. Hij was de (ik denk ruime) fooi dubbel en dwars waard. Wij kregen zijn naam en telefoonnummer en de toezegging dat hij ons op tijd en tegen dezelfde prijs zal ophalen en thuisbrengen bij onze geplande vakantiereis naar Nederland. Hulde voor deze man, zowel wat betreft zijn voorkomen, zijn schone auto als zijn rijstijl!

  3. Bertino zegt op

    Mijn evaring met taxi gaan is meestal afwachten welke chauffeur je treft..en dat valt meestal tegen,
    Weinig of geen kennis van de engelse taal, en hoe dichter je bij het centrum komt , hoe drukker het word maw. Veel files..en jij maar kijken op die meter..!
    Dus pak gewoon de airport link, kost bijna niets 50/60 bath naar eindstation centrum

    • Martin zegt op

      85bath vorige maand betaald

      • Bertino zegt op

        Dan is wat duurder geworden, maar is nog steeds goedkoop en snel !

  4. Eric zegt op

    Als je licht reist – klein koffertje / niet al te grote rugzak – en je weet waar je je hotel hebt in Bangkok, verdiep je dan eens in het transport met de trein.
    Vooral handig als je op de wat drukkere plaatsen in Bangkok moet zijn rond e ochtend, middag, avond spits.
    Met een beetje pech sta je gewoon ergens een half uur tot een uur stil.

    Dan is de Airport Link een prima alternatief. Zelfs als je moet overstappen op de metro of ander vervoer is dat vaak sneller dan de taxi.

    Goedkoper is het zeker.

  5. John Chiang rai zegt op

    Natuurlijk kan iemand ook voor 50/60 Baht de Airport link nemen,hoewel ik persoonlijk liever een taxi neem.
    Het voordeel is,dat je na 12 uur vlucht,of soms nog langer,bij een meestal veel warmere temperatuur niets hoeft te slepen met je bagage.
    Bovendien hoef je het reeds geboekte hotel niet zelf te zoeken,en kun je lekker ontspannen toekijken,tot je met je meestal zware bagage precies voor de deur van het betreffende hotel wordt afgeleverd.
    Het verschil wat dan meestal met 2 personen nog overblijft, in vergelijk tot de Airport link, is vaak niet meer dan een paar Euro’s p/p,die voor mij niet opwegen tegen het gesleep met koffers en gezoek naar mijn hotel.
    Maar misschien zal deze wens ook iets te maken hebben met leeftijd,of een compleet andere mening waar een vakantie kwaliteit beginnen moet.

  6. peter zegt op

    DE publieke taxi’s zijn meestal wat klein en in de achterbak zit reeds de gastank, wat soms resulteert in een zitplaats naast je koffer. Of hij plaats de koffer voor op de stoel.
    Diensten aangeboden waren 3x de prijs.
    Eenmaal keer gedaan taxi zonder meter, gevraagd hoeveel, 2X de prijs , (vroeg 400 bath) Geaccepteerd toen, geen zin om te wisselen van taxi. Wist de prijs naar mijn bestemming.
    Zeker handig ALTIJD het adres bij je te hebben en met name de SOI. Meestal hebben ze dan wel een idee waar het is.
    Hoewel ik een keer een taxi had , waarvan de chauffeur ting tong werd omdat hij niet geheel wist waar hij moest zijn. Op dat moment ik wel dus , herkende waar ik zat en HEM kon vertellen hoe te rijden 555

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Het is natuurlijk altijd handig om een adres te hebben als je een taxi neemt….
      Handig voor de taxichauffeur, maar ook voor jezelf om te weten waar je naartoe wil 😉

      Met een Soi alleen ga je niet ver komen in o.a. Bangkok vrees ik, want daar zijn heel veel Soi’s die allemaal hetzelfde nummer dragen.
      Heel belangrijk daarom is ook de hoofdstraat te weten waar die Soi op eindigt of begint.
      Vb Sukhumvit Soi 10 of LatPhrao 101 Soi 10 is heel wat anders wat Soi 10 betreft.

      Ikzelf kom zelden taxi’s tegen in Bangkok die niet op de meter willen rijden en ik neem toch meerdere taxi’s per week. We wonen dan ook niet direct waar er veel toeristen komen.
      Het gebeurt natuurlijk wel eens, maar ik denk 1 of 2 keer op jaarbasis en die zetten dan nog hun meter op als ik het vraag .
      Bij de meer populaire toeristische opstapplaatsen loop je waarschijnlijk wel meer kans.
      Best is dan wat verder te lopen en je zal dan meestal wel een taxi vinden die spontaan zijn meter opzet.
      Vanaf de luchthaven naar Bangkok nog niet meegemaakt dat men niet op de meter wil rijden naar ons thuisadres. Misschien ook omdat ze merken aan het adres dat het gebied, waar wij wonen, niet direct iets is waar een toeristen zouden verblijven tijdens een verlof.
      Vooral ook sinds het invoeren van die nummerzuilen zullen ze ook wel oppassen denk ik, omdat ze er hun luchthavenlicentie kunnen mee kwijtspelen.

      Wat ik wel al enkele keren meegemaakt heb, waren taximeters waarmee geknoeid is.
      Ik heb het eens meegemaakt dat je het duidelijk zag, maar er zijn ook gevallen dat je het niet meteen opmerkt. Meestal pas als je de normale prijs kent en je bij aankomst meer moet betalen niettegenstaande er dezelfde weg werd gevolgd.
      Komt misschien wel meer voor dan het niet opzetten van de meter…. wie weet ?.

  7. tjerk zegt op

    Voor de airport link betaal je 45 bath tot het eindstation . Je bent er in 30 minuten . Daar kun je dan met de bts . Maar als je een 30 kilo koffer en 8 kg handbaggage mee gaat slepen is een taxi makkelijker .

  8. samee zegt op

    Installeer de app grab op je telefoon. Een soort van Uber voor Thaise taxi’s.
    Je geeft aan waar je bent, waar je naar toe wilt, de app geeft de prijs en de chauffeur rijdt op basis van de route die de app geeft naar de bestemming. Reizen met de taxi in BKK was nog nooit eerder zo gemakkelijk.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Hangt bij mij van de omstandigheden af.
      Vooral op plaatsen waar er niet zoveel taxi’s langskomen en ook bij regen is Grab een goede oplossing.

      Maar gewoon je hand opsteken werkt ook nog altijd prima voor mij.

  9. Haki zegt op

    Bij mijn laatste bezoek afgelopen december, wilde ik met de taxi komend vanaf het vliegveld, mijn vrouw van haar werk in centrum Bangkok oppikken om vervolgens samen naar huis (appartement in Bang Khuntian).te gaan. De chauffeur wilde hiervoor echter (en geheel onterecht) 2x het airporttarief van THB 50 rekenen. Ik heb weinig woorden hierover vuil gemaakt en hem gewoon geen tip gegeven. Later bleek bij navraag dat het inderdaad geheel onterecht was om 2x die THB 50 te rekenen.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Dat is inderdaad onterecht dat hij die 2 x 50 Baht aanrekende.
      Die 50 Baht is enkel een toegangsrecht voor de taxi en per rit op de luchthaven, die dan wordt doorgerekend naar de passagier. Staat ook zo op de prijslijst dat normaal aan de zetel van de voorste passagier hangt.
      Aantal passagiers dat er instap maakt daarbij niet uit, laat staan die later worden opgepikt.
      Stap je met 3 personen in op de luchthaven dan blijft het airport tarief 50 Baht.

      Maar men probeert soms .
      Enkele tijd geleden nam ik een taxi aan de Big C in LatPhrao.
      Ik neem daar wel meer de taxi en steeds verloop dat vrij vlot.
      Toen ik die keer instapte, zei hij me dat als ik hier de taxi nam ik 20 Baht extra moest betalen.
      Ik heb gewoon eens gelachen, ben uitgestapt en heb een andere genomen.
      Toen ik het verhaal van die 20 Baht opstaptarief aan de andere taxichauffeur vertelde moest hij eens lachen.
      Sommige proberen het inderdaad zei hij maar het is onterecht. Gevolg is wel dat wij allemaal over dezelfde kam geschoren worden zei hij.
      Kon het alleen maar met hem eens zijn. Zijn eerlijkheid heeft hem een mooie tip opgeleverd.

  10. Herbert zegt op

    De wachttijden bij het vliegveld (in de rij staan) kunnen behoorlijk lang zijn, soms meer dan een uur.
    Als je richting het centrum wil neem dan de Airport Rail link en koop een kaartje (munt) tot Ramkhamhaeng.
    Je stapt dan uit bij Nasa Vegas hotel, hier hebben ze ook een taxi standplaats.
    Vanaf Ramkhamhaeng kun je dus verder met de taxi voor nog geen 150 Bath naar bijna elke uithoek van BKK

  11. Cornelis zegt op

    Sinds een maand of 11 – en naar mijn verwachting gedurende de komende maanden – kun je natuurlijk alleen na een binnenlandse vlucht een taxi nemen. Kom je internationaal aan dan is alles al geregeld, inclusief speciaal vervoer naar je quarantaine hotel.

  12. Paul zegt op

    Download Grab op je smartphone (Uber alternatief in Thailand)
    Koop op het vliegveld een toeristen simkaart (die meteen gebruiksklaar is)
    Via Grab bestel je op het vliegveld de taxi en kiest de plek uit waar die moet komen
    Dat is dus nog allemaal pre-corona… maar ik hoefde er niet door in de rij te staan


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website