De Thaise overheid wil af van de gevaarlijke minibusjes die worden gebruikt voor het openbaar vervoer. Vergunningen voor de busjes worden niet meer uitgegeven en ze worden ook niet verlengd.

In plaats daarvan komen er zogenaamde midibussen met twintig zitplaatsen. De maatregel moet het aantal slachtoffers van ongelukken met de 12-persoons minibussen terug dringen.

De midibusjes gaan op dertien routes van maximaal 300 km rijden. Het gaat daarbij om routes die eerder werden opgeheven. Er worden 55 busjes ingezet. Het Department of Land Transport wil exploitanten helpen bij het vervangen van de minibusjes door midibussen.

De huidige minibusjes moeten een zachte dood sterven. Er worden desondanks nog wel maatregelen genomen om deze ook veiliger te maken. Zo moeten de minivans voor eind maart orden uitgerust met GPS en brandvrije stoelen. Daarnaast is een keuring is vereist. De busjes mogen nog maximaal tien jaar in dienst blijven.

Bron: Bangkok Post

26 reacties op “Minibusjes in Thailand voor openbaar vervoer moeten verdwijnen”

  1. ton zegt op

    Dit is een van de beste beslissingen ooit maar ik rij van Nang Rong naar Buriram voor 36 bath is 55 kilometer dat kan alleen als je minibus vol zit Ben benieuwd wat de prijs gaat worden als deze midibussen gaan rijden
    Moet er eerlijk bijzeggen heb dikwijls met mn ogen dicht naast de chaufeur gezeten ze rijden als gekken en ik ben als voormalig chaufeur op de brandweerwagen toch aardig wat gewend
    Laatst weer een ongeval met een pick up truck en een minibus 25 doden ik hoop echt dat dit een opzet is naar een verkeersveiliger Thailand alhoewel ik daar ook mn twijfels bij heb maar laten we het afwachten

    • Ger zegt op

      Een van de onnozelste beslissingen. Het gaat voornamelijk niet om het busje maar om het rijgedrag van de bestuurder. Roekeloos rijdend, of bellend rijdend of slaperig achter het stuur, of de situatie niet kunnen inschatten en meer onverantwoorde daden.

    • Eduardus zegt op

      Het is een beslissing, daar heb je het ook mee gezegd, ik hoop dat de Thai door deze maatregel eindelijk is gaan nadenken, wat ik zelf sterk betwijfel, zo lang ze denken dat er leven is na de dood blijven het kamikaze piloten.

  2. jan zegt op

    Dit is een fantastische beslissing!…Mij krijgen ze al sinds jaren niet meer in die “Van’s”…de chauffeurs rijden als gekken en drinken de hele tijd M150 waardoor ze helemaal knettergek worden. Nu maar hopen dat ze met de “midibussen” het iets beter zullen doen…laat het aub geen ijdele hoop blijken, maar ik heb toch behoorlijke twijffels.

  3. Jo zegt op

    Denk dat een begrenser een beter idee zou zijn, max snelheid 90 km/uur.
    En een rijtijdenbesluit met een gedegen controle er op.

  4. peter zegt op

    Een slechtere beslissing is nauwelijks denkbaar.
    Het zijn namelijk niet de minibussen die de oorzaak zijn van al die ongelukken.
    Het zijn de bestuurders die de ongelukken veroorzaken.
    Dus verwacht niets goed van deze beslissing.
    Verkeersveiligheid is alleen gebaat bij een goede verkeersopvoeding met professionele strenge rijlessen.
    Daarnaast een structurele verkeerscontrole met fikse straffen, financieel en intrekking rijbewijs en inbeslagname van voertuigen.
    Dus dit gaat ze never nooit niet lukken in Thailand. Jammer weer een kans gemist.

    • Walter zegt op

      De vraag is of ze allemaal wel een rijbewijs hebben, dat zouden ze eerst moeten controleren!

      • Sonny zegt op

        Nou je kan je beter afvragen hoe ze aan het rijbewijs komen. Net terug uit Thailand en als het voor een falang al een peuleschil is om voor een paar duizend Baht en een niets voorstellende kleurentest aan een Thais rijbewijs te komen zal het voor een Thai helemaal makkelijk zijn en dan ook nog stukken goedkoper.

  5. teun zegt op

    Midi busjes met 20 passagiers? Dezelfde chauffeurs? Dan zal het aantal slachtoffers per ongeval behoorlijk oplopen.
    Waarom geen betere controle/handhaving op toegestaan maximum aantal passagiers, invoeren “zwarte doos” en het strak controleren van chauffeurs?

    Ik weet het antwoord: teveel werk! Het zal m.a.w. niks veranderen.

  6. Sjaak S zegt op

    Ben al vaak van Pranburi naar Bangkok gereden. De chaufeurs van het bedrijf dat ik altijd neem, rijden fatsoenlijk. Jammer wanneer die dienst opgeheven gaat worden.
    Van de andere kant, toen we laatst terug reden, hadden we een grote bus. Die was best aangenaam vergeleken met de minivan. Hij reed van Southern bus terminal naar Saam Roi Yot en zette ons bij Tesco Lotus in Pranburi af…

  7. henry zegt op

    De minivans zijn het probleem niet. Wel de totaal onbekwame corrupte verkeerspolitie die te lui en onbekwaam is om hun job naar behoren uit te voeren. Moesten zij hun job naar behoren aanvoeren was het probleem binnen 6 maanden opgelost, want een pak van de minivans zijn zelfs illegaal

  8. magicmanneke zegt op

    Hoi,
    Ik sluit me aan bij wat Henry zegt, omdat er Controle moet zijn anders is alles vergeefs!!!! Dus daar wringt het schoentje, en dit is Thailand dus niks aan te doen in de volgende 30 a 40jaar!
    Greetz Jos.

  9. harald sannes zegt op

    lijkt me eerder dat de chauffeurs gecheckt moeten worden, echte formule 1 ,zelfmoordenaars zijn de meesten

  10. ruud zegt op

    In plaats van de bestuurders, pakken we de minibussen aan.
    Dan rijden er vervolgens veel te grote halflege bussen rond, met dezelfde slaperige chauffeurs achter het stuur.
    Zo’n minibus heeft een goede grootte voor een gezin, dat ergens heen wil.
    Wat moeten die met een bus met 20 zitplaatsen?
    Als je al die minivans trouwens zou vervangen door midibussen, zal de luchtvevuiling in Thailand waarschijnlijk schrikbarend toenemen.
    Die midibussen gebruiken veel meer brandstof.

    Overigens heeft de overheid op 1 punt gelijk.
    Als je de minibussen verbiedt, maken ze ook minder ongelukken.

  11. Jean zegt op

    Heerlijk, afschaffen. Het zijn onbekwame chauffeurs..alshet maar rijdt.
    Vorig jaar van Jomtien naar centrum Bangkok. Na een sanitaire stop reed de chauffeur op de vluchtstrook van het tegemoetkomende verkeer. Na ongeveer 700 meter reed hij de snelweg op om uiteindelijk via een doorgang op de weg te komen richting Bangkok. Levensgevaarlijk….je kunt er wat van zeggen maar het interesseerde hem voor geen meter. Nu neem ik ik de bus Pattaya-Airport naar het vliegveld stap over op de metro en ga naar centrum Bank. Iets langer onderweg maar veel veiliger…..

  12. Leon zegt op

    Goed idee hoor (sarcastich)! Dan kunnen dezelfde idiote chauffeurs er straks nog meer tegelijk de dood injagen.

  13. NicoB zegt op

    Deze maatregel betreft alleen de mini busjes die gebruikt worden voor openbaar vervoer.
    Impliceert dit ook, dat de niet voor openbaar vervoer in gebruik zijnde mini busjes uit de race gaan?
    Soms huren we een mini busje met een vertrouwde chauffeur, bevalt prima.
    NicoB

  14. T zegt op

    De minivans zijn niet het probleem, de idioten die achter het stuur zitten van de minivans die zijn het probleem! En die gaan echt niet ineens verdwijnen en zal er dus qua veiligheid niks veranderen, minivans zijn voor veel reisoperaties en daguitstapjes noodzakelijk dus vraag me af wat ze als alternatief willen gaan gebruiken ( en hoeveel dit alternatief meer gaat kosten, de illusie van minder heb ik dus niet )

  15. Petervz zegt op

    Een aantal jaren geleden waren de groene kleine stadsbussen de klos. Veroorzaakten veel ongelukken door roekeloos rijden in Bangkok. Oplossing: de bussen zijn nu oranje. Het heeft wel geholpen want er zijn geen ongelukken met groene bussen meer.

  16. theoS zegt op

    Het ook zo dat deze vans allemaal topzwaar zijn. Kleine wielen en hoge opbouw, onstabiel. Moeter zo’n ding een plotselinge uitwijk manoevre maken of gaat te hard door een bocht dan is het ondersteboven op het wegdek of de greppel in. Bij zoiets verliest de driver ook de macht over het stuur, ondingen zijn het.

  17. teun zegt op

    Deze “maatregel” is bedacht door iemand die zich erg zat te vervelen of een buurman heeft die een succesvol bedrijfje met minibusjes runt.

    Los van de onzinnigheid van de regeling/voorstel (zie boven) vraag ik me af wat Toyoya Thailand zal doen. Die levert immers het merendeel van deze minibusjes.

    Misschien zijn zij in staat dit idee te vervangen door het afdwingen van

    *scherpere controle van chauffeurs
    *scherpere controle op maximum aantal passagiers
    *opleggen van hoge (> TBH 5.000 per overtrading) boetes en bij herhaling busje confisceren.

    Nu lijkt het bijna of de busjes zelf de schuld zijn. Nee mannen! Het zijn uitsluitend en alleen hun chauffeurs! Deze busjes rijden niet vanzelf.

  18. tonymarony zegt op

    Ik moet hierbij even iets recht zetten ik woon in Wang pong en deze week zijn er door politie en militairen hier bij de kazerne van pranburi met wel meer dan 10 personen op de minivans gecontroleerd cq van de weg gehaald na inspectie alles werd gecontroleerd zelfs de passagiers dus er wordt aan gewerkt en nog iets een tachograaf is een oplossing want 300 km maximaal en nog terug is 600 dan heb je het wel gehad hoor ,ik heb met chauffeurs gesproken die gingen drie keer op een dag van hier naar bangkok ga lekker met de grote bus Sjaak veel veiliger en wat je zegt bij Lotus voor de deur over stappen op de moterbike ,en naar huis.

    • Sjaak S zegt op

      Hallo “buurman” Tonymarony… of de grote bussen echt veiliger zijn durf ik niet te zeggen… maar ze zijn in ieder geval comfortabeler. En ietsje goedkoper. Betaalde je voor de minivan ook naar Southern Busterminal 180 baht, voor de grote bus 170 Baht! Kun je voor 10 baht iets anders gaan kopen 😉

      Weet jij misschien waar de grote bus in Pranburi stopt wanneer je naar Bangkok wilt reizen? Of zal ik dan toch naar Hua Hin moeten?

      De reis duurt iets langer, maar het comfort vind ik toch iets belangrijker. Ik reed een tijd geleden naar Bangkok en kwam dezelfde dag terug (’s morgens om 7 de eerste minivan en ’s middags rond 4 uur terug naar huis…. ik was geradbraakt!)… Dat was dan met een minivan…

  19. tonymarony zegt op

    Sjaak klop maar even aan ik woon op de hoek naast de minimarkt en de andere kant de overdekte markt
    even op de bel 504 drukken en ik sta voor de deur jongen maar niet voor 12 want ik kijk veel voetbal in de nacht , nee geen porno. ben morgen thuis

  20. chris zegt op

    Er zijn al auto’s en taxi’s zonder chauffeur. Waarom niet zo snel mogelijk minivans en busen zonder chauffeurs? Met een sterke financiele injectie van de regering, in plaats van duikboten.

  21. antoine zegt op

    Minibus bestuurders zijn echte rodeo rijders.Gaspedaal en de rest niet. Beter die vervangen door vriendelijke en echte mensen met verantwoordelijkheid.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website