Van de redactie: Reactiepaneel Thailandblog gewijzigd

Door Redactie
Geplaatst in Van de redactie
Tags:
16 oktober 2013

Beste lezers,

Eergisteren heeft de website van Thailandblog een belangrijke wijziging ondergaan. Wij hebben namelijk het standaard reactiepaneel van WordPress vervangen door Disqus.


Let op: reageren kan nog steeds zoals je gewend was. Er wordt weliswaar naar je naam en password gevraagd, maar je kan daaronder aanvinken dat je als gast wilt reageren. Dan hoef je geen account aan te maken. Wel moet je dan steeds je naam invullen en krijg je geen e-mail notificaties. Eenmalig een account aanmaken biedt daarom veel voordelen.


Hier zijn een aantal redenen voor. De belangrijkste is dat de database met reacties erg groot werd en dat vraagt wat rekenkracht van de server. Er staan meer liefst 60.369 reacties op Thailandblog een enorm aantal, met Disqus is dat wat gemakkelijker te managen.

Een ander voordeel is dat Disqus veel meer functionaliteiten heeft dan de standaard WordPress reacties. Ze kan je met Disqus eenvoudig via bijvoorbeeld je Facebook account reageren op berichten. Je kan daarnaast ook nog nog je reactie delen via social media. Ook biedt Disqus je een overzicht van andere discussies die gaande zijn op de website van Thailandblog. Zo mis je niets meer. Een ander voordeel is dat je meer media (zoals video en foto’s) kan toevoegen aan jouw reacties.

Je kunt als gebruiker (reageerder) ook een eigen account aanmaken op Disqus, je kan dan vanaf daar al je eigen reacties beheren. Kijk hier: www.disqus.com/profile/signup

Wat is mogelijk met Disqus:

  • Het is mogelijk om een avatar toe te voegen. Een avatar is een plaatje dat als gebruikersafbeelding op het internet gebruikt wordt.
  • Je kan zelf een account aanmaken op Disqus en vanaf daar al je eigen reacties zien en aanpassen.
  • Het is nog gemakkelijk om foto’s en video’s toe te voegen aan je reactie.
  • Het delen van een reactie of de discussie op andere sociale media zoals Facebook en Twitter gaat heel gemakkelijk.
  • Je kan weer stemmen op reacties (zowel positief als negatief).
  • Ook handig: alle reacties kan je zelf sorteren op beste, nieuwste of oudste.
  • Het is mogelijk om reacties te markeren als spam of ongewenst om de moderator wakker te schudden.
  • Je kunt het profiel zien van andere reageerders (als ze een profiel op Disqus hebben aangemaakt), zo kan je elkaar beter leren kennen.
  • Een andere optie is het volgen van bepaalde reageerders. Klik op de avatar en je kunt dan er voor kiezen om die persoon volgen. Dus iedere keer als hij/zij een reactie plaatst krijg jij daar een melding van en je krijgt de reactie te zien. Dit kan handig zijn als je vindt dat iemand vaak waardevolle reacties geeft.
  • Etc.

Mocht je vragen hebben of tegen problemen aanlopen, reageer of stuur een e-mail: info@thailandblog.nl

Binnenkort komen wij met een nadere toelichting.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

28 reacties op “Van de redactie: Reactiepaneel Thailandblog gewijzigd”

  1. RonnyLadPhrao zegt op

    Ik dacht al – wat gebeurt er allemaal op het blog – is wel even wennen.

    • Khun Peter zegt op

      Beste Ronny, klopt. Maar dit biedt veel meer mogelijkheden dus wij zien het als een verbetering.

      • dre zegt op

        beste Khun Peter. Even een kleine aanvulling in verband met reageren op ….. . Enkele dagen geleden, net na de verandering stond er onderaan de tekst een pijltje naar boven en een pijltje naar onder en het woordje Delen. Nu staat het woord Beantwoorden erbij en wil ik even uitproberen of het me lukt. Ben een fervente fan van Thailandblog. Groetjes Dre

      • Andre zegt op

        Beste Khun Peter mijn test-reactie kan ik niet terugvinden. Graag even wat hulp. Dank je Dre

  2. JacquesKoppert zegt op

    Ben bang dat ik het nog niet helemaal door heb hoe alles werkt. Een fotootje plaatsen is nog niet gelukt/ blijf m’n best doen

  3. arjen zegt op

    Lijkt dit nu niet veel op chatten Khun Peter?

    Ik hoop ook dat het mogelijk is om correcties aan te brengen op reeds gepubliceerde posts. En een mogelijkheid die aangeeft of je het minimaal aantal benodigde woorden reeds bereikt hebt zou ook welkom zijn.

    Een merendeels leuk forum!

  4. EugeneKian zegt op

    Ik hoop niet, dat het voor sommigen te moeilijk wordt om in de toekomst te kunnen reageren.
    Het kostte mij toch wel even tijd om alles uit te vogelen.
    – Eerste invulvak: email adres
    – Tweede invulvak: naam zonder spaties of accent, moet ook nog eens uniek zijn.
    – Paswoord invoeren
    – EMail verifiëren bij Disqus
    – Het D Icon aan klikken
    – Inloggen
    Bericht verzenden
    Veel succes met deze nieuwe start!

    • Khun Peter zegt op

      Je hoeft niet per se een account aan te maken. Je kan ook zonder reageren.

      • Eugène Kian zegt op

        Bedankt Khun Peter. Ik had over “of kies een naam” heen gelezen…
        Ik ben geen Facebook of Twitter gebruiker, zodoende had ik geen enkele ervaring met de 4 inlog mogelijkheden links en had me daar ten onrechte in verdiept.
        Ik reageer nu voortaan als “gast”.

  5. David zegt op

    Ben allicht een kluns op al wat met computer te maken heeft, maar na even zal dit zeker lukken en meer voordelen bieden. Bij Disqus inloggen of registreren, geen probleem, alleen, op de pc stond de facebookpagina van ons ma nog open. Nou dat zou voor haar gênant geweest zijn, dus probeer morgen bij me thuis opnieuw, lol! PS: als gast kan je ook reageren, deze post ten bewijze, zo dus, super!

  6. Henk Weltevreden zegt op

    Zo, geregeld. Nu maar afwachten wat er allemaal aanhangt. Was dat een gekoppelde spam die ik zag of een sponser van Disqus 😉

  7. Ben zegt op

    @Hans.
    Sinds de wijziging heb ik problemen met de leesbaarheid.
    De achtergrond van het artikel is blauw met witte letters, dat is bij mij prima leesbaar.
    De achtergrond van de reacties is flets blauw, de tekst is flets zwart, het is slecht te lezen, is dat aan te passen? Hoe? Wie geeft raad? Dankjewel.

  8. diditje zegt op

    Ik was, als volledige computerleek, ook verrast door deze verandering, Het hoogst noodzakelijke heb ik ondertussen gevonden. Ik zou willen vragen, indien toegelaten door de moderator, of er soms een of meerdere personen uit de omgeving van Pattaya-Naklua, met veel verstand van computer, zouden hun minder begaafde gebruikers willen helpen met raad en/of daad ?
    Een tel nummer om contact te nemen zou reeds veel helpen. Hier alvast het mijne : 08 26 31 01 32 Ik zou echt wat hulp kunnen gebruiken, Alvast dank aan allen en nog veel leesplezier.
    Denis

    • diditje zegt op

      SORRY, een fout in het nummer.
      Moet zijn:
      08 06 31 01 32
      Hopelijk geen probleem.
      P.S. Een drankje naar keuze voor de goede samaritaan en
      P.P,S. Ik ben geen avondmens, dus contact voor de middag of na de middag, maar niet s’avonds. Beste dank !!!

  9. Ruud Louwerse zegt op

    Leuk deze manier van reageren. Mensen krijgen ineens een gezicht. Als ik iets las van jou (Khun Peter) dacht ik altijd aan de foto van het mooie Thaise meisje, hoewel ik wist dat je dat niet was ( hihi) Was ook leuk hoor die foto.
    Ik schreef altijd onder Ruud, maar er kwamen zoveel Ruud’s dat ik veranderde in Ma Ruud. Hoeft nu ook niet meer.

    • Jose Jagersma zegt op

      Niet direct een reactie maar wel even proberen hoe het werkt. Viel me gisteren al op en was er niet zo blij mee. Maar misschien wennen we er snel aan. Zeker nu er in gelogd is. Hoop dat het goed gaat.
      Heb de foto van Khun Peter gemist maar dat haal ik wel een keer in

  10. jozef vanderhoven zegt op

    hij doet het denk ik

  11. Rob V. zegt op

    Het is even wennen en ik had al een account (amper gebruikt), nu nog even kijken hoe ik mij display name kan aanpassen van “Rob” naar “Rob V.” want anders val ik niet te herkennen tussen al die Robben… 😉

    • JacquesKoppert zegt op

      Fotootje erbij doen Rob, dat maakt alles duidelijk. Is mij ook gelukt na een aantal pogingen. Te grote foto’s worden niet geaccepteerd, maar met een foto van een paar honderd kB gaat het prima, zie mijn plaatje.

      • Rob V. zegt op

        Ja dat maakt het inderdaad wat duidelijker. Vaak ga je gebruikers dan meteen aan het plaatje (avatar) herkennen in één oog opslag.

        De plaatjes moeten wel heel klein zijn (100 bij 100 pixels?). Dat laat weinig ruimte voor details, voor nu maar even een kaartje van Khon Kaen en als ik in mijn berg vakantie foto’s een leuk object zoals een mooi verguld beeld, dan dat wellicht. Een fotootje van mezelf ben ik niet zo happig op, ben dan wel niet lelijk maar hoe minder foto’s met mijn kop op het net hoe beter. 😉

        Het is soms even wat scrollen. Zo lukte het eerst niet om mijn display naam aan te passen dacht ik. Ik had “full name” aangepast maar geen okay knop gezien. Ik dacht dat dat automatisch zou gebeuren bij het sluiten van het “edit profile” venster. Niet dus, in de meeste menu’s moet je iets naar beneden scrollen om de okay knop te zien en zo wijzigingen te bevestigen.

        De “edit” optie is ook handig, zo kun je foutjes (opmaak, spelling, grammatica, …) toch nog aanpassen. Soms zie ik die pas nadat ik bericht heb verzonden…

  12. Andre zegt op

    doet ie het of doet ie het niet ??

  13. oewan zegt op

    Gewoon 1 woord “gaaf”. ga vooral door met de blog
    groetjes oewan

  14. Sjaak S zegt op

    Ik was ook even niet zo blij met de wissel, maar nu denk ik dat het een verbetering is, aangezien ik disqus al bij andere forums gebruik en daar aangemeld ben.

  15. Rene G zegt op

    Beste redactie, geen enkel probleem met de werkwijze maar wel met de huidige kleuren – achtergrondkleuren van de reacties. Er is te weinig contrast tussen tekst en achtergrond en voor slechtzienden – zoals ik- vomrt dat een probleem bij het lezen. Ik moet iedere keer de tekst aanklikken om hem voor mezelf leesbaar te maken. Bedankt voor de aandacht.

  16. kees 1 zegt op

    Het lukt me niet om wat verzonden te krijgen. Wacht wel even tot de kinderen langs komen dan lukt het wel

  17. Soi zegt op

    De verandering van “gewoon”-reageren op een artikel e.d. zoals voorheen, naar dze meer quasi-“modern”-ogende zijnde Disqus-omgeving, levert mij geen voordelen op. Ik vind de omgeving druk en rommelig: aan de linkerkant een heel andere layout dan de rest van de pagina; allerlei afbeeldingen die om aandacht schreeuwen; een groot wit lettertype, ook nog eens verschillend van vorm, op een blauw achtergrond, waarin een wit veld waarin ik mijn reactie typ; en het meest vervelende: ik moet om de eerste reactie te lezen helemaal naar beneden scrollen. Dan ga ik omhoog om de reacties te lezen. Vervolgens moet ik weer naar beneden om reply’s op reacties te lezen. Ten slotte zoeken waar ik gebleven was. Laat maar! En dan nog die keuzemogelijkheid tussen Disqus, Facebook, Twitter, Google+, inloggen dan wel als gast verzenden. Wel ja, mag het een onsje meer zijn? Pick a name, wordt er dan gesteld. Doei! Was getekend, Soi.

    • Khun Peter zegt op

      Soi, wij gaan eerst een maandje proefdraaien en dan beslissen wij pas definitief. Het is dus ook mogelijk dat wij weer terug gaan naar het oude. Er zijn ook veel positieve reacties zoals beter leesbaar, je kunt je reacties managen, gemakkelijk om foto’s en filmpjes bij te voegen. Gemakkelijker delen op sociale media, etc.

      Wel heb ik jouw opmerking eerst de oude bovenaan ter harte genomen. Dat is kwestie van instelling bij Disqus.

      • Soi zegt op

        Beste Khun Peter, met veel respect voor jouw tomeloze inzet en initiatief tav Thailandblog, maar – beter leesbaar – is het gewoonweg niet: dat waren de eerste enthousiasmerende reacties na het lanceren van D. Er zijn overal en altijd mensen die in de extase schieten, oftewel zoals een goed Nederlands gezegde luidt: eerste gewin is kattengespin! Ik hoop dat na de proefmaand de vraag betr. de leesbaarheid aan de lezer/reageerder wordt gesteld. Vreemd is overigens dat niet is gecommuniceerd dat er een maand op proef zou worden gedraaid. Hadden we met z’n allen nog veel meer gereageerd om met z’n allen de Thailandblogverantwoordelijken van feedback te voorzien, en dus met z’n allen verantwoordelijk te zijn voor Thailandblog. Wat wat niet was, kan alsnog! Een tip: organiseer na de proeftijd een panel van een aantal
        terzakekundigen die de veranderingen en vorderingen van de invoering kritisch
        volgen en adviseren. Let daarbij vooral op de steeds-ouder-wordenden onder ons,
        die nu al aangeven moeite te hebben met het aantal (muisklik-)handelingen, laat staan het aanmaken van een account. Wat ook uiterst vervelend is dat een lange reactie van iemand opeens ophoudt. Onderaan buiten het te lezen reactieveld moet je dan klikken om het hele verhaal te voorschijn te toveren. Dat van die muisklik weet ik dan toevallig. Maar het is als je het niet weet zo goed als niet te zien, zo donker is het daar. Tot slot: via tablet en smartphone is Thailandblog niet meer te volgen: wel de artikelen verschijnen, maar niet de reacties. Wel af en toe een naam of een losse regel, voor het overige een groot wit veld. Niettemin, alle waardering. Soi.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website