Ruim 65 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen voor vertrek naar hun vakantiebestemming. Dit blijkt uit onderzoek van de ANWB onder duizend Nederlanders in samenwerking met Multiscope.

Top 5 kopzorgen voor vertrek

Men maakt zich vooraf het meest druk over of de accommodatie niet tegenvalt. De kopzorgen zijn hierbij groter dan bijvoorbeeld de onrust bij een vertraging of het cancelen van een vlucht, een opname in een buitenlands ziekenhuis, verlies of diefstal van bezittingen, een natuurramp, autorijden in het buitenland of het duurder uitvallen van een bestemming.

Top vijf:

  1. Een tegenvallende accommodatie.
  2. Vergeten bagage.
  3. Andere reispartners, of hen iets zal overkomen.
  4. Een ziekenhuisopname in een vreemd land .
  5. Bezittingen die verloren of gestolen kunnen worden.

Ouderen maken zich minder druk

Opvallend is dat jongeren ruim twee keer zo vaak vakantiezorgen hebben dan 65+’ers. Jongeren zijn vooral bang om hun bagage te verliezen of dat zij dingen vergeten mee te nemen. Maar ook voor hen geldt dat zij zich het meest druk maken over de accommodatie. Dit laatste geldt ook voor de ouderen. Daarentegen maken ouderen zich iets minder druk om hun bagage, maar staan iets meer stil bij een mogelijke ziekte of ziekenhuisopname in het buitenland.

Zorgeloos vakantie boeken

Ondanks de zorgen gaan we graag in de winter naar de zon: ongeveer een kwart heeft plannen. Het liefst gaan we naar de Canarische Eilanden, gevolgd door de ABC-eilanden (Aruba, Bonaire en Curaçao) en Egypte. Bij het boeken ervaren de zonaanbidders geen stress, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Bij het kiezen van de vakantie spelen recensies en prijs een belangrijke rol in het keuzeproces.

Onbezorgd onverzekerd op reis

Vakantiegangers maken zich niet veel zorgen over of hun reisverzekering wel uitkeert in geval van schade of pech op vakantie. Uiteindelijk blijkt 16 procent bij schade alsnog niet of onvoldoende verzekerd te zijn. 5% sluit helemaal geen reisverzekering af.

4 reacties op “Tegenvallende accommodatie grootste zorg Nederlandse vakantiegangers”

  1. Simon Borgers zegt op

    Als de mensen bang zijn wat in de top 5 staat raad ik hen aan niet gaan.Kan misschien niks gebeuren.

  2. chris zegt op

    Heel, heel lang geleden schreef ik – onder pseudoniem – tamelijk bijtende columns in een blad van een stichting waarin de ANWB participeerde op bestuursniveau. Dat blad had een onanfhankelijk redactie-statuut. Ik ben onmiddellijk met het schrijven van columns voor dit blad gestopt toen de ANWB de publikatie van een van mijn columns verbood. Daarin schreef ik op cynische wijze dat de ANWB de Nederlandse bevolking die op vakantie ging eerst bangmaakte dat ze de weg in het buitenland niet konden vinden, geen camping zouden kunnen vinden en dat je zonder een vignet niet zou worden geaccepteerd. Diezelfde ANWB verkocht vervolgens massa’s land- en wegenkaarten, kampeercarnets en andere toeristische informatieboeken in hun winkel. Mijn advies toen (en nu nog steeds) was: laat je niet bangmaken, denk zelf gewoon na en neem de benodigde maatregelen. Daar heb je in principe de ANWB niet voor nodig.

  3. KhunBram zegt op

    Misschien beter dat dat kleine beetje volk gewoon thuisblijft.
    Altijd wat te zeuren.
    Ooit China Airlines gevlogen Bangkok Amsterdam vertrek 02:00 in de nacht?
    Vele nederlanders vliegen dan terug naar NL.
    Moet je horen wat daar afge………wordt. Real Holland Basic life.
    Bemoeizucht en commentaar op alles van optima forma.
    Daar is een mens niet voor gemaakt dat even dat we hier zijn op aarde.
    Maar gelukkig……..vele nl-ers beseffen dat.
    Meer dan 400 mensen vertrekken dagelijks ! voorgoed uit NL.
    Ik was daar 1 van.

  4. fransamsterdam zegt op

    Zorgen over een tegenvallende accomodatie krijg je volgens mij tegenwoordig alleen nog als je éérst het goedkoopste boekt dat je kunt vinden, en pas daarna de reviews gaat lezen.
    Oke, je kunt het een keer ongelukkig treffen, maar als je je huiswerk van te voren goed hebt gedaan moet je je geen zorgen meer maken. Dat heeft dan ook geen zin meer. Een zorgeloze vakantie vereist wel een zorgvuldige voorbereiding. Impulsief boeken, vaak naar aanleiding van een ‘geweldige eenmalige nu of nooit aanbieding’ , daar krijg je soms spijt van.
    Toch had ik vorige week in een hotel in Bangkok een klein tegenvallertje. Bij het door mij geboekte kamertype stond onder het kopje “In your room” uitdrukkelijk “Wireless Internet Access”. Toen ik bij de receptie de toegangscode vroeg moest ik 400B afrekenen. Vreemd? Het meisje van de receptie vond van niet. Er is in de kamer draadloos internet beschikbaar, als je er gebruik van wilt maken moet je daarvoor betalen. Net zoals het gebruik van de minibar en de telefoon niet gratis is. Anders had er gestaan “Free Wifi in room”. Tsja, daar zit wat in.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website