
Wie een leuke en goedkope dagtrip zoekt, kan even aan de hectiek van Bangkok ontsnappen met een boemeltreintje naar het vissersplaatsje Mahachai.
Het lokale Thaise treintje vertrekt vanuit een dichtbebouwde en drukke wijk aan de westkant van de Chao Phraya Rivier. Het vertrekpunt kan je bereiken door met de BTS naar Wongwian Yai te gaan en daar naar het gelijknamige treinstationnetje te lopen (of met een taxi of tuk tuk voor 50 baht).
Het station ligt bij de Wong Wian Yai rotonde met het Thaksin beeld aan de overkant van de rivier. Het is ook het eindpunt van de Silom skytrain-line en dan is het nog een kwartiertje lopen.

Mahachai
Mahachai is een vissersplaats aan een zeearm gelegen. De trein stopt temidden van de kraampjes van de lokale markt; het is overigens overal markt daar.
Vergeet niet in het heerlijke visrestaurant te eten iets verderop met uitzicht op de vissersschepen. Het is een tochtje terug in de tijd en het reisje er naar toe is een en al natuur en je passeert ook een aantal dorpjes, waar het treintje even halt houdt.
Samut Sakhon heette vroeger ‘ Tha Chin’ (Chinese Pier), waarschijnlijk omdat het een handelspost was waar veel Chinese jonken (boten) aanmeerde. In 1548 werd op deze plaats ‘ Sakhon Buri’ gesticht, aan de monding van de Tha Chin Rivier. Het was een centrum voor het rekruteren van soldaten uit de diverse kustplaatsen. De naam werd later veranderd in ‘Mahachai’ toen in 1704 het kanaal Klong Mahachai werd gegraven, dat de Tha Chin verbond met de stad. De stad werd herdoopt door Koning Rama IV tot ‘Samut Sakhon’ maar staat nog steeds bekend als ‘Mahachai’.
De tocht duurt een uur en is daarmee de kortste treinrit in Thailand. De ‘lonely planet’ besteedt er ook een apart paragraafje aan.
Heerlijk om eens even helemaal buiten het enerverende Bangkok te zijn.





Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Analyse11 mei 2025Wat de herziening van de kredietvooruitzichten van Moody’s betekent voor Thailand
Thailand tips11 mei 2025Uthai Thani – ontmoet het echte Thailand
Achtergrond11 mei 2025Visakha Bucha Day (Vesak): De meest heilige dag voor boeddhisten
Pattaya11 mei 2025Onder de kokospalmen – Pattaya’s strijd om zijn strand terug te winnen van duistere deals
Mocht je van plan zijn om binnenkort naar Mahachai te reizen? Stel het nog even uit. Het plaatsje ligt in de provincie Samut Sakhon en dat is een rode zone vanwege de recente uitbraak van Covid-19.
Ichiro Kakisaki heeft deze geschiedenis van de spoorwegen laten verschijnen:
https://www.whitelotusbooks.com/books/rails-of-the-kingdom-the-history-of-thai-railways
Rails of the Kingdom. The History of Thai Railways is een standaardwerk voor de liefhebbers.
R. Ramaer beschrijft de locomotives in meer detail in The Railways of Thailand:
https://www.whitelotusbooks.com/books/railways-of-thailand
Het boek van Ramaer is aan te bevelen voor wie van technische details en foto’s houdt. Foto’s ook uit privéarchieven en heel veel technische details over de locs. Achterin het boek een overzicht van alle ooit in Thailand gebruikte locs zowel stoom- als diesel- als dieselelektrisch.
Ik betaalde jaren geleden 1.500 baht voor dat boek en het is het waard!
De 3e alinea, laatste zin van dit artikel luidt: ‘Het is ook het eindpunt van de Silom Skytrain-line’. Dit klopt niet meer. Inmiddels is deze line al jaren geleden verder doorgetrokken.