Amper acht maanden nadat Benchaporn Suktrairob (35) was begonnen met haar weblog moohin.com, behoorde de site tot de tien meest bezochte websites in Thailand. Nu, 10 jaar later, is de site beursgenoteerd en runt Benchapon als directeur met elf stafleden de populaire reiswebsite.

Het succes is een combinatie van factoren. Moohin.com was een van de eerste sites en de bloggers gebruiken spreektaal, geen formele taal zoals in kranten.

Maar het kwam niet aangewaaid. ‘Toen ik begon, was mijn joch 1 jaar oud en ik was een alleenstaande moeder. Ik moest mijn moeder vragen om voor hem te zorgen. Ik had als plan binnen twee jaar genoeg geld te verdienen om zijn onderwijs te kunnen betalen. En nu kan ik het mij veroorloven om hem naar een internationale school te sturen.’

Ambitie en doorzettingsvermogen zijn de sleutel van haar succes. Dat leerde ze in haar tijd als lid van het nationaal jeugdstrandvolleybalteam, toen ze nog op college zat. Ze ontdekte toen ook haar liefde voor reizen, want was veel op pad naar toernooien. En nog steeds reist ze: zes maanden per jaar, de andere zes maanden gaan op aan zakelijke besognes.

Nadat ze haar bachelor’s graad had behaald, kreeg de liefde voor reizen een vervolg als verkoper bij de sportkrant SiamSport Daily. Daar ontwikkelde ze haar zakelijk instinct en begon reisverhalen te schrijven.

Het keerpunt kwam toen ze tot het verkoopteam van sanook.com toetrad, een van Thailand’s grootste community websites. Bij Sanook zag ze hoe een online bedrijf kan groeien en ze begon te peinzen over een eigen toekomst op het net.

‘Toen ik daar was, verdiende ik zo’n drie miljoen baht per maand. Daarvan kreeg ik drie procent. Ik dacht: als ik nu een eigen website begin, is de hele winst voor mij. Dus besloot ik ontslag te nemen en registreerde een domeinnaam in de VS.’

De eerste drie maanden streek Benchaporn neer in Kanchanaburi, een toeristische bestemming die ze verkende en waarover ze blogs schreef. Ze koos die plaats, omdat die dicht bij Bangkok ligt en de reis er naar toe per minibusje slechts 200 baht kost. Intussen verdiepte ze zich in Search Engine Optimization en later sloot ze een contract met Google.

‘Het geheim is doen wat je graag doet en te geloven in wat je doet. Ik houd van reizen en ik wil mijn ervaringen met anderen delen. Dat straalt allemaal af op de website en de mensen met wie ik werk.’

Laatste vraag: Wat betekent moohin? Benchaporn: ‘Moo betekent varken in het Thai. Reizen als een varken wil zeggen dat je een simpele reis maakt waarop je kan stoppen, onderweg iets eten, zonder je haasten. Hin betekent lastig. Dus moohin is een website die je laat zien hoe je door een lastige, onbekende bestemming kunt reizen zonder vast reisschema en gewoon van je ervaringen kunt genieten.’

(Bron: Muse, Bangkok Post, 16 november 2013; de URL van de site is gewijzigd in moohin.in.th)


Ingezonden mededeling

Op zoek naar een leuk cadeau voor sinterklaas of kerstmis? Koop Het Beste van Thailandblog. Een boekje van 118 pagina’s met boeiende verhalen en prikkelende columns van achttien bloggers, een pittige quiz, handige tips voor toeristen en foto’s. Bestel nu.



» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

1 reactie op “Lastig varken: Thailands meest succesvolle reiswebsite”

  1. Wessel B zegt op

    Het domein moohin.com is momenteel (17/11/2013, 10 am CET) niet bereikbaar. De site is wel te zien via http://www.moohin.in.th.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website