De redactie van Thailandblog krijgt regelmatig vragen van bezorgde lezers die online via https://tp.consular.go.th/ een Thailand Pass hebben aangevraagd maar deze (nog) niet hebben ontvangen. Wij geven een aantal mogelijkheden om dit probleem op te lossen.

Eerst even een toelichting op de procedure. Er zijn twee mogelijkheden hoe jouw Thailand Pass aanvraag zal worden beoordeeld:

  1. Automatisch, in dat geval ontvang je de Thailand Pass QR-code binnen 10 seconden in je e-mail.
  2. Handmatig, in dat geval kan het tot 7 werkdagen duren voordat je de Thailand Pass QR- Code in je e-mail ontvangt.

Een voorwaarde om de Thailand Pass QR-code automatisch te ontvangen is dat je de twee QR-codes van je vaccinatiebewijs uploadt. Doe je dat niet dan volgt vrijwel zeker een handmatige controle, die dus tot 7 werkdagen kan duren.

Verder zijn er nog een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Gebruik geen Hotmail of Outlook e-mailadressen
Helaas kan voor de aanvraag van de Thailand Pass QR-code beter geen Hotmail of Outlook adressen gebruiken, de kans op problemen is dan zeer groot. Maak bijvoorbeeld een Gmail adres aan. Zie hier: https://support.google.com/mail/answer/56256?hl=nl

Kijk in je spammap
Er bestaat een kans dat de Thailand Pass QR-code in je spammap terecht is gekomen. Kijk daarom altijd even in je spammap.

Controleer de status van je Thailand Pass aanvraag
Na het online aanvragen van Thailand Pass QR-code ontvang je een unieke code. Deze kan je gebruiken, samen met je paspoortnummer en e-mailadres om de status van je aanvraag te checken. Dat kan op: https://tp.consular.go.th/

Neem contact op met de Thailand Pass Callcenter
Hebben de bovenstaande tips niets opgeleverd, bel dan met de Thailand Pass Callcenter: https://medium.com/thailand-pass/where-do-i-contact-for-thailand-pass-support-1636daadc180

De laatste optie, de Thailand Pass QR-Code opnieuw aanvragen
Kom je er echt niet uit en wacht je nog steeds op de Thailand Pass, dan kan je hem nog een keer aanvragen. Zorg dan dat je een automatische goedkeuring krijgt door de QR-code van je vaccinatiebewijs te gebruiken. Zie hier voor Nederlanders: https://coronacheck.nl/nl of zie hier voor Vlamingen: https://www.vlaanderen.be/covid-certificaat/covid-certificaat-het-vaccinatiecertificaat

38 reacties op “Ik wacht nog steeds op mijn Thailand Pass QR-code, wat nu?”

  1. Ron zegt op

    Bij mijn 1e aanvraag lukte het niet om de QR-codes van de vaccinaties apart te scannen. De vaccinatiebewijzen dus handmatig opgevoerd. Na 11 dagen nog steeds geen reactie. Bij controle status stond deze nog steeds op ‘reviewing’. Mails gestuurd na 9 dagen en op de 11e dag, geen reactie. Alle 4 de telefoonnummers van het call center meerdere malen geprobeerd, of deze waren in gesprek of werden niet opgenomen.
    Op dag 13 een 2e aanvraag gedaan, nu lukte het wel om de vaccinatie QR-codes automatisch te doen.
    Zelfde dag nog bericht dat de aanvraag was goedgekeurd, was overigens na een uur of 4 en bij niet na 10 seconden. Op dag 15 bericht dat de 1e aanvraag was afgekeurd omdat er iets mis was met de vaccinatie gegevens.

    • Harry zegt op

      Kan iemand vertellen hoe je alleen de QR codes van de vaccinatiebewijzen kan uploaden in de aanvraag Thailand Pass? De vaccinatiebewijzen met QR codes uploaden wodt blijkbaar niet geaccepteerd.

      • Peeyay zegt op

        Beste,

        In geval u in Belg bent (in bezit van Belgische Covidsafe app):

        > de QR-code van (beide ) de vaccinatie(s) uitvergroten op je smartphone (op de code tikken) en er een schermafbeelding van maken. Deze schermafbeelding bijsnijden tot de grootte van de QR-code en deze dan uploaden.
        Zo werkte dit onmiddellijk in mijn geval.

        Hoe het zit / werkt met de Nederlandse app weet ik niet.

        Succes met je aanvraag,

      • rob h zegt op

        Beste Harry,

        Vaccinatiebewijzen met QR code kunnen en moeten ook geupload worden. Waar het – voor de snelheid over gaat- is de QR code separaat en scherp.
        Indien je de aanvraagprocedure online volgt kom je die optie/vraag vanzelf tegen na het opladen van het vaccinatiebewijs. Moet dus een close-up foto maken van de QR-code. Zolang die niet scherp genoeg is kun je hem niet uploaden.
        Afgelopen week aanvraag gedaan voor mijn vrouw en mijzelf. Wij hadden na 10 seconden de registratie met het registratienummer binnen. Mijn Thailandpass was er na 20 minuten. Die van mijn vrouw duurde wat langer. Maar ook geen uren.

    • Eric zegt op

      Bij mij was de Thailand Pass er inderdaad binnen 10 seconden, wel ook de QR codes in gescand. Zorg dat je de QR codes exact erin zet anders lukt het niet. Dus alleen de QR codes inscannen en uploaden!!!

    • Dennis zegt op

      Vandaag 2 aanvragen ingediend binnen 1 minuut 2 goedgekeurde QR codes in de mailbox.
      Dus het kan heel snel gaan mits je alles goed upload en invult

  2. Jordy zegt op

    Het vaccinatiebewijs bestand openen. De QR code van het vaccinatiebewijs iets uit vergroten door in te zoomen. Vervolgens met programma: “knipprogramma” (mapje accessoire; onder instellingen (home knop) windows) openen. Hierna button “nieuw” aanklikken en met de muis een vierkant om de qr code heen slepen en dan opslaan als jpg. Deze kan je dan uploaden. Lukt het niet de 1x, dan proberen de qr code iets te vergroten of te verkleinen. Succe

  3. Paul zegt op

    Ik heb de pas vrijdagavond j.l. aangevraagd en binnen 10 seconden een goedkeuring. Ik heb een Jansen vaccinatie , dat kun je aangeven en hoef maar 1 vaccinatie bewijs te sturen. Ik heb een foto gemaakt van mijn A5 papiertje van mijn internationaal vaccinatie bewijs waar links de QR-code staat en rechts alle gegevens. Vervolgens heb ik op mijn telefoon een internationale (nieuwe) code gegenereerd en daar met een 2e telefoon een foto van gemaakt. Dat er als bijlage bijgedaan. En binnen 10 seconde een goedkeuring

  4. Tom zegt op

    Dag Harry,

    Ik heb 2 x het Europees vaccinatiebewijs toegevoegd + datum van deze vaccinaties ingevuld.
    Daarna kan je gewoon een foto van de qr-code nemen en toevoegen.(zelfs als foto). Ik had de qr codes van mijn covid safe app geopend,foto genomen en toegevoegd.

  5. piet zegt op

    Ik herken de problemen. za 4/12 met gmail en QR codes als extra alles geupload maar toen ik submit deed kreeg ik de melding: API SERVER ERROR . Na 3 nieuwe pogingen een email verzonden naar de aangegeven site maar geen ontvangst bevestiging nog een reactie.
    Ontvangen anderen nu ook zo”n melding ?

    • Andere Browser gebruiken.

    • Eric zegt op

      alleen JPEG geen PDF formaten toevoegen

  6. Ron zegt op

    Hallo Harry,

    Lees de reacties in deze link:
    https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/mijn-thailand-pass-aanvraag-lezersinzending/
    In 1 van de reacties staat exact beschreven hoe dit te doen.

  7. Robbert zegt op

    Al 2x aangevraagd. Bij mij geen automatische goedkeuring. De 1 aanvraag op 1 december gedaan en de 2e op 3 december. Ik weet dat er nog geen 7 dagen zijn verstreken, maar als ik hier de berichten lees geeft me dat zeer weinig hoop dat ook gaat gebeuren. Vlieg de 20e dec. Dus heb nog 2 weken. Hopen dat het lukt.

    Hoe ver van te voren hebben jullie het aangevraagd. Zou er een prioriteit lijst zijn met wanneer mensen zouden moeten aankomen in Thailand en dat die eerder worden behandeld.

  8. Pada zegt op

    Een tip voor iedereen. Heb gemerkt dat de bewerkte QR code niet altijd werkt. Soms heeft hij een afwijking in de code. Dit is te controleren door de QR scanner te downloaden van de overheid waarmee je de QR code zelf kan scannen. Na bewerking gaf de scanner niets aan. Als de bewerkte QR goed is dan geeft de scanner een groen vinkje links bovenin en je gegevens worden onderin getoond. Denk dat dus sommige QR code’s een fout hebben na bewerking en dat daarom ze niet automatisch en handmatig verwerkt kunnen worden. Hoop dat dit helpt. Groet Pada

    • Robbert zegt op

      Kan er geen internationale codes mee scannen. Vraagt naar de Nederlandse QR code.

      • Pada zegt op

        Dan doe je wat fout. Bij mij doet hij het wel. Je moet ook geen landen invoeren. Gewoon openen en scannen. Je moet wel de internationale scanner gebruiken.Deze heeft een groene logo.Gr. Pada

    • Pada zegt op

      UPDATE: De overheid heeft meerdere Coronacheck scanners gemaakt. (zie Google Play). En er zijn twee verschillende QR code’s nadat je een vaccinatie heb gehad. 1 voor Nederlands gebruik . De zogenaamde toegang scan app voor de horeca(donker blauwe app logo). 1 voor zakelijk gebruik(licht blauwe app) en 1 voor internationale reizen. (Groene app.) Met de naam DCC cross border scanner app NL te downloaden bij Google play. Met deze laatste kun je de QR code die je moet gebruiken voor de Thailandpas controleren door hem te scannen. Na opening van deze app hoef je alleen te scannen en geeft dan een kliein groen vinkje links boven weer en onderin staan dan je gegevens. Groet Pada

      • Robbert zegt op

        Thnx. Deze werkt wel. Hij keurt de QR code gewoon goed. Dus waarvoor ik niet automatisch goedgekeurd wordt mag joost weten.

  9. Jos zegt op

    Nog even voor de zekerheid.
    Ga nou eerst naar de website van de coronacheck en maak daar eerst een papieren QR code aan.
    Het volledige vaccinatiebewijs printen en daarvan de QR code een plaatje maken(fotootje jpg)
    Van allebei de vaccinaties heh.
    Ik ben vanmorgen weer teruggekomen in Nederland na een businesstrip van 6 dagen. Werkte allemaal perfect. Thai pass QR code en PCR test had ik natuurlijk uitgeprint (net als de overige documenten), uitstappen, stukje lopen en op een plastic krukje gaan zitten, 30 sec contouren, doorlopen naar station voor weer een controle 2 minuten, doorlopen naar de douane, 1 min…an dus…de koffers waren er nog niet.
    Zo snel en efficiënt gaat het allemaal.
    Terug met KLM alleen mijn QR code van mijn vaccinatiebewijs moeten laten zien en hup weer terug.
    Heeeeel veel winkels op het vliegveld overigens gesloten/under constructie

  10. Luka zegt op

    Ik heb de eerste aanvraag voor mijn Thailand pass gedaan op 23 november 2021, ik was ondertussen al 12 dagen aan het wachten. Ik had nog wel wat tijd want ik vlieg eind december. Ik heb regelmatig ingelogd op de website en ik kreeg steeds dezelfde boodschap “reviewing”. Nu bij de eerste poging om mijn Thailand pass aan te vragen stond mijn hotel niet in de lijst, dat gaf mij al geen geruststellend gevoel want als je “others” moet kiezen kan je zo al voorspellen dat het manueel moet bekeken worden. Het is mijn stijl niet om dat systeem te overladen met 2 of 3 aanvragen maar ik heb naar die 4 telefoonnummers gebeld en ofwel is het bezet ofwel hoor je een algemene boodschap in het Thais die ik niet begrijp, ofwel hoor je in het Engels dat het nummer niet in gebruik is. En 1 keer hoorde ik een wacht carrousel “the line is very busy for the moment, there are no operators free, please wait”, ik heb na 6 a 7 minuten de telefoon ingehaakt want vanuit België bellen naar zo’n Thais nummer is duur. Er staat ook een e-mail adres vermeld, maar ik kreeg geen reactie op mijn mail. Vandaag heb ik een tweede poging gedaan en mijn hotel stond deze keer wel in de lijst. Ik heb ook de QR code in betere kwaliteit doorgestuurd. Na 10 minuten had ik mijn Thailand Pass, en ik blij 🙂

    • Luka zegt op

      Ondertussen heb ik mijn Thailand Pass gekregen van mijn eerste aanvraag, na 13 dagen.

  11. Menno zegt op

    Ik heb mijn pas op 24 november aangevraagd en staat inderdaad (na de 7 dagen) nog op reviewing. Ik heb een mail verzonden met de vraag of ze er naar willen kijken.

    Aangezien ik pas in februari weg ga heb ik zo een vermoeden dat mijn aanvraag geen prio is.

    • bart zegt op

      het is me gelukt, hoezee
      eerst alles goed op orde gebracht qua afdrukken foto s, eerst gekeken of qr code duidelijk was, maar inderdaad niet internationaal nederlandse werd goedgekeurd met corona scanner,dus op hoop van zegen , verder gegaan.
      uiteindelijk submit en weg
      code gkregen. maar ondertussen dacht ik , verdorie wilden niets van visum weten. dus nogeens ingevuld en visum ingebracht en submit., weg.
      toen ik op mijn gmal adres keek, was het eerste al goedgekkeurd na 15 min.
      en even later de tweede ook
      heb er nu dus 2 met 2 verschillende Thailand pass ID
      welke gebruiken weet ik niet, laatste denk ik, maar bewaar ze alletwee
      print is wel erg groot
      de anderen succes

  12. janbeute zegt op

    Waarom hebben ze nog steeds geen kaas geheten bij die Thailand pass en ook bij de IMMI ed.
    Altijd lees je op dit blog andere browser gebruiken of JPEG of PDF, Google enz enz.
    Je moet haast wel een IT er zijn om dit nog nog te kunnen begrijpen.
    Heb afgelopen maand voor de eerste keer via Wise voorheen transferwise geld overgeboekt, en als je ziet hoe hun website en instruktie videoos op Youtube perfekt georganiseerd zijn.
    Daar werken mensen met verstand van computersystemen, en maken hun bedrijf simpel toegankelijk ook voor simpele lieden zoals ik.
    Zelfs voor een digibeet als ik nog simpel te begrijpen. Mijn Thaise stiefzoon,ook ITer vind het een grote rommel hier in Thailand.
    Maar het zal wel gemaakt zijn door kennissen en familie van Thaise functionarissen, de wel bekende vriendjes politiek waarbij je nooit de goede mensen met kennis van zaken krijgt op de plaatsen waar ze moeten zijn.
    Ik had laatst ook nog zo ener praktijk geval bij de wat voorheen de TMB bank was, hij vroeg naar mijn paspoort, maar wist niet eens hoe een paspoort werkt.
    Mijn voornaam was correct maar mijn achternaam family name was mijn geboorteplaats geworden.
    Heb maar niks gezegt, opnieuw maken zij ik.

    Jan Beute.

  13. Robbert zegt op

    Wou voor de zekerheid nog een 3e poging doen. Echter kreeg ik de melding dat ik al 2 aanvragen heb lopen. Dus je kunt het systeem niet blijven spammen. Gewoon dus nog maar afwachten.

  14. martin de jong zegt op

    Iedereen heeft het over 2 QR-codes. Maar ik heb een vaccinatiebewijs, en daarop maar 1 QR-code. Hoe zit dat?

  15. Toine zegt op

    In de CoronaCheck-app heb je onder Internationaal
    wel 2 QRcodes staan. 1 van de 1e en 1 van de 2e vaccinatie.
    Worden die bedoeld?
    Onder het kopje Nederland heb je maar 1 QR code inderdaad
    Hoe zit dit?

  16. kop zegt op

    Ja, je moet de Internationale Vaccinatiecertificaten voor de Eerste en de Tweede vaccinatie
    een voor een uploaden.
    Bij elk Certificaat voeg je dan de afzonderlijke QR codes.
    Je upload in totaal dus 4 keer.

  17. Hugo zegt op

    Als ik het goed begrijp wordt er gevraagd om enkel de
    QR codes van beide vaccinaities te downloaden.
    Ik deze ingescand en dan proberen down te loaden maar dat lukt niet, ik krijg steeds de melding dat dit niet correct is. QR code of bestand? Ik heb alles ing JPEG doorgestuurd.
    Mijn 2 vaccinatiecertificaten met QR heb ik wel kunnen downloaden.
    Ik zal dus enkele dagen d geduld moeten oefenen?

    • Robbert zegt op

      De QR codes moet je uitsnijden en een rand wit eromheen laten. Dat kan je doen door op Shift+S+Windows toets in te drukken.

      Maar goed dat had ik ook gedaan en heb geen automatische goedkeuring. Wacht nu bijna een week. Dus fingers crossed.

  18. Cornelis zegt op

    Kan me de frustraties voorstellen. Je legt toch al een aantal zaken – reis, hotel etc. – vast voor je de aanvraag doet en vervolgens moet je maar afwachten. Het is dat ik een partner in Thailand heb, anders zou ik een andere bestemming zoeken.

  19. Toine zegt op

    Maar waar download je die QRcodes dan?
    Dit kan toch niet vanuit de CoronaCheck-app?
    Ik begrijp er echt niets meer van. Ik vraag dit voor een Thaise vriend ( Thaise nationaliteit en Thai paspoort) die volledig gevaccineerd is en zijn QRcodes in de CoronaCheck-app heeft en één internationaal en één NL certificaat op papier.

    Of kun je voor een Thai op een andere wijze je volledige vaccinatie aantonen?
    .

    • TheoB zegt op

      Hoi Toine,

      Ik neem aan dat jouw vriend nog steeds geen DigiD heeft en dus op https://coronacheck.nl/nl/print/ niet kan inloggen om tegenwoordig de enkele Nederlandse en/of de 2 internationale QR-codes te downloaden.
      Jullie zullen dus weer naar het Klant Contact Centrum van de GGD regio Utrecht tel: 030-8002899 moeten bellen om van hun weer een email te krijgen met deze keer de 2 internationale QR-codes. Het schijnt dat je tegenwoordig ook door de GGD Rotterdam en Groningen geholpen kunt worden, maar daar heb ik geen telefoonnummers van.

      Destijds (begin september) heb ik ook een vraag / opmerking verstuurd vanaf de website GGD Haaglanden (www.ggdhaaglanden.nl) over dit probleem. Na 3 werkdagen kreeg ik van hun ([email protected]) het volgende antwoord:
      “Beste TheoB,

      Dank voor uw bericht. Wij kunnen handmatig voor mevrouw een QR-code aanmaken, die zij vervolgens kunt toevoegen aan de CoronaCheck app of kan uitprinten en gebruiken als papierenbewijs.
      Let op: een papierenbewijs is maar één jaar geldig.

      Wij hebben van haar dan de volgende gegevens nodig:
      – Kopie van uw identiteitsbewijs
      – Uw registratiekaart van uw vaccinatie
      – BSN
      – Telefoonnummer
      – Emailadres waar we de code naar toe kunnen sturen.

      U ontvangt vervolgens de QR-code per beveiligde mail. In het document staan de instructies hoe u de QR-code aan uw CoronaCheck App kunt toevoegen.
      Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

      Met vriendelijke groet,
      Floortje
      Vaccinatie Programma GGD Haaglanden”
      Je zou dus ook kunnen schrijven naar [email protected]

      Om die .pdf met de 2 vaccinatiebewijzen te kunnen laden in Thailand Pass kun je b.v. doen wat ik heb gedaan. Zie https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/ervaring-met-online-aanvragen-van-thailand-pass-lezersinzending/#comment-648614

  20. piet zegt op

    Naar aanleiding van de reacties mij 2 x opnieuw aangemeld , nu met Chrome en Firefox………….het resultaat hetzelfde : API SERVER ERROR . Opnieuw een email naar de support gestuurd, het blijft akelig stil !

    • Luka zegt op

      Probeer eens met de computer/laptop van vrienden?

  21. Van den Bulcke zegt op

    Aanvraag via normale procedure gedaan. Kreeg te lezen dat dit tussen de 3 en 7dagen zou duren. Op dag 8 nog niets. Aanvraag blijft op reviewing staan. Mails gestuurd naar alle mogelijke adressen die ik terugvond op de site van de ambassade en van het consulaat : totaal geen reacties. Gebeld naar alle mogelijke telefoonnummers en na telkens zeer lang wachten.: ofwel de boodschap dat ik een mail moet sturen ofwel dat men gewoon de verbinding verbrak. 2e aanvraag gedaan op de 10e dag : geen reply dat deze in review was. Op dag 14 : ontvangen van de QR code uit 1e aanvraag. Op dag 15 melding dat er problemen waren met deze aanvraag (1e) en dat ik een nieuwe aanvraag moest doen. Bij mijn vertrek op dag 17 nog steeds niets ontvangen over de 2e of 3e aanvraag die ik deed. Heb de code die ik wel ontving meegenomen en gelukkig bleek dat deze toch in orde was. LET OP : je komt Thailand niet binnen zonder alle gevraagde documenten.

  22. piet zegt op

    Ik kan met plezier melden dat ik na het verzenden van mijn reactie hier op 6 dec 13.46 uur die zelfde middag om 16.30 zowel een keurige reactie van het support team als mijn QR code heb ontvangen. Totaal 3 werkdagen na indiening. Een correcte afhandeling die dan ook zeker genoemd mag worden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website