Tien dagen Koh Chang

Geplaatst in Reisverhalen
Tags:
23 februari 2017

Al 14 jaar komen wij in Thailand en hebben nog nooit Koh Chang bezocht, hoewel dat al een poosje op het programma stond. Het was zo ver naar Koh Chang. In de morgen opgehaald door de minibus van de Pattaya Group. Geweldig fijn busje goede stoelen en ruimte.

Na een voorspoedige reis en twee stops onderweg en vier uur verder stonden we bij de boot naar Koh Chang. Onze tickets in ontvangst genomen en de boot lag klaar zodat we meteen konden vertrekken. Na 40 minuten en een gezellige bootreis – heel helder zicht – werden we verwelkomd door het bekende bord WELKCOME TO KOH CHANG. Toen we de boot verlieten werden we opgewacht door onze gastheer die ons net zijn auto naar ons ressort Villa-Blue-Saphir bracht (www.villa-blue-saphir.com/).

We zaten maar een kilometer van de boot vandaan. Dus waren snel ter plekke. Onze gastheer en gastvrouw zijn duitsers die al heeeeeel lang in Thailand wonen. Ook verwelkomd door Sanit, de Thaise huishoudster, kamermeisje etc etc. Die ook goed voor ons zou zorgt, net als iedereen trouwens. Heel vriendelijk welkom gegeten en nadat we onze spullen hadden uitgepakt en onze kamer hadden bekeken, werden we uitgenodigd om mee te gaan een eindje verder om een fris biertje te drinken met een schitterend uitzicht.

Hier werden we door onze gastheer die ik verder voor het gemak Manfred zal noemen, op de hoogte gebracht van de mooie en minder mooie dingen van het eiland. Manfred  kent ieder plaatsje en kent heel veeel mensen.  Op een dag wilde Manfred ons wel het een en ander laten zien. Heeft ons vervolgens naar de 7/11 gebracht om wat boodschappen te doen zodat we die niet moesten slepen.

Ook onze motorbike stond klaar. ‘s-Avonds gegeten bij de zuster van “Sanit” die vlakbij een restaurantje heeft en na nog een biertje  äuf die terasse”zijn we tevreden naar ons bedje gegaan. Volgende morgen , zoals andere ochtenden, thuis ontbeten. Brood ( broodrooster) eitje, vleeswaren, kaas jam jus d’orange ( alles van de 7 eleven)  wel lekker hoor.

Verkenning dan maar met Manfred :  Om een uur of elf in de auto gestapt, veel te laat volgens Manfred .  Maar hij is een ochtendmens en wij niet. En toen niet naar de westelijke kant gereden, maar de andere kant op. Nou dat hadden we ontdekt. Dat was kaassie voor ons: Uitzichten, mooie natuur, watervallen hele kleine maar ohhh zo mooie strandjes. Veel Palmbomen en weinig mensen etc etc. Dat hadden we in ons hoofd geprent. Gezellig rond gereden en hier en daar wat gelopen en gekeken. Thuis in de villa nog even in het schitterend onderhouden zwembad gedoken en nog een biertje en het ritueel van biertje eten slapen etc .

Zo hebben we heel wat dagen doorgebracht. We zijn zelf een paar keer met de motorbike de oostelijke kant op gereden en dingen ontdekt. Zoals ook een heel klein vissersdorpje aan het eind. Maar wel echt een vissersdorp, geen enkele toeristische toestand, erg mooi om te zien. Ook een tempel die opgeknapt werd, met de “hoofdmonnik “gesproken, die erg goed Engels sprak en dus gewoon met de mensen omgegaan. Ook nog naar dat heerlijke strand geweest met de palmbomen.

De Mangrove bezocht, Verder hebben we een paar dagen doorgebracht op het strand Ao Klong Son bij Siam Royal Vieuw. Een prive terrein waar luxe villas worden gebouwd. Dankzij onze Manfred mochten we op het terrein en konden bij de villas  op het mooie grasveld zitten.  Een klein restaurantje tussen de villas was onze plek. Heerlijke ligstoelen in een schitterende omgeving mooie tuin en een hapje en drankje er bij. Als we naar huis gingen moesten we rond de 240 baht betalen ( nou ja )

Tijdens ons verblijf twee keer gaan eten bij Cookie. Je kan daar op strand zitten, maar wij kozen er voor om bovenin te zitten met zicht op strand. Lekker eten en ook beslist niet duur. Heerlijke BBQ op het strand met salades etc. De tweede avond waren we getuigen van de beroemde vuurshow op het white sand beach . Ook hebben we die twee avonden het vertier ter plekke gade geslagen. Hele lange straat met heel veel restaurants, bars winkeltjes markt  etc etc.

Ook zijn we twee keer luxe gaan eten, maar das gezellig hoor, want dat is helemaal niet zo duur. Lijkt van buiten dikwijls zo. Een keer in Amari. Eerst een biertje om vier uur  bij het prachtige zwembad, want dan is het tweede biertje gratis ( haha die hollanders (en duitsers),

Nog een keer gegeten met live muziek bij het Aiapura hotel met een uitzicht dat niet te beschrijven is ook weer op de baai van het Ao Klong Son Strand.

Met onze motorbike zijn we ook nog zelf de berg op gegaan. De eerste keer was dat wel even schrikken als je samen met je vrouw de berg op rijd met verschrikkelijk steile en scherpe bochten, maar we kwamen er. Menig auto kwam minder goed boven ( en beneden) dan wij . Ik wil niet zeggen dat het daar niet leuk was, want vele mensen houden daar hun vakantie en velen komen daar vanuit Thailand in de weekends naartoe, maar het was aan ons niet zo besteed. Een beetje Domburg overdag,  zeiden we  en een beetje Pattaya savonds.

We hebben lang niet alles gezien en gaan zeker nog een keer terug. We zijn niet eens over  de NOG grotere berg geweest naar het zuiden. Ook alle natuurdingen, olifanten en watervallen hebben we nog niet gehad. Koh Chang was voor ons een feest om heen te gaan. Wij doen het nog een keer. Ik zou alleen willen aanbevelen als je van je nachtrust houd en je bent mobiel, een ressort net buiten de bewoonde wereld te nemen. Wij ademden frisse lucht in en zagen de apen voorbij komen ( echte apen haha) en lagen in de middag en vroege avond samen int zwembad en hoorden alleen vogels. Das toch lekker?

Ik begrijp dat dit mijn belevenis is en dat anderen er weer anders over denken en das goed.

Wij vonden het een verademing. En van sommige plaatsen dacht ik dat zou de hemel kunnen zijn als die bestaat.

Ingezonden door Ruud

21 reacties op “Tien dagen Koh Chang”

1. Michiel zegt op

Goed verhaal. Wij komen er ieder jaar voor een klein weekje als we onze jaarlijkse Thailand vakantie doen. Vorige maand er ook weer 7 dagen mogen vertoeven heerlijk.

Tip: Huur een motorbike ( wel slim als je al aardig kunt rijden gezien de steile hellingen richting het zuiden) Met een motorbike kun je zo 2 dagen vullen de ene dag naar het oosten en andere dag naar het westen. Het oosten is wat minder bevolkt en aan het einde vd weg heb je mooi vissers dorp met jacht haven. Op de weg naar het zuiden kom je langs alle hotspots watervallen , olifanten en alle (drukkere) dorpjes. Voor donker terrug zijn is wel aan te bevelen. Liggen nogal eens honden op de weg en met een pot helm en zonnebril op zie je s àvonds zowieso niet zo best.

Ik heb zowat alle grote Thaise eilanden gezien maar voor ons is er een nummer 1 , om ons jaarlijkse weekje strand te doen. Vraag de Thai zelf maar eens hoe ze over Koh Chang denken. Krijg altijd enthousiaste reacties als we vertellen er heen te gaan of geweest zijn.

Koh Chang = super see you next year.

• LeoT zegt op

Met de scooter ’s avonds terug vanuit het Zuiden, is het oppassen. Er is een korte steile haarspeld bocht. Je licht schijnt omhoog vanwege de bolling in de helling en de weg is links niet vlak. Deze loopt naar de zijkanten af, is glad en gaat is daar redelijk steil. Het is dan hartstikke donker zonder verlichting, zonder midden of zij wegstrepen. Ik ben met stilstand, in afwachting voor auto, die net over de heuvel kwam en mij verblinde, daar opzij weggleden. Flinke Schaafwonden opgelopen en verder niets ergers voor mij en mede passagier. Later met een volgende trip daar, ontdekt dat de locals deze situatie kennen en ’s avonds in de bocht eerst rechts uitwijkend waar het vlakker is, en afwachten. En vervolgens daarna voorzichtig de weg omhoog links opgaan, als dat veilig.

2. Frans zegt op

Ik ben vorig jaar op het eiland geweest, sliep in KC resort, het enige was dat het slecht weer was, maar met de motorbike een geweldige ervaring, zeer zeker de moeite waard voor een bezoek.

Frans.

3. Ayla zegt op

Wat een leuk verhaal en wat moet het daar veranderd zijn. Ik ben in 99/2000 op Koh Chang millennium gaan vieren en daar een tijdje blijven hangen. De ‘weg’ naar het vissersdorpje was toen nog een zandpad, was wel een hele avontuurlijke motortocht ;-).
    Wie weet toch weer eens terug gaan of zal dat tegenvallen?

4. Bacchus zegt op

Kan iedereen White Sand Beach resort aanraden. Cabins prachtig aan het strand, dus ‘s-morgens vanuit je cabin meteen op het strand en tien passen in azuur blauwe zee. Prijs zeer redelijk, eten goed. Ligt ver vanaf doorgaande weg, dus geen verkeerslawaai. Vanwege het mooie strand wel wat dagjesmensen die ook komen genieten van het moois.

5. Bacchus zegt op

Jolijn,
    White Sand Beach ligt aan de voet van een flinke heuvel, vanaf de doorgaande weg bereikbaar via een weg stijl naar beneden. Eerst volgende dorp met bars en restaurants is niet ver, maar lopend denk ik gezien de bergachtige omgeving niet makkelijk te bereiken. Wij waren daar met de eigen auto. Er rijden volgens mij wel busjes (pick-up) vanuit het resort naar het dorp. Scooter huren behoort ook tot de mogelijkheden. Overigens zit er aan het eind van het strand ook een leuke bar/restaurant direct aan zee.

Nogmaals resort is keurig verzorgd met leuke bungalows en qua locatie een echte topper. Eten en drinken ook uitstekend. Verschillende keren met vrienden op Koh Chang geweest en vinden dit een van de mooiste en leukste resorts. Prijs/kwaliteit uitstekend.

6. miek37 zegt op

In dec 2013 4 weken langs de westkust getrokken, overal 3 a 4 nachten verbleven, aan te bevelen is het Garden Resort, we gaan 3 maart weer!

7. Frank Geldof zegt op

heb koh Chang nu 2x bezocht in 2007 en 2012 een wereld van verschil wat is er veel bijgebouwd.
    White sand beach blijft aantrekkelijk kom er zeker nog een keer terug.
    Huur ook eens een scooter en rij het eiland af je komt op zoveel mooie plekken.
    Vanaf Bangkok makkelijk een busje te regelen naar koh Chang inclusief boot reis rond de 18 euro.

8. Ron Bergkotte zegt op

Vraagje : Is Koh Chang een national park en moet er entreégeld betaald worden met het bekende prijsverschil Thai/Farang ?

• Remko zegt op

Koh Chang is grotendeels National park echter hoef je geen entreegeld te betalen als je het wilt bezoeken. Op Koh Chang zelf zijn een paar gebieden, zoals een waterval waar je wel moet betalen en je het prijsverschil hebt maar het grootste gedeelte van het eiland is ‘vrij’ en zeer de moeite waard.

Check ook bijvoorbeeld Oasis in Lonely beach. Mooie bungalows, lage prijzen, leuke Nederlandse gastheer en -dame en geweldig uitzicht door o.a. de boomhut.
      Lonely beach heeft geen ‘direct’ strand maar wel een hele leuke sfeer, veel restaurantjes en barretjes en zit over de grote berg vlakbij Ban Bang Boa.

Stranden zijn eenvoudig met taxi of motorbike te bereiken.

9. jojs zegt op

ik ga over een paar dagen naar koh chang (bang boa) en land rond 07.00 uur op bangkok;
    weet 1 van jullie of dat minibusje ter plekke gereserveerd kan worden en de vertrektijden daarvan vanaf het vliegveld naar koh chang?

bvd, jojs

• Remko zegt op

Ik geloof bij deur 3 (vraag even na) dat je een ticket kunt kopen en omdat je vroeg bent zul je vrij snel door kunnen reizen naar Koh Chang.

Veel plezier en doe de groeten aan Nappri (fish spa op White Sand Beach)

10. Robert Jan Bijleveld zegt op

Zonsondergang bij 15 Palms is ook een aanrader: http://15palms.com/

11. Mieke zegt op

Wij waren vorige week op Koh Chang, en kunnen van harte Cookie aanraden! Geweldige kamers, heerlijk restaurant, goed strand!

12. rob smit zegt op

Ik herken me wel in je verhaal, afgelopen november daar geweest, met de minibus gelijk vanaf Bangkok.
    goed te doen. kwa tijd denk ik net zo lang als vliegen op Trat. Heerlijk eiland wel veel toeristen maar die vind je niet weer. een verademing als je Phuket en Pattaya gewend bent. ik vond het er prachtig. alleen het Duiken is daar een stuk minder. dan adviseer ik toch Kho Lak, Phuket, Krabi of Phi Phi.

13. jan zegt op

prachtig eiland en je kunt er verblijven in diverse resorts naar gelang de dikte van je portemonnee.
    wij sliepen in KC resort op het prachtige strand van white sand beach.
    Kom volgend jaar zeker terug.

14. vito zegt op

Hallo,
    heeft iemand enig idee wat het weer doet de komende weken in ko chang? Als ik het weer bericht moet geloven regent het op alle eilanden in thailand. Op ko chang nog het minst .
    we willen graag een thais eiland bezoeken, maar een waar het niet te veel regent op het moment……

15. Jos zegt op

Heb er vorige week 4 dagen verbleven.. Mooi eiland,30% duurder dan op het vaste land,de watervallen staan droog..heb al mooiere eilanden gezien,enorm veel farangs op gehuurde brommers,veel taxibusjes..dus opletten in het verkeer,als je zelf rijd zie je niet echt veel,je moet constant op de weg en het verkeer letten…taxibusjes soms volgepropt..dus ook niet optimaal..toch de moeite waard om er eens te verblijven.

16. Robinr33 zegt op

In October geweest met auto in koh chang paradise resort. Met zijn 4 en
    Kregen een upgrade 2 bungalows met prive zwembad in het midden hele mooie huisjes met ook wirrlpool. 4 nachten a 450 total, Mini bar was goedkoper dan 7/11 .

Veel gezien helemaal niet druk op koh Chang Vind de watervallen in het bos echt een aanrader, well een hele klim.

Ga dit jaar weer….. allies is er maar toch geen gevoel dat je op een mega ttoerischtiche plek zit…
    Heerlijk eten bij de buuren op het strand…

17. Jasper van Der Burgh zegt op

Ik woon op de vaste wal tegenover Koh Chang, en kom veel op het eiland. Momenteel is het weer onbestedig, zo regent het nu elke dag, en de voorspelling is ook voor de komende dagen. Het gaat echter niet om dagenlange regenbuien, zoals in Nederland, maar een uurtje een bui. Voor ons bewoners een verademing, bonuskoelte noem ik het altijd.
    Wel wil ik nog even zeuren: het aantal ongelukken met scooters is echt schrikbarend op het eiland, vooral veel jonge mensen met immense schaafwonden. Enerzijds komt dit door onkunde, anderzijds omdat het ook gewoon echt gevaarlijk is, steil omhoog,omlaag, en heel, heel glibberig in de bochten door al het rubber op het wegdek.
    Er wordt hierboven veel opgeroepen toch beslist een scooter te huren. Ik wil graag nog even de ABSOLUTE NOODZAAK van een motorrijbewijs benadrukken. Bij een ongeluk keert de reisverzekering sowieso niet uit als je niet de juiste papieren hebt, maar ook eventuele repatriering is voor eigen kosten. En dan heb je het al gauw over 30 tot 40,000 euro.

18. BobThai zegt op

Van White sand beach naar Bang Bao is een flinke afstand met de brommer en gevaarlijke bochten. Een brommer huur je voor 300 baht per dag en lange rit met de bahtbus is 100 baht per persoon.
    Ik heb met vriendin alles met de bahtbus gedaan die regelmatig voorbij rijden, scheelt misschien een paar 100 baht maar is een stuk relaxter en sneller.