Een team rampenexperts van de Chulalongkorn universiteit heeft 11 maatregelen voorgesteld om overstromingen in de toekomst te voorkomen.

De meest in het oog springende maatregel is de vorming van een superkanaal van Chai Nat naar de Golf van Thailand door drie bestaande kanalen met elkaar te verbinden. De super-express floodway zou een lengte krijgen van 600 kilometer, een capaciteit van 1,6 miljard kubieke meter water hebben en kan water met een snelheid van 6.000 kubieke meter per seconde afvoeren.

Aan beide zijden van het kanaal dient 1 km ledig land te liggen en twee snelwegen, 6 meter boven de grond. Die kunnen ervoor zorgen dat huizen in de buurt niet overstromen. De breedte en diepte van de kanalen moeten nog nader worden bestudeerd. ‘This idea is much cheaper than digging a new river as a floodway’, zegt teamleider Thanawat Jarupongsakul.

De andere maatregelen behelzen onder meer een overstromingsbelasting, waarschuwingssysteem, gebruik van risicokaarten bij stadsplanning, beheersing van het grondwater en participatie van de bevolking.

Thanawat schrijft de overstromingen van dit jaar niet toe aan de excessieve regenval maar aan fouten van de regering bij haar watermanagement. [Details ontbreken in het bericht.] De overheid dient zich te realiseren, zegt hij, dat de grote watertunnels in Bangkok alleen het vloedwater in de stad kunnen afvoeren, niet een grote hoeveelheid water die uit het noorden komt. ‘If there is no step forward, foreign investors will eventually disappear from the country and the next generation will be still worried whether flooding will happen or not.’

www.dickvanderlugt.nl

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website