Een opmerkelijke actie van Thai Airways International (THAI). De nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand heeft de logo’s laten verwijderen van het toestel dat gisteravond van de landingsbaan gleed.

Op foto’s na het incident is de Airbus van THAI te zien met zwart geverfde vlakken waar normaal het beeldmerk staat.

Het uit Guangzhou in China afkomstige toestel had 288 passagiers en veertien bemanningsleden aan boord. Tijdens de landing op de internationale luchthaven Suvarnabhumi nabij Bangkok, gleed het toestel van de baan doordat het landingsgestel niet goed werkte. De landingsbaan raakte daardoor zwaar beschadigd, wat leidde tot vertragingen.

Er vielen een aantal licht gewonden toen de passagiers het vliegtuig via de noodglijbanen in allerijl moesten verlaten.

Een woordvoerder van de maatschappij bevestigt aan de buitenlandse pers dat het logo haastig onzichtbaar is gemaakt: “Het is een onderdeel van een protocol voor crisiscommunicatie en beschermt zowel het imago van zowel ons bedrijf als dat van onze partners in Star Alliance.”

Star Alliance is een alliantie van samenwerkende luchtvaartmaatschappijen die is opgericht in 1997.

De actie van THIA heet “Blurring the logo” en moet voorkomen dat de beelden van het gestrande vliegtuig de wereld over gaan omdat men bang is voor imagoschade.

Zie hieronder de beelden:

[youtube]http://youtu.be/t-SKj917C10[/youtube]

17 reacties op “Thai Airways verwijdert logo vliegtuig na crash”

  1. Khun Peter zegt op

    Ook wel handig om dat met zwarte verf te doen op een wit toestel. Dan valt het tenminste niet zo op. Hoe slim kan je zijn?

  2. marcow zegt op

    Een vliegtuig van Thai Airways is zondagavond van de landingsbaan gegleden! … Volgens afspraak worden, schijnbaar, de logo’s zwart gemaakt om imagoschade te voorkomen (volgens de richtlijnen van de Star Alliance aldus Reuters).

    Persoonlijk denk ik dat door een dergelijke activiteit het vertrouwen alleen maar minder zal worden.
    Geen doden gevallen dus het valt, mijn inziens, allemaal nog wel mee.

  3. cor verhoef zegt op

    Door deze potsierlijke actie heeft THAI alleen maar meer internationale aandacht gegenereerd voor dit relatief onschuldige vliegtuig ongelukje. En in plaats van eerst alle bagage uit te laden werd alle energie gestoken in het overschilderen van het logo, terwijl Jules de Korte nog zou hebben kunnen zien dat het hier om een THAI Airways toestel ging, met of zonder logo.

  4. chris zegt op

    Bovendien was het ongeluk – toen ik wakker werd vanochtend – al 7 tot 8 uur in het nieuws (in Amerika en Australie) met naam, toenaam en vluchtnummer.
    Vanmorgen ook op Thai Tv (06.30 uur) terwijl de website van de Bangkok Post pas om negen uur deze morgen een kort bericht plaatste.

  5. Walter zegt op

    Echt zielig hoor zoiets, imagoschade lopen ze juist zo op, echt belachelijk!

  6. patrick zegt op

    Dit is standaard en word bij elk vliegtuig ongeluk gedaan door de luchtvaart maatschappij.

    • Walter zegt op

      Het is voor mij nieuw dat een en ander conform Star Alliance voorschriften zou zijn en waarom zou het? Een ieder weet toch via de pers van welke maatschappij het toestel is!

      • Dick van der Lugt zegt op

        @ Walter Zie Nieuws uit Thailand van 11 september. Een woordvoerder van THAI heeft bevestigd dat dit NIET conform Star Alliance voorschriften is, maar eigen initiatief van THAI.

  7. Rob V. zegt op

    Ze hebben zeker een negatief afdruk van de handleiding gelezen: zwarte verf gebruiken in plaats van wit, imago schade oplopen omdat je totaal voor schut staat met zo’n actie en alleen maar meer vragen en wantrouwen oproept (“het was toch een ongeluk, of valt er iets te verbergen ?”).

    Beetje dom dus…

  8. theoS zegt op

    Wordt niet alleen bij vliegtuigen gedaan. Ik herinner mij een busongeluk met de bus van Pattaya naar Bangkok(reed in een greppel,vele jaren geleden)en daar werd de bus,aan beide kanten,gelijk over geschilderd.Moest wel lachen.

  9. Harry zegt op

    Met google aan het zoeken geweest over het verwijderen van logo’s op vliegtuigen bij een ongeluk, doch niets gevonden. Zelfs toen in Faro, bleef het logo gewoon zichtbaar.
    Zal wel aan het Thaise idee van gezichtsverlies toe te schrijven zijn

  10. Jan zegt op

    Inderdaad dom.
    Als het moet, moet het maar, maar dan wel in een onopvallende kleur. Zwart is feitelijk geen kleur maar dat is een ander verhaal.
    Maar waarom dan niet meteen ook de staart meegenomen want dat vormt ook onderdeel van de herkenbaarheid…
    Inderdaad dom.

    • Franky R. zegt op

      Zwart is geen kleur?
      Verder is het een grote fout geweest van Thai Airways…prioriteiten stellen is niet echt de sterkste kant van veel Thai. Dus dit bedrijf is naar mijn mening geen uitzondering…

  11. Dirk B zegt op

    Als het in de procedure staat, staat het in de procedure.
    Wat een kinderachtige reacties hierboven.
    Ik ben een zeer tevreden reiziger naar Thailand MET Thai Airways.
    Mijns inziens is dit een ongeval dat elke maatschappij kan overkomen.
    Misschien is de zwarte verf een vorm van protest tegen de idiote regel van Star Alliance.

    Goed gezien van die Thai zou ik dan zeggen.

    Groeten,
    Dirk

  12. Eddy zegt op

    Iedereen die regelmatig vliegt kan aan de kleuren v/h vliegtuig de maatschappij erkennen. Zoals voordien hier al vermeld reizigers niet opgevangen, bagage bleef in het vliegtuig, eerst zwarte verf halen… Thaise prioriteiten logica.

  13. ruud zegt op

    Maar waarom het logo van Staralliance dan niet ook zwart geschilderd?
    Dat zou je dan toch ook verwachten als het in de richtlijnen van de Staralliance staat?
    Mogelijk omdat het logo al uit zwart- en grijstinten bestaat?

  14. Jacobus zegt op

    Niets aan te doen. We weten het allemaal. Dit is een onderdeel van de zogenaamde Thaise Logica. En maar weer SMILEN.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website