Amanda Chalisa Obdam (Foto: Wikipedia)

Amanda Chalisa Obdam uit Thailand heeft vorige week misschien geen Miss Universe 2020 Crown gewonnen, maar het debat over haar Thaise identiteit werd opnieuw aangewakkerd.

De eersten waren degenen, die de politieke houding van Amanda on-Thais vonden. Amanda had eerder getweet ter ondersteuning van het recht van demonstranten die de monarchie hervormen om te demonstreren. In een sterk gepolariseerd politiek en ideologisch klimaat beschouwen sommige ultra-royalisten demonstranten van monarchiehervormingen en hun aanhangers als ‘natiehaters’ of ‘chang chart’ in het Thais.

Dit is een poging om wat Thainess ideologisch gezien inhoudt te monopoliseren. Sommigen twitterden, terwijl de Miss Universe Competition live werd vanuit Florida werd uitgezonden, een vloek op Amanda, wensend dat ze zo snel mogelijk zou worden uitgeschakeld en bespotten haar nadat ze slechts in de top tien was gekomen. Anderen gingen nog verder met pesterijen en vernederend taalgebruik.

Het is duidelijk, dat deze mensen Amanda niet zien als vertegenwoordiger van Thailand in de competitie vanwege haar ideologische houding. Voor deze ultra-royalistische conservatieven kan er maar één manier zijn om een echte Thai te zijn en dat is de de monarchie vereren.

In februari tweette de schoonheidskoningin vanaf haar account @amanda_obdam in het Thais en Engels: “Hoe kunnen we praten over liefde als er nog steeds geweld op straat is” met foto’s van de oproerpolitie die hard optreedt tegen demonstranten die de monarchie willen hervormen.

Door het incident werd ze ontdaan van haar rol als goodwill-ambassadeur voor het Department of Mental Health.

Bekrompen overheidsinstanties en sommige Thais proberen Thais, die er andere politieke ideologieën op na houden, als on-Thai en dus als natiehaters te bestempelen.

Aan de andere kant wordt de eeuwige vraag weer opgeworpen of een Euraziaat, die Thailand vertegenwoordigt op een internationale schoonheidswedstrijd, Thais of Thais genoeg is of niet. Is Amanda echt Thais of Thais genoeg, aangezien ze Thais-Canadees is van Nederlandse, Thaise en Chinese afkomst?

Toen Amanda afgelopen oktober tot Miss Universe Thailand 2020 werd gekroond, werd haar naar haar complexe identiteit gevraagd. “Ik ben geboren uit een Thaise moeder, ik had niet meer Thais kunnen zijn. Dus ik presenteer mijzelf met mijn hele Thainess, want ik ben Thai”, zei ze.

Ik ben blij te kunnen melden dat deze kwestie tegenwoordig steeds minder relevant wordt onder Thais. Het is slechts een kleine minderheid, die zeggen, dat ze slechts 25 procent Thais is, omdat haar vader Canadees van Nederlandse afkomst is en haar Thaise moeder 50 procent Chinees bloed heeft en dus niet aan de eis van Thaise raciale zuiverheid voldoet. Thaise raciale zuiverheid is in feite een mythe en komt niet overeenkomst met de realiteit.

Thais zijn mensen met een verschillende etniciteit, zelfs vóór de komst van Europeanen. In het noordoosten zijn mensen van Laotiaanse en Cambodjaanse etniciteiten, in het diepe zuiden zijn Thaise Maleisische moslims. Veel Chinese migranten, met name hun nakomelingen, zijn ‘inheems’ geworden en lang geleden getrouwd met Thais van andere etniciteiten. Puur Thais bloed proberen te vinden is moeilijk, zo niet onmogelijk.

Even terzijde: een Facebook-vriend die Thais-Indisch is, schreef ooit, dat op de vraag van een Thai of hij Thais is, hij in het Thais antwoordde: “Ik ben in Thailand geassembleerd uit geïmporteerde onderdelen”, waarbij hij de analogie van de auto-industrie gebruikte.

Het lijkt mij, dat de Thaise identiteit in de basis gebonden is aan een gemeenschappelijke Thaise taal, standaard Thais en zijn regionale variëteiten, en een gemeenschappelijke ervaring van jaren, zo niet decennia doorgebracht in deze parochiale samenleving.

Ik zou zeggen dat veel migranten, zij het uit Azië of daarbuiten, die meer dan tien jaar in Thailand verblijven en vloeiend Thais spreken, ook als een van ons moeten worden beschouwd.

Denk aan de LGBT-strijd om acceptatie voor het derde, vierde en vijfde geslacht. Het kan helpen te begrijpen, dat net zoals er niet één enkele seksuele identiteit is, er ook geen enkele Thaise identiteit is.

Strijden tegen bekrompen en hegemonische Thaise identiteit – politiek of raciaal – is nog steeds de moeite waard.

Laat niemand je vertellen dat je niet Thais bent, of Thais genoeg, vanwege je uiterlijk. Laat niemand je vertellen dat je geen Thai bent of Thailand haat vanwege je politieke overtuiging.

Bron: Opiniërend artikel van Pravit Rojanaphruk van Khaosod English

10 reacties op “Is Amanda Obdam wel een echte Thai?”

  1. Rob V. zegt op

    Het bekende verhaal, wie niet past in het ideaal plaatje van de “khon die” ofwel “goede mensen” krijgt te horen er niet bij te horen. Stap terug in de linie of anders… Kennen we al van ruim 100 jaar terug (Lao uit het noorden en noordoosten zijn geen Thai), Chinezen migranten die hun naam aan moesten passen, het opleggen van de Thaise taal ten kosten van de talen uit lokale gebieden zelf etc.

    Allemaal nonsens natuurlijk. Sinds het begin der tijden verspreiden de mensen, mengen ze onderling en wisselen allerlei gebruiken en zaken over en weer uit. Iets als ras of nationaliteit is dan ook een zee van door elkaar geklutste verschillen en overeenkomsten af te bakenen. Kun je doen als je met de botte bijl er op los wil maar dat is het dan ook zo’n beetje wel. ‘De Thai’ of ‘De Nederlander’ bestaat niet. Het blijft een slap verwijt: jij gedraagt je anders dan dat ik wil, dan dat mijn clubje wil. Ik, ons clubje zijn goed. Jij stapt over het lijntje, dan ben je fout. Kom tot inkeer of we zullen je verketteren. Wij-zij… zo denken maakt de zaken niet beter.

    Prawit heeft dus gelijk, als je niet in het ideaal plaatje past ben je nog net zo goed (of min) een Thai. Eigenlijk is het gewoon een teken van machteloosheid door met schermen met ‘ je bent geen *onze groep*’ . Het is geen rationeel argument, geen basis voor een gezonde discussie hoe we de maatschappij beter kunnen maken en zoveel mogelijk mensen een beetje fatsoenlijke van het leven kunnen laten genieten.

  2. Erik zegt op

    Moet je nagaan, ze is dus van ‘Duitsen Bloed’ ook! Dus hoeveel procent is er nog Thais? En komen de Thais niet onder meer uit ZW China? Ze hebben toch allemaal wat ‘geel’ bloed ook?

    De Thai is buitengewoon nationalistisch en zoals Pravit opmerkt, de ultra-royalisten, die in traditioneel Thaise kringen de baas zijn, kunnen haar maken en breken en breken is thans hun motto. Als ze niets had gezegd over de demonstraties dan was ze voor die groepering wel aanvaardbaar geweest.

    We stammen allemaal af van de eerste mensen in de hoorn van Afrika en daarvan zit ook nog een stukje in onze genen… Dus hoe zuiver zijn we eigenlijk?

    Lekker belangrijk, deze discussie.

  3. RuudKorat zegt op

    Een (akelige) discussie als deze zie je overal ter wereld: in de VS riep het Black Lives Mater op, in Frankrijk de rellen in de banlieu’s, Duitsland kent de AfD, en Wilders is er ook niet vies van., etc.etc.enz. Onverdraagzaamheid alom. De enige manier om dit soort geluiden te verstommen is door vermenging.

  4. chris zegt op

    “In alle gebieden die hij onderwierp benoemde hij nieuwe, hem goed gezinde Perzische bestuurders. Om zijn macht te verzekeren stichtte Alexander her en der steden, die hij bijna allemaal Alexandrië noemde en bevolkte met Griekse en Macedonische legereenheden. Hij liet zijn manschappen met lokale vrouwen trouwen om de Grieks-Macedonische hegemonie te versterken.”

    Misschien moeten Prayut en Prawit een voorbeeld nemen aan een van de grootste generaals in de geschiedenis, Alexander de Grote. Om zijn hegemonie te versterken en de lokale bevolking onderdanig te maken liet hij zijn manschappen trouwen met lokale schoonheden. En zijn generaals kregen de opdracht te trouwen met de lokale prinsessen. Maar ik ben bang dat zij nog nooit van Alexander de Grote gehoord hebben.

    • Tino Kuis zegt op

      Prayut en Prawit hoeven ook niet van Alexander de Grote gehoord te hebben. De koningen in de Chakri dynastie (en ook vaak daarvoor) met name Rama IV en V pasten dezelfde strategie toe als Alexander toepaste: ze trouwen met vrouwen uit de omliggende vorstendommen.

      • chris zegt op

        Het was lang geleden ook in Europa heel gebruikelijk dat vorsten/prinsen trouwden met naburige dochters van koninklijke bloede, met name (denk ik) om inteelt te voorkomen.
        De strategie van Alexander de Grote was niet hetzelfde. Hij moedigde zijn manschappen aan met lokale vrouwen te trouwen en zijn generaals beval hij min of meer met lokale prinsessen te huwen. Doel: meer stabiliteit in het veroverde land, minder opstanden tegen de overheerser.
        Het schijnt dat de Russen in Syrie ook sterk worden aangemoedigd om met Syrische vrouwen te trouwen. Als de Russen dan al hun steun aan Assad opzeggen blijven er zeker duizenden Russen achter.

  5. BramSiam zegt op

    Er zijn toch vast wel briljante Thaise artsen die uit het DNA van Amanda Obdam de specifieke genen kunnen extraheren waar de Thaise identiteit in opgeslagen zit. Ik denk dat de Thais deze dame beter kunnen omarmen en er trots op zijn. Maar dat zal wel een on-Thaise gedachte zijn.

  6. T zegt op

    Prachtige vrouw maar als ik haar op straat zou zien zou ik niet zeggen dat ze Thais is.

  7. marijke bakker zegt op

    A typical luk krung. Bewonderd door de bevolking maar verafschuwd door de machthebbers.

  8. Alexander zegt op

    Net als dat de echte Nederlander niet bestaat, bestaat ook de echte Thai niet.
    De Thai is van origine de Siamees zoals zij toen heten, die vanuit het zuidoosten van China zuidwaarts is getrokken op zoek naar nieuw land.
    Daar vermengde zij zich al snel verder met de Lanna, de Loa, de Khmer en Birmaanse entiteiten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website