Ivo Antonie de Rooij / Shutterstock.com

Tweederde van alle passagiers op Schiphol heeft een leisure motief om te vliegen. Zij vliegen om op vakantie te gaan, familie en vrienden te bezoeken. Deze verhouding geldt voor zowel directe vluchten als transfervluchten, en gaat tevens op voor grote en kleine bestemmingen.

Onderzoek dat reiskoepel ANVR heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau SEO toont aan dat het klassieke hokjes-denken op Schiphol voorbij is. Segmenten zijn sterk vervlochten en afhankelijk van elkaar waardoor de luchthaven gebaat is bij diversiteit qua luchtvaartmaatschappijen en type passagiers.

Netwerkmaatschappijen, bedoeld voor de instandhouding van met name het intercontinentale netwerk, zijn afhankelijk van transferpassagiers. En -in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen- reizen deze transferpassagiers voor het merendeel (63%) met een leisure motief.

Business- en leisure kunnen niet zonder elkaar, maar versterken elkaar juist. Waar business zorgt voor het vergroten van het vliegnetwerk, zorgt leisure voor het verhogen van de vliegfrequentie op bestemmingen. Het onderzoek toont aan dat focus op alleen de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen te eenzijdig is en de welvaart niet ten goede komt.

Merendeel reist niet-zakelijk

Het uitgebreide Schipholnetwerk is van groot economisch belang, maar wordt nu beperkt in groei. Belangrijk dus te weten welke keuzes moeten worden gemaakt.

Het SEO-onderzoek, uitgevoerd in de eerste maanden van 2019, laat zien dat 2/3 van de passagiers reist voor niet-zakelijke doeleinden. Dit aandeel is zelfs van 2000 naar nu gegroeid van 60% naar 67%.   Bij netwerkmaatschappijen is dat 65% en van point-to-point maatschappijen 75%. Zeker 63% van de transferpassagiers, vooral relevant voor de instandhouding van het intercontinentale bestemmingennetwerk, reist met een leisure motief. Van de op Schiphol opstappende netwerkpassagiers is dit zelfs 70%.

Van alle commerciële passagiersvluchten vanaf Schiphol vliegt 83% naar een zgn. mainport bestemming. Tweederde van deze passagiers reist met leisure motief. Het zijn dus deze grote aantallen leisure reizigers die een hoge vluchtfrequentie op de bestemmingen mogelijk maakt.

Ook naar niet-mainportbestemmingen vliegt overigens nog altijd 20% met een businessmotief. Dit hokjes-denken is echter niet meer van deze tijd; reizigers en luchtvaartmaatschappijen hebben te maken met een hybride sector en verstrengeling is inherent daaraan.

Leisure draagt bij aan welvaart

Netwerkmaatschappijen op Schiphol dragen met 375.000 vluchten jaarlijks € 2,7 miljard bij aan  Nederlandse welvaart. 50% (€ 1,4 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.

  • Point-to-pointmaatschappijen dragen met 110.000 vluchten jaarlijks € 1,7 miljard bij aan welvaart. 73% (€ 1,3 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
  • Vluchten naar mainportbestemmingen dragen jaarlijks € 3,6 miljard bij aan welvaart. 48% (€ 1,7 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
  • Vluchten naar niet-mainportbestemmingen dragen jaarlijks € 1,4 miljard bij aan welvaart. 80% (€ 1,1 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.

Leisure en business versterken elkaar

In het maatschappelijke debat over de uitbreiding van Schiphol wordt veelal gewezen op het economische belang. Een eventuele verruiming van de capaciteit op Schiphol zou volgens velen dan ook moeten worden benut voor groei van het aantal vluchten naar zakelijke bestemmingen.

SEO heeft de effecten berekend van 2% groei op Schiphol per jaar; een gematigde groei met nog steeds capaciteit schaarste. Vervolgens hebben zij diverse toekomstscenario’s berekend bij het toewijzen van deze extra capaciteit naar bestemmingen met veel zakelijk verkeer.
Uit de doorrekening van SEO komt naar voren dat een eenzijdige focus op de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen niet welvaart-optimaal is. Het blijkt dat naar rato verdelen van de extra capaciteit over àlle bestemmingen meer welvaart oplevert, omdat meer Nederlandse reizigers hiervan profiteren.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website