Uit onderzoek blijkt dat 57% van de vakantiebestemmingen is geboekt vanwege beelden die men heeft gezien op sociale media. Opmerkelijk is dat een derde ook toegeeft dat de doorslag van het boeken van een vakantie ook is gebaseerd op hoe leuk de foto’s het zullen doen op hun eigen Instagram. Hieruit blijkt dat sociale media heeft een enorme impact gekregen op de toerisme-industrie.

Het onderzoek is online gehouden onder 1000 respondenten in opdracht van de Reputatiefabriek.

Naast het feit dat vakantiebestemmingen worden geboekt vanwege de foto’s op social media, geeft 58% aan dat zij vakantietips op Facebook, Instagram en blogs meer vertrouwen dan suggesties van vrienden en familie. Daarnaast zegt 60% van de mensen hun vakantie-ervaringen tijdens de vakantie online te willen delen, bij millennials stijgt dit naar 97% (!). Zeker 29% zou zelfs een vakantiebestemming afwijzen als het niet mogelijk zou zijn om online te posten tijdens het verblijf (vanwege internetproblemen of blokkades).

#fake

Men is tegenwoordig dus nogal druk bezig met het laten zien van hun vakantie-avonturen, maar het beeld dat wordt gecreëerd is niet altijd eerlijk. Ruim 45% van de respondenten geeft toe wel eens Instagramfoto’s te bewerken om de vakantie beter te laten lijken dan dat het was. 12% van de respondenten heeft wel eens oude vakantiefoto’s gepost tijdens een huidige vakantie en 11% zegt wel eens foto te hebben gemaakt van een accommodatie en gedaan alsof ze daar verbleven, terwijl dat niet het geval was. Ook heeft 7% wel eens gedaan nog op vakantie te zijn, terwijl zij alweer thuis waren.

Stay connected

Men roept vaak even offline te willen gaan tijdens hun vakantie, maar toch vindt ruim driekwart van de respondenten het belangrijk om wifi te hebben tijdens een vakantieverblijf. Zelfs bij een verblijf in eigen land willen ze gebruik kunnen maken van wifi, wat dus aangeeft dat er behoefte is aan meer internet dan alleen de mobiele databundel. Ongeveer 65% heeft tijdens een vakantie een poging gedaan tot een digital detox, maar 28% heeft dat ook daadwerkelijk volgehouden.

1 reactie op “Sociale media beïnvloeden bij bijna 60% van de reizigers de keuze voor de vakantiebestemming”

  1. bert zegt op

    Ik denk dat niet alleen onze vakantieplannen (mede) door social media worden bepaald.
    Ons hele leven wordt beïnvloed door social media daarom hebben grote bedrijven en politieke partijen er veel geld voor over om ruim op social media aanwezig te zijn.
    Een kleine groep schreeuwers bepaald wat het gros moet doen/denken.
    Ik probeer me hier toch een beetje van te distancieeren en niet alles te geloven wat op social media rondwaart.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website