Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Erik Kuijpers: Voor de Thaise versie probeer eens deze link: https://www.rd.go.th/fileadmin/download/nation/netherland_t.pdf De _t staat vo
- Erik Kuijpers: Eddy, dit onderwerp heeft al sinds september vorig jaar de belangstelling van de lezers en de adviseurs. Had jij toen dit blog maa
- Cornelis: Voor mij (78) is dat de voornaamste reden om niet permanent in Thailand bij mijn partner te gaan wonen, maar m’n basis in NL te
- Eddy: Bedankt voor de vele reacties. Zoals verwacht leeft dit onderwerp onder de lezers. Ik heb mijn verslag van het eerste bezoek in
- Eddy: De thaise versie heb ik alleen in gedrukte vorm uit mijn eerste bezoek gekregen. Helaas niet in digitale vorm. De engelse versie k
- fred: Probeer deze ; [email protected]. Alvast bedankt.
- Jos M: Arjen , ik bedoel echt jou, jij schrijft “”Een lange rit maken is ook vrijwel zinloos om je accu in goede conditie te
- Dirk: Dat is goed, wat is jouw emailadres? Dan krijg je bericht van mij.
- Petervz: Alhoewel het in Thailand niet mogelijk is een auto verzekering mee te nemen baar een nieuwe auto, is het ook niet zo dat het premi
- Aad: Woon nu bijna 10 jaar in Thailand En april is altijd heel warm Lekker rustig aan doen dus Dec en Jan zijn vaak kouder dagen
- Sjaak S: Tot vandaag had ik er nog niet zoveel last van, maar nu bereikte de warmte ook ons knusse plekje iets ten zuiden van Hua Hin. Maa
- Cornelis: Mijn Thaise partner heeft jarenlang in de ‘sales’gewerkt voor één van de grootste Thaise verzekeringsmaatschappijen. Van haa
- bennietpeter: Is goed, een ieder zijn mening. In corona tijd lagen zieken huizen vol en is de discussie op tv geweest, wie voor zou gaan voor o
- fred: Dank U Dirk. Geen verplichting maar ik had je graag eens een Persoonlijke mail gestuurd. Dus mocht dat geen bezwaar zijn…..w
- Teun: Waar ik me steeds grote zorgen om maak is dat, wanneer je hier in Thailand dringende zorgen nodig hebt, en de verzekeraar weigert
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Thaise verhoging accijns kerosine: luchtvaartmaatschappijen maken vliegtickets duurder
Thaise verhoging accijns kerosine: luchtvaartmaatschappijen maken vliegtickets duurder
Geplaatst in Nieuws uit Thailand
Tags: Energieprijzen, Kerosine, Luchtvaartmaatschappijen, vliegtickets
De Thaise overheid heeft vorige week de accijns op kerosine met 1.900 procent verhoogt: van 20 satang per liter naar 4 Baht. Luchtvaartmaatschappijen proberen daar nu van te profiteren. Ze hebben de prijzen van vliegtickets op binnenlandse vluchten meer verhoogt dan noodzakelijk is, zegt regeringswoordvoerder Sansern.
Volgens het Excise Department zou een verhoging van 50 baht per stoel/uur redelijk zijn als je uitgaat van een gemiddelde vlucht van 60 tot 90 minuten. De vliegmaatschappijen rekenen echter 150 baht extra. De luchtvaartmaatschappijen bestrijden de rekensom van het Excise Department. Ze zeggen dat die gebaseerd is op vliegtuig met volledige bezetting, maar daar is in de parktijk geen sprake van.
Critici zeggen dat de Thaise regering wanhopig op zoek is naar nieuwe inkomstenbronnen omdat de bodem van de staatskas in zicht is. Sansern noemt het commentaar van critici onzin: “De regering is zeker niet blut. De verhoging van de accijns op brandstof heeft niets te maken met verhoging van de staatsinkomsten. De begrotingspositie was eind december gezond met reserves van 74,9 miljard baht.”
Bron: Bangkok Post
Van 20 satang naar 4 baht per liter?
De normale wereldprijs voor kerosine ligt nu zo rond de 53 baht per gallon, dus zo’n 14 baht per liter ex belastingen.
Lijkt mij dus eerder dat de subsidie omlaag is gegaan in plaats van belastingen verhoogd.
Goed lezen, het gaat om de belasting niet om de prijs.
De accijns geldt alleen voor binnenlandse vluchten.
Dus vluchten van o.a. BKK-Phuket en de overige eilanden worden stukken duurder, idem voor vluchten naar het noorden. En Thailand denkt dat de toeristen al die prijs stijgingen zomaar blijven accepteren. Het zijn de overige naties is Z-O Azië ( en ook landen in de carribean die wat vroeger een stuk duurder waren als Thailand maar intussen bijna niet meer ) die zich binnenkort kapot lachen omdat Thailand te duur is
( het is al niet eens meer te duur aan het worden ).
En weer krijgen we een prijsverhoging.
Voor de scooter bij Lak-Si Square ging de “stalling” ook omhoog van 5 naar 10 Bhat, 100% prijsstijging.
Afgelopen vrijdag online tickets bij ThaiSmile besteld, Bnk/UDT retour voor 2 pers.
Omgerekend € 93,- totaal. ( enkeltje 833 bhat p.p.)
Ben benieuwd of er bijbetaald moet worden bij check-inn
Groet Joy
Het is vreemd dat de luchtvaartmaatschappijen deze accijnsverhoging zouden gebruiken om de prijzen extra te verhogen.
De maatschappijen zijn vrij in het bepalen van de prijs, en die verschillen dan ook van maatschappij tot maatschappij en per maatschappij vaak van dag tot dag.
Bovendien is de olieprijs het afgelopen jaar bijna verdubbeld, dus dat moet zo langzamerhand ook doorberekend gaan worden.
Dat deze maatregel puur tot doel heeft om meer belasting binnen te krijgen lijkt me evident. De Thai wordt zelfs even hard getroffen als de Farang.
Feit blijft dat we ons gelukkig mogen prijzen dat petroleum voor de internationale burgerluchtvaart wereldwijd is vrijgesteld van (BTW en) accijns, anders hadden we echt iets om ons druk over te maken.
.
“Vrijstelling van accijns op brandstof.
Het Verdrag van Chicago verbiedt dat verdragsstaten belasting heffen op brandstof die al in een vliegtuig zit om dubbele belasting te voorkomen. Het verdrag verbiedt niet om accijns te heffen op brandstof die het vliegtuig in het land zelf tankt. Op grond van bilaterale luchtvaartovereenkomsten wordt voor internationale vluchten echter nergens ter wereld accijns op kerosine (of andere vliegtuigbrandstof) geheven. Deze situatie is tientallen jaren geleden ontstaan. Destijds was de luchtvaart nog niet zo omvangrijk en wilde men de groei van de luchtvaart bevorderen en handelsbelemmeringen voorkomen.”