Er is nog geen hogesnelheidstrein operationeel in Thailand, maar plannen maken dat gaat de overheid goed af. Zo gaan ze nu met Maleisië overleggen over de aanleg van een hogesnelheidslijn tussen Bangkok en Kuala Lumpur.

Het idee is oorspronkelijk afkomstig van de Maleisische minister van transport maar Thailand heeft er wel oren naar. Thaise experts zijn van mening dat de lijn kan concurreren met het vliegtuig en zij verwachten voldoende passagiers. De reistijd tussen Bangkok en Kuala Lumpur wordt geschat op 5 tot 6 uur.

De Thaise spoorwegen (SRT) moeten nu in gesprek gaan met de Maleisiërs en er komt een ontmoeting van de ministers van Transport van beide landen met dit onderwerp als belangrijkste agendapunt.

De eerste hogesnelheidstrein die er moet komen is de route Bangkok – Hua Hin (165 km). Bekeken gaat worden of de lijn kan worden doorgetrokken naar Kuala Lumpur of dat er een nieuwe rechtstreekse lijn van 1.400 km moet worden aangelegd. Na de verkennende gesprekken worden experts ingehuurd voor een haalbaarheidsstudie. Japan en China hebben belangstelling om de lijn aan te leggen.

Maleisië wil ook een hogesnelheidslijn tussen Kuala Lumpur en Singapore aan leggen. Met de lijn vanuit Thailand kunnen dan drie landen met elkaar verbonden worden. Daar zouden in de toekomst ook Laos en China aan worden toegevoegd.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


11 reacties op “Plan voor hogesnelheidslijn Bangkok – Kuala Lumpur”

  1. Ger zegt op

    Met het vliegtuig ben je al meer dan 3 uur onderweg. In het artikel praat men over 5 tot 6 uur, ja ja !
    De afstand met de HSL Amsterdam naar Parijs is ruim 500 km en doet er ongeveer 3 1/2 uur over. Nou dan help ik de Thaise autoriteiten even uitrekenen : voor 1400 km doe je er dan in een efficiënte landen er 10 uur over. En in Thailand zal dat nog wel wat langer duren met een hogesnelheidstrein. Dromen mag en positieve berichten verspreiden lukt altijd in Thailand.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
    • Kees zegt op

      Reken het NOG eens uit voor iedereen aub: BKK – KL is een vlucht van minder dan 2 uur, geen 3 uur. De vergelijking met Amsterdam – Parijs is vreemd; de HSL is met slechts 160 km/uur geen echte high speed train en in Japan en China doen high speed trains zo’n beetje het dubbele (‘Japan en China hebben interesse de lijn aan te leggen’) – 5 tot 6 uur dan inderdaad. Aangezien het nog wel eens problematisch kan zijn BKK in of uit te komen vanwege verkeer en aangezien het vliegveld van KL ver van het centrum ligt zal de totale reistijd weinig verschillen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Ger zegt op

        ja in Kuala Lumpur is het 1 uur later , maar de de vliegduur van Malaysia , Thai, Air Asia enz. is ongeveer 2 uur en 15 minuten.

        En de belangrijkste route in Japan met de trein is van Tokyo naar Osaka en duurt minimaal 2 1/2 uur over een afstand van 515 , en dat is vergelijkbaar met de afstand Amsterdam naar Parijs. Blijft echter toch staan dat de afstand Bangkok naar Kuala Lumpur 1400 km is en dan ook wat meer stops onderweg en dan op vergelijkbare optimale omstandigheden men toch nog 7 1/2 uur onderweg is. Maar dit is Thailand en de omstandigheden zijn anders dus tel er maar een paar uur bij dan kom je wel aan 10 uur onderweg.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Jos zegt op

      Hi Ger,

      deze plannen bestaan al een tijdje en worden gestimuleerd vanuit China. China wil deze lijn uiteindelijk doortrekken naar Australie.
      China heeft ook plannen om de aftakking naar Laos door te trekken naar India, Arabisch Schiereiland (en vervolgens Afrika) en uiteindelijk naar Europa.

      Daarnaast bestaat er nog een Chinees plan om een hoge snelheidstrein aan te leggen naar Canada!

      Als China zijn zin krijgt dan moet je niet denken aan een HSL want dat is eigenlijk een midden-snelheidslijn. China richt zich op een soort Bullet-trein variant als starter.
      Thailand en Maleisie zijn nog niet zo ver, zij gaan dus vooralsnog voor een midden-snelheidslijn.
      .

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Erik zegt op

      @Ger, dat ligt er maar net aan hoe vaak je stopt en welk deel daadwerkelijk HSL is. Op het door jou genoemde traject is het laatste deel van Brussel Zuid naar Paris Nord 300 km lang en wordt in 1 uur en 20 minuten gereden (laatste stukje daarvan Parijs in duurt zeker 20-25 minuten), de overige 2 uur gaan dus over de eerste 200 km. Met alleen stops in bijvoorbeeld Hua Hin en Surat Thani lijkt me dit echt wel haalbaar, zeker gezien de voortschrijdende techniek op het spoor en het steeds snellere materieel worden gemiddelde snelheden van meer dan 300 km/uur meer regel dan uitzondering.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. Daniël M. zegt op

    Als je die (droom-)reistijden wilt behalen, dan is een volledig nieuwe lijn onvermijdelijk. Deze lijn zal dus door de zuidelijke provincies moeten en die zijn dan weer gevoelig voor aanslagen… Hmmm…

    Europa heeft ondertussen ook al een net van hogesnelheislijnen opgebouwd, dat trouwens nog steeds wordt uitgebreid. Die hogesnelheidstreinen zijn een sukses… voor de ‘korte’ afstanden, zoals (Amsterdam? -) Brussel – Parijs, Parijs – Frankfurt (?), Brussel / Parijs – Londen of de verbindingen tussen de grootste steden in Frankrijk, Spanje en Italië.

    Ik geloof dat veel mensen de hogesnelheidstrein nemen voor afstanden tussen pakweg 300km tot 1000km (ruwe schatting). Voor kortere afstanden nemen mensen de gewone (internationale) treinen. In Thailand reizen de meesten dan met de bus.

    Maar voor grotere afstanden, zoals van Amsterdam of Brussel naar Barcelona, Madrid, Milaan of Rome (om er maar enkele op te noemen) nemen de meeste mensen toch het vliegtuig! Het vliegtuig wint hier niet alleen van de trein door de reistijden, maar ook door de tarieven! Vliegen over langere afstanden binnen Europa is (veel) goedkoper dan reizen met de trein!

    Ik vrees dat dit scenario ook voor Azië zal gelden.

    De mensen zullen de bus blijven nemen voor de kortere afstanden en het vliegtuig voor de langere afstanden.

    De Thaise regering zal eerst moeten investeren in een degelijk binnenlands spoornet, dat dan eventueel ook (gedeeltelijk) kan gebruikt worden voor de hogesnelheidstreinen. Trouwens dat binnenlands net is ook noodzakelijk voor de aansluiting van de meeste steden met de hogesnelheidslijn. Wat is het nut als de mensen eerst een lange afstand (met de bus) moeten afleggen voordat ze de hogesnelheidstrein kunnen nemen? Hierbij komt nog dat geen van de 3 belangrijke busstations in Bangkok in de nabijheid ligt van het belangrijkste station van Bangkok! Het busstation van Khon Kaen ligt ook een eind verwijderd van het treinstation van Khon Kaen. Ik vermoed, dat dat in de meeste Thaise steden zo is. Ik geloof, dat dit ook een probleem is, waaraan de regering moet denken en een oplossing moet voor vinden;

    En je moet ook de Thai de trein doen ontdekken en te leren reizen per trein…

    Oei, nog een hele reis te gaan en veel hindernissen op te ruimen!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  3. Fransamsterdam zegt op

    Even rekenen:

    De aanlegkosten van vergelijkbare lijnen in Thailand wordt geraamd op 500 miljoen Baht per kilometer, 12.5 miljoen euro. Voor 1400 kilometer dus 700 miljard Baht, 17.5 miljard euro.
    Voor een rendement op de investering van 1% moet er jaarlijks dus 175 miljoen euro winst worden gemaakt, 500.000 euro per dag. Om dat alleen aan omzet te genereren moet je bij een prijs van 50 euro per enkele reis (iets duurder dan goedkoop vliegen) dus 10.000 reizigers per dag hebben, 5.000 per richting.
    Er gaan nu ongeveer 23 vluchten per dag van Bangkok naar Kuala Lumpur, à 200 personen per vliegtuig, is 4600 per dag en daarmee wordt kennelijk aan de vraag voldaan.
    Ook al zou je dus iedereen die nu per vliegtuig gaat de trein in krijgen, dan kom je nog passagiers te kort. En dan heb ik kosten van treinen, personeel, elektriciteit en onderhoud nog maar niet meegerekend, de hele omzet gaat in mijn berekening naar de fictieve investeerder, die genoegen neemt met 1% rendement.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
    • Ger zegt op

      Conclusie is dat met de trein dus duurder is dan vliegen en dat je er zo’n 7 uren langer over doet.

      En de kenners weten dat een andere hogesnelheidslijn , Bangkok richting Vientiene, Laos, nog niet rond is daar men het niet eens wordt over de vergoeding voor het geleende bedrag , rond de 3 %. Dus de 1% rendement dient eigenlijk zo’n 3 procent te zijn, vergoeding voor het lenen.

      In het artikel staat iets over Thaise ‘ experts ‘ die denken dat het haalbaar is. Ik zou de minister adviseren deze Thaise mensen eerst eens een cursus bedrijfseconomie in het buitenland te laten volgen: stuur ze hiervoor per vliegtuig in Kuala Lumpur of Singapore.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. T zegt op

    Zal nooit rendabel worden en grote verliezer is de natuur er zullen wel de nodige vierkante kilometers jungle gekapt en door midden gesneden moeten worden voor zo een prestige project.
    Oftewel niet doen kost je alleen een hoop geld en een retour ticket BKK-Kl heb je al voor een slordige 2000 bth. Als ik hoor dat je voor een bootvaart Pattaya – Hua Hin al rond de 1000 bth moet betalen wil ik niet weten wat een treinkaartje dan al niet gaat kosten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. Fransamsterdam zegt op

    Ja, die experts willen denk ik in de commissie komen die het haalbaarheidsonderzoek moet gaan doen. In mijn vluchtige route over internet om aan de gegevens voor mijn berekening te komen was ik ook al ergens tegengekomen dat zo’n commissie voor een andere route, inclusief de milieurapportage, al vier jaar denkt nodig te hebben. Hoe houd je jezelf aan het werk?
    Voor de zeer lange termijn is een snelle landverbinding op elektriciteit in plaats van op fossiele brandstof natuurlijk wel een optie. Dan moet je meer denken aan zo’n soort buizenpost-trein bij lage druk, die 1000 km/h gaat.
    Om nu nog te beginnen aan een Hoge Snelheids Netwerk met min of meer conventionele treinen, waarvan het concept al bijna 200 jaar oud is, en waarbij één olifant op de rails een catastrofe betekent, terwijl het ook nog eens onrendabel is, lijkt mij redelijk kansloos.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  6. ruud zegt op

    Zouden ze bij die reistijd ook rekening hebben gehouden, met de immigratie en de douane?
    Je zal toch ergens moeten controleren, als die trein de grens over gaat.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website