Nok Air heeft zondagavond acht binnenlandse vluchten moeten annuleren omdat er een wilde staking onder piloten was uitgebroken. Zeker duizend passagiers waren de dupe en kwamen vast te zitten op de luchthaven Don Mueang.

De directie van Nok Air noemde eerst ‘technische problemen’ als reden voor de annuleringen, maar later gaf directeur Patee toe dat tien piloten werk weigerden. Dit zou te maken hebben met de verhoogde eisen van het Flight Operations Department. Deze zijn in overeenstemming gebracht met die van het European Aviation Safety Agency. Enkele piloten voldeden niet aan de criteria en waren daar zo boos over dat ze weigerden te vliegen.

De vluchten die vervielen, hadden als bestemming Chiang Mai, Khon Khaen, Hat Yai, Nakhon Si Thammarat, Surat Thani, Phitsanulok, Phuket en Ubon Ratchathani. Nok Air heeft nog geprobeerd de passagiers bij andere maatschappijen onder te brengen maar die waren allemaal volgeboekt. Patee verwacht dat er maandag weer volgens dienstregeling gevlogen wordt. Het management beraadt zich over maatregelen.

De directeur van Don Mueang omschreef de situatie als ‘erg chaotisch’. Veel passagiers waren boos en klaagden over de gebrekkige informatie.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

4 reacties op “Nok Air annuleert vluchten door staking piloten”

  1. janbeute zegt op

    ik las dat het ging om piloten die alleen in Thailand mochten rondvliegen , en niet daarbuiten .
    Hun vliegbrevet voldoet dus niet aan de internationale eisen om uberhaupt te mogen vliegen .
    Misschien is het net zo iets als bij het Thaise rijbewijs .
    Iedereen kan het halen , als je maar genoeg betaalt .

    Jan Beute .

  2. Nico zegt op

    Dat zal het wel zijn Jan,

    Internationaal wordt Thailand “op de korrel” genomen, nu Japan vindt dat Thailand maar “wat aanrommelt” met de voorschriften betreffende de “aircraft requirements” Nok Air gaat terecht de voorschriften van European Aviation Safety Agency volgen (wel erg laat) en dat daar veel personeel niet aan voldoet, ben ik van overtuigt.

    Ik woon dicht bij Don Muang airport en ga daar regelmatig “even” koffie drinken en zie piloten met drie strepen lopen van nauwelijks 20 jaar!!!!!! dat kan natuurlijk niet. Ben op onderzoek uitgegaan waar die opgeleid worden.

    In de Chiang Watthana Road, Lak-Si, Bangkok, heb je de CP Panyapiwat Institute of Management, een school waar kids worden opgeleid voor manager bij CP (vlees en 7 Eleven en veel meer) en deze doen er ook maar “effen” piloten en cabine personeel opleiden bij. Ik wil het niet zeggen, maar waar geld valt te verdienen is CP.

    Ik heb de sluiting van Don Muang airport meegemaakt, de heropening en de komst van Oriëntal Thai, AirAsia en gevolgd door Nokair, slechts enkele vliegtuigen hadden ze. In terminal 1 liepen enkele mensen, ruimte in overvloed en een koffie tentje met ikke natuurlijk.

    Gisteren was ik er weer, de tweede (van drie) terminal is in december geopend (heel mooi geworden), je brak je nek over de mensen, zoveel, ongelofelijk en eveneens zoveel vliegtuigen en tja, daar moeten natuurlijk ook piloten voor zijn, dus pakken wat je pakken kan. Leren doe je wel in de praktijk = Thai’s toch.

    Tot op heden is het in Thailand altijd goed gegaan (gelukkig maar) dus maar hopen dat het goed blijft gaan, want ook ik maak elke maand gebruik van Air Asia. (3 á 5 duizend Bhat voor vlucht + hotel, laat je toch niet schieten)

    Groetjes van Nico uit Lak-Si

    • Kees zegt op

      ‘Tot op heden is het in Thailand altijd goed gegaan’ – voor budget carrier One-Two-GO 269 in Phuket ging het niet zo goed helaas…

  3. Kees zegt op

    ‘Enkele piloten voldeden niet aan de criteria en waren daar zo boos over dat ze weigerden te vliegen’

    Ze MOCHTEN dus blijkbaar nog wel vliegen ook al voldeden ze niet aan de criteria, of neemt Nok Air het niet te nauw met die criteria?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website