Dat is wel een bericht op de voorpagina waard. De Thaise satelliet Thaichote heeft 2.700 kilometer ten zuidwesten van Perth in de Indische Oceaan driehonderd objecten van verschillende afmetingen gesignaleerd, die mogelijk afkomstig zijn van de neergestorte Boeing van Malaysian Airlines. Ze dreven zo’n 200 kilometer vanaf de plaats waar een Franse satelliet zondag 122 voorwerpen, 2 tot 16 meter in lengte, opmerkte.

Thaichote wordt voor aardobservaties gebruikt door het Geo-informatics and Space Technology Development Agency. Het kostte het bureau twee dagen om de beelden te verwerken. Om absolute zekerheid te verkrijgen over de observatie, worden opnieuw opnieuw opnamen van het gebied gemaakt.

– Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Dat gezegde blijkt vaak in Thailand van toepassing te zijn. Neem nu het tragisch ongeluk in de provincie Tak, waarbij een dubbeldeks bus in een ravijn stortte en dertig passagiers de dood in joeg.

Eerst komt het Department of Land Transport met de suggestie om dubbeldekkers te weren van bergwegen en nu gaat de dienst nieuwe eisen aan het materieel stellen en de chauffeurs aanpakken. Die dienen voortaan te beschikken over een categorie 3 rijbewijs in plaats van het huidige categorie 2 rijbewijs. Eind volgende maand wordt die eis van kracht.

Andere ideeën zijn het verplicht stellen van veiligheidsgordels, betere stoelen en strengere eisen aan de structurele sterkte van de carrosserie in overeenstemming met de internationale eisen. Die eisen worden tussen volgende maand en juni van kracht. Er bestaan ook plannen om het remsysteem van de dubbeldekkers te verbeteren.

In sommige landen geldt al een verbod op dubbeldekkers voor het vervoer van toeristen, omdat ze niet veilig zijn. Thailand zou dat ook moeten doen, vindt de Association of Thai Travel Agents. Veel touroperators zetten dubbeldekkers nu al niet in bij het vervoer van buitenlandse toeristen.

De King Mongkut University of Technology krijgt de opdracht een blueprint te ontwerpen voor een carrosserie met een betere balans en stabiliteit. Vorig jaar faalde 43 procent van de 1.250 bussen, die hoger zijn dan 3,6 meter, op de balanstest. Daarbij wordt een bus onder een hoek van 30 graden gebracht [helaas staat de foto niet op de website, wel in de krant].

– Minister Surapong Tovichakchaikul (Buitenlandse Zaken) heeft gisteren zijn handtekening gezet onder Thailand’s laatste Trafficking in Persons rapport. En nu maar duimen dat Thailand van die vermaledijde Tier 2 Watchlist wordt gehaald van landen die niet genoeg tegen mensenhandel doen.

Volgens Surapong heeft Thailand het afgelopen jaar aanzienlijke vorderingen gemaakt bij de bestrijding van mensenhandel. Er is een speciale politie-eenheid gevormd en mensenhandelzaken worden sneller behandeld.

Vorig jaar werden 674 gevallen gemeld. In 483 zaken vindt vervolging plaats, aanzienlijk meer dan de 56 in 2012, en er zijn 225 personen bestraft (2012: 49). Vijftien uitzendbureaus zijn aangeklaagd en de vergunning van twee bedrijven is ingetrokken. Vier aanvragen zijn tijdelijk aangehouden en negen bedrijven worden strafrechtelijk vervolgd.

Aldus Surapong die deze cijfers bekend maakte als bewijs dat Thailand de zaken niet op hun beloop laat. Of het Amerikaanse State Department dit ook vindt, zal in juni blijken. De afgelopen vier jaar stond Thailand op de Tier 2 Watchlist.

– Voor zover bekend hebben sinds het begin van de burgeroorlog in Syrië in maart 2011 zeventien Palestijnse vluchtelingen geprobeerd via Thailand naar Zweden te vluchten maar hun tocht naar de vrijheid strandde op Suvarnabhumi.  De meesten zijn gearresteerd; enkelen zijn op borgtocht vrijgelaten.

De vluchtelingen nemen het risico van een reis via Thailand omdat het alternatief, over zee naar de VAE, gevaar voor eigen leven oplevert. Zweden heeft in september laten weten dat vluchtelingen uit Syrië een permanente verblijfsvergunning krijgen.

– Geen uitstel en in eigen persoon komen. De National Anti-Corruption Commission is streng voor premier Yingluck. Eerder liet ze zich vertegenwoordigen door een advocaat, maar deze keer zal ze zich zelf moeten verweren tegen de beschuldiging van nalatigheid als voorzitter van het National Rice Policy Committee. Ze zou te weinig tegen corruptie hebben gedaan en de uit de hand gelopen kosten.

De advocate van Yingluck had om een uitstel van 45 dagen gevraagd, maar de NACC weigerde dat. We hebben haar al genoeg gunsten verleend, zegt NACC secretaris-generaal Sansern Poljieak.

– Zo gemakkelijk gaat dat niet, zegt de Kiesraad tegen het CMPO dat verantwoordelijk was voor handhaving van de noodtoestand en een rekening van 2 miljard baht heeft ingeleverd. Het zou dat geld besteed hebben aan de strijd tegen de anti-regerings protesten.

De Kiesraad heeft gisteren een lijstje van criteria vastgesteld aan de hand waarvan de aanvraag wordt beoordeeld: waren de uitgaven legaal, waren de uitgaven nuttig en leverde het werk van het CMPO resultaat op? Omdat de regering demissionair is, moet de Kiesraad bij alle grote uitgaven toestemming verlenen.

De Kiesraad heeft al afwijkende toelagen gevonden. Het Department of Special Investigation wil zijn tweehonderd officieren een dagvergoeding van 3.333 baht geven, de politie daarentegen betaalt 700 baht per dag. Of het werk van het CMPO nut heeft gehad, zal moeten blijken uit voorbeelden van politiek gerelateerd geweld waar het zich mee bezig heeft gehouden.

– Een lokaal radiostation van roodhemden in Mae Sot (Tak), dat vandaag op proef de lucht zou ingaan, is woensdagnacht om 4 uur beschoten. Vier mannen arriveerden in een pickup truck en openden het vuur. Bewakers beantwoordden het vuur, waarna zo’n tien minuten schoten werden gewisseld. Daarbij zou een van de aanvallers gewond zijn geraakt.

– Het Royal Rainmaking and Agricultural Aviation Department is gisteren begonnen in Prachuap Khiri Khan kunstmatig regen op te wekken. Details ontbreken.

– Minister Surapong Tovichakchaikul (Buitenlandse Zaken) gaat telefonisch met zijn Indonesische collega, die vandaag naar Thailand vliegt, overleggen over het verbod op visvangst in Indonesische wateren door Thaise trawlers. Dat verbod is ingesteld naar aanleiding van de moord op twee Indonesische marinemensen door Thaise vissers. De minister hoopt dat het snel wordt ingetrokken.

De Royal Thai Police heeft de zaak in onderzoek. Volgens Surapong zijn drie bemanningsleden van de trawler, waarop de Indonesiërs werden vermoord, aangehouden omdat ze illegaal in de visserij werkten. Tegen tien is een arrestatiebevel uitgevaardigd, maar er is nog niemand in staat van beschuldiging gesteld. Twee bemanningsleden hebben de moord bevestigd.

– Verkrachting blijft een ernstig probleem in Thailand. Voor de slachtoffers is het uitermate moeilijk gerechtigheid te krijgen omdat de dader vaak een hogere sociale status heeft dan het slachtoffer, zegt Supensri Puengkhokesoong, lid van de Women and Men Progressive Movement Foundation. De verhouding tussen beiden kan zijn werkgever-werknemer, leraar-student of kinderverzorger-kind.

Vorig jaar werd in het gehele land 3.276 maal aangifte gedaan van een verkrachting. In de vijf meest populaire Thaise kranten stonden slechts 169 artikelen over seksueel geweld. ‘Dit toont aan dat de meeste slachtoffers de media spotlight mijden. Velen doen zelfs geen aangifte’, zegt Supensri. ‘Slachtoffers doen het liefst hun verhaal bij een vrouwelijke agent, maar daar zijn er maar weinig van en ze begrijpen niet allemaal de gevoelige omstandigheden.’

Slachtoffers ouder dan 15 jaar wordt door de politie vaak geadviseerd de zaak buiten de rechtbank te schikken vanwege de moeilijkheden bij en de lange duur van de rechtsgang, waarbij ze in de rechtszaal tegen de verkrachters moeten getuigen.

– Er is niets geleerd van de olielekkage en vervuiling van het strand, vorig jaar in Rayong. Er zijn sindsdien geen maatregelen genomen en er zijn geen successen geboekt bij het milieu remediation proces [?]. Dit zegt lector Pisut Painmanakul van de faculteit engineering van de Chulalongkorn universiteit.

Sinds 1997 telde Thailand minstens tien gevallen van olielekkage. Een nieuwe ramp is niet ondenkbaar wanneer de overheidsdiensten niet effectieve preventieve maatregelen nemen, aldus Pisut. Volgens hem schort het ook aan wetshandhaving en efficiënte monitoring systemen.

Pisut wijst erop dat op 15 maart nog grote aantallen olievlekken zijn gevonden op het Bang Saen strand van Chon Buri. En olie- en teerresten zijn gevonden op het strand van Sichon in Nakhon Si Thammarat. Het illegaal dumpen van afgewerkte olie door schepen en vissersboten is waarschijnlijk de boosdoener.

Economisch nieuws

– Vijftien procent van de hypotheekaanvragen is de eerste twee maanden van dit jaar afgewezen. De belangrijkste reden is dat de meeste aanvragers geen geld kunnen missen omdat ze vorig jaar gebruik hebben gemaakt van het eerste-autoprogramma van de overheid. Het aantal afwijzingen wijkt overigens maar licht af van dezelfde periode vorig jaar, want toen bedroeg het 13 tot 14 procent.

Om huizenkopers tegemoet te komen vindt Apichard Detpreechar, vice-president hypotheken bij de Krungthai Bank, dat projectontwikkelaars de overdrachtperiode met drie tot zes maanden moeten verlengen, in welke periode de huizenkopers aanvullende maandelijkse betalingen kunnen doen, zodat minder hypotheek hoeft te worden aangevraagd.

Het eerste-autoprogramma was een van de verkiezingsbeloftes van Pheu Thai en had tot doel de economie te stimuleren. Een hoge functionaris van de Bangkok Bank voorspelt dat Thailand binnen twee jaar de rekening krijgt gepresenteerd voor dit programma evenals voor het rijsthypotheeksysteem. Deze ‘populistische’ beleidsmaatregelen hebben geleid tot een vergroting van de huishoudschulden en vormen een risico voor de economische situatie.

De toekomstige vraag naar auto’s is door het autoprogramma ingezakt en de markt voor tweedehands auto’s is verstoord. Het hypotheeksysteem voor rijst kost het land honderd miljarden baht aan verliezen. Bovendien is de binnenlandse consumptie afgenomen omdat veel boeren nog steeds niet betaald zijn voor de rijst die ze aan de overheid hebben verkocht.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post


Mededeling van de redactie

Bangkok Shutdown en de verkiezingen in beeld en geluid:
www.thailandblog.nl/nieuws/videos-bangkok-shutdown-en-de-verkiezingen/



» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

7 reacties op “Nieuws uit Thailand – 28 maart 2014”

  1. top martin zegt op

    Daar mag je je afvragen welk verschil die rijbewijs categorie uit maakt op het verantwoordelijkheids gevoel van een Thaise bus-chauffeur ?. Er zijn zeker rijders, die zelfs zonder rijbewijs veel beter een bus kunnen besturen als iemand met categorie 3 ?. Hier moet de snelheid en alkohol gebruik en rijtijden gekontroleerd worden. Niet of je een pamflet – rijbwijs 3 bezit of niet.

  2. freddy zegt op

    Hoeveel ongevallen moeten er nog gebeuren?
    Een ander type rijbewijs verandert niets aan de technische staat van de voertuigen.In vele gevallen is een combinatie van roekeloos rijgedrag,veel te lange werkuren,en onvoldoende remmen de oorzaak
    Een verplichte keuring van de bussen,en verbod om bepaalde types bussen te gebruiken op bergwegen zou al veel leed besparen.
    Ook met management van zo “een busbedrijven zouden ze achter slot moeten steken.

  3. top martin zegt op

    Malysia Airline vliegtuig probleem. Het is niet eenvoudig de resten van een afgestort vliegtuig te vinden in zo een grote ocean. Mijn respekt voor al die mensen die elke dag daar aan het zoeken zijn. Kijk bv. in Google Earth en je ziet hoe groot het gebied is. Maar dan moet je wel gaan zoeken waar het afgestort is ?.

    Nu net vermelde de TV, dat ze (wie zijn, ze ?), na opnieuw bestuderen van radar gegevens, er (nu al) achter zijn gekomen, dat het vliegtuig veel sneller vloog als eerst aan genomen. Dat betekend, dat het vroeger is neer gestort (kerosine op) en wel 1000km eerder als waar ze nu aan het zoeken zijn.

    Dat is een aanfluiting waard ! De wrakdelen zijn niets meer waard, maar het gaat / ging om mensen levens en hun nabestaanden.

  4. Franky R. zegt op

    Ik mis in het verhaal rondom de maatregelen rond bussen, de verantwoordelijkheid van de maatschappijen. Niet alleen moeten deze bussen technisch in goede staat houden, maar ook zouden ze zorgvuldiger moeten zijn waar het het inhuren van chauffeurs betreft.

    De bus met schoolkinderen [meisjesschool] werd bestuurd door iemand zonder rijbewijs! Als ik mij dat goed herinner…Waarom is de eigenaar van die bus daar niet op aangesproken?

    Men kan nog zoveel systemen inbouwen, maar zolang ze voor 300 B per dag een ‘mannetje’ van de straat sleuren om in die dingen te rijden, zullen we dit soort trieste berichten met grote regelmaat blijven lezen.

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ Franky R. U vraagt waarom de eigenaar van de bus er niet op wordt aangesproken. Het zou kunnen dat dit wel gebeurt, maar dat de krant verzuimt dit te melden. Zoveel vertrouwen heb ik nu ook weer niet in de nauwkeurige berichtgeving van Bangkok Post. Kortom: we weten het niet.

      • Franky R. zegt op

        Ok, dank voor uw reactie heer Van der Lugt.

    • top martin zegt op

      Over de bus ongelukken en alles er om heen kun je honderden vragen stellen. Ik stel de Thaise politie voor een deel mede verantwoordelijk in deze. Er zijn genoeg plaatselijke weg blokkade voor kontrol, maar 90% is . . door rijden. Vaak zie ik, dat de high-way politie vrachtwagens en mini busjes stopt. Zover ik mij herinner heb ik nog nooit politie gezien die een VIP bus stopte.

      En dat hoeft niet lang te duren, -stoppen-kontrole op alkohol-drugs-rijbewijs-algemene toestand. Als we in deze dan even alkohol-rijbewijs vergeten en zien wat onder de ogen van de Thaise politie op de weg mag rijden, moet je niet verder vragen. Het woord wrak is dan nog een up-grade voor dat wat het maar is. Deze voertuigen zijn voor het grootse deel zelfs niet eens verzekerd, wat wel plicht is in Thailand.

      Mijn vrouw moet voor de jaarlijkse verzekering, haar motorfiets technisch laten kontroleren. Daarvoor gaan we naar een buro, dat haar voor 100Bht een keurbewijs geeft. De motorfiets hoeft niet mee !! Te gek voor woorden. Op basis van dit (nep)bewijs krijg je een verzekering.

      En zo is het ook met veel zelf geknutzelde en fabrizeerde voertuigen of wat het dan zou mogen zijn ?. Ze rijden zonder nummerplaat-bestaan dus voor de Thaise wetgeving helemaal niet en hoeven dien ten gevolge niet naar een keuring en dus ook geen verzekering. De lokale Thaise politie weet dit en . . .doet niets. Want het is misschien een dorpsgenoot, misschien familie, misschein zelfs zijn klaverjas partner ?. Enjoy Thailand-so nice


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website