En weer is Sukothai getroffen door overstromingen, maar deze keer tien dorpen in de provincie. Vorige week maandag liep de stad onder water nadat een rivierdijk was doorgebroken.

Uren regen zorgde gisterochtend vroeg voor een watervloed vanuit het Huay Ma Thoen bos. Het water kwam zo abrupt en vroeg dat de bewoners nauwelijks tijd hadden hun spullen in veiligheid te brengen. Veel huizen en gewassen werden beschadigd. Het water bereikte hoogtes van 50 cm tot op sommige plaatsen 2 meter. Veel wegen raakten onbegaanbaar. Soldaten uit de aangrenzende provincie Phitsunalok en personeel van het Forestry Department zijn naar het getroffen gebied gestuurd voor hulp bij evacuaties.

  • In de provincie Phrae liep de overlaat van het Ban Mae Sin reservoir over, waardoor enkele dorpen onder water kwamen te staan. Meer dan 200 huishoudens werden getroffen. Aanvankelijk dachten de bewoners dat de dijk van het reservoir het had begeven, maar dat was niet het geval.
  • In de provincie Phitsanulok gaan soldaten een brug over de Yom rivier repareren, die op 13 september door de sterke waterstroom was beschadigd. Sindsdien waren de bewoners van twee dorpen van de buitenwereld afgesneden. De reparatiewerkzaamheden nemen vermoedelijk twee dagen in beslag.
  • Tot nu toe is 22.500 rai aan akkers in drie districten in Phitsanulok door het water vernield. Zeven districten zijn tot rampgebied uitgeroepen.
  • De bewoners in Phayao zijn gewaarschuwd voor een mogelijke waterstroom vanuit het bos.

– Minister Boonsong Teriyapirom (Handel) weet het zeker: Thailand blijft ’s werelds nummer 1 rijstexporteur. Maar eigenlijk is dat niet eens belangrijk zolang de boeren hun rijst voor een hogere prijs kunnen verkopen, zegt hij. En dat doen ze want de regering koopt de rijst van de boeren op voor prijzen die 40 procent boven de marktprijzen liggen.

Volgens Boonsong heeft het hypotheeksysteem voor rijst geen nadelige invloed op de export. ‘Als dat het geval was, zou dat betekenen dat we minder tegen een lagere prijs hadden verkocht.’ Hij zegt overeenkomsten te hebben gesloten voor de verkoop van 7,3 miljoen ton rijst aan Indonesië, China, Bangladesh, Guinee, Ivoorkust en de Filippijnen. Die rijst wordt in mei en juni volgend jaar geleverd. Na de verkoop resteert 4 miljoen ton.

– Tal van rijke families en topambtenaren hebben illegaal land in bezit genomen in een self-help settlement [?] in de provincie Nakhon Ratchasima. Dat land was bedoeld voor bewoners die getroffen zijn door de bouw van de Lam Takhong dam, landloze boeren en degenen die het land eerder in gebruik hadden. Dit is gebleken uit een onderzoek van de Public Sector Anti-Corruption Commission.

Mogelijk hebben de illegalen zich onder valse voorwendsels aangemeld bij de coöperatie die de settlement beheert, en ambtenaren hebben waarschijnlijk nagelaten dat te controleren. Uit een ledenlijst van de coöperatie blijkt dat tal van welgestelde families tussen 1994 en 1996 lid zijn geworden.

– Drie paramilitaire rangers en een huisbewaarder zijn zaterdagochtend vroeg in het district Muang (Yala) doodgeschoten en verbrand. Ze zaten in een pickup truck, die onder vuur werd genomen en in brand gestoken. De politie vond meer dan honderd patronen. De M16 geweren van de rangers waren gestolen.

In Cho Aitong (Narathiwat) vonden de autoriteiten zaterdag in een plantage een grote plastic zak met materialen om bommen te maken en munitie. Ook werd een 23-jarige man gearresteerd die ervan verdacht wordt een bom tot ontploffing te hebben gebracht die begin vorige maand twee soldaten verwondde.

– Abdullah bin Abdul Mohsin al-Turki, secretaris-generaal van de Muslim World League (MWL), gevestigd in Saoedi-Arabië, is gisteren in Bangkok aangekomen. Hij woont tezamen met andere religieuze leiders van maandag tot woensdag een seminar bij, gewijd aan religie en vredesinitiatieven. Het seminar is georganiseerd door de MWL, Religions for Peace International en het Institute of Human Rights and Peace Studies van de Mahidol universiteit.

– Het ministerie van Landbouw is tijdelijk gestopt met het opkopen van rubber in de provincie Nakhon Phanom, omdat gebleken is dat handelaren zich voordoen als boeren om te profiteren van de garantieprijs van de regering. Uit een onderzoek is gebleken dat door hen 70 ton rubber voor 6,5 miljoen baht is verkocht.

De handelaren hadden de rubber van boeren gekocht, die om geld verlegen zaten en niet aan de overheid wilden verkopen omdat ze dan lang op hun geld moesten wachten. Dat ze minder geld kregen dan in het regeringsprogramma namen de boeren voor lief.

-Zo’n drieduizend roodhemden hebben zaterdag bij het Democracy Monument alvast een voorproefje genomen op de rally op woensdag. Dan is het 6 jaar geleden dat de regering Thaksin ten val werd gebracht. Enkele roodhemden uitten kritiek op het UDD (United Front for Democracy against Dictatorship) en de regering, die volgens hen niets doen om de nog gevangen zittende roodhemden te helpen.

Economisch nieuws

– Vergeleken met Singapore en Hong Kong wordt door forenzen in Bangkok uiterst weinig gebruik gemaakt van de metro. In Bangkok stapt minder dan 6 procent dagelijks in de metro, in Singapore 40 procent en in Hong Kong 44 procent.

Toch nemen de reizigersaantallen toe. In het fiscale jaar 2011-2012 scoorde de BTS (de bovengrondse metro) een reizigersgroei van 21 procent en in 2012-2013 wordt een groei van 12 tot 15 procent verwacht. [Het fiscale jaar loopt van 1 oktober-1 oktober.]

Daniel Ross, financieel directeur en hoofd investeringen bij moederbedrijf BTS Group Holdings Plc, zegt dat de reizigersgroei door tal van factoren wordt beïnvloed, met als belangrijkste uitbreiding van het netwerk, waardoor een groter deel van de inwoners van Bangkok er gebruik van kan maken. Andere factoren zijn de ontwikkeling van vastgoed langs de BTS-lijnen, bevolkingstoename, urbanisatie, de toenemende brandstofkosten en verkeersopstoppingen.

De komende anderhalf jaar wordt het wagenpark van de BTS uitgebreid met 35 procent oftewel 55 treinstellen. De eerste zijn al uit Duitsland gearriveerd. Na assemblage en testen komen ze in oktober of november in gebruik. [Een eerder bericht noemt een aantal van 40 treinstellen: 35 uit Duitsland en 5 uit China.]

Wat betreft de uitbreiding van het metronetwerk wijst Ross erop dat de regering zich verbonden heeft aan verbetering van Bangkok’s openbaar vervoer en versnelling van de plannen. Het huidige netwerk van 23,5 kilometer met 23 stations zou in 2029 een lengte moeten hebben van 495 kilometer.

[Het huidige metronetwerk in Bangkok heeft een lengte van 80 km. Bovengronds rijdt de BTS (24 km/23 stations), ondergronds de MRTA (21 km/8 stations). De (bovengrondse) Airport Rail Link telt 8 stations en is 28,5 km lang. Verder zijn er nog twee doorgetrokken BTS lijnen: Taksin-Wongwian Yai (2,2 km/2 stations) en de recent klaargekomen lijn On Nut-Bearing (5,3 km/5 stations.
Vier nieuwe routes zijn in aanleg en nog eens vijf liggen op de tekentafel. Als die allemaal aangelegd zijn, telt het netwerk in 2016 236 km. Bron: Bangkok property, bijlage bij Bangkok Post, 28 oktober 2011]

– De onlangs benoemde nieuwe bestuursvoorzitter van Thai Airways International (THAI) wacht een berg aan problemen. Vorig jaar leed de 52 jaar oude maatschappij een verlies van 10,2 miljard baht, het personeel ruziet, de concurrentie is moordend, de operationele kosten zijn hoog en en de brandstofprijzen fluctueren. Het is dan ook de vraag of hij de meest geschikte persoon is voor de functie, want enige ervaring op dit gebied heeft hij niet, zegt een anonieme bron.

Een THAI-bestuurder die al lange tijd meedraait, houdt zich enigszins op de vlakte. ‘Eerlijk gezegd kennen we de loopbaan van hem niet erg goed.’ Anderen, ook al anoniem, die hem hebben ontmoet, omschrijven hem als een kundig persoon met een vriendelijke persoonlijkheid. ‘Hij lijkt een goed begrip te hebben van het runnen van een business.’

Sorajak Kasemsuvan (57) behaalde een PhD in rechten aan de universiteit van Londen. Hij is thans voorzitter van de overheidsomroep MCOT.

– Na lang dralen heeft de Board of Investment (BoI) de criteria goedgekeurd voor de vestiging van een recyclingbedrijf van staalstof. Voorwaarde is dat alleen gebruik wordt gemaakt van grondstoffen die in Thailand verkrijgbaar zijn.

Minister Kittiratt Na-Ranong (Financiën) noemt zo’n fabriek geschikt voor Thailand omdat ze gevaarlijk afval recycelt. Bovendien kan de output als grondstof worden gebruikt, waardoor die niet meer hoeft te worden geïmporteerd. [Op welk eindproduct de minister doelt en waar en hoe dat gebruikt kan worden, vermeldt het artikel niet.]

Minister Pongsvas Svasti (Industrie) zegt dat de gevolgen voor het milieu en de lokatie zo klein mogelijk gemaakt dienen te worden,omdat het om een stof gaat die geclassificeerd wordt als gevaarlijk

Uit de aanvragen die tot eind november kunnen worden ingediend, selecteert de BoI twee bedrijven, omdat staalfabrieken in Thailand niet meer dan 100.000 ton staalstof produceren.Wanneer in de toekomst meer staalstof wordt geproduceerd, kan de BoI eventueel meer bedrijven toelaten, zegt Pongsvas.

– De afgelopen zes jaar schieten buurtwinkelcentra als paddestoelen uit de grond ten koste van grote winkelcentra. Ze hebben een aantrekkelijk design en ze bevinden zich dicht bij de woning van de consument, waardoor hun aantal in Bangkok dat van de hypermarkets verre overtreft. ‘De lifestyle van Bangkokians is na de overstromingen van vorig jaar veranderd’, constateert Surachet Kongcheep, senior-manager research bij vastgoedconsulotant Colliers International Thailand.

Intussen zitten de grote jongens niet stil, want ze hebben kleinere formules geïntroduceerd zoals Mini Big C, Lotus Express en Talad Lotus. Het ontwikkelen van grote winkelcentra stuit de laatste jaren op problemen vanwege oppositie van omwonenden en strengere regelgeving. Maar de nieuwe buurtwinkelcentra floreren als nooit tevoren. Ze hebben hun design aantrekkelijker gemaakt en proberen zich van concurrenten te onderscheiden om zo meer klanten te trekken.

– De Mitsubishi Mirage gaat als warme broodjes over de toonbank in Thailand en Japan. Sinds de lancering in maart zijn in Thailand 13.997 exemplaren van de ecowagen verkocht, waarmee het model een aandeel van 30 procent van de ecomarkt heeft. Nog eens 36.000 stuks zijn besteld; ze hebben een levertijd van 4 maanden.

De overweldigende respons is des te opmerkelijker omdat zo’n 10.300 Mirages zijn teruggeroepen, nadat bij 11 wagens de brandstofmeter niet goed bleek te functioneren. Inspecties van de teruggeroepen wagens zijn in volle gang en zullen binnenkort afgerond zijn. Mitsubishi schrijft de snelle verkoop toe aan de brandstofzuinigheid, het rijcomfort en een gunstige prijs-product verhouding.

Mitsubishi begon in juli de Mirage naar Japan te exporteren. Er zijn er nu 1.792 van verkocht en 9.270 staan in bestelling. Het productievolume van de fabriek in Laem Chabang (Chon Buri) wordt binnenkort opgevoerd van 4.000 per maand naar 5.000 à 6.000.

[Bij een productie van 6.000 per maand kom ik aan een levertijd van maximaal 6 maanden voor Thailand; de bestellingen voor Japan niet meegerekend.]

www.dickvanderlug.nl – Bron: Bangkok Post

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website