Junta geeft fiat voor twee hogesnelheidslijnen
In 2021 moet hij rijden: de hogesnelheidstrein. Niet met een snelheid van 200 km per uur maar 160 km. De twee lijnen die als eerste worden aangelegd, vormen voor China een strategische route om meer economische invloed in de regio te verwerven.
De NCPO (junta) gaf gisteren het groene licht voor de aanleg van de lijn Chiang Khong (Chiang Rai)-Ban Phachi (Ayutthaya), 655 km lang, en Nong Khai-Map Ta Phut (een groot industriecomplex), die een lengte van 737 km krijgt. Ze laten beide Bangkok links liggen [Geografisch gezien rechts]. De aanlegkosten bedragen 741,4 miljard baht; voor de financiering komt een werkgroep met vertegenwoordigers van het National Budget Bureau en het ministerie van Transport over een maand met een voorstel.
De lagere hoge snelheid wordt door Soithip Traisuth, permanent secretaris van het ministerie van Transport, enigszins cryptisch toegelicht met: ‘De normstelling voor het hoge snelheids dubbelspoor blijft gehandhaafd, maar de maximum snelheid moet verlaagd worden om in de toekomst na meer investeringen naar een hogere snelheid te gaan.’
Op zes lijnen dubbelspoor
De junta is tevens akkoord gegaan met verdubbeling van het spoor op zes routes. Geprobeerd wordt de aanvankelijk geschatte aanlegkosten terug te brengen van 500 tot 600 miljoen baht per kilometer naar 350 tot 400 baht. Daar gaat een studie naar verricht worden.
De zes routes zijn: Jira Junction (Nakhon Ratchasima)-Khon Kaen (185 km), Prachuap Khiri Khan-Chumphon (167 km), Nakhon Pathom-Hua Hin (165 km), Map Ka Bao-Nakhon Ratchasima (132 km), Lop Buri-Pak Nam Pho (Nakhon Sawan) (148 km) en Hua Hin-Prachuap Khiri Khan (90 km).
Andere investeringen in de spoorwegen zijn de aanschaf van 106 nieuwe locomotieven. Twintig zijn al gekocht; ze worden volgende maand naar Thailand verscheept. Het artikel maakt geen melding van de aanschaf van nieuwe wagons, wat ook geen overbodige luxe zou zijn.
(Bron: Bangkok Post, 30 juli 2014)
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Van de redactie19 april 2025Redactie: Fijne Paasdagen gewenst!
Van de redactie19 april 2025Pasen: een warm feest van verbondenheid, ook ver van huis
Vliegtickets19 april 2025Recordwinst in zicht voor Bangkok Airways door populariteit Samui
Nieuws uit Thailand19 april 2025Eierprijzen in Thailand blijven gereguleerd, aanbod ruimschoots toereikend
Die HSL klinkt meer als een GSL (gewone snelheidslijn). Zal de spoorwijdte dan wel aan de internationale (soort van) standaard gaan voldoen van 1432mm? Wel zo efficiënt als de trein zo door kan rijden naar o.a. China en met die snelheden ook wel fijn…
Ik neem aan van wel, de spoorverdubbeling elders van het smalspoor, klinkt er niet naar dat ze dat zo doen dat er in de toekomst daar ook relatief eenvoudig normaalspoor kan komen. Geen idee of het niet handig zou ziin om daar meteen maar enkel/dubbel normaal spoor aan te leggen naast het smalspoor zodat die op termijn er uit kan…
Verbazingwekkend dat met Chiang Mai en Bangkok links of misschien wel rechts laat liggen en ook nog niet zo’n klein beetje. Daar zullen ze in beide steden niet blij mee zijn. Maar goed, als je de kaart bekijkt wel een logische keuze.
Fiat? Na onze ervaringen met de Fyra zou ik toch niet voor een Italiaans product kiezen 😉
De route die gekozen wordt vind ik inderdaad nogal verbazingwekkend. Volgens mij rijden passagierstreinen om passagiers te vervoeren. Die passagiers wonen in de grote steden. Dus als je Bangkok, Chiang Mai en Phitsanulok links laat liggen hecht je er niet veel waarde aan dat die treinen ook gevuld zullen worden met passagiers. Ook toeristen zullen op deze manier niet gauw van deze weinig toegankelijke hoge snelheidstreinen gebruik maken. Kortom: weggegooid geld. In wiens zakken dit terecht komt weet ik niet. Maar ik denk dat de eigenaars van Nok Air en Thai Air, die diensten op genoemde steden onderhouden, wel in hun nopjes zullen zijn. Want zij hebben weinig van deze hoge snelheidstrein te duchten. Misschien zijn dit wel dezelfde mensen als waar dat eerder genoemde geld heen gaat. Die lopen dus mooi binnen.
Het artikel vermeld het niet maar in eerdere stukken werdt gewezen op het belang van een goede verbinding met China (meen ik te herinneren). Vracht vervoer is in Nederland de belangrijkste speler voor winst. Zal dat in Thailand veel anders zijn? Met name als men vrachtwagen transport wil deligeren naar rivieren en ijzeren rivieren (boot en trein). De afbeelding rept ook over “transport infrastructure”. Dus ik vermoed dat het project/traject vooral bedoeld is voor een goede goederentransportverbinding met o.a. China.