De Franse retailer Carrefour verkoopt zijn Thaise activiteiten aan zijn concurrent Casino voor 868 miljoen euro.

Eén en ander past in een verkoopprogramma van Carrefour, dat zich wil concentreren op de markten waar het een marktleiderspositie heeft of beoogt. In dat kader staan ook de activiteiten in Maleisië en Singapore nog in de etalage.

Casino, dat de overname doet via zijn plaatselijke dochter Big C, is de nummer twee in Thailand na The Central Group. Het overnamebedrag van 868 miljoen euro komt neer op 13 keer de ebitda of een vijfde meer dan de netto-omzet van de Thaise Carrefours. Daarvoor krijgt Big C 42 winkels, waarvan 34 hypermarkten, in handen. Die zijn goed voor een omzet van 723 miljoen euro.

Met de Thaise deal heeft Carrefour een uitstekende zaak gedaan. Volgens berichten in de aanloop naar de deal mikte Carrefour, na Wal-Mart de grootste retailer ter wereld, op een bedrag van zowat 800 miljoen euro met de verkoop van de activiteiten in drie landen. Met de verkoop van de Thaise winkels is dat streefdoel al overschreden.

Carrefour had echter ook gehoopt om de activiteiten in Thailand, Maleisië en Singapore in een pakket te verkopen. De groep kan nu zonder druk op zoek naar kopers voor de 19 Maleisische winkels en de twee Singaporese.

Bron: De Tijd

4 reacties op “Casino koopt Carrefour in Thailand voor 868 miljoen”

  1. Martin zegt op

    Bron: De Tijd ???
    Peter zoiets moet je lezen in de Bangkok Post, zou jij toch moeten weten 🙂

    • Ehhh??, de logica ontgaat me. Als het Bangkok Post staat is het dan beter?

    • Robert zegt op

      Ja de logica ontgaat mij hier ook. Voor dit soort nieuws baseren alle media zich op dezelfde press release van het bedrijf zelf, of in het beste geval op de de standaard berichtgeving door een press agency.

  2. ron zegt op

    elke morgen om 9 uur, een lekker (warm!)
    frans stokbroodje, bij Carrefour op pattayaklang,
    zal ook wel verdwijnen. . . . . jammer.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website