TasfotoNL / Shutterstock.com

De bank ABN AMRO mag de bancaire relatie met haar klanten buiten de Europese Unie eenzijdig beëindigen, zo blijkt uit een tweetal uitspraken van de Geschillencommissie van Kifid. Twee afzonderlijke consumenten, woonachtig in respectievelijk Thailand en Nieuw-Zeeland, hebben zich bij Kifid beklaagd over het feit dat de bank de relatie niet langer met hen wilde voortzetten.

Voor beide consumenten geldt dat zij reeds tientallen jaren klant waren bij de bank en naar tevredenheid gebruik hebben gemaakt van haar dienstverlening. Door emigratie wonen deze consumenten inmiddels buiten de Europese Unie. Zij gebruikten hun Nederlandse betaalrekening, met bijbehorende betaalpas en pincode, ondermeer voor de storting van pensioeninkomsten en AOW-uitkering en voor betalingen in Nederland. Ieder afzonderlijk willen de consumenten dat zij hun betaalrekening bij de bank kunnen voortzetten.

De bank heeft aangegeven dat zij door de huidige wet- en regelgeving bepaalde bancaire diensten niet langer buiten de Europese Unie kan aanbieden zonder een daarvoor vereiste vergunning. Het bedienen van klanten buiten de Europese Unie brengt voor de bank steeds meer risico’s en extra kosten met zich mee. Dat heeft de bank doen besluiten om de dienstverlening aan alle klanten buiten de Europese Unie te beëindigen. Zij maakt daarop geen uitzonderingen.

Ruimschoots tijd voor alternatief

Uitgangspunt voor de Geschillencommissie is dat de bank zich moet houden aan de geldende wet- en regelgeving, ook van het land waar de cliënt woont. Van de bank kan niet worden verwacht dat zij onevenredige kosten maakt of risico’s moet nemen om een betaalrekening voor een consument buiten de Europese Unie voort te zetten. Daarnaast merkt de Geschillencommissie op dat de consumenten met zes maanden ruimschoots de gelegenheid hebben gehad om een alternatief te zoeken. Op de bank rust geen verplichting om een basisbetaalrekening aan te bieden aan consumenten die buiten de Europese Unie wonen. Een bank die in Nederland bancaire diensten aanbiedt aan consumenten, is wettelijk alleen gehouden een basisbetaalrekening te verstrekken aan consumenten woonachtig binnen de Europese Unie.

Hoewel de Geschillencommissie begrijpt dat het beëindigen van de bancaire relatie voor de consumenten niet wenselijk is, kan zij niet anders dan concluderen dat de bank de betaalrekening om genoemde redenen heeft mogen beëindigen.


» Laat een reactie achter


51 reacties op “KiFiD: ABN AMRO stuurt Nederlanders in Thailand terecht weg”

  1. LOUISE zegt op

    @,

    Dit gaat naar mijn mening een sneeuwbal effect veroorzaken.
    ABN-AMRO vindt de te hoge kosten niet acceptabel.
    Neen, ze verdienen iets minder.

    Als de andere banken dit ook gaan doen, dan zijn de clienten aan de goden overgeleverd.
    Natuurlijk zal er dan tegen die tijd iemand opstaan, die bancaire zaken gaat aanbieden en dit voor een zeer riante prijs.

    Men wordt gewoon voor de wolven gegooid en dit nog door hun eigen land.

    Schande zoals Nederland zijn mensen behandeld.
    Maar ik denk niet dat er iemand is die in het torentje een asperientje nodig heeft, door het 24/7 denken aan wat men nu moet doen.

    LOUISE

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +20 (obv 20 stemmen)
    • Harrybr zegt op

      Even lezen:
      De Geschillencommissie verwees naar de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), die stelt dat banken voor activiteiten buiten de EU in elk land een aparte bankvergunning moeten bezitten. Met een Nederlandse vergunning kan alleen in EU-landen diensten worden aangeboden.

      Heeft dus helemaal NIETS te maken met wat de ABN AMRO ervan vindt, noch hoe Nederland Nederlanders behandelt, die duidelijk hebben aangegeven hun toekomst elders ( bijv Thailand) te willen zien, maar alles met de WET, geratificeerd door de meerderheid in 2e en 1e Kamer.
      En als In Nederland levende Nederlander ben ik heel blij, dat de NLe banken geen kosten gaan maken om mogelijke witwaspraktijken uit Verweggistan als bijv. Thailand te blokkeren. Er zijn in Thailand genoeg Thaise banken, dus aan de goden overgeleverd… is uw eigen keus geweest om uw leven naar daar te verplaatsen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +17 (obv 17 stemmen)
      • Jacques zegt op

        Dat zal wat kosten zo’n bankvergunning buiten de EU, dat kan je zo’n bank niet aandoen toch. Gaan ze gelijk bankroet. En dan wat te denken van die arme aandeelhouders. Alsof iedere Nederlander in Thailand een witwasser is en terrorisme financiert. Het moet niet gekker worden. Het heeft alles te maken met wat de top van de ABN Bank ervan vindt. Alleen maar winsten maken daar gaat het om bij de banken en als er te weinig op verdient wordt, kappen met die handel. Ja ja zo wordt je behandelt als Nederlander in Thailand door de ABN Bank. Schandalig. Met de hedendaagse politieke leiders hebben we ook het nodige te stellen. Een pot nat. Maar ja men blijft ze kiezen en is hardleers. Uw opmerkingen over Nederlanders die verplicht zijn uit te schrijven en daar niet om gevraagd hebben is ook beneden elk pijl. Veel keuzes worden er gemaakt en wel door anderen en als je daarover klaagt krijg je dit soort commentaren. Dat zegt genoeg.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +10 (obv 10 stemmen)
      • Wil zegt op

        Weer zo’n lekker kort door de bocht antwoord. Wel hel je leven in Nederland belasting moeten blijven betalen, maar geen bankrekening meer mogen hebben. Gelukkig zijn er nog Nederlandse banken die daar anders mee omgaan.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
      • egon zegt op

        Geen essentieel verschil met een nederlander op vacantie in Thailand,die geld opneemt via ATM.Internetbanking,derhalve geen acties van de bank benodigd.Er is nauw contact tussen Thailand en Nederland op financieel gebied,zo dient de attestatie de vita door de thaise sociale dienst te worden gelagliseerd.Wit wassen niet mogelijk,belastingdienst houdt automatisch belasting in.Eigen keus is niet dat de bank haar diensten beeindigd:op momemr immigratie geen sprake dat dit zou gaan gebeuren.Alvorens te commentatieren stel je op de hoogte.Overigens veel plezier in je kikkerland.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
      • Cees1 zegt op

        Waarom is dan de ABN ofwel Asociale Bank Nederland de enige bank die dit doet. En zoals er al eerder is gezegd hoe kun je beter geld witwassen controleren dan via een bank. Iedere transactie boven een bepaald bedrag moet trouwens toch gemeld worden. En als je zo blij bent dat je in Nederland woont waar bemoei jij je dan mee.En er is helemaal geen wet die zegt dat je geen bankrekening mag hebben als je buiten Europa woont. Toen ik in 1999 naar Thailand vertrok
        Schreef de belastingdienst. U kunt gewoon u Nederlandse bank blijven gebruiken.En de rente die u ontvangt word niet door ons belast. Want ze zijn blij met het geld wat in Nederland blijft !!!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • thailandganger zegt op

      Ja ik voel me nu idd nog meer aan de goden overgeleverd.
      Reden temeer om niet te emigreren in elk geval.
      Een buitenlandse rekening haalt het niet bij een Nederlandse IBAN natuurlijk.
      De wolf is ook al met zijn terugkomst bezig, dus dat gooien wordt een serieus probleem.
      Gelukkig heb ik wel asperiene in huis

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  2. Yuundai zegt op

    Ik had de zelfde problemen met de ABN AMRO, die gaven aan dat zij na een relatie van bijna 25 jaar ” van mij als klant af wilden “, vanwege dat ik 5 jaar geleden geemigreerd was en in Thailand woonde. Gedurende die periode nooit problemen met de ABN AMRO. Met herhaalde protesten mij gemeld bij de bank maar kreeg nul op rekest. De medewerkers konden niet anders dan mij, overigens vriendelijk te woord staan, melden dat het besproken en geaccordeerd was door de top van de bank. GEEN discussie mogelijk, ben inmiddels van bank gewisseld, een Thaise dus . Heb de instanties die mij maandelijks geld overmakten, op de hoogte gebracht, waarna zij het keurig geregeld hebben. EN ik heb mijn geld nu eerder dan toen ik bankierde met de ABN AMRO.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +13 (obv 13 stemmen)
  3. Bram zegt op

    Tja, het is toch alleen maar normaal dat een bedrijf winst maken als het allereerste doel stelt?
    En dat het het contract met een klant daarom liever stopzet als het daar alleen maar lasten (risico, onkosten voor het uitvoeren van bankverrichtingen voor die klanten, maken van onkosten per rekening teneinde te voldoen aan belasting- en andere regelgeving enz.) maar geen lusten (winst) bij heeft?
    Een bank moet het tegenwoordig hebben van mensen die ofwel leningen en/of verzekeringen hebben lopen en/of regelmatig beleggingsverrichtingen uitvoeren of beleggingscontracten aanhouden.
    Als de bank alleen maar als dienstverlenende intermediair wordt gebruikt brengt dat niets op. Integendeel, dan lijdt die bank simpelweg verlies. En da’s dus absoluut bedrijfstaboe van de allerhoogste orde!
    Tot nader order is een bank een privébedrijf, dat zijn investeerders (aandeelhouders) koers- en dividendwinst moet aanbieden, op straffe van het terugvorderen van het investeringskapitaal door die investeerders.
    Stel dat u zelf investeerder in een bank bent, gaat u dan persoonlijk bereid zijn om niet alleen geen rendement te halen, maar die investering stelselmatig te zien verdwijnen opdat een bancair niet-interessante klantengroep daar voordeel kan uit halen omdat die klanten aldus hun noodzakelijke financiële verrichtingen tegen een minieme prijs (onder kostprijs – waar jij als investeerder in principe dus meebetaalt aan de kost van die klanten) kunnen blijven uitvoeren?
    In de marge van dit alles wil ik nog vermelden dat al die “gedupeerden” onverminderd beroep kunnen blijven doen op de (weliswaar veel duurdere) identieke dienstverlening van contractueel niet door (bancaire) contracten gebonden dienstverleners à la Western Union enz.?
    Bram

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
    • Joop 2 zegt op

      Nou Bram, dan zijn er nog wel een paar andere klantgroepen te noemen waar de bank volgens jou “alleen maar lasten bij heeft…” en “…alleen maar als dienstverlenende intermediair wordt gebruikt…”

      Wat dacht je van die honderdduizenden Nederlanders in een huurwoning, zonder schulden, leningen of beleggingen? Die gewoon een baan hebben, boodschappen doen en een keer per jaar op vakantie gaan?
      Of alle woningbezitters zonder hypotheek met een mooi spaarcentje op de bank?
      Dat zijn wel eventjes groepen van een heel adere grootte dan dat kleine cubje gepensioneerden dat in het buitenland woont.

      Gaat de Bank die er dan ook allemaal eruit gooien omdat ze geen winst opleveren??

      Wat denk je Bram???

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +17 (obv 17 stemmen)
      • Joseph zegt op

        Joop dit is klinklare nonsens wat je nu schrijft. De bank is wettelijk verplicht om personen die binnen de EU-landen gevestigd zijn als klant te accepteren. Als ik morgen naar Nicaragua of een ander land in Centraal-Amerika of naar bijvoorbeeld Irak of Iran respectievelijk naar welk land ter wereld ook verhuis zal ik aldaar een andere bank moeten zoeken. Thailand vormt daar beslist geen uitzondering op. Vreemd dat veel mensen wel de lusten van een land koesteren maar zich ontzettend boos op het moederland maken als iets voor hen een ietske pietske onwelgevallig is. Beetje groot denken als je in een ander land gaat wonen.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
      • Bram zegt op

        Beste Joop 2
        Bij het ontwikkelen en uitvoeren van haar merchandisingstrategie gaat de bank zich logischerwijs op bepaalde klantengroepen richten en die (potentiële) klanten daarbij indelen in commerciële klantenprofielen.
        Vooraf wil ik vragen om er rekening mee te houden dat het afsplitsen in profielgroepen van mensen sowieso per definitie generalisering inhoudt, met weinig ruimte tot nuancering.
        Op de profielen die ik hierna ga afschilderen zijn er dus inderdaad tal van uitzonderingen, maar bij statistieken is het nu eenmaal de massa die de (norm)regel bepaalt en niet de uitzondering(en).
        En vanuit die optiek is het zo dat de banken de eerder door jou genoemde genoemde klantengroepen als (potentieel) commercieel hoogst interessant beschouwt.
        De “honderdduizenden Nederlanders in een huurwoning, zonder schulden of beleggingen met een vaste baan” beschouwen zij als middenklassers met een bijzonder interessant profiel: zij hebben financiële armslag en de kans is bij deze groep groot dat zij vroeg of laat wat met dat geld gaan doen en dat geld gaan beleggen (al dan niet voor een aanvullend pensioen), of gaan lenen voor de aanschaf van een woning enz. Deze groep is ook interessant voor verbruikerskredieten. En last but not least: deze mensen gebruiken hun KREDIETkaarten (niet te verwarren met BETAALkaarten) zeer actief, onder meer om de ook al door jou genoemde boodschappen en jaarlijkse vakantie mee te betalen. En aan het gebruik (en vaak zelfs aan de loutere uitgifte) van zo’n kredietkaart valt behoorlijk wat geld te verdienen door de uitgevers van die kaart die de bankiers hier op hun beurt stevige commissies voor uitbetalen.
        En het verdienmodel voor de bank wordt helemaal mooi als deze kaart regelmatig leidt tot het opnemen van het verbruikskrediet dat aan deze kaart is gekoppeld. En wat raad je nu: inderdaad, deze groep gaat zeer regelmatig (maandelijks) in het rood…
        Voor “alle woningbezitters zonder hypotheek met een mooi spaarcentje op de bank” geldt het bovengenoemde natuurlijk nog veel meer. En daarbij wil ik opmerken dat deze groep het grootste aantal actieve beleggers telt.
        Om dus kort te antwoorden op jouw vraag: natuurlijk gaan de banken die groepen er niet uitgooien. Integendeel, ze gaan er alles aan doen om ze zo lang en intens mogelijk (liefst exclusief) aan zich te binden en ze daarom eerder bepamperen (en daarbij subtiel aansporen om hun “slapende” activa vooral te activeren.
        Voor de andere groep die jij citeert, “het kleine clubje gepensioneerden dat in het buitenland woont” geldt dat helemaal niet: volgens de klantenprofielen die de banken hanteren hebben de banken maximaal een minimale winst, maar doorgaans een operationeel verlies aan die klanten.
        Dit is, steeds volgens de statistieken, dus de nodige uitzonderingen in acht genomen, immers een groep die er alles aan doet om die bank- en krediet(kaart)kosten tot een absoluut minimum te beperken (en aldus die commissies ahw zelf op zak te steken). Dit is een groep die bijvoorbeeld jaarlijks grote hoeveelheden cash meeneemt (of laat meenemen) naar haar woonland om aldus de bankkosten en wisselcommissies te ontlopen, geen kredietkaarten (tenzij die van een bank in het woonland) gebruikt, enz. Bovendien biedt deze groep geen klantenperspectieven voor de toekomst.
        En dus is de bank deze groep inderdaad liever kwijt dan rijk…
        Nogmaals, ik ben me er maar al te zeer van bewust dat hier tal van uitzonderingen op zijn en ik weet helemaal zeker dat jij dat ook weet, maar ik denk dat je ook het inzicht deelt dat mijn noch jouw individuele mening zijn van enig belang bij het bepalen van welke bedrijfsstartegie dan ook.
        Bram

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Cees 1 zegt op

    Ze zullen elkaar niet steunen de hufters. . Louise heeft volkomen gelijk. Alleen van die hogere kosten begrijp ik niet. Het geld komt net als dat je in Nederland woont gewoon op je rekening. En ze verdienen er juist aan door de transferkosten die ze naar een andere Nederlandse bank niet hebben. Maar inderdaad het gevaar bestaat
    dat ook de andere banken dit gaan doen. En dan gaat het ons geld kosten. Ze kunnen dit gewoon doen omdat we van uit hiet toch niet veel kunnen doen. Misschien de ombudsman inschakelen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +12 (obv 12 stemmen)
    • bob zegt op

      ook u leest niet goed. Het gaat hier om wetgeving.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +10 (obv 10 stemmen)
      • wim zegt op

        Klopt maar er staat toch duidelijk dat het bedienen van de klanten buiten de EU extra kosten met zich meebrengt. Mij is ook niet duidelijk waarom die kosten hoger zijn. Consumnet gebruikt nog steeds ATM of creditcard wat lonend is voor de bank. Post gaat via email en in andere gevallen kan dat in rekening worden gebracht.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
        • Hans Struijlaart zegt op

          Heel simpel.
          Ze moeten een aparte speciale vergunning hebben om zaken te kunnen doen buiten de Eu.
          Dat zal wel peperduur zijn vermoed ik.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)
          • Cees1 zegt op

            Wat voor zaken buiten de EU ???? Het geld word gewoon in Nederland op de bank gestort. En dan via een overschrijving of ATM kaart opgenomen.Dat betekend dus dat er volgens jou straks niemand meer op vakantie buiten Europa kan gaan. Want ze mogen gee geld meer opnemen.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
      • Cees 1 zegt op

        Is dit een antwoord op Cees1 ? Want hoe kun je nu beter het witwassen van geld of andere iligale geldstromen controleren dan via een reuliere bank ?
        Waarom zijn er toch nog steeds mensen die de grootste criminelen ter wereld ( bankiers ) blijven verdedigen.En zeker de ABN is een voorbeeld van een bedrijf dat geen moraal heeft.
        Alleen al de mannier waarop ze dit gedaan hebben. Iedere maand hebben ze een aantal mensen aangeschreven. Zodat er niet te veel mensen tegelijk zouden protesteren.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
  5. Sjaak S zegt op

    En wat als je op die bank nog schulden hebt? Zijn die dan ook eenzijdig opgezegd?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +19 (obv 19 stemmen)
  6. Joop zegt op

    Maarde ABNAMRO heeft er gen problemen mee om van je rekening betalingen in het buitenland te doen want Daar verdienen ze grof geld aan. Directe betaling voorheen 5.50 en nu 9.50 euro . Urgente betaling voorheen 27.50 en nu 37.50 euro en sulked verhogingen Vincent ze normal ?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  7. honsrug zegt op

    tja,

    Het is niet alleen de ABN, in verblijf de 7 winter maanden in Thailand en vervolgens de 5 “zomer” maanden in Nederland, dus heb ik een Thaise telefoon en een Nederlandse telefoon. De ING vroeg mij waar ik woonde omdat ik een Thaise telefoon had. Ik heb geantwoord op Hanololo.

    Denk dat ze nog steeds aan het zoeken zijn waar dat ligt, want ik heb al maanden niets meer gehoord.

    Hondsrug

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
    • nicole zegt op

      Wij hebben ook een rekening bij ING, en daar weten ze dat wij in Thailand wonen.
      Post komt er heen, creditcard staat er geregistreerd.Levensverzekering loopt er.
      Voorlopig geen probleem

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  8. Antonius zegt op

    Geachte lezers,

    Als je belasting betaald in Nederland mag je de fatsoensrakkers die zich ABNérs noemen mede van jouw belasting centen wel financieel steunen. Zij steunen jouw niet !!! ( eigenlijk is iedereen met de Nederlandse Nationaliteit aandeelhouder)
    Alle grote Banken en verzekeraars zijn bezig om eem ieder die pensioen, uitkering of andersinds in Nederland verdient vermogen, dit binnen de lands grenzen te houden. Is jouw inkomen/vermogen hoog genoeg dat je er twee of meerdere adressen erop na kan houden dan heb je geen problemen. Zeker niet als je op gezette tijden heen en weer vliegt..
    Wees wijs schrijf je in bij K.v..k als zzp;er. Een garagebox met postcode is voldoende.
    Ik ben trouwens van mening dat je bent geemigreerd als je een andere Nationaliteit hebt aangenomen..

    Morgen vieren we de bevrijding. dus doe allen mee.

    Groet Antonius

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
  9. BramSiam zegt op

    Ket Kifid heeft geoordeeld dat De Bank het recht heeft dit te doen. Het oordeel is niet dat De Bank dit niet mag doen,maar ze hoeven het niet te doen.
    De argumentatie van De Bank is niet erg overtuigend. De risico’s worden niet geconcretiseerd. In laatste instantie is de vraag of een Nederlands staatsburger, die geen strafblad heeft en geen risicoprofiel dat dit tegenhoudt, het recht heeft om in Nederland een bankrekening te hebben.om zijn of haar Nederlandse bankzaken te regelen. Als dat recht onderkend wordt dan zou er afgedwongen kunnen worden dat er een mogelijkheid moet zijn bij enig instituut om zo’n rekening te openen. Daarover zou dan een proces gevoerd moeten worden, waarschijnlijk tegen de Nederlandse staat. Zolang ING of enige andere bank deze diensten aanbiedt is dit nog niet aan de orde.
    Het gaat hier over Nederlandse staatsburgers die vaak in Nederland belasting betalen en van wier belastinggeld de banken gered moeten worden als het misgaat. Het is dan wel erg wrang dat diezelfde belastingbetaler geen rekening mag hebben bij die bank. ABN AMRO zou zich als bank die gered is door de belastingbetaler en nog steeds voornamelijk in handen van de Nederlandse staat is, wel wat nederiger
    en dienstbaarder op mogen stellen,.

    Op het moment dat aangetoond kan worden dat sommige niet-ingezetenen wel zo’n rekening kunnen voeren en anderen niet, is er sprake van rechtsongelijkheid.
    Het moge duidelijk zijn dat als een niet-ingezetene als Mw. de Carvalho van Heineken zich bij De Bank meldt met de mededeling dat ze graag een deposito wil openen om enige miljarden op te stallen, dat ze dan met open armen ontvangen zal worden. Er zou wetgeving moeten zijn die de rechten van een niet-ingezetene beschermt. Kennelijk ontbreekt die.

    De risico’s die genoemd worden als witwassen, belastingontduiking en terrorisme zijn niet erg geloofwaardig. Evenmin geloof ik dat de Thaise overheid de ABN AMRO kan verbieden een rekening te openen voor een Nederlands staatsburger.om zijn Nederlandse bankzaken te regelen. De vergunning waaraan gerefereerd wordt gaat waarschijnlijk over het openen van een rekening door een door een Thais staatsburger in Nederland. Daar doen ze dan in Zwitserland weer minder moeilijk over, maar dat terzijde. Wat overblijft is de kosten en het ongemak. De Bank zou echter ook kunnen overwegen die kosten gewoon bij de klant in rekening te brengen. Ze hebben dus gewoon geen zin in de rompslomp die het met zich meebrengt. Het gaat niet om dienstverlening, maar om winst bij De Bank.
    Het zou plezierig zijn als de ING kenbaar zou maken dat ze deze dienstverlening blijvend ondersteunen, want anders ben je inderdaad aan de goden overgeleverd en ben je als niet-ingezetene een soort paria geworden. Zo lang je wel gezien wordt als potentiële belastingbetaler is dit bijzonder pijnlijk.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +18 (obv 18 stemmen)
    • bob zegt op

      Als U in Nederland belasting betaalt (en dan praat ik niet over het ingehouden bedrag op de AOW) dan heeft u ook een adres in Nederland en ontloopt u dit probleem. Het gaat hier uitsluitend over personen die zich hebben uitgeschreven uit de basis administratie bij de gemeente en die van de belasting dienst ontheffing hebben verkregen. In dat geval heeft u geen adres meer in Nederland of elders in de EUen dan geldt de genoemde wetgeving. Of men die toepast (de bank) is aan die bank.
      Iemand sprak over inschrijven als zzp’er maar dan ben je ingezetene en betaal je in Nederland belasting.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
      • Jacques zegt op

        Beste Bob ik ben gepensioneerde ambtenaar en betaal belasting in Nederland over mijn pensioen en aow, maar ik moest mij uitschrijven bij verblijf langer dan 8 maanden buiten de EU. Dat wordt opgelegd daar heb ik niet om gevraagd. Veel gedoe met ziektekosten verzekering , regelen van andere zaken en ga zo maar door. Ik dacht dat mijn oude dag wel gegund was maar ik ken meer gedoe sindsdien dan ervoor. Ik ben nog steeds Nederlander en heb een Nederlands paspoort maar wordt behandelt door dit soort organisaties als tweederangs burger.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  10. Joop 2 zegt op

    “…..verwacht dat zij onevenredige kosten maakt…..”

    Welke onevenredige kosten zouden dit dan zijn?
    Misschien kunnen de “Geschillencommissie” en de “Bank” dat iets meer specifiek uitleggen dan zich in nevelen te hullen.

    En verder,

    Als er alleen maar pensioengeld binnenkomt, welke risico’s zou de “Bank” daarbij dan lopen????

    Met dank aan het bestuur van deze Geschillencommissie.
    Bedankt meneer mr. R.J.J.M. Pans, mevrouw dr. P.W.J. van Esterik-Plasmeijer en meneer drs. W. de Lange.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
  11. Joop zegt op

    Dat de bank buiten de EU meer risico zou lopen is niet een erg overtuigend argument. Loopt ABN Amro in een beschaafd land als Nieuw-Zealand meer risico dan in door-en-door corrupte EU-landen zoals Roemenië en Bulgarije? Niet echt geloofwaardig dus.
    Ze hebben buiten de EU iets meer kosten, welke de banken ook gewoon in rekening zouden kunnen brengen, maar men kiest ervoor om trouwe klanten (die al vele tientallen jaren klant waren) bij het grof vuil op straat te zetten. Voor een dergelijke stuitende mentaliteit kan ik geen enkel begrip opbrengen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +18 (obv 18 stemmen)
  12. peter zegt op

    Er zijn 2 redenen dat ik een Nederlandse bankrekening moet hebben.
    In de eerste plaats heb ik een ziektekostenverzekering in Nederlanden en de premie wordt automatisch afgeschreven van mijn rekening. Bij een Thaise bank is dit vrijwel zo niet volkomen onmogelijk.
    Verder kan ik als buitenlander zonder werkvergunning geen creditcard krijgen in Thailand.
    Voor mij was het dus een groot probleem toen ABN AMRO mij sommeerde om te stoppen.
    Heb gelukkig een rekening bij ING kunnen openen, die een speciale afdeling heeft voor Nederlanders die buiten de EU wonen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
    • janbeute zegt op

      Beste Peter .
      Ik heb ook geen werkvergunning en verblijf hier al voor menige Jaren op retirement .
      Ook ik ben een slachtoffer van deze geweldige ABNAMRO bank na meer dan 50 jaar klant geweest te zijn .
      Maar ook mijn ABN creditcard werdt dus ook via de ICS amro dochter gecanceld .
      Maar ik heb een nieuwe gekregen bij de Thaise bank of Ayuthaya of in het Thais Krungsri genoemt , bij de TMB deden ze moeilijk .
      Ben al meer dan 15 jaar klant bij deze private Krungsri bank , dochter van de japanse bank of Mitsubishi
      Heb daar een nieuwe tweede betaal rekening geopent en van het bedrag dat daar opstaat kan ik tot 80 procent opnemen met de Visa creditcard .
      En de creditcard is ook nog gratis , bij de ABN card moest je jaarlijkse contributie betalen .
      Dus het is wel mogelijk , de goedkeuring na de aanvraag duurde nog geen twee weken .
      Bij de TMB kwamen ze er na 6 weken pas achter dat het bij hun niet kon , you not have salary .
      Nadien heb ik afscheid genomen van de TMB , en zij waren daar niet vrolijk van weg goede klant .
      in Nederland bankier ik nu al voor een langere tijd bij de Regiobank .
      En een groot gedeelte van de saldo dat ik bij de ABN had staan staat nu daar , zo lang als het duurt mag ik hopen .

      Jan Beute .

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  13. jansavan zegt op

    Ja, wij kunnen weg ! Ze verdienen niets of zeer weinig meer aan ons. Maar is dat wel zo. Ik betaal per jaar zo’n 42 euro . enkel voor een betaalrekening die ik misschien een keer of 5 per jaar gebruik voor een overboeking binnen Nederland. Verder heb ik een creditcard die ik niet gebruik ( enkel voor nood aangeschaft!)
    Ik betaal in Nederland loonbelasting omdat Nederland en Laos geen overeenkomst hebben. KRIJG DAAR NIETS VOOR TERUG! Kan zelfs geen ziektekosten van mijn bruto inkomen aftrekken. Volgens Belasting dienst Buitenland zou ik dat wel mogen als ik in Thailand had gewoond, maar dit terzijde.
    Op dit moment kun je nog wel een rekening bij ING openen (alhoewel je je persoonlijk dient te melden bij een kantoor.
    Voor mij is erg belangrijk dat niet al mijn geld in Laos op de bank staat. Ik wil zo wie zo spreiding In Laos is het niet mogelijk een euro rekening te hebben. Dus dan gaan koersverschillen ook nog meespelen.
    Mijn ervaring met ABNAMRO is de laatste tijd erg slecht !! Eerst had ik een accountmanager op een regiokantoor. Toen werd het ineens een accountmanager op Schiphol ( Int. Clients ) Daarna verdween die ook weer en blijk je nu onder een groep te vallen.
    Al met al , Je moet je maar afvragen of je nog klant van hen wil blijven ????? !!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • frans1950 zegt op

      Ja ook ik na 50 jaar ABN op een zijspoor gezet. Helpende hand vergeet het maar. Ik heb 2 maanden op een nieuwe pas moeten wachten. Ik ben verplicht om naar Nederland te moeten gaan om een nieuwe bank te zoeken. Heb er een gevonden de Ing bank. Maar ik moet wel lijfelijk aanwezig zijn. Om een handtekening te zetten. M.a.w. het gaat mij veel geld kosten omdat te doen. Bedankt ABN Amro.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • janbeute zegt op

      Beste Jansavan
      Geloof me ik ben blij dat ik er weg ben .
      Had al een probleem Jaren geleden met het aflopen van een koopsompolis en omzetten naar een lijfrente .
      Ook daar begonnen ze toen te zeuren dat ik in het verre buitenland woonde .
      Is gelukt met hulp van anderen ,de ABN bank doet niks voor je .
      En ik had ook zo ener prefferedbanker account manager , nooit meer wat van weer gehoort .
      Er zijn gelukkig meerdere banken in de wereld dan alleen in Nederland , waaronder ook Thailand maar ook Singapore een optie zou kunnen zijn ga daar maar eens shoppen .

      Jan Beute .

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Bram zegt op

      Beste jansavan
      Blijkbaar volstaat de jaarlijkse bankkost van ongeveer 42 EUR in combinatie met je beperkte verrichtingen (ongeveer vijf nationale verrichtingen per jaar) om jouw kosten/batenprofiel positief te houden voor ABN AMRO.
      Ik meen uit jouw reactie tenminste te kunnen afleiden dat jouw klantenrelatie niet werd opgezegd.
      Dit kan eventueel een zeer leerzame aanzet tot (zelf)reflectie van die klanten die zich wel onterecht gedumpt voelen vormen.
      Bram

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  14. Pierre zegt op

    mooi weer zoals de NEEderlandse banken (is geen typefout) reageren en handelen.
    Draai het eens om, en kijk naar de Thaise banken hoe die omgaan met de buitenlanders.
    Normaal gesproken geen enkel probleem, u woont in Nederland?, dat maakt voor de thaise banken geen enkel verschil.
    Maar ja, wat hierboven reeds is aangehaald….je zou eens vermeend zwart geld, of nog erger terroristische praktijken ontplooien, dat moeten we niet willen, de Nederlandse overheid wilt wel 100% controlle op u kunnen behouden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  15. Rembrand zegt op

    Weet iemand of een “en/of rekening” met iemand die in Nederland woont wel mogelijk is? Ik ga dit in de zomer proberen om mijn rekening om te zetten naar een dergelijke rekening met mijn in Nederland wonende dochter met uiteraard twee pinpassen en twee toegangscalculators.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  16. BramSiam zegt op

    Mijn vermoeden is dat een en/of rekening met een niet-ingezetene niet wordt geaccepteerd. Verder wil ik er op wijzen (als reactie op de posting van bob) dat een niet-ingezetene bijv. een woning kan hebben in Nederland die hij verhuurt en daar vermogensbelasting over moet betalen en rekeningen voor water, gas en licht, onroerend goed belasting etc. moet voldoen. De nutsbedrijven incasseren echt niet van een Thaise bankrekening.
    Ik heb zelf de situatie dat ik een lijfrente uitgekeerd krijg van ABN AMRO op een verplicht gekoppelde ABN AMRO rekening. Hoe ze dat gaan doen als ik geen ingezetene meer ben volgend jaar konden ze me niet vertellen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  17. frans zegt op

    Nederland heeft verdragen afgesloten met thailand, om eventuele bank(rekeninghouders) te controleren. Met een nederlands paspoort ben je en blijf je nederlander. Leuke vriendschap zo tussen de beide landen. De immigratie dienst stuurt ook eventueel je financiele gegevens door naar de bekende adressen, om te controleren of alles wel zuivere koffie is. Ben benieuwd wat een rechtbank er van vind. Immers je bent een goede klant, betrouwbaar, geen criminele activiteiten of de bank in slecht aanzien gezet. Vind de uitspraak en uitleg van de geschiilen commissie zeer zwak. Ben ook benieuwd, indien iemand een notariele akte heeft opgemaakt om een ander te machtigen of een bank dat zomaar naast zich neer kan leggen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
    • Cornelis zegt op

      Je bent benieuwd wat een rechtbank daarvan vindt? Nou, dat lijkt me glashelder: de bank heeft geen verplichting om mensen die buiten de EU gevestigd zijn een bankrekening te bieden.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  18. Ton zegt op

    Hoezo geen creditcard op een Thaise rekening als je geen werkvergunning hebt. Ik weet van tenminste een Thaise bank creditcard beschikbaar stelt zonder die eis. Er wordt dan op een “pledge rekening” een bedrag in baht vastgezet gelijk aan de bestedings limiet en de bank loopt geen risico.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • Pierre zegt op

      Ja, ik kan dat bevestigen, ook ik had zonder een werkvergunning een credit card bij de SCB, onder dezelfde voorwaarden zoals door Ton omschreven.
      Het kan wel degelijk.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Tino Kuis zegt op

      Dat is geen credit card maar een debet card. Met een credit card mag je rood staan tot een bepaald bedrag.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
      • Cornelis zegt op

        Precies, Tino. Zie o.a. http://www.mastercard-debitcard.nl/vragen-oplossingen/vraag-antwoord-over-debitcards/

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Ton zegt op

        Het is maar hoe je dat bekijkt. Voor mij is het niet nodig in de min te lopen op welke manier ook. Wel is voor mij nodig on een CREDITCARD te hebben naast alle bankkaartjes (Debit Cards) bv om op internet dingen te kunnen kopen zoals bv vliegtickets. Met een debitcard (teminste die van de twee banken die ik in Thailand heb) kan dat niet.
        Anders gezegd: Tino jij mag mijn credit card best als best als een debit card zien, voor mij is belangrijk dat de rest van de wereld het als een 100% Visa Credit Card ziet net als alle andere Visa Credit kaarten.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
  19. ruud zegt op

    Als de ABNAMRO geen vergunningen heeft, mag je dan aannemen, dat ze dan ondertussen al heel lang de wet overtreden?

    Overigens gaat het niet alleen om het wegsturen van klanten, maar over de wijze waarop de klanten worden weggestuurd.
    Als je van je klanten af wil, zou je de moeite moeten nemen ze ergens onder te brengen, in plaats van ze gewoon op straat te zetten.
    Die opmerking heb ik gemaakt tegen de man die met de afhandeling bezig was.
    Hij vond het maar een idioot idee, om mensen te helpen, om een rekening bij een concurrent te openen.

    Verder stond er in de brief van de ABNAMRO dat een en ander niet gold voor expats, die door een bedrijf tijdelijk zijn uitgezonden.
    Blijkbaar kan het dus wel en moeten ook de vergunningen er zijn, alders overtreden ze de wet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  20. Nicky zegt op

    Ik ben blij dat wij geen rekening hebben bij ABN Amro
    Wij zijn Belgen, en hebben een rekening met pinpas in Belgie, een rekening in Frankrijk met visakaart en 2 rekeningen bij de ING met 2 creditcards. Niet dat wij zo rijk zijn, maar het is gewoon gemakkelijk.
    Voorlopig bij geen van de 3 banken problemen.Lijkt me sterk als ineens alle 3 de banken ons eruit gaan gooien. Uiteraard ook in Thailand bankrekeningen, maar geen creditcard.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • David .H. zegt op

      Inderdaad ik heb als Belg 2 belg. rekeningen met buitenlands adres zonder problemen , nl Keytrade bank & AXA bank , bij Keytrade krijg je wel geen bankkaart als niet inwoner Belgie , maar heb je ook niet nodig voor je online banking bij hun, bij AXA wel kaart want wel nodig online , beiden hebben ook mobile banking op smartphone,
      Bij keytrade kanje ook van je E.U . rekening overschrijven naar Thailand bank, maar wel online ingeven en bank maakt dan wel manueel de transfer naar Th. dag 3 meestal op KK rek.aankomst ochtend .

      ik denk wel dat keytrade NL klant aanvaard

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Bram zegt op

        Even ter aanvulling op wat David.H. schrijft:
        Bij Keytrade Bank België kan je ook digitaal als klant inschrijven (als Belg kan dat tenminste wel):
        alles gebeurt via e-mail/online Keytradeplatform/fysieke post.
        Je hoeft met andere woorden op geen enkel moment ergens specifiek aanwezig te zijn om je handtekening te zetten.
        Wellicht een handig weetje voor ge-emigreerde pensionado’s?
        Bram

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  21. Sylvia zegt op

    Het zou eigenlijk zo moeten zijn, nederlanders die in Nederland belasting betalen naast Hun belasting van de aow. Deze moeten dan het recht hebben om een nederlandse bank te gebruik een. Heb je jezelf in Nederland uit laten schrijven zodat je hier niet meer plicht heb om belasting te betalen Tja ja kan niet alles hebben, Ik zou zeggen neem maar een bank in het land die je hebt verkozen oftewel je zoveel oplevert

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Cornelis zegt op

      Uit ‘uitschrijven’ volgt niet automatisch dat je geen belastingplicht meer hebt in NL – dus je – wat vaag geformuleerde – redenering gaat niet op.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  22. ruud zegt op

    Zijn er eigenlijk mensen, waarvan de rekening al daadwerkelijk is geblokkeerd door de ABNAMRO?
    Ik had eind December 2017 de rekening op moeten zeggen, maar vandaag werkt alles nog steeds en ik heb ook nog geen bericht van de bank gehad.

    Of alles morgen nog werkt, is uiteraard een kwestie van afwachten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website