Beste lezers,

Heb een vraagje over het formulier “het in leven zijn” van mijn pensioenfonds. Heeft iemand hier ervaring mee bij de immigration? Is de eerste keer voor mij. Bij het gemeentehuis willen ze het niet doen. Hebben daar geen gegevens van mij terwijl ik er wel getrouwd ben.

Dus wie kan me helpen, het liefst iemand in de omgeving van Sakon Nakhon?

Vast mijn dank,

Don

32 reacties op “Lezersvraag: Formulier ‘het in leven zijn’ van pensioenfonds”

  1. Rob Chiang Mai zegt op

    Nee, niet naar de immigration. Naar het gemeentehuis waar je staat ingeschreven en daar een bewiijs van inschrijving vragen. Paspoort meenemen! Dat bewijs van inschrijving is een “bewijs” van in leven zijn.

  2. Bacchus zegt op

    Naar Immigration hoef je inderdaad niet meer te gaan, want die mogen dat niet meer doen. Als het AOW-uitkering is, moet je naar het lokale Social Security Office, maar dat staat ook in de brief van het SVB. Voor overige pensioenen is het lastig, omdat het Social Security Office weigert andere formulieren dan die van het SVB te tekenen. Wij zijn uiteindelijk terecht gekomen bij de Tourist Police. Die heeft, na uitleg, voor ons gecertificeerd met stempels en handtekeningen. Ons pensioenfonds had daar geen problemen mee. Wij reizen dus ieder jaar af naar de Toerist Police!

  3. robert vereecke zegt op

    In Hua Hin wordt mijn formulier ondertekend door een ambtenaar van Immigration.
    Probeer het formulier te laten te ondertekenen op het politiekantoor eventueel met een certificaat van residentie afgeleverd door Immigration.
    Indien dit niet helpt moet je het document persoonlijk laten ondertekenen door het Consulaat in Bangkok.

  4. Joost Jongen zegt op

    Gewoon naar je of een dokter gaan, die vraag je om een stempeltje en een handtekening, hij kijkt of je nog leeft, als er iemand is die dat kan zien is hij het wel, mijn dokter doet dat kosteloos en zelf opsturen die handel.

  5. Hans zegt op

    Hallo Don
    Ik heb een bouwpensioen en ik met met toestemming van BPF om het door een arts in nokhan sawan in het ziekenhuis te laten doen .bij mij de eerste keer in bhanphot pishai het gemeentehuis daar wilde het ook niet doen ze konden geen engels maar opeens wel voor 500 bath .

  6. John zegt op

    De Provincial Social Security Office doet dit voor de SVB in Nederland.

  7. ANPH zegt op

    Nederlandse ambassade, een advocaat of een doctor in het ziekenhuis voldoet ook.

  8. compuding zegt op

    Ik heb het in Phitsanulok gedaan in een groot kantoor en ik weet niet hoe dat gebouw wordt genoemd
    Ze geven daar ook de Thaise paspoorten uit.

  9. klaasje123 zegt op

    Naar de ambassade in Bangkok

  10. Ton zegt op

    Formulier van in leven laten afstempelen door politie, doktor is bij de meeste pensioenfondsen ook goed.
    Wel paspoort laten zien, even een knijpje in je arm als je au zegt leef je nog.
    Even bellen met je pensioenfond of ze het accepteren.

  11. jan zegt op

    Ik moet ieder jaar een jaarvisum aanvragen voor Laos waar ik woon. Ik heb daar een copie van gemaild als bewijs van in leven zijn en dat is okay bevonden. Lijkt me ook logisch want je krijgt geen jaarvisum als je niet (meer)_ in leven bent.

    • Frans Nico zegt op

      Kennelijk maakt het voor een pensioenfonds of de SVB niet veel uit wie of welke instantie het formulier ondertekent. Maar enkel een kopie van een jaarvisum komt mij toch vreemd over. Je kan toch na de afgifte van het jaarvisum overleden zijn? Of heb ik dat mis…

      • Bacchus zegt op

        Klopt, Frans Nico, maar je kunt natuurlijk ook op de dag dat je je inlevenverklaring hebt laten certificeren op de terugweg onder een trein lopen. Als men nu echt meer zekerheid zou willen en langdurige fraude zou willen voorkomen, dan zou men iedere 90 dagen melding moeten opsturen. Probleem is. dat dit waarschijnlijk alleen in Thailand wordt geregistreerd.

  12. FredJanssen zegt op

    Voor de Aow (via SVB) moet ik via SSO Thailand het in leven zijn bevestigen. In mijn geval in Udonthani.
    Niemand spreekt daar ook maar een beetje Engels en de laatste keer was er zelfs niemand die het kon afwikkelen. Eerder werd ik door SSO naar de Immigration gestuurd waarna ik 1000 Bath moest betalen. Een bewijs van betaling werd niet gegeven.
    In tegenstelling tot deze jaarlijkse ergernis gaat het Pensioenfonds ING akkoord met een stempel en handtekening van het plaatselijke Postkanoor. Kostenloos en met de Thaise glimlach werd er aan toegevoegd “service”
    Onvermeld mag niet blijven dat SVB inmiddels na tweemaal tekst en uitleg over de bovenomschreven ergerlijke gang van zaken te hebben gevraagd NIMMER reageerde.

  13. Rob zegt op

    Inderaad in het begin veel problemen: politie NIET, Gemeente NIET, Immigration NIET uit eindelijk de oplossing.

    Ons plaatselijk ziekenhuis, heft een dokter die Engels spreekt, die tekent voor mij de verschillende formulieren.
    Voor AOW moet je naar een Social Securite Office ( wel een opgave van circa 3 uur) en als het uitkomt willen ze ook wel voor pensioenfondsen tekenen. Het grote problem met alles is de taal. Eventueel kun je ook naar de ambassade gaan of consulaat

  14. David H. zegt op

    Als Belg in Maart laatst ,het bij Immigratie Jomtien aan de balie afgestempeld verkregen voor 200 baht nog geen minuut was er nodig , had paspoort in hand , maar niet nodig .

    Wegens veranderde regels bij BE ambassade BKK (formulier van pensioendienst werd niet meer aanvaard ,hebben nu hun Eigen formulier ) ook test gedaan via dokter attest , en dit werd door ambassade ook aanvaard voor afleveren HUN attest voor pensioendienst .Alles via email is voor ambassade voldoende , ook voor pensioendienst , post verzending niet nodig ( maar toch maar even gedaan …)

    Ps: foto met dagblad met goed zichtbaar de datum van jezelf per email wordt ook aanvaard door BE ambassade BKK voor afleveren levensbewijs in vervanging van persoonlijke verschijning

    • fieke zegt op

      Het levensbewijs is een gratis service .
      Ik ga bij immigratie in Jomtien.
      Ik moet dit elke maand doen aangezien mijn pensioen hier in Thailand op een rekening komt.
      Een paar keer ging het goed…….dan aan receptie een farang volunteer…. hij zei dat het nu 200 bath was !!!!! Ik zei …kan ik een receipt krijgen aub. NEE dat ging niet, dus zei ik hem dat ik alleen wou betalen met receipt.
      Ik kreeg vlug mijn papier afgestempeld maar wel met een waarschuwing van de farang dat ik niet meer moest terug komen !!!!!!!
      Ben de maand daarna terug gegaan en bij iemand anders geweest die me wel gratis hielp..

      • David H. zegt op

        Natuurlijk is het voor dan 12 keer dat je 200 zou moeten betalen , maar voor die ene 200 baht ben ik al blij dat ik mijn stempel krijg , die recu hoef ik niet te hebben , een reis naar Amb. Bkk retour kost meer en dan maar afwachten of je dezelfde dag nog geholpen wordt… , het doktersattest kostte 300 baht , maar zoals gezegd dat was extra test case voor geval immigratie bvb in toekomst niet meer zou doen vanwege ……..{!?]
        Een Bepaald immigratiekantoor ergens in Thailand doet nu geen adrescertificaat meer …… men moet maar naar de Ambassade is antwoord …..waarom ….., omdat er iemand op zijn farangstrepen stond en zijn 200 baht ook niet wilde betalen ….., nu beter ? Tel uit de kost !!

        • marcus zegt op

          Het gaat niet om het bedrag , het is een principe kwestie. Ik doe het in BKK en het kost niets. Copien daarvan voor pension fondsen en UK staats pensioen.gaat perfect

      • Frans Nico zegt op

        Doorgeven op de website http://www.1111.go.th/index.html of bellen 1111. Kan de farang naar een andere baan omzien.

  15. Jan VC zegt op

    Voor België.
    De ambassade van Bangkok geeft enkel een levensbewijs voor jezelf en niet voor je Thaise echtgenote! Het gemeentehuis kon (wou) het document van de pensioendienst (Nederlandstalig en enkele Engelse vertalingen) niet ondertekenen.
    Wij zijn naar het plaatselijke politiekantoor geweest en die politieman heeft zonder enig probleem een stempel gezet op dit door ons ingevulde document.
    Dit werd zonder enig probleem door de pensioenkas aanvaard.
    Wij wonen in Sawang Dan Din 47110 Sakhon Nakhon.
    Groetjes en succes!
    Jan en Supana

  16. Rembrand van Duijvenbode zegt op

    Beste Don,
    De Nederlandse ambassade geeft een dergerlijke verklaring af. U moet er wel persoonlijk naar toe.Het kost u wel het nodige: een retourtje Bangkok en bij de ambassade kostte de laatste keer deze verklaring 1300 Baht.

    Nadat ik dat voor de eerste keer gedaan vond ik het toch te kostbaar. Ik heb toen met mijn pensioenfonds overlegd of ze een kopie wilden accepteren van de in-leven-zijn verklaring zoals die afgegeven wordt t.b.v. mijn AOW uitkering. Mijn ene pensioenfonds accepteerde dit en aan de andere heb ik het niet eens gevraagd maar gewoon een kopie van de verklaring tbv de SVB gestuurd. Blijkbaar was dat OK want ik hoorde niets terug. Met de SVB is te overleggen in welke maand zij de verklaring naar U toesturen zodat U dat gelijk kan laten lopen met uw pensioenfonds. Voor mij betekent het dat ik in juni in Hua Hin (35 Km van mijn woonplaats) bij het SSO (vlak voor Soi Hua Hin 11) alles in 1 keer kan regelen.

    U ziet dat het met een beetje regelen best eenvoudig en goedkoop te doen is. Succes!
    Rembrand

    • HarryN zegt op

      Ben het met U eens heer van Duijvenbode. Ook mijn pensioenfonds accepteert de verklaring van het SVB. Wat ook nog mogelijk is, is het 90dagen bewijs. Dit werd uitgeprint bij immigration met voledige naam,datum en zelfs tijd van afgifte en uiteraard ondertekend met stempel en handtekening. Ook dit werd door mijn pensioenfonds na overleg geaccepteerd maar men vroeg mij uiteindelijk of ik ook de SVB verklaring in de toekomst wil sturen want dat is voldoende.

    • Hans zegt op

      Rembrand, helemaal correct ik doe het al jaren op deze manier, naar SSO formulier laten tekenen copie maken en dat opsturen naar de pensioengever en orgineel SVB.

  17. Josh van Daalen zegt op

    Ik woonde in Chiang Mai en ben destijds naar een advocatenkantoor gegaan. Daar deed men het voor 1000 Baht, zegels en stempels erop en dat was OK.

  18. William zegt op

    Eind vorig jaar bij de Municipal te Cha-Am: gevraagd aan de balie om een stempel en handtekening op mijn Attestation de Vie. Chef erbij, moest mee naar zijn kantoortje, keek bedenkelijk en had bezwaren waarvan ik niets begreep. Hij vroeg om mijn immigratiecard in m’n passport dus gaf ik hem mijn passport met 2 briefjes van 100 erin. Plotseling klaarde z’n gezicht op; hij had het begrepen en stempelde en tekende enthousiast mijn Attestatie. Het is maar wie je treft. Bij de touristpolice heb ik ook eens bakzeil gehaald en even op en neer naar de Ambassy in BKK is ook niet gemakkelijk. Ik weet het: dit soort dingen wil ik ook tegengaan, maar soms is er weinig andere keus…

  19. w. eleid zegt op

    Pensioenfondsen hebben niet allemaal dezelfde condities en voorwaarden.
    Belangrijk is derhalve uw pensioenfonds te vermelden.

  20. Christina zegt op

    Het Pensioenfonds heeft dit nodig om te weten dat u nog leeft ook de SVB.
    Dit om misbruik te voorkomen. Wel door een bevoegde instantie laten ondertekenen en stempelen.
    Als je in Nederland overlijd in de plaats waar je woont gaat het rechtstreeks naar de desbetreffende instanties. Woon je in Amsterdam maar overlijd die persoon in een andere stad dan moet de nabestaanden dit doorgeven geldt ook voor buitenland.
    Ik weet dit omdat ik ruim 40 jaar voor een groot Pensioenfonds werkte.

  21. Hans Bos zegt op

    Natuurlijk wil een pensioenfonds weten of iemand nog leeft. De fondsen gaan echter niet met de moderne tijd mee. Ze kunnen Skypen naar de betrokkene en enkele persoonlijke vragen stellen. Er zijn legio andere mogelijkheden om aan te tonen dat een pensioentrekker leeft.
    Bovendien wordt het overlijden van een Nederlander altijd doorgegeven aan de ambassade. Waarom kan de SVB hier niet te rade gaan? Er wonen nog geen 1000 AOW’ers in Thailand die nu allemaal geconfronteerd worden met bureaucratische regels om te bewijzen dat ze nog in leven zijn.

  22. Henk b zegt op

    Ben toevallig verleden week, naar de ambassade geweest, moest inkomsten verklaring hebben, vooraf gedownload, ingevuld.
    Had ook nog een formulier van in leven zijn van mijn pensioenfonds ( bouw ) het was erg druk, dus dacht dit gaat lang duren, maar na een minuut of tien kwam er een dame, doe vroeg wie er alleen iets te onderteken had.
    Gaf mijn twee formulieren, en zij vroeg om 900 baht ,vroeg nog voor beide, en zij bevestigde dit.
    Tien minuten later stond ik weer buiten.
    Vreemd voorheen heb ik 1500 betaald voor 1 formulier, dus was zeer tevreden.
    Thuis gekomen , een kopie gemaakt van het levensbewijs, voor een andere pensioen fond (PFT ) en deze is ook geaccepteerd door PFT.
    Maar blijft elk jaar weer een heel gedoe, en vraag me toch af , of het niet anders kan, omdat de fondsen inmiddels wel weten, dat het hier een moeilijke gang van zake is

  23. Gerrit Tienkamp zegt op

    Kan gewoon zonder problemen (simple) op de ambassade gedaan worden.
    Kan je op wachten.

  24. Frans Nico zegt op

    Alle reacties lezende is het verkrijgen en overleggen aan een uitkeringsinstantie van een in-leven-verklaring nogal verwarrend, tegenstrijdig en aan corruptie onderhevig. Dat zal zeker niet alleen gelden voor Thailand. Ook in andere landen, zoals Spanje waar veel meer pensionades wonen dan in Thailand, zullen dezelfde problemen zich voordoen.

    Nederland en de Nederlandse regering lopen in de wereld voorop als het gaat om automatisering. Het zou goed zijn als de regering ook ervoor zorgdraagt dat voor alle pensioenfondsen en andere uitkeringsinstanties één manier is voor een dergelijke verklaring en dat de regering tevens zorgdraagt voor de wijze waarop zo’n regeling moet worden geëffectueerd. In principe zouden de ambassades en consulaten daarvoor moeten worden ingezet tegen een redelijke kostenvergoeding en zonder dat iedereen persoonlijk naar een ambassade moet afreizen. Veel kan immers digitaal en online gebeuren? De wijze waarop moet worden gecontroleerd of iemand daadwerkelijk nog in leven is, zal ongetwijfelt een discussiepunt zijn. Maar als die hobbel eenmaal is genomen, dan zou zo’n verklaring voor alle uitkeringsinstanties gebruikt moeten kunnen worden. Eën verklaring voor allen, alle instanties met één verklaring. Moet toch kunnen?

    Ik denk dat de plaatselijke Nederlandse (en Belgische) verenigingen, al of niet in samenspraak met de ambassade (en mogelijk ook in andere landen) zich daarvoor in zouden kunnen zetten met bijvoorbeeld een verzoek daartoe aan de regering en kamerfracties. Als de postvakjes van de kamerleden leeg blijven, gebeurt en niets.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website