In de planning stond om in mei naar Nederland te gaan voor een dag of tien. Zoals het op dit moment noodzakelijk is moet je een Schengenvisum aanvragen bij VFS Global. Het is mogelijk om nog steeds bij de Ambassade het te regelen maar ook hier moet je afspraken maken. Aangezien we pas de 19e terecht konden bij VFS (wachttijd twee weken) hebben we de reis uitgesteld tot juni.

De benodigde papieren waren reeds gekopieerd. Het enigste formulier wat nog ontbrak was de garantstelling. Deze kun je bij de ambassade in Bangkok halen en laten accrediteren.

De afspraak bij VFS hadden we bewust gemaakt om 13.10 uur hadden dan in de morgen ruim tijd om het bewuste papier bij de ambassade te halen. Ruim op tijd vertrokken, drukte onderweg. In gedachten nog steeds de openingstijden van de ambassade van 11.30 iuur n gedachten…..

Om 11 uur hadden we al door dat dat niet ging lukken. VFS gebeld met e vraag als we daar te laat arriveren of we nog terecht konden. Was geen enkel probleem. Maar dan wel voor 15.00 uur.

Aangekomen bij de ambassade was deze gesloten (niet om 11.30 maar om 11 uur) voor beide tijden waren we al te laat. De beveiliging was zo vriendelijk om het bewuste document te halen en na het maken van een telefonische afspraak zouden we er eventueel de dag er na terecht kunnen…..

Oh jee dus zit het tegen. Uitgelegd dat we een afspraak hadden dezelfde dag bij VFS. Nou ja eerst maar eens een hapje eten. Nog even pasfoto’s gemaakt.

Exact om 13.30 (openingstijd) gebeld met de ambassade en gevraagd of we er per uitzondering terecht kunnen daar we een afspraak hadden bij VFS. De zeer vriendelijke dame meost even overleggen. En gelukkig was dat mogelijk. Dus om 14.00 uur was dit in iedergeval geregeld. Fluitje van een cent, binnen een 2 tal minuten geregeld. Nu op naar VFS. Is met de BTS goed te doen maar we waren lui en namen een taxi. Keurig afgezet voor de deur. Kosten 60 baht (koopje)

Op naar de 28e verdieping en dan door de security naar binnen. Via de wenteltrap naar de afdeling voor de Nederlandse visa (de lift was niet werkend). Hier was het geen probleem om het te regelen, ik mocht niet op de afdeling wachten. Dus via dezelfde wentetrap weer naar beneden. Binnen een halfuur stond mijn lieftallige vriendin weer beneden. In tegenstelling tot vorig jaar was het nu vlot geregeld.

Kosten van het visum:

  • 2200 baht voor visa
  • VFS service fee 996
  • Sms service fee 60 baht
  • Courier service fee 200 baht
  • Totaal 3476 baht

We waren om 17.00 uur terug, het eerste smsje kwam al dat de papieren afgeleverd waren bij de ambassade.

Er wordt veel gesproken dat er op ambassades bezuinigd moet worden. Begrijpelijk maar als je het aantal aanvragen ziet en het werk wat VFS hiervoor doet moet het eenvoudig en kostendekkend kunnen bij de ambassade zelf.

VFS heeft geen prettige wachtruimte, je mag niet mee naar binnen en ook de visa aanvrager wordt niet eerder toegelaten dan een 15 minuten voor die tijd. Het zou prettig zijn als je inderdaad een kopje koffie of fris in een fatsoenlijke wachtruimte kunt gebruiken. Je kunt terug naar de begane grond waar je bijvoorbeeld TomTom coffee hebt. Vandaag was het niet druk. Maar de vorige keer moesten de mensen gewoon op de grond zitten wachten.

De kosten voor het totaal zijn best acceptabel. Maar een beetje meer comfort zou prettig zijn. De vraag blijft nog steeds waarom het niet rendabel is voor een ambassade.

Het inleveren bij VFS is snel en eenvoudig waarna het alsnog naar naar de ambassade gaat. Nu afwachten of het visum inderdaad binnen de 14 dagen komt.


» Laat een reactie achter


9 reacties op “Lezersinzending: Een Schengenvisum aanvragen, zit het mee of zit het tegen?”

  1. Eric zegt op

    Er zal zeker iemand baat bij hebben deze in te schakelen dat is mijn ervaring, papieren laten vertalen en daarna waarom deze vertaald werden, zo heeft er nog iemand een centje meegepikt in het gebouw.

    Zeer interressant we zijn allen schengenburgers,europese burgers en iedereen maar zeggen dat alle europeeanen gelijk zijn voor de wet. Vergeet dit fabeltje, bij de NL ambassade blijkt een tenlasteneming geen probleem, bij de belgische ambassade wordt deze niet meer afgeleverd, op de vraag waarom heeft niemand daar geen antwoord op. Maar indien je in Belgie gedomicilieerd bent kan je wel dat dokument op je gemeete afhalen???Leg dat eens uit???

    Maar fijn te horen dat die afdeling van vfs blijkbaar flexiebel is.maar dan alleen voor de NL AFDELING

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. Rob V. zegt op

    Tja, het is er niet makkelijk op geworden. Als je er bij stil staat is het natuurlijk van de zotte dat je eerst naar de ambassade gaat voor een krabbeltje, dan naar het VAC (visa application centre) gaat wiens taak puur papierschuiven is (aanvraag checken op compleetheid aan de hand van de checklist) en dit dan via de ambassade in een pakket naar Kuala Lumpur gaat ter beoordeling.

    Ik zie dus zeker geen meerwaarde in het VAC, het makkelijker om gewoon 2 afspraken te maken op de ambassade zelf. 1 voor de referent om de handtekening te laten legaliseren een 2de afspraak voor de vreemdeling om de aanvraag in te leveren. Voordeel is dan ook dat er geen service kosten geheven worden. Ik zie VFS vooral als het afschuiven van kosten op de aanvrager omdat BuZa minder budget heeft.

    Onder VFS valt nu nog uit te komen. Maar sinds de oprichting van het RSO (Regional Support Office) in Kuala Lumpur alwaar de aanvragen worden behandeld en de visumstickers in de paspoorten geplakt is er helaas geen mogelijkheid meer tot indienen van ondersteunende bewijsstukken in het Thais. Dat belangrijke stukken in het Engels, Nederlands, Duits of Frans zijn zodat ook de grenswacht aan de EU buitengrens kan beoordelen of de vreemdeling aan alle voorwaarden voldoet is logisch. Maar diverse papieren is weinig spannends aan, zo’n grenswachter heeft echt wel iets beters te doen dan een in het Engels vertaald Thais arbeidscontract van meerdere paginas te lezen… zonde om dan officieel te laten vertalen maar dat is wel wat men nu vraagt. Ik heb de RSO hier meermaals over geschreven maar daar valt geen begrip te halen.

    Laagdrempeliger wordt het dis zeker niet: mensen primair proberen naar VFS te krijgen (extra kosten), meer stukken laten vertalen (meer gedoe en kosten), alles naar Kuala Lumpur en terug (meer tijd en kosten. Dan zou ik als vreemdeling toch overwegen een buurland als hoofdbestemming te nemen en dan wel vlotjes binnen enkele dagen en met minder gedoe (extra papierwerk etc.) en minder kosten een visum aan te vragen. Nederland prijst zich zo toch een beetje uit de markt… heel jammer.

    Ik heb onlangs nog wel contact gehad met de ambassade, die beaamde dat er in recentelijk (maart-april) inderdaad sommige dingen niet goed zijn verlopen. De regelgeving stelt dat iemand in de regel, ook het hoogseizoen, binnen 2 weken langs moet kunnen komen op de ambassade of eventueel externe partij. Zo rond april kon men niet altijd binnen die termijn terecht bij ambassade of VFS. Dat is in strijd met de regels, de ambassade ging er werk van maken.

    Leuker kunnen we het niet maken, wel duurder en met meer rompslomp. Jammer.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  3. Facttester zegt op

    Als je toch naar het Consulaat moet om je formulier “Garantstelling en logiesverstrekking” te laten legaliseren (‘accrediteren’), kun je voortaan beter helemaal niet meer naar VFS gaan, maar de hele aanvraag voor het Schengenvisum op datzelfde consulaat te doen! Dat scheelt wat heen en weer reizen en zelfs wat kosten.
    Overigens dat formulier is een ramp, omdat het niet bedoeld en ontworpen is voor pensionado’s die hier in Thailand wonen en hun Thaise liefje mee naar NL willen nemen. Ik ben er zoeen. 2 weken geleden heb ik het betreffende formulier op het Consulaat ingevuld en heb ik moeten liegen: ik verstrek namelijk geen logies aan mezelf en mijn vriendin in NL, dat doen diverse kinderen, broers en zusters, maar die staan niet garant! De enige die garant staat ben IK en IK woon in Thailand. Toch heb ik verklaard aan mijn vriendin logies te verstrekken in NL, terwijl ik in Thailand woon… Hoe krom kan het zijn! Ik heb dus noodgedwongen getekend en verklaard, dat ik logies verstrek en garant sta. Halve waarheid dus. Ik kon niet anders, want als ik op de vraag of ik logies verstrek “neen” zou hebben geantwoord, zou mijn vriendin het visum niet gekregen hebben.
    Ik heb er een persoonlijke brief bij gedáan en de situatie duidelijk uitgelegd. Daarin heb ik o.a. geschreven op welk adres wij enkele nachten bij mijn dochter in NL zullen blijven, maar dat zij niet garant staat. Ik heb er ook bij geschreven dat ik de hele familie ga bezoeken en zelfs dat ik daarna enkele weken op reis ga door heel Europa en dat we gaan kamperen op nog onbekende adressen.
    Juist vandaag belde het Consulaat naar mijn vriendin dat haar paspoort MET Schengenvisum is gearriveerd en afgehaald kan worden.
    Misschien is Rob V. In staat en bereid dit probleem met dat formulier weer eens aan de kaak te stellen bij de verantwoordelijke instantie?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • Rob V. zegt op

      Het logies en/of garant formier is een en/of formulier. In een scenario als die van jou heb je dan 1 formulier als volgt in te vullen of twee losse formulieren voor de helft:
      – de logies verstrekkende partij vult alleen het deel omtrent logies in. Garantstelling vragen slaat men dus over.
      – de garantsteller slaat het logies deel over en vult alleen het garant deel in.
      — eigenlijk is legalisatie van de handtekening echt slechts vereist voor de garantsteller omdat de overheid zal aankloppen indien de vreemdeling de staat op kosten jaagd (zoals gedwongen deportatie). Sommige gemeenten bieden alleen voor garantstelling legalisatie aan en dus niet voor logies. De IND vraagt dit voor beiden maar daar kun je juridische vraagtekens bij zetten…

      Maar ja dus, het formulier is ambtelijk gedrocht. Maar ik kan en ga niet in mijn eentje tegen windmolens vechten. Iedereen, ook jij, kan je kritiek op het formulier en je praktijk op papier zetten en versturen. Denk aan:
      – de ambassade (front office): ban-ca @ minbuza.nl
      – de RSO (behandeld de aanvragen): asiaconsular @ minbuza . nl
      – BuZa afd. Vreemdelingen: dcm-info-vv @ minbuza.nl
      – BuZa klachten: reacties.consulair @ minbuza.nl
      – IND: https://ind.nl/contact/Paginas/E-mail.aspx

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • pw zegt op

      Ik omzeil dat gedoe over garantstelling als volgt:
      Ik stort voor elke dag vakantie minstens 34 euro op haar rekening.
      Dus 30 dagen vakantie zo’n 40000 baht.
      Ze laat dan bij ‘n ATM haar bankboekje bijwerken en neemt dat mee naar VFS of ambassade.
      Ik sta dus helemaal niet garant voor haar en vul dus ook niet zo’n formulier in.

      Ook ík doe er altijd een duidelijke, begeleidende brief bij.
      Ik denk dat zo’n briefje heel belangrijk is. Het enige persoonlijke en niet-bureaucratische papiertje…

      Bij VFS deze week deden ze daar moeilijk over omdat hij in het Nederlands was.
      Blijkbaar dachten ze dat het de garantstelling was, want ze lieten me een voorbeeld zien hoe het wél zou moeten.

      Ik hoop van harte dat het weer wordt zoals het was: simpel en snel op de ambassade zélf!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Rob V. zegt op

        Als je het vreemd vind VFS over een Nederlands papiertje valt dan zou ik daar vooral de ambassade en RSO over aanschrijven. Naar VFS zelf kan ook al heb ik het idee dat feedback daar direct in de prullenbak terecht komt. Ikzelf noch anderen hebben van VFS ooit een reactie gehad. VFS is er slechts om aan de hand van een checklist de papieren in te nemen, niet om mensen te vertellen wat er niet bij de aanvraag kan. Al helemaal niet als ze de inhoud niet begrijpen. Je zou zo maar ‘vrijwillig’ belangrijk ondersteund materiaal zoals een motivatiebrief uit de aanvraag verwijderen. Dat komt een goede beoordeling in Kuala Lumpur niet ten goede!

        Pas als mensen hun ervaringen delen is er enige hoop dat de overheid een juiste (of minder slechte) balans vind tussen klantgerichtheid en efficiëntie.

        En ja de 34 euro per dag optie noem ik ook in het dossier. Zo hadden wij ook de eerste aanvraag gedaan.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  4. Leo zegt op

    Ik vraag me af :

    of iemand zich nog afvraagt waar het allemaal om gaat ?

    – je veilig voelen ?
    – goedkopere handhaving ?

    Europese overheiden besteden allerlei ‘rompslomp’ uit aan bedrijven. Die bedrijven maken winst,
    hebben geen konkurrentie. Hebben geen belang bij het belang van de burger. Bijna 100 Euro betalen voor wat dan eigenlijk ? Omdat iemand bang is dat . . . En wij maar betalen en meer en meer van onze vrijheden inleveren.

    We leven al jaren zoals George Orswell ons voorspiegelde in 1984

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  5. Mike zegt op

    27-4 een afspraak op de nederlandse ambassade voor het aanvragen van een visum voor mijn vriendin..
    Ik zal jullie op de hoogte houden.
    Rob; nog bedankt voor je hulp!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  6. Kees zegt op

    De ambassade is verplicht de burger desgevraagd een visum te verstrekken.
    Een keer met mijn vrouw via VFS een visum aangevraagd. Alle benodigde papieren waren voorhanden doch VFS vond het nodig dat mijn vrouw haar bachelor diploma en haar vestigingspapieren van haar kleine schoonheidssalonnetje moest laten vertalen en legaliseren. Dit ondanks dat ik zelf garant stond voor haar verblijf en deze papieren geheel onnodig waren.

    Aangezien ik de garantstelling moest laten legaliseren op de ambassade heb ik haar visum aanvraag ook op de ambassade aangevraagd. Dit Visa werd 2 dagen later al weer tthuis bezorgd. Voor mij geen VFS meer maar rechtstreeks bij de ambassade.
    Een afspraak maken bij de ambassade loopt nog steeds niet volledig naar wens.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website