(Dafinchi / Shutterstock.com)

Op 17 september jl. ontving ik van de SKGZ een laatste brief van CZ inzake het geschil over het Statement of Insurance en het daarin vermelden van bedragen. Kopie van dit schrijven heb ik afzonderlijk aan de redactie van Thailandblog gestuurd.

Niet wetende of de redactie ook dat kopie hier op Thailandblog kan tonen, geef ik even de kern inhoud hieronder:

***aanvang kerninhoud brief CZ:***

Over het dossier wil ik graag het volgende laten weten.

Wij zien alsnog af van de hoorzitting. In plaats van de hoorzitting nog het volgende:

Bij recente interne navraag is gebleken dat er vanuit ZN wel degelijk actie ondernomen gaat worden op dit onderwerp. In de BCVU (Bestuurscommissie Verzekeringen en Uitvoering) van ZN is namelijk inmiddels besloten dat in verenigingsverband het Nederlandse zorgstelsel toegelicht gaat worden richting andere landen, zonder dat er bedragen in de verklaringen opgenomen gaan worden.

ZN zal in samenspraak met verzekeraars (in werkgroep verband) een tekst opstellen in het Engels. Hierin wordt het Nederlandse zorgstelsel (de Zvw) uiteengezet en zal naar voren komen dat zorgverzekeraars geen sommenverzekering kennen. De aanspraken worden toegelicht. Daarnaast vraagt ZN aan VWS om die uiteenzetting te steunen.

Wij vragen u bovenstaande nog mee te nemen bij uw beoordeling van het dossier.

***einde brief CZ***

Hieruit blijkt dat inderdaad ZN ermee bezig is hetgeen in tegenstelling mij eerder door CZ werd verteld. Nu volgt verder nog de uitspraak van de commissie (binnenkort, volgens de SKGZ), maar het is mij in elk geval duidelijk dat men wel inziet dat er iets gedaan moet worden. Daarmee wil men, mijn inziens, het ook de Commissie makkelijk maken met haar beslissing, doch helaas denk ik niet dat er uiteindelijk iets bij uitkomt dat de Thaise ambassade tevreden kan stellen. Zij willen bedragen zien en die zullen niet worden vermeld, zo vrees ik.

Ik zal dit weekend nog reactie aan SKGZ geven op deze brief.

Wordt vervolgd ……………

22 reacties op “Lezersinzending: Update geschil CZ/SKGZ over Statement of Insurance”

  1. Cornelis zegt op

    Dank voor het delen van deze ontwikkelingen. Helaas lijken we op dit moment nog afhankelijk te zijn van de starre opstelling van de Thaise autoriteiten. Ik hoop dat dit verandert, maar de afwijzing van de Thaise Ambassade van de Emirates/AIG verzekering (zoals eerder door een lezer gemeld) met een gedekt bedrag van 500.000 USD – ruim 16 miljoen, 4Ox de Thaise eis van 400.000.baht – is weinig hoopgevend.

  2. Jan S zegt op

    Gewoon van verzekeraar veranderen. Ga naar DSW in Schiedam .

    • Cornelis zegt op

      Jan, overstappen in de loop van het jaar gaat zomaar niet. En dan nog: geeft DSW dan de verklaring met de gewenste bedragen? Geef eens wat meer duidelijkheid.

  3. Bart zegt op

    In België maak ik iets gelijkaardigs mee. Ik heb een bijkomende ziekteverzekering die voldoet aan alle eisen die Thailand stelt ivm Covid 19 dekking etc, enkel ze hebben geen Engelse versie die dat bevestigt. Zelfde probleem bij mastercard : Ziekteverzekering via hen die conform is,maar wederom geen certificaat daarvan in het Engels. Extra kosten om in orde te zijn en 4 maanden in Thailand te mogen blijven 330 euro. Succes met jouw zaak!

    • Jos zegt op

      Hallo Bart. Dit lijkt me nog het minste probleem. Gewoon in het Engels laten vertalen door een erkent vertaal bureau.

      • PEER zegt op

        Nee Jos,
        Al zijn de dekkingen vertaald, dan nóg staan er de specifiek gevraagde bedragen er níét bij!
        Élke verzekering geeft ‘n engelstalige verklaring van hun polisvoorwaarden!

  4. Fred Kosum zegt op

    Dankzij Haki hebben wij enig inzicht over wat wij kunnen verwachten.
    Indien geen cijfers genoemd zullen worden en de ambassade bij hun eis blijft ,dan zijn we verder niet veel opgeschoten.
    Ik vraag maar af : indien de wil is van de kant van verzekeraar ,waarom geen direct contact met Thai ambassade om de de verklaring juiste vorm te geven?

    Anders ,andere weg : gisteren heb ik contact met Allianz gehad, en heb per mail bevestiging gekregen dat zij Covid verklaring geven. En vanochtend heb ik gelezen dat de verzekeringen van Allianz ook in oranje gebieden zouden dekken. https://www.allianz-assistance.nl/over-ons/nieuws/coronavirus.html

  5. haki zegt op

    Het vervolg:

    Mijn reactie aan het SKGZ op de brief van CZ is inmiddels verstuurd naar Thailandblog met verzoek tot plaatsing in één van de volgende edities. Dus eventuele reacties op deze laatste ontwikkeling kan dan ook nog.

    Haki

  6. mattheus zegt op

    Blij dat nu van een andere kant bevestigd wordt dat ZN (Zorgverzekeraars Nederland) bezig is met te proberen iets te produceren dat de Thaise overheid tevreden kan stellen.

    Ik had al dergelijke brieven gehad uit politieke kringen en van de OHRA. Dus ik hoop dat de heer Haki op dit gebied is gerustgesteld.
    Direct aansluitend aan mijn publicatie in Thailandblog kreeg ik toevallig??? dezelfde dag een bericht dat de zaak al redelijk vergevorderd is.

    Ik ben het niet eens met de schrijver van de lezersinzending dat als er geen bedragen worden genoemd de poging vruchteloos zal zijn.
    Als op hoog niveau gewerkt wordt aan een dergelijke oplossing bestaat volgens mij wel degelijk de mogelijkheid dat de Thaise overheid (en andere overheden) ervan overtuigd worden dat onze dekking ver uitgaat boven de bedragen die zijn wensen. Daar moet toch een passende tekst voor te vinden zijn.
    Zeker als de Thaise autoriteiten individueel benaderd zullen worden.

    Knelpunt is en blijft, de Nederlandse zorgverzekering verzekert alleen ziekenhuisopname voor COVID indien er een medische noodzaak is.
    En daar denkt de Thaise overheid – nog – anders over zoals u bekend. Iedere infectie is per saldo opname.

    Gezien de sterke stijging van het aantal infecties in Thailand in het recente verleden had ik de hoop dat zij gezien de (aankomende) overbelasting van de zorg bij geen of milde symptomen ook bv thuisquarantaine of hotel quarantaine zouden overwegen.
    Maar de besmettingen lopen gelukkig weer – weliswaar langzaam – terug en de inentingen nemen snel toe zodat dit waarschijnlijk niet zal gebeuren.

    Eindconclusie is volgens mij dat er wel degelijk schot in de zaak zit en gezien de nadering van het overwinteringsseizoen maar hopen dat het echt snel gaat.

    Zo niet dan kost het mensen die zich elders moeten en kunnen verzekeren (onder de 75) een aardige bom duiten. Aangezien ik binnenkort vertrek kost mij dit zoals het er nu voorstaat b.v. € 828).
    Ik heb wel de verzekering van de maatschappij dat indien mijn Nederlandse Statement of Insurance wordt geaccepteerd ik de verzekering kan annuleren en mijn geld terug krijg.

    Maar in noodzakelijk een extra verzekering is hoop ik voor vele long-stayers nog wel te overzien, niet te overzien is de ellende voor de groep die zich niet elders kan verzekeren.

    Ik wens u allen een genoeglijk weekend en maar hopen dat zij die het willen zonder al te veel belemmeringen naar Thailand af kunnen reizen.

  7. Rene Martin zegt op

    Misschien kan de Nederlandse ambassade op bezoek gaan bij de betrokken minister die de verzekeringseisen geformuleerd heeft. In ieder geval succes met je vervolgactie.

    • Stu zegt op

      Dit is niet alleen een NL/BE probleem. Ik ben Amerikaan en woon in Amerika. Ik heb een Amerikaanse topverzekering, direkt aangesloten bij private ziekenhuizen in o.a. Bangkok en Chiang Mai (“direct billing”). Er is geen dekkingbeperking, maar vanwege “regulations” mag een dekkingsbedrag niet vermeld worden. Dit wordt zelfs vermeld op de verzekering website, specifiek ivm vereisten van de Thai regering. Het Thai consulate in Los Angeles vereist de bedragen, zonder uitzondering.

      Ik kan mij niet voorstellen dat de Thai regeringsinstanties niet bewust zijn van deze situatie.

      Het alternatief is het noodzakelijk kopen van een extra Thai “throwaway” verzekering voor de periode van bezoek. (Een “general tourist insurance fee” van een paar duizend baht per persoon bij aankomst in Thailand zou genoeg zijn om gevaccineerde buitenlandse touristen te dekken aangezien er relatief heel weinig gevaccineerden in het ziekenhuis belanden – en touristen zoals ik zowiezo eigen verzekering zullen gebruiken).

      Een (sarcastisch) “pluspunt” is dat veel buitenlandse touristen weg zullen blijven vanwege deze onredelijke maatregeling. Het gevolg is een lage bezettingsgraad van hotels en een enorme besparing op hotelverblijf, vooral in het luxe segment.

  8. Ben Geurts zegt op

    Ik heb met mijn zorgverzekeraar kontakt gehad (vgz) .
    Die willen erook geen bedragen opzetten

    Ik heb tegen hun gezegd als ik daardoor een aparte verzekering oet afsluiten dat ik dan de kosten hier voor op hun zal verhalen.
    Ik zal dit prober dat ik daar voor een schriftelijk bevestiging kan krijgen.
    Ik denk dat het voor hun goedkoper is om de bedragen er op te zetten dan de eventuele premie te moeten betalen ( risico afweging).
    Ben

    • Cornelis zegt op

      De kosten verhalen? Da’s toch geen serieuze optie…….

  9. William zegt op

    Bedankt voor je werk-en inspanning hiervoor, maar het is net van je denkt :”De Thaise Ambassade en Immigratie zal dat geen moer interesseren want die willen cijfers zien” !

  10. BobThai zegt op

    Dat is een stap in de goede richting.
    Is deze toelichting afdoende voor erkenning?
    Afgesproken moet dan worden met andere landen dat de verzekering erkend wordt.

    Voor deze erkenning kan het in geval van Thailand nodig zijn inclusief bedragen te vermelden:
    (inclusief dekking voor 100.000 en 40.000/400.000)

    “Met de basisverzekering heeft elke Nederlander wereldwijd recht op onvoorziene nood(zakelijke) zorg.”

  11. Hans van Mourik zegt op

    Het probleem tussen de Thaise Ambassade wil het bedrag zien.
    En onze ZKV wil het er niet opzetten.
    Als men hier positief worden getest, moet men in Quarantenne gaan, ook als men geen medische behandeling nodig heeft.
    Waarschijnelijk weet de regering ook, dat onze ZKV dit niet dekt, Quarantenne zonder medische behandeling
    Hans van Mourik

  12. Rens zegt op

    Goed bezig, heb je nog handtekeningen nodig die je steunen in deze procedure?? Ik verwacht dat vele Thailandblog.nl bezoekers je willen steunen aangezien we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. We hebben allemaal een verklaring nodig MET de geëiste bedragen vermeld of overeengekomen met de Thaise overheid/ambassade.

  13. Ronald Schütte zegt op

    Het is zelfs zo dat de Honorair consul in Phuket, Seven Smulders een extra (onnodige) verzekering heeft moeten sluiten van,:15.000,= ฿ , om weer op zijn post te moeten komen. Dat maakt duidelijk dat het bij verzekeraars niets anders is dan onwil, want juridisch is het erg eenvoudig.

  14. Dirk zegt op

    Het probleem is dat Thailand alleen maar sommenverzekeringen gebruikt.
    Een zorgverzekering van een democratisch land kennen ze niet.

  15. Co zegt op

    Dit is wat CZ in een statement zeggen

    The exact reimbursement provided under this health insurance policy can be found in the terms and
    conditions of insurance. A general maximum reimbursement does not apply.
    The terms and conditions of insurance also apply to healthcare in relation to a Covid-19 infection.
    An exclusion applies to the additional insurance package if negative travel advice (code orange or red) had
    been issued due to COVID-19 prior to your departure from the Netherlands.

    Neem aan dat de ambassade dit wel accepteerd omdat zij zeggen er geen maximale vergoeding van toepassing is.

    • Cornelis zegt op

      Ik zou er niet op rekenen, zolang ze de expliciete vermelding van bedragen eisen. Want dat is nu juist het probleem..,,..,
      De zin ‘An exclusion applies…….’ etc. kan, alhoewel die alleen op de aanvullende verzekering slaat, verwarring scheppen, omdat ze juist willen lezen dat er in die situatie géén uitsluitingen zijn

  16. Eddy zegt op

    Bedankt voor de update!

    Ik denk dat we een eind opschieten als de zorgverzekeraars hun bereidwilligheid tonen een standaardverklaring voor Thailand te willen opstellen, in dezelfde lijn als voor landen zoals Rusland, Cuba, Zuid-Afrika en de VS, zonder te voldoen aan het “cijferfetisjisme” van de Thaise overheid, want dan moet het om de zoveel tijd worden aangepast.

    Bijvoorbeeld, dit is de Rusland verklaring van Allianz – https://www.reisverzekeringblog.nl/reisverzekering-met-medische-kosten-verplicht-rusland/. In deze verklaring [1 A4 pagina] staat wat vergoed wordt en tevens de omvang van de vergoeding [no limit, of max. tarief in geval van de VS].

    Thailand wil in zo’n verklaring o.a. Covid zien – de basiszorgverzekering noemt dit niet, maar Covidbehandeling kan in de verklaring als voorbeeld worden genoemd, zoals recht op mechanische beademing -, outpatient – behandeling zonder ziekenhuisopname zoals medicijnen/huisarts e.d., en inpatient – ziekenhuisopname [in de basiszorgverzekering staat max. onafgebroken 1095 dagen].


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website