Afgelopen maandag is hier een artikel gepost over de aanvraag voor een Schengenvisum voor de dochter van mijn vrouw, dat het applicatieformulier digitaal ingevuld diende te worden, dat had zij gelukkig ook gedaan.

Op 27 januari aanvraag gedaan bij VFS Global en 31 januari kreeg zij haar paspoort thuisbezorgd met….. het visum!

Ik vind dat dit ook wel eens gezegd mag worden, dat het ook heel snel kan gaan. Visum is geldig van 21 april tot 4 augustus en multiple entry.

Ingezonden door Rob

14 reacties op “Lezersinzending: Snel een Schengenvisum gekregen”

  1. Rob V. zegt op

    Fijn te horen dat het zo soepel is verlopen Rob. Goed nieuws is ook altijd welkom. 🙂 Al kan een handmatig ingevuld formulier -in leesbare blokletters- niet geweigerd worden. Sommige wisten te melden dat dat recentelijk nog prima kon, een enkele andere niet. Dat meer en meer digitaal gaat is een duidelijke trend, maar het proces gaat nog steeds grotendeels op ouderwets papier.

    Binnen nu en een week wil ik een update van het Schengendossier plaatsen. De regels zijn immers per 2-2 iets veranderd. Ik kijk nog even of de overheid bepaalde instructies op de aangewezen websites zal veranderen, dan neem ik die mee in het dossier.

    Als je een foto recht van boven (of een scan) van het visum naar de redactie wilt sturen (info apenstaart thailandblog punt nl) , dan zou ik dat op prijs stellen. Ook die kan dan -uiteraard met alle persoons info weggestreept- gebruikt worden in het dossier. Op mijn oproep van een week geleden zijn nog geen bruikbare inzendingen gekomen:
    https://www.thailandblog.nl/oproepen/oproep-ik-zoek-fotos-van-het-nieuwe-model-schengenvisumsticker/

  2. george zegt op

    Het visum wordt niet afgegeven door VFS. Het is een dure schakel die op zich niets toevoegt. De beslissing wordt ergens anders genomen. Tot in 2018 kon ik daar blind op vertrouwen met mijn kennis en ervaringen uit het verleden. Het verzoek voor een 90 dagen Schengen visum waarbij ik garant stond net als altijd. Het werd afgewezen voor de Filipijnen en hetzelfde gebeurde bij een collega voor een vriendin uit Uganda. In beide gevallen niet direct een nieuw verzoek gedaan maar het via een bezwaar bij de IND laten lopen. Daar tipte de telefoniste me omdat het zolang duurde ik de IND in gebreke kon stellen. Daar ben ik eigenlijk niet van maar het werkte direct. Brief verstuurd twee dagen later akkoord en hetzelfde heb ik mijn collega geadviseerd idem resultaat. Zonder VFS gaat het niet beter of slechter zeg ik op basis van ruim 15 jaar ervaringen.

  3. Wil zegt op

    Dat is mooi, Rob. En leuk om ook eens te lezen dat het best vlot kan gaan. Maar wellicht heeft ze al eens eerder een Schengen visum gehad? Dat scheelt best.

    Wil

  4. ser kokke zegt op

    Dat zijn mijn ervaringen ook met VFS, als alles in orde is en daar ben je zelf verantwoordelijk voor, dan is het een kwestie van dagen.

  5. Raymond zegt op

    Digitaal een afspraak geprobeerd te maken bij VSF.
    Eerst mogelijke datum over 4 weken.

    Super slechte service (erger me kapot, mag dat ook eens gezegt worden)

    • Rob V. zegt op

      BuZa moet er op toe zien dat men binnen uiterlijk 2 weken langs kan komen. Bij langere wachttijden is
      de overheid in overtreding van de Visumcode (onvoorzienbare scenario’s waardoor op of afschalen van de loket capaciteit niet redelijkerwijs mogelijk was uitgezonderd ). Een e-mail aan ambassade/VFS waarop je op de deadline wijst kan dan wonderen doen.

  6. Koen zegt op

    Bij ons duurde het 4,5 maand! Das weer Belgische inefficiëntie

    • Rob V. zegt op

      Een visum type C voor toerisme, verblijf bij vrienden etc. moet binnen 15 kalenderdagen rond zijn. Indien er nader onderzoek nodig is door DVZ of IND (als de ambassade zelf dus niet goed weet of het positief of negatief moet besluiten) kan het 30 dagen duren en in zeer uitzonderlijke gevallen valt dat te rekken tot aan 60 dagen. Als het langer duurt is het geen inefficiënt werken maar ronduit een overtreding van EU regels (de Visumcode).

      Nb: Een visum type D (immigratie) is onderhevig aan nationale wetten en deadlines.

      • Rob V. zegt op

        En per 2-2-20 is de maximale behandeling zelfs teruggebracht tot 45 dagen ipv 30 tot 60. Ik citeer artikel 23, lid 2:

        “Deze termijn kan in individuele gevallen worden verlengd tot ten hoogste 45 kalenderdagen, met name wanneer nader onderzoek van de aanvraag noodzakelijk is.”

  7. john van gelder zegt op

    Het is zo,
    Dat het VSF niets anders is dan een doorgeef luik wat uiteindelijk word verzorgd door de Ambassade in Kuala Lumpur en niet door de VSF

  8. Rob Urbach zegt op

    Rob en Rob V, geldt het online invullen van de aanvraag alleen voor VSF of ook bij een aanvraag rechtstreeks bij de ambassade?

    • Rob V. zegt op

      Beste Rob, handmatig of online kan allebei. VFS is alleen een papierschuiver, een doorgeefluik welke sinds 2-2-20 voor verplicht te gebruiken is (alleen bijzondere categorieën aanvragers kunnen nog bij de ambassade aankloppen). Het is Buitenlandse Zaken die verantwoordelijk is voor de procedures. BuZa zet meer en meer in op digitalisering. Echter blijft een ouderwets handingevuld formulier gewoon legaal. BuZa heeft zich aan de Europese Schengencode te houden en die zegt:


      Indien mogelijk moeten de lidstaten aanvragers de mogelijkheid bieden hun aanvraagformulieren elektronisch in te vullen en in te dienen. Indien de bevoegde lidstaat elektronische handtekeningen erkent, moet het voor aanvragers ook mogelijk zijn het aanvraagformulier elektronisch te ondertekenen. (..)

      Artikel 9, lid 1:
      Iedere aanvrager dient een manueel of elektronisch ingevuld aanvraagformulier als omschreven in bijlage I in. Het aanvraagformulier kan handmatig of elektronisch worden ondertekend, mits elektronische handtekeningen worden erkend door de lidstaat die bevoegd is voor het onderzoeken van en het nemen van een beslissing over de aanvraag.”
      —-

      Kortom: uit bovenstaande blijkt wel dat online invullen een keuze is. Een handmatig formulier is ook te accepteren volgens de regels. BuZa heeft zich aan die regels te houden en aangezien BuZa ook verantwoordelijk is voor correcte uitvoering van de externe dienstverlener VFS, heeft al get loket personeel gewoon handmatig en online ingevulde formulieren te accepteren.

      Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R1155&from=NL

  9. Hans zegt op

    Beste Rob,

    Kan je mij vertellen welke documenten je nog meer hebt moeten overleggen?
    Ik maak me het meeste zorgen dat als we (mijn vrouw) naar Bangkok reizen en we één of meerdere papieren vergeten. De vliegtickets heb ik al.

    Groet Hans

    • Rob V. zegt op

      Beste Hans, zie het downloadbare Schengendossier (hier in het menu links op de site):
      https://www.thailandblog.nl/wp-content/uploads/Schengenvisum-Dossier-Feb-2019.pdf

      Daar staat precies in wat aan te leveren, plus uitleg en advies om goed voorbereid de aanvraag te doen. Een van de adviezen (ook van de ambassade) is om geen vliegticket te kopen totdat het visum binnen is, een reservering volstaat.

      Succes!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website