(Marieke Kramer / Shutterstock.com)

Over het onderwerp “ABN-AMRO loost rekeninghouders van buiten Europa”, is al aantal keren geschreven door lezers. Dat waren individuele bijdragen van de lezers die in Thailand wonen, maar in Trouw van 3 januari 2020 staat een compleet verhaal hierover.

De essentie is: banken hebben in kader van witwassen een zware controleplicht. Daarvoor hebben de banken al stevige boetes gekregen wegens het niet voldoende controleren. Ze trekken honderden mensen hiervoor aan en ze gooien de klanten waar veel werk aan is, bijvoorbeeld omdat ze in buitenland wonen, eruit. De bank vindt ze te duur en te risicovol.

ABN-AMRO heft binnenkort de rekeningen van 15.000 klanten die buiten de Europese Unie leven op. De afgestoten groep internationale klanten is niet alleen relatief duur, maar brengt ook risico’s op boetes met zich mee. Als de bank financiële producten aanbiedt dient ze zowel aan de Nederlandse als aan de buitenlandse regelgeving te voldoen. En dat wordt steeds complexer. Het kost ABN-AMRO heel veel tijd om de regelgeving van de verschillende landen te volgen. Daarom gaat ABN-AMRO zich gewoon focussen op Europa. Als de buitenlandse klant geen alternatieve bank kan vinden kunnen ze bij de ABN-AMRO voor hulp aankloppen. Maar, zegt de woordvoerder van ABN-AMRO, “uiteindelijk moeten ze toch vaak echt een rekening bij een lokale bank in het buitenland openen”.

Ik begrijp het wel maar lastig is het ook. Een overmaking vanuit Thailand naar Nederland kan wel maar is gewoon heel duur. Enige oplossing is waarschijnlijk een Nederlander vragen een rekening op zijn/ haar naam te openen. Zal wel een dichtbij familielid zijn, anders lukt je dat niet.

Bron: Trouw – www.trouw.nl/economie/abn-amro-loost-klanten-buiten-europa~b675c582/

Ingezonden door John


» Laat een reactie achter


15 reacties op “Lezersinzending: “ABN-AMRO loost rekeninghouders van buiten Europa””

  1. ruud zegt op

    Loopt de Trouw niet een beetje achter?

    Maar goed, als we het er weer over hebben:

    Het kifid schrijft (misschien ondertussen schreef, maar de printout heb ik nog) op zijn website De ABNAMRO zegt dat zij geen vergunning heeft om buiten Europa te bankieren.

    De ABNAMRO zegt, dat het kifid een uitspraak heeft gedaan, dat de ABNAMRO geen vergunning heeft om buiten Europa te bankieren.

    Het kifid heeft (minimaal) 3 uitspraken gedaan, waarin de ABNAMRO in het gelijk is gesteld.
    Alledrie de uitspraken zijn niet gebaseerd op het feit dat de ABNAMRO geen vergunnig zou hebben, maar op de tekst: ALS EEN bank geen vergunning heeft mag zij geen bancaire diensten aanbieden.
    Of de ABNAMRO wel of geen vergunning heeft laat zij in het midden.
    Die uitspraken zijn dus nergens op gebaseerd.

    De reden daarvoor is duidelijk, de ABNAMRO heeft WEL een vergunnig.
    Zij biedt via ABNAMRO MeesPierson namelijk wereldwijd bankieren aan, als je maar een miljoen Euro op je rekening hebt staan.
    Zowel de ABNAMRO als het kifid stellen dat ABNAMROMeesPierson niet meer is dan een handelsnaam, en dus gewoon ABNAMRO. (hier zijn ze de weg een beetje kwijtgeraakt, want dat wilden ze vast niet zeggen)
    De uitspraak van het kifid zit daarom ook wat vreemd in elkaar, zij stelt namelijk, dat ABNAMROMeesPierson geen verguning heeft om wereldwijd te bankieren, omdat de ABNAMRO geen vergunning heeft om wereldwijd te bankieren.
    Dat is natuurlijk een vreemde conclusie als ABNAMROMeesPierson wereldwijd bankieren aanbiedt.
    De redenatie werkt andersom: Als ABNAMROMeesPierson wereldwijd bankieren aanbiedt en niet meer is dan een handelsnaam, heeft de ABNAMRO blijkbaar WEL een vergunning.

    Het mag duidelijk zijn dat het kifid misschien onafhankelijk is zoals zij zelf zegt, maar beslist niet onpartijdig.
    Dat onafhankelijk kun je natuurlijk ook best in twijfel trekken, aangezien de banken en verzekeraars de rekening betalen.
    En het is natuurlijk niet uitgesloten, en misschien zelfs waarschijnlijk, dat de eindejaarsbonus wel eens evenredig aan het aantal uitspraken in het nadeel van de klant zou kunnen zijn.

    Maar met de uitspraak van het kifid in de hand, heb ik toen een klacht ingediend bij het AFM en de Nederlandse Bank, dat de ABNAMRO (tot op heden) voor mij bankiert, zonder daarvoor over de nodige vergunningen te beschikken.

    Van de Nederlandse Bank kreeg ik nog de reactie terug, dat ik een interessant dossier had.
    Maar van die instanties krijg je nooit meer te horen wat ze hebben gedaan.

    Maar misschien doet een goed voorbeeld goed volgen.
    Overspoel het kifid met 15.000 klachten en kies in tegenslelling tot wat ik heb gedaan niet voor een bindende uitspraak.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • john zegt op

      Nee Ruud, Trouw loopt niet een beetje achter. Het is een heel recent bericht van Trouw, afkomstig van de woordvoerder van ABNAMRO.
      Ik heb veel bewondering voor je volharding in je strijd tegen deze bank MAAR met deze opmerking en je commentaar spreek je over een ander speelveld! Simpel gezegd, jij spreekt over een andere wedstrijd, in een ander speelveld!
      Het speelveld waar jij over spreekt is het volgende. De bank zegt: ik MAG het niet en KAN dus niet want ik heb geen vergunning.
      Het speelveld waarover ik spreek , waarover de Trouw spreekt is het volgensde. De bank zegt : ik KAN het wel maar ik WIL het niet. Is teveel werk.
      Hier wordt dus niet gezegd: “ik heb geen vergunning”
      De uitkomst is hetzelfde: geen rekening voor mensen die buiten EU wonen. Maar ook bij gewone wedstrijden heb je soms dezelfde uitslag op verschillende speelvelden !

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
      • ruud zegt op

        Wat ik wil aantonen zijn de leugens van zowel de bank en het kifid.
        Bovendien wil ik aantonen dat het kifid niet onpartijdig is.
        Binnen mijn dossier heeft het kifid met misleiding en leugens mijn klacht afgewezen.

        Er zit natuurlijk ook verschil tussen een bank die geen diensten MAG verlenen en geen diensten WIL verlenen.

        Als een bank geen diensten MAG verlenen, houdt het ook voor de zorgplicht op.
        Als een bank geen diensten WIL verlenen, telt de zorgplicht van de bank erg zwaar naar mijn mening en is sluiten van rekeningen veel lastiger.
        Het lijkt me voor de bank dan ook erg lastig worden, als iedereen bezwaar maakt tegen het sluiten van de rekening.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. Erik zegt op

    Controleert een NL bank waar je woont? In ontkennend geval: geef je emigratie niet door. Zorg dat je ruim voor emigratie die bankrekening op een postbusnummer hebt staan of op het adres van een familielid en je boert verder of er niks aan de hand is. Denk ik, maar ik geef mijn mening v oor een betere…..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  3. HansNL zegt op

    Een en/of rekening met een familielid, geregistreerd op zijn/haar adres wellicht?
    Gewoon via internetbankieren, ehhhhh, bankieren.
    Blijkt dus gewoon te kunnen

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. tooske zegt op

    Toen ik in 2000 voor de eerste keer in Thailand kwam, ben ik op zoek gegaan naar een NL bank
    Zowel ABN AMRO als ING hadden toen een vestiging in Bangkok
    En even googlen levert op dat de ABN ook nog altijd wereldwijs actief is bv Japan, VS, Australie, zuid Afrika en zuid Amerika.
    https://www.abnamro.com/en/about-abnamro/products-and-services/international/north-america/index.html
    https://www.abnamro.com/en/careers/international/japan/index.html

    en dat zou dus allemaal kunnen zonder bankvergunning.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • john zegt op

      Tooske, zie mijn reactie aan Ruud. AbnAmro zegt HIER niet: “ik heb geen vergunning” maar zegt ik WIL het niet. Teveel werk. Kennelijk willen ze het wel voor expats. Maar volgens de taalkundigen zijn dat mensen die, meestal tijdelijk, worden uitgezonden en dan veelal weer terug gaan naar hun moederland.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. Puuchaai Korat zegt op

    En dit van de bank die in 2015 in Dubai zelf de zaak nog geflest heeft met het witwassen van geld. Het bevestigt wederom dat banken, niet alleen de ABN AMRO, geen zin meer hebben om te doen waaraan ze hun bestaansrecht te danken hebben, het geld van klanten te beheren, winst maken op kredieten en service bieden. Na het sluiten van zowat alle kantoren in Nederland en het uitbesteden van zowat al hun activiteiten (vorig jaar zelfs nog de kredietbeoordeling van hypotheken) en dus ook hun personeel, zijn het papieren, bureaucratische, onbereikbare monsters geworden die op een enorme zak geld zitten. Zelfs dat boeit ze eigenlijk weinig, ze krijgen in Europa namelijk gratis geld. Deze move om voormalige landgenoten het leven zuur te maken, past precies in dat plaatje. Het liefst zou ik mijn geld gewoon contant in het handje ontvangen zonder tussenkomst van een bank. Net als vroeger, in de jaren 70 toen ik begon te werken en het op vrijdag betaaldag was. Maar dat kan om natuurlijk niet meer. Men (overheid en banken) wil vooral in Nederland het contante geld helemaal uitbannen. Een betaling van meer dan 3000 euro contant is straks niet meer mogelijk. Dat gaat echt tegen mijn rechtsgevoel in. Volledige controle door de overheid.

    Gelukkig beseffen de banken in Thailand nog dat hun klanten hen moeten kunnen bereiken en dat personeelskosten onderdeel van bedrijfsvoering zijn. Ik hoop dat dat nog lang duurt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  6. Antonius zegt op

    Interessant verhaal. Ik heb het anders geregeld. Door aankoop van een garagebox van waaruit ik als ZZp:er mag werken. heb ik een adres in Nederland waar ik mijn post kan ontvangen. Hier staat ook nog mijn auto met Nederlands kenteken gestald. Als ik in Nederland ben heb ik vervoer.
    Vanzelfsprekend heb ik geen ABN/AMRO rekening. Ten eerste wil ik geen zaken doen met een gesubsidieerde bank waar de overheid een groot belang in heeft. en ten tweede bij geschillen en uitspraken van de Nederlandse Rechters, De Nederlandse bank , is naar mijn mening deze bank in het voordeel tgv het landsbelang’.
    Ik wil maar aangeven dat met een investering van zo’n 25.000 euro een ieder kan bankieren waar hij maar wilt Er is immers een Nederlandse vestiging.
    Groet Antonius

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  7. Sjaak S zegt op

    In Nederland heb ik al sinds 2012 geen rekening meer. Ik moest echter nog een rekening hebben voor enkele betalingen. Daarom opende ik in Duitsland (aan de grens) samen met mijn vader een rekening. Echter is mijn vader te oud geworden om nog naar die bank te gaan en er waren telkens problemen met het internet bankieren. Sinds november heb ik die rekening afgesloten en krijg ik mijn geld meteen naar Thailand over gemaakt. Dat is prima zo.

    De enkele betalingen die ik nog in Nederland en Duitsland moet verrichten doe ik met behulp van Bitcoin. Die koop ik hier, verkoop ze in Nederland via BTC Direct en de Euro’s worden door hun op ieder gewenste Bankrekening overgemaakt. Kosten? Zo goed als niets. En meestal is het geld binnen twaalf uur op de rekening, soms zelfs binnen een paar uur. Komt het later, ligt dat aan de bank.

    Eigenlijk is het ook niet nodig om nog een bankrekening aan te houden in een land waar je niet woont.
    En natuurlijk biedt dit ook het voordeel dat ik nu een maandelijkse storting op een Thaise rekening kan aantonen, indien dit bij de volgende visum verlenging noodzakelijk zou zijn.
    Nadeel is nu wel dat ik voor sommige zaken toch een kredietkaart moest aanvragen bij mijn bank hier. Maar ook dat was geen probleem…

    Dus voordat ze mij eruit konden schoppen, was ik al lang vrijwillig opgestapt….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  8. Aad van Vliet zegt op

    Hallo mannen, we willen wel in Thailand wonen maar houden toch van nederlandse banken?

    Erik dat bedoel je goed maar zo werkt het niet meer. Trouwens als iemand de slechte valuta euro op een Thaise bank had gezet en in baht had omgezet was het geld al zeker 15 pct meer waard geweest.
    En geld overboeken die je natuurlijk NIET elke maand maar eenmaal in de 5-6 maanden.
    De toekomst zit niet in de EU maar in Azie.

    En zeker geen en/of rekening met een ander openen, want er komt ALTIJD een probleem van!

    Zoals altijd: zelf oplossen!

    Sterkte.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  9. Martin zegt op

    Er zijn talloze cloud banking oplossingen.
    N26 is het eenvoudigst en je kan gewoon je uitkering/pensioen/inkomen daar op laten binnenkomen en vervolgens zonder kosten je NL kosten voldoen of via Transferwise gelden overmaken naar iedere locatie ter wereld.
    Komaan mensen dit is de 21e eeuw, het loket is het internet!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • ruud zegt op

      En die cloudbanken vallen onder de Nederlandse bankgarantie, als het geld in een rookwolkje is verdwenen?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Sjaak S zegt op

      Kun je dan eens een paar goede cloud banking oplossingen noemen? Daar ben ik benieuwd naar.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • KhunTak zegt op

        Volgens mij geeft Transferwise tot op zekere hoogte een bepaalde bankgarantie, maar persoonlijk zou ik niet mijn spaargeld overboeken naar hen.
        https://transferwise.com/help/11/getting-started/2949821/is-my-money-covered-by-a-financial-protection-scheme

        N26? Daar heb je wel een Nederlands adres of een adres ergens in Europa voor nodig.
        Zelf heb ik N26 gebruikt, maar toen ik aan hen doorgaf dat ik voor 100% in Thailand woonde werd mij via de mail vriendelijk verzocht om mijn saldo binnen een maand over te maken naar een ander account.
        Leuker kunnen ze het voor mij niet maken.
        Dus advies: woonadres Thailand, vergeet N26.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website