Ik heb pas geleden een elektrische auto [EV] besteld voor minder dan 18.000 euro. Is dit een goed idee? Hier mijn afwegingen waarom ik het gedaan heb. Zijn er nog twijfels? Uiteraard. Dit zal ik ook uit de doeken doen.

Onze 10 jaar oude Mazda 3 hatchback, nieuwwaarde 1,1 miljoen [rond 29.000 euro], rijdt nog prima, maar begint wel oud te worden. Dit jaar krijgt ie een 120.000 km beurt, en dan mag ik ruim 10.000 baht dokken voor de beurt. Verzekering is onder de 10.000 baht en benzine kost per jaar rond 20.000 baht [8.000 km]. Op het oog zijn deze kosten te overzien.

Waarom willen we dan elektrisch rijden? Voornamelijk om het comfort. Het is stiller, ruimer en kan snel optrekken om vlot aan het verkeer deel te nemen. Bovendien zijn de operationele kosten lager.

EV’s voor 900.000 baht

Vorige maand hebben we de jaarlijkse Bangkok International Motor Show bezocht. We zijn eerst gaan kijken naar EV’s met een budget van 900.000 baht [rond 23.820 euro].

Voor dit geld krijg je een Honda HRV, een compacte B SUV. Op de show waren heel veel EV’s in deze klasse in de aanbieding. Je krijgt dan een ruimere auto dan de Honda, voorzien van alle gemakken, zoals de BYD Atto 3 en Geely EX5. Nieuwelingen dit jaar zijn de MG S5 en Deepal S05. Allemaal goed uitgeruste auto’s met een panoramadak, camera’s rondom en allerlei ADAS level 2 veiligheidsvoorzieningen zoals cruise control, lane keep assist etc. Met een volle accu rijdt je 500 km in de stad en 360-400 km bij een snelheid van 90-110 km/uur.

Deepal S05

[ Bron: https://autolifethailand.tv/wp-content/uploads/2025/02/Deepal_S05_002.jpg ]

MG S5

[ Bron: https://autolifethailand.tv/wp-content/uploads/2025/03/MG_S5_EV_TH_008.jpg ]

Deepal S05 blonk uit in heel veel ruimte en goede kwaliteit van de materialen. Echter, we waren niet onder de indruk van de bruinoranje bekleding, de enige keuze van het topmodel. MG S05 zag er ook niet verkeerd uit, maar we waren teleurgesteld in de materialen, zoals veel zwart gelakte knoppen op het stuurwiel. BYD Atto 3 viel eerder af vanwege de te funky stijl van het interieur en handgrepen die plastic uitstralen. Geely EX5 hebben we gereden en viel af door het rijgedrag. Het rijdt niet zo strak als de Mazda.

AION UT

[ Bron: https://autolifethailand.tv/wp-content/uploads/2025/01/Aion_UT_002.jpg ]

Veel ruimte in een kleine hatchback

We gingen dus verder kijken en we stuitten op het merk AION van GAC. Ze zijn gekomen met een hele leuke hatchback, de AION UT. Het heeft ook een aantrekkelijke prijs. Het topmodel kost 650.000 baht [rond 17.200 euro]. Dit model heeft dezelfde voorzieningen als een auto van 900.000 baht, zoals panoramadak, camera’s rondom en allerlei veiligheidsvoorzieningen. Het heeft ook hetzelfde rijbereik [360 – 500 km].

Van buiten zag het er klein uit, lijkt een beetje op de originele Mini of Suzuki Swift. Maar wat waren we aangenaam verrast toen we binnen zaten. Wat een ruimte achterin, veel breder en ruimer dan de Mazda hatchback van ons, alhoewel de voorkant korter is dan de Mazda. Want een EV heeft geen dikke motor nodig. De kleur van de bekleding is beige. We prefereren een lichte bekleding. Het ontwerp is minimalistisch. De materialen zijn goed. De stoelen zijn enigszins stevig maar zeer comfortabel. En de deuren slaan dicht als een Duitse auto.

Binnen in de UT

[ Bron: https://autolifethailand.tv/wp-content/uploads/2025/01/Aion_UT_003.jpg ]

Accu en veiligheid

Ik heb met behulp van AI chat [ https://perplexity.ai  ] en op Chinese webfora [ https://www.autohome.com.cn/7918/ en https://www.dongchedi.com/auto/series/25014 ] nog zaken over de UT bestudeerd, die je niet ziet, maar wel van belang zijn.

Het gaat om eigenschappen van de accu, hoe sterk de materialen zijn nadat de auto uit elkaar is gehaald en wat Chinese eigenaren van de auto zeggen over wat ze van de auto vinden.

De accu is per accucel te repareren. Het is daardoor goedkoper te repareren dan de accu vervangen, wat helaas noodzakelijk is bij een gelijmde accu van bijvoorbeeld BYD. De accu kan je 4.000 keer opladen, voordat het op is. Theoretisch haal je dan 4000 x 500 km = 2 miljoen km. Na duurtesten te hebben gedaan met de accu, rekent de fabrikant op 1,2 miljoen km. In China geven ze daarom een levenslange garantie op de accu, in Thailand slechts 8 jaar / 240.000 km. Op de auto geven ze 8 jaar / 160.000 km garantie. De accu is veilig. Er zijn allerlei testen uitgevoerd zoals schieten met een kogel, verdraaien en wringen en verhitten boven 1.000 graden. De accu blijft stabiel en ontbrandt of ontploft niet. De accu is gemaakt van lithium-ijzerfosfaat [LFP]. Het bevat geen nikkel of kobalt, delfstoffen die op een vervuilende [nikkel, Indonesië] en soms mensonterende manier [kobalt, Congo] worden gewonnen.

Stalen frame
[ Bron: https://www.dongchedi.com/video/7481483073671004699, scene 11:31 ]

Ook de passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen zijn goed. De carrosserie bestaat uit 71% hoogwaardig staal wat zorgt voor betere bescherming bij botsingen en een optimaal gewicht voor energieverbruik. De auto heeft ook de benodigde airbags. Als je naar achteren rijdt, stopt het automatisch voor een obstakel [automatic emergency braking]. Ook bij een koprol verkeersongeval zonder botsing schieten de airbags open, omdat het sensoren heeft [radar, meerdere versnellingssensoren] die zo’n situatie kunnen detecteren.

[ Bron: https://autolifethailand.tv/wp-content/uploads/2025/01/Aion_UT_010.jpg ]

In werkelijkheid is de UT niet zo klein. De AION UT is iets korter dan de Mazda 3 hatchback, maar breder, hoger en heeft een iets langere wielbasis.
Hieronder op de foto, gemaakt door een eigenaar uit China, staat de UT geparkeerd naast twee Chinese Duitsers, rechts een Porsche SUV, en links een VW Lavida [ietsje groter dan de VW Golf].

[ Bron: vierde foto uit webforum China https://club.autohome.com.cn/bbs/thread/e96a79e0b39ae45b/110961654-1.html#pvareaid=6830287 ]

Beperkingen

Natuurlijk heeft deze auto ook beperkingen om de kosten binnen de perken te houden. Hard plastic vind je op plekken, die je normaliter nauwelijks aanraakt. Het stuurwiel is niet in lengte verstelbaar, wel in hoogte. Ze zijn minimalistisch, lees zuinig, met de hoeveelheid materiaal op plekken waar het kan, zoals minder LED op rem- en achterlichten en minder plastic op de zijskirts. Gelukkig hebben ze niet bezuinigd op veiligheid. Ramen zijn niet gelamineerd of voorzien van UV/warmtewering. En je krijgt geen dure gratis hebbedingetjes als bij andere leveranciers. Geen UV/warmtewerend folie op de ramen en geen wandlader thuis geïnstalleerd.

Operationele kosten

Ik heb een vergelijking gemaakt van de operationele kosten. Een Nissan Almera kost ook rond de 650.000 baht. Kosten zijn verzekering, brandstof en onderhoud. Onderhoud reken ik over 100.000 km, met 8.000 km per jaar. Dan blijkt dat de AION UT per jaar 8.800 baht goedkoper is. In 10 jaar is dit 88.000 baht. Als ik meer kilometers rijd, is het verschil groter. De Almera is goedkoper in verzekering, maar fors duurder in brandstof en onderhoud. De Almera heeft 2 keer per jaar onderhoud nodig, de UT 1 keer per jaar. We hebben zonnepanelen thuis, dus als we op een zonnige dag opladen is het gratis. ‘s Nachts opladen tegen laagtarief kost 0,30-0,37 baht per km. Benzine kost minstens 1,75 baht per km.

Beoordelingen door eigenaren

Een overzicht van beoordelingen door eigenaren van de auto heb ik gehaald uit de Chinese webfora dongchedi.com en autohome.com.cn. Autohome is populairder, vandaar meer beoordelingen.

Bron autohome.com.cn:
Aspect in blauw geeft aan meest tevreden, en in zwart is minst tevreden. Het nummer achter een aspect is het aantal beoordelaars die dit aspect genoemd hebben.

Bron dongchedi.com:

Twijfels

Zijn er nog twijfels? Ja, natuurlijk.


Ik weet nog niet hoe het rijdt. Dit zal ik in juni meemaken, als de auto uit China komt. Over het algemeen rijden lagere hatchbacks beter dan SUV’s met een hoger zwaartepunt. GAC, de autofabrikant maakt al auto’s in Rayong. Ik verwacht dat de UT binnen een jaar ook daar gemaakt gaat worden. Zeker als het een topper wordt. Want wat bleek, de UT kreeg op de motorshow de meeste bestellingen, meer dan de BYD Dolphin of enig betaalbaar Japans model. Nog iets over GAC. Ze maken Toyota’s in China. GAC Toyota brengt de tweede Toyota EV alleen in China uit, de bZ3X. Dit EV bestaat voor 65% uit onderdelen van GAC en is gebaseerd op hetzelfde platform als de AION UT.

De grootste twijfel is het ongemak van snelladen bij reizen over lange afstanden. Dit doen we slechts 2 weken in het jaar over een afstand van 3.000 km. Ik lees op internet dat mensen zonder EV dit meer als ongemak zien, dan mensen met een EV die ervaring hiermee hebben. Er zijn routeplanner apps zoals ABRP [ https://abetterrouteplanner.com/ ] waarmee je de laadstops kunt inplannen in je route en rekening houdt met hoeveel accu-energie je EV nog heeft en hoe snel de EV kan laden. Hiermee kun je dus korte of lange laadstops laten samenvallen met de benodigde toilet- en eetstops. Ander aspect is het reserveren van een laadplek. Over het algemeen is in 2025 de beschikbaarheid van laadplekken nog goed. Voorlopig houden we de Mazda nog aan, totdat we ervaren dat het ongemak acceptabel is ten opzichte van de extra kosten om de Mazda aan te houden.

Daarnaast is de kunde om EV’s te onderhouden of repareren nog dun gezaaid. Een EV bevat onderdelen op hoogspanning [ 400 of 800 volt ]. Dus moet je weten hoe je zo’n auto veilig repareert. Als je het weet is het niet zo moeilijk – de 12V accu loskoppelen om het hoogspanningsgedeelte uit te schakelen. Daarom kan ik niet zomaar naar een willekeurige monteur in de buurt gaan, om de airco condensor te laten schoonmaken.

Waarom noem ik de airco als voorbeeld? De meeste EV’s zijn voor de koeling van de accu, motor en vermogenselektronica [omvormers, lader] afhankelijk van een optimale werking van de airco. Anders kan dit de levensduur van deze dure onderdelen verkorten. Helaas is de jaarlijkse check en schoonmaak van airco onderdelen in welke soort auto dan ook een ondergeschoven kindje. Naast schoonmaak is check op lekken van koelmiddel en compressorolie van belang. Gelukkig heeft de UT 8 jaar garantie.

Andere twijfels die ik heb, na het lezen van facebook berichten: de wachttijden op onderdelen. Soms een paar weken, maar ook gevallen van enkele maanden, wanneer na een botsing meerdere onderdelen besteld worden. Ik heb het een keer meegemaakt. De Mazda werd van achteren licht aangereden. Wachten op een akkoord van de verzekering duurde een week. Het leveren van 1 onderdeel kostte 2 weken. Het herstelbedrijf had nog een week nodig om het geheel te spuiten en af te ronden.

Een veelgehoorde twijfel is restwaarde. Als je je druk maakt om restwaarde, moet je nu geen nieuwe of dure gebruikte auto kopen. Niemand kan voorspellen hoe de markt er in 2030 uit gaat zien. Wereldwijd verliezen alle niet Chinese merken marktaandeel, inclusief Tesla. Toyota behoudt haar marktaandeel door hybride auto’s. Dit verandert als Chinezen ook het hybride segment gaan overvoeren. In China is dit nu aan de gang. Doordat ze met goedkopere auto’s komen en daarnaast korting geven om marktaandeel te veroveren, zorgt dit voor waardeverlies van bestaande auto’s. Voor mij is dit geen issue. Ik hou de auto aan tot die op is. Japanse merken hebben nu nog als voordeel het dealernetwerk en goede beschikbaarheid van onderdelen. Dit gaat ook schuiven, naarmate de nieuwe merken meer marktaandeel hebben.

Tenslotte
Ik heb nog een korte rijervaring van de UT op YouTube gevonden. Thomas Geiger van Auto Bild, die veel EV’s heeft gereden, is positief over deze auto:

<SVP youtube video ingebed tonen op de pagina zoals hierboven getoond>

Links:

Specificaties AION UT:

https://www.aionauto.com/th-th/aion-ut

https://resource-www-sg.aionauto.com/static/TH/tenant/cms/common/202503/AION_UT_Brochure.pdf

Specificaties EV’s 900.000 baht:

10 reacties op “Heb een elektrische auto besteld, is dit een goed idee? (lezersinzending)”

  1. Marc zegt op

    Dikke proficiat,
    De aankoop van je leven volgens mij en een aankoop met visie!
    Thailand puft letterlijk onder de uitstoot van diesels, overal roetbrakende diesels, indien iedereen in Thailand overschakelt op EV zal dat heel veel schelen in propere lucht , vandaag de dag onhoudbaar en super ongezond!
    Daarom nogmaals proficiat , en veel succes met je EV !
    Je aankoop van een UT Aion was mij ook al opgevallen , de prijs/kwaliteit en een mooi design !

  2. Tooske zegt op

    Ik rijd al 4 jaar met een EV in mijn geval een MG ep hatchback. heet nu MG es.
    Ben meer dan tevreden, zou er zo weer een kopen al is het aanbod nu vele malen groter.
    Chinese auto’s zijn niet slechter of beter als Europese auto’s, mogelijk wel wat anders in beleving.

    Afgezien van de aanschafkosten en de inruilwaarde zijn EV’s veel goedkoper in gebruik en onderhoud.
    Gebruik zelf de thuislader en heb nog nooit gebruik gemaakt van een snellader.
    Het prijsverschil voor thuislader 4 thb en snellader 8 thb.

    actieradius volgens opgave 350 km met 55 KW batterij. in de praktijk alleen haalbaar zonder gebruik van de airco. met airco max 300 km (max 100kmh)
    Wij gebruiken hem alleen voor ritten in de regio, voor langere ritten gebruiken we de comfortabele Pajero.

    onderhoud, voor de halfjaarlijkse onderhoudsbeurten tot heden 11k thb dit is inclusief een nieuwe 12v accu a 5k thb na 3 jaar.
    wegenbelasting 1k per jaar aangezien de belasting wordt bepaald door de cilinderinhoud en die hebben we niet, dus laagste categorie 1 k.
    verzekering first class 14k thb

    Zou er zo weer een kopen

  3. Seantung Trat zegt op

    Nu heb je een hele waslijst met informatie, maar boven aan de topic staat dus eigenlijk een vraag:
    Heb een elektrische auto besteld, is dit een goed idee?
    Ik ben bang dat je pas over enkele jaren antwoord hebt op je vraag.
    Die markt is nog relatief nieuw en er zijn ook veel nieuwe aanbieders op de markt waarvan niemand de uitkomst weet.

    • Eddy zegt op

      Seantung,

      hier heb je een heel belangrijk punt te pakken!

      Niemand weet het, maar deze overgang naar elektrisch zal heel ontwrichtend zijn voor de hele industrie.
      Als ik chat AI vraagt wie heeft in 2025 de sterkste kaarten om te overleven, dan krijg ik deze lijst:

      BYD, Geely w.o. Volvo, Chery [Omoda, Jaecoo], Changan [Deepal], Stellantis, Tesla, VW, Kia/Hyundai, Toyota, Honda.

      Ik vroeg waarom niet SAIC [MG] of GAC. SAIC’s groei in EV is niet zo spectaculair als Changan. GAC is wel groot in China, maar heeft nog geen merknaam en exporteert nog niet zoveel buiten China.

  4. Edward zegt op

    Bedankt voor het goed onderbouwde artikel. Dit zal me zeker helpen bij mijn eigen zoektocht.
    Overigens staat op mijn longlist ook nog de Ora Good Cat Ultra. Deze is met een prijs van 729.000 baht (inclusief thuislader) zeker interessant. De voorkant van de auto heeft een charmante uitstraling die doet denken aan de klassieke VW Beetle.

    • Eddy zegt op

      Edward, succes met je zoektocht. Ja mee eens, de VW Kever.

      Ik heb nog gecheckt, op dongchedi.com staan ook gebruikersreviews

      https://www.dongchedi.com/auto/series/score/4635-x-x-x-x-x

  5. Mark zegt op

    Er zijn nog wel een paar punten ter overdenking. Na 4 -5 jaar is wederverkoop praktisch onmogelijk. Vanwege het risico van degeneratie van de accu. Een accu cel vervangen betekent ook nog tienduizenden baht aan arbeidsloon. Het is enorm tijdrovend en moet door gespecialiseerde bedrijven gedaan worden. En dan zijn er nog de kosten van elektriciteit. Die is nu bijna 4 baht (incl.btw) en die ook alleen maar omhoog. En dan de zeer nabije toekomst voor EV auto’s. Die is er niet. China staptal over op hybrid. En als morgen iedereen in Bangkok alleen EV gaat rijden dan staat heel Thailand zonder stroom.

    • Eddy zegt op

      Mark,

      Er rijden Tesla’s rond met een accu SoH van 70% met 700.000 km op de teller. Deze Tesla doet het iets slechter dan de gemiddelde. Kom jij maar aan met een Duitse diesel met deze telleraantal en de oorspronkelijke motor ?

      https://youtube.com/shorts/HaqtgSkvhgE?si=WfMpLP62i-b4ECO6

      Oudere Tesla’s rijden rond met een NCM accu. Een LFP accu doet het in de regel beter, meer laadcycli, dus procentueel minder degradatie per 100.000km/kalenderjaar. Alleen we hebben nog geen overjarige LFP’s EV’s met deze records.

      Mee eens dat repareren van een accu duur is. Is het repareren van een benzinemotor dan wel goedkoop? Gelukkig hebben EV’s in Thailand garantie van minstens 8 jaar op de accu. Sommige MG modellen zelfs levenslange garantie. Vergelijk dit eens met hoeveel garantie je krijgt op een benzineauto.

      Als je verwacht dat elektriciteit duurder wordt, wat ik niet onderschrijf, dan kun je je op verzekeren door zonnepanelen op je dak te zetten. Ik krijg 10 jaar [contractueel vastgelegd] geld toe van PEA omdat ik overproduceer.

      Ook weer een bewering wat nergens op stoelt. Ten eerste de overgang naar EV gaat geleidelijk. Plan is in 2030 30% nieuwe EV/PHEV. Dit lijkt me ook nog ambitieus. En Thailand is geen bananenrepubliek die haar electriciteitsvoorziening niet plant.

  6. dirk zegt op

    Laat U zich wel eens verrassen in het leven, door een spontane aankoop. Of gaat u pas in restaurant eten, als u er tenminste tien van een gelijkwaardig nivevau van keuken tot tafel beoordeeld hebt.
    Maar ondanks dit, wens ik u toch veel rijplezier met uw nieuwe auto komende juni en dat U verwachtingen verwezenlijkt worden…

  7. Sjaak S zegt op

    Dat was een interessant artikel. Onze volgende auto (over een jaar of twee) wordt ook een elektrische of hybride auto. Op dit moment rijden we nog met plezier in onze “oude” Nissan Almera Sportec. Maar vorig jaar had ik bij BYD in Pranburi testritten kunnen maken met drie verschillende auto’s, en ik was onder de indruk van de kracht van de motor bij het optrekken. Wat ik vooral geweldig vind, is dat ze zo stil zijn. Onze Nissan maakt behoorlijk wat lawaai als de airco draait. Niet dat je daar veel van merkt als je in de auto zit, maar ik hoor het altijd wanneer mijn vrouw bij de poort aankomt.

    Ik ben ook een van die mensen die het minder leuk vinden dat je zo lang moet wachten tijdens het opladen van de auto. Maar wie weet wat er over een paar jaar allemaal mogelijk is. We hebben inmiddels zonnepanelen, dus in theorie zouden we flink op brandstof kunnen besparen. Bij zonnig weer hebben we altijd overcapaciteit.

    Die Aion UT ziet er geweldig uit. Ik zou ’m zo meteen willen hebben!

    Ik wens je veel plezier met je nieuwe voertuig!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website