Stimuleringsbeleid op z’n Thais

Door Klaas Klunder
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , ,
13 oktober 2019

Onlangs lanceerde de Thaise overheid een stimuleringsplan om de armere Thai financieel te helpen. Per persoon 1.000 Baht. Kan worden aangewend om een trip te maken of aankopen te doen in geselecteerde supermarkten.

Maar voordat je daarvan kunt profiteren zijn er een aantal dingen die moeten gebeuren of waar je rekening mee moet houden. De eerste is, dat de besteding buiten de eigen provincie moet plaatsvinden. Om te controleren of de betreffende persoon legaal aanspraak kan maken op het geld dient per handy een foto van de ID card te worden gestuurd naar de overheid (in het vervolg afgekort OV).

Als dat OK is stuurt de OV een app om te installeren op de handy. Met de app moet een zoom foto gemaakt van het gezicht en idcard tezamen en opgestuurd naar de OV om te controleren of foto en card foto identiek zijn. Klopt dat, dan maakt de OV het bedrag over naar de app met de datum waarop de besteding moet plaatsvinden.

Dan kan de trip starten, dus op naar de geselecteerde super in de nabije provincie. In de supermarkt kan het druk zijn. Er zijn foto’s op internet in omloop van honderden wachtende super karretjes voor de kassa. Enfin, als je aan de beurt bent wordt alles eenvoudig. Je opent de app en er wordt 1.000 baht van de rekening afgetrokken.

De bedoeling van dat circus is de armere Thai te helpen. Hoezo helpen? Je moet buiten de provincie reizen, kost geld en veel oudere Thai zijn nog nooit buiten het dorp geweest.

Dan moet je een handy hebben en er een foto mee kunnen opsturen naar de OV. Kan niet met de archaïsche handy’s die velen nog hebben. Trouwens, hoe doe je dat. Jouw handy moet ook nog een zoom hebben om een gezichtsfoto van voldoende kwaliteit te kunnen maken anders komen de foto’s misschien niet overeen.

Is dat gebeurd, dan moet je instaat zijn de app te installeren op je handy. De armere Thai kunnen meestal alleen de aan/uit knop vinden en het icoontje om een telefoongesprek te kunnen aannemen.

Trouwens, de aankoop moet op de aangegeven datum plaatsvinden anders gaat het feest niet door en was alle moeite voor niets!

Wie in de wereld denkt op deze wijze de beoogde doelgroep te bereiken en wie bedenkt zoiets? Of is er een andere verborgen agenda?

Ik herinner me een andere slogan die ook niet werkte. Makkelijker kunnen we het niet maken!!


» Laat een reactie achter


19 reacties op “Stimuleringsbeleid op z’n Thais”

  1. ruud zegt op

    Ik denk dat het niet meer is dan een reclamecampagne voor de overheid.
    Structurele bijstand zou zinniger zijn, als je arme mensen wilt helpen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • l.lagemaat zegt op

      Het is ook bedoeld om de omzet c.q.economie te stimuleren.
      Hopelijk niet te ver (andere provincie!) moeten rijden anders ben je het aan brandstof kwijt!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • ruud zegt op

        Structurele bijstand stimuleert de economie nog beter.
        Bovendien hebben alle arme inwoners van Thailand daar wat aan, in plaats van alleen de mensen dicht bij een provinciegrens.
        Verder wordt dat geld vooral lokaal (in de dorpen) uitgegeven op de markt en andere plekken, waar de arme mensen hun spullen kopen, en stimuleren de economie ter plaatse, inplaats van dat het geld wordt uitgegeven aan brandstof voor transport naar een andere provincie.(en terug)

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. klaas zegt op

    aanvulling. In het stukje is een fout geslopen. Op de datum moet zijn voor de datum. Vandaag een rit gemaakt naar de nabije provincie. In de supermarkt een drukte van belang. Assortiment matig. De meeste klanten lopen met een calculator om zo dicht mogelijk boven de 1000 thbt limiet te blijven.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Ger-Korat zegt op

      U bent de degene die het artikel plaatste. Geef dan als aanvulling dat men vrij is om het geld te besteden en dus helemaal niet vooraf in geselecteerde supermarkten. Mijn vriendin heeft diverse ondernemingen en elke ondernemer kan zich registreren en meedoen. Zelf zijn we gaan shoppen in Khon Kaen in BigC. Men kan ook contant geld vragen bij BigC en andere winkels. Reeds 2x op deze manier gegeten in TonTann, avond entertainment gebied in Khon Kaen dankzij contante uitbetaling. Ook was de reservering via de telefoon eenvoudig en niet, zoals u schrijft, ingewikkeld. Tien dagen x 1 miljoen registraties geven me hierin gelijk, in geen tijd alle 1miljoen vol,elke dag.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. l.lagemaat zegt op

    Dit is 11 september aangekondigd, aflloop 22 november

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  4. Johan zegt op

    Wij waren er mee bij de macro. Verschrikkelik druk en verschrikkelijk veel grote en dure Autos op de parkeerplaats

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • l.lagemaat zegt op

      Vandaag 13 okt. vrije dagen voor de mensen: herdenkingsdag overleden koning en Boeddha dag

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. Leo Th. zegt op

    Zoals jij de regeling omschrijft inderdaad een race vol met hindernissen. Desondanks schijnen toch velen de finish te bereiken getuige het feit dat er foto’s zijn met honderden mensen wachtend voor de kassa’s van de geselecteerde supermarkten. Waarom het zo nodeloos ingewikkeld is gemaakt blijft voor mij ook een raadsel. Overigens had ik nog nooit eerder van een ‘handy’ gehoord.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Ger-Korat zegt op

      In het Duits noemt men het “handy”, in Thailand heet het “phone” of “mobile”.

      Het 1000 baht projekt is niet voor de armeren maar voor iedere Thai boven de 18 jaar. De eerste ronde waren er 10 miljoen maximaal welke er ervan gebruik konden maken. Ik hoorde ook al dat er 700.000 verlopen termijnen zijn want niet op tijd ingewisseld, blijft dus 9,3 miljoen over. Van de ruim 50 miljoen Thais boven de 18 kwamen slechts 10 miljoen in aanmerking, de rest kijkt beteuterd.

      De tweede ronde kont er ook al aan, dan slechts 5 miljoen gelukkigen maar dan wel 1500 baht.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  6. Mark zegt op

    In essentie is en blijft het een overheidsmaatregel om binnenlandse consumptie te stimuleren. Aan de reacties te lezen ook een succesvolle, ondanks het “gedoe”. Het past in het Thaise systeem, goed voor de heersende macht, goed voor de rijke ondernemende families. Er zijn vele voorgaanden. Denk aan de 70.000 bath taksreductie op nieuwe auto’s, de rijstsubsidie, enz …

    In de EU worden de rentevoeten laag gehouden als steunmaatregelen. Over de effectiviteit van deze steunmaatregel wordt ook één en ander gezegd. Om nog maar te zwijgen van de “neveneffecten”, bvb. op de NL-pensioenfondsen, of over de systeemrisico’s bij een eerstvolgende recessie.

    Hetgeen in Thailand gebeurt is een vorm van “helikoptergeld” dat door tal van vooraanstaande economen bepleit wordt als alternatief voor de EU-monetaire ondersteuningspolitiek.

    Of het beter of slechter is durf ik niet beoordelen. Het stemt alleszins tot nadenken … over de (on)vrijheid van de markt en over de toekomst van de zgn. liberale wereldeconomie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • l.lagemaat zegt op

      Rentevoeten laag, belastingen omhoog!

      Zie wat er met de beloofde energierekeningen in Nederland gebeurde: fors duurder!
      Ik dacht in Rotterdam het jaarparkeer tarief 76 procent omhoog!

      Hoezo gepensioneerden indexatie? Ze hebben toch geen tractoren!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Ger-Korat zegt op

      De maatregel vind ik sociaal en wel omdat er slechts 4 miljoen Thais van de 11 miljoen welke aangifte inkomstenbelasting doen daadwerkelijk belasting betalen over hun inkomen ( met een arbeidsbevolking van 39 miljoen). De grote meerderheid van de Thais betaalt geen BTW want kleine ondernemers en kleine omzetten zijn vrijgesteld van BTW- heffing en -afdracht. Dan krijg je dat de rijkere groep in de samenleving uiteindelijk betaalt voor het herdelen van gelden ( van deze 1000 baht-regeling alsmede bijvoorbeeld de maandelijkse uitkering voor 11 miljoen Thais met een armenpas). Dus van mij mogen er meer van dit soort regelingen plaats vinden want goed voor de economie, goed voor het herverdelen van inkomens, goed voor extra belastingen indien in grote winkelketens uitgegeven en goed voor het humeur van vele Thais.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
      • ruud zegt op

        Het minimumloon verhogen lijkt me ook een goed idee voor de herverdeling van inkomens.

        Maar inderdaad vreemd genoeg moeten mensen met geld altijd betalen, voor mensen zonder geld.
        Ik vraag mij af hoe dit komt.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. Rob zegt op

    Nou de familie van mijn vriendin behoren echt niet tot de armste, maar toch konden 2 familieleden hier aanspraak op maken.
    Maar ik begreep dat het in tranches gaat van tig duizend, zij gaan niet naar een supermarkt, maar gaan naar een uitspanning waar ze kunnen zwemmen en gratis eten in een restaurant, meer heeft een Thai niet nodig. Alleen of je de economie een impuls geeft vraag ik me af, het lijkt mij zinvoller dat ze wat doen aan de dure bath zodat er meer toeristen komen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  8. Ger-Korat zegt op

    De maatregel vind ik sociaal en wel omdat er slechts 4 miljoen Thais van de 11 miljoen welke aangifte inkomstenbelasting doen daadwerkelijk belasting betalen over hun inkomen ( met een arbeidsbevolking van 39 miljoen). De grote meerderheid van de Thais betaalt geen BTW want kleine ondernemers en kleine omzetten zijn vrijgesteld van BTW- heffing en -afdracht. Dan krijg je dat de rijkere groep in de samenleving uiteindelijk betaalt voor het herdelen van gelden ( van deze 1000 baht-regeling alsmede bijvoorbeeld de maandelijkse uitkering voor 11 miljoen Thais met een armenpas). Dus van mij mogen er meer van dit soort regelingen plaats vinden want goed voor de economie, goed voor het herverdelen van inkomens, goed voor extra belastingen indien in grote winkelketens uitgegeven en goed voor het humeur van vele Thais.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • l.lagemaat zegt op

      De BTW heet hier VAT, kijk maar op een aantal afrekeningen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Ger-Korat zegt op

        Ja weet ik, in Europa ben ik al BTW specialist in diverse landen en nu dankzij de ondernemingen van mijn vriendin begin ik hier ook al aardig thuis te raken. Ik ging naar Thailand voor mijn rust, ben niet gepensioneerd maar een vijftiger, en nu al 3 jaar druk met financiele adviezen, overnames, belastingaangiftes, boekhouding, chauffeur zijn en andere hoofpijndossiers voor haar, begin al terug te verlangen naar Nederland, ha ha.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. jan si thep zegt op

    Ook hier in de ban van de 1.000 baht cadeau.
    Eerst s’nachts uit bed om op tijd aan te melden. Mislukt natuurlijk de eerste keer. Kan/mag niet helpen, kan het toch niet lezen.
    Heb je de buurvrouw al gevraagd die heeft het toch al 2 dagen geleden gedaan? Nee natuurlijk niet…..
    Uiteindelijk toch aangemeld werkt de latere verificatie van het gezicht met de ID card niet. Teveel afwijkend.
    Op naar de Krungthai bank, daar kunnen ze je verder helpen.
    Blijkbaar hebben meer mensen het probleem, 50 wachtenden voor u……

    Gelukt, buiten de provincie shoppen? Lopburi dan maar, kost 500 baht aan diesel. Ik hoor het wel wanneer.
    Toen bleef het stil dus ik vroeg wanneer willen jullie naar Lopburi?
    Hoeft niet, vlakbij is een supermarkt daar kun je 900 baht in cash krijgen, houden 100 baht commissie in. dat is veel beter..
    Het geld is inmiddels goed besteed en dichterbij!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website