Prepaid beltegoed in Thailand
Vele vakantiegangers die Thailand bezoeken zullen om met het thuisfront in contact te kunnen blijven een Thaise SIM-kaart voor hun mobiele telefoon aanschaffen.
Het zal je de kop niet kosten want voor 50 baht beschik je over een Thais telefoonnummer en met een aanvullend bedrag van honderd baht heb ja al een beltegoed. Dat tegoed heeft zoals tot op de dag van vandaag door de providers is bepaald een beperkte geldigheid. Telkens als je het beltegoed opwaardeert wordt ook de geldigheid van het tegoed verlengt. De gemiddelde Thai kletst heel wat weg via zijn of haar mobieltje en zal regelmatig het tegoed moeten aanvullen en daardoor over een lange geldigheidsdatum beschikken.
De toerist
Anders is het gesteld met de toerist die jaarlijks Thailand bezoekt. Die zal bij een volgend bezoek aan het land tot de conclusie komen dat zijn beltegoed is verlopen en de betreffende provider ook het telefoonnummer heeft laten vervallen omdat er geen tegoed meer op staat.
NBTC
De National Broadcasting Telecommunication Commission wil hier een eind aanmaken en heeft de vier grootste aanbieders te weten: AIS, DTAC, TOT Plc en CAT opdracht gegeven de beperkte geldigheidsdata voor telefoontegoeden op te heffen.
Nieuwe klanten die een prepaid tegoed willen aanschaffen moeten zich in de toekomst legitimeren aan de hand van een officieel document zoals bijvoorbeeld paspoort of voor de Thai de bekende ID-kaart.
Sancties
Om aan de bepalingen van de NBTC kracht toe te kennen zijn voor het niet nakomen sancties opgelegd. Voor het niet registreren van nieuwe klanten kan een fikse boete aan de providers worden opgelegd. Verder kunnen aan de drie netbeheerders; AIS, DTAC en True Move boetes van 100.000 baht per dag worden opgelegd wanneer men de prepaid tegoeden na bepaalde data laat vervallen.
Discussie
Met name omtrent de registratie van nieuwe prepaid-klanten is nogal wat discussie ontstaan. Er zal wel nog heel wat water door de Mekong rivier stromen alvorens spijkers met koppen worden geslagen en de partijen het eens zijn. Voorlopig lappen de providers de voorschriften van de NBTC aan de bekende Thaise laars.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Steden27 november 2024Pak Khlong, de bloemen- en groentemarkt van Bangkok
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
- Bezienswaardigheden12 oktober 2024Mijn pareltje in Bangkok
Het is niet ongebruikelijk om prepaid klanten te registreren. Duitsland doet dat bijvoorbeeld al sinds het begin van “prepaid”.
Echter zitten ook wel bezwaren aan het onbeperkt houdbaar maken van het beltegoed; De nummerreeks is niet oneindig en als je al die nummers in de lucht moet houden kom je ooit tegen een grens aan. Er zijn in Nederland al plannen om nummers uit te geven die 12 cijfers hebben (voorlopig alleen voor een bepaald soort nummer, niet voor “gewone” aansluitingen of mobiele nummers overigens).
En dat registeren…. ach, voor een paar baht zal vast wel iemand zijn naam op het registratieformulier willen zetten…. Zie ook dat gedoe over het openen van een bankrekening in Thailand. Kon vorig jaar ook niet meer op een 30-dagen visum. En nu kan het opeens weer wel (bij de juiste bank).
Nieuwe klanten zullen er niks aan hebben, maar mijn DTAC mobiele nummer is 365 dagen geldig na elke opwaardering (zelfs 10 baht).
@ Dennis Ik heb in de rubriek Nieuws uit Thailand al enkele keren over deze affaire geschreven. Begrijp nu pas, dankzij jouw reactie, wat het bezwaar van de providers tegen het schrappen van de geldigheidsduur is. Waarom registratie nodig is, begrijp ik evenwel nog niet. Kun je dat ook uitleggen? Ik heb zelf een Thais mobieltje, ook Dtac. Het hotel, waar ik nu woon, heeft een speciale telefoon waarmee het beltegoed bij alle providers online kan worden opgewaardeerd. Wordt veel gebruik van gemaakt door buurtbewoners.
Registratie dient (in mijn ogen) geen enkel nuttig doel anders dan het kunnen traceren van personen. Denk daarbij aan criminelen, terroristen, (politieke) tegenstanders etc etc.
@ Dennis Dat begrijp ik, Dennis. Maar wat drijft de NBTC om die eis nu te stellen. Daar ben ik toch wel erg benieuwd naar en wat me het meest irriteert is dat de collega-journalisten van Bangkok Post mij daarover in het ongewisse laten.
Dit wordt natuurlijk een onzinnige maatregel. Stel je koopt een simkaart bij 7 eleven moet je je kopie Id kaart of paspoort inleveren.
Nou daar zit niemand op te wachten en de provider mag wel een paar honderd extra medewekers aannemen omdat allemaal te registreren.
Als ik 1 x p. jaar een paar maanden naar TH ga is na, mijn tegoed opladen, de simkaart (het nummer) nog minstens 1 jaar geldig. (Inmiddels 5 jaar). 1-2 call.
En als de nummers “”op”” zijn komt er wel weer een nieuw nummer systeem.
Dat is toch hun zorg.
Frank F
Ik heb het anders gedaan. Ik heb een Happy Sim en ben naar een DTAC winkel gegaan en die hebben wat in de computer gezet bij mijn SIM zodat deze niet meer vervalt. Als ik de SIM opwaardeer met 100 Bht dan wordt deze weer verlengd met 1 jaar.
En dat is de manier waarop Dtac onderhands gehoorzaamt aan de geboden.
Tot volle ontevredenheid van AIS, derhalve maakt Dtac geen reclame voor deze manier van werken.
Voor wat betreft het in de lucht houden van al die nummers zou ik willen opmerken dat de jongeren toch wel erg vaak van nummer wisselen, vooral ook omdat simkaarten door de aanbieders en agenten om marktaandeel te verwerven te pas en te on pas voor de meest idiote redenen aangeboden worden.
Je zou dus kunnen zeggen, een koekje uit eigen bakkerij van eigen deeg als de nummers opraken.
Het registreren was een aantal jaren geleden ineens verplicht, omdat bij een aantal aanslagen, die in het zuiden waren gepleegd , een mobiele telefoon was gebruikt om de bommen tot ontploffing te brengen.
Later heb ik van de registratie nooit meer iets vernomen TIT, maar waarschijnlijk ook omdat het een niet te handhaven regel was. Bovendien konden de terroristen hun bommen ook wel op een andere manier laten ontploffen.
Ik heb ook een paar gelezen (ook via Dick) dat de geldigheidsduur bij het beltegoed was afgeschaft of zou worden afgeschaft.
Tot mijn teleurstelling was er een paar dagen geleden nog geen sprake van bij AIS/12call
Ik kreeg een sms-je, dat de geldigheidstermijn zou verlopen binnen een week en er
gestort moest worden om het nummer te behouden, terwijl er nog 700 baht beltegoed was.
Ik verleng de duur van mijn geldigheid bij D-Tac al sinds jaar en dag door het volgende in te toetsen en daarna op de beltoets te drukken: *113*180*9# Dat kost 12 baht op je tegoed. Het middelste getal is variabel al naargelang het aantal dagen dat je wil verlengen, in mijn voorbeeld dus 180 dagen, maar het kan ook in eenheden van bijv. 90, dus *113*90*9# (6 baht). Het laat zich raden waarom aan deze handige en goedkope methode al die jaren zo weinig bekendheid gegeven is.
Wij hebben ook al een aantal jaren dezelfde DTAC nummers in gebruik.
ik hoorde een paar dagen voor ons retour vertrek, 15-02-13, naar Nederland ook het bericht op de radio dat de nummers niet zomaar meer afgesloten mogen worden.
Op straffe van ……..
Wij zijn gemiddeld 2 a 3 maanden per jaar in Thailand.
Meestal verlengt onze dochter de nummers tot voldoende geldigheidsduur.
Waarschijnlijk doet zei dit ook op deze manier *113*180*9#
Hoe langer je verlengt des te meer het kost dacht ik.
Maar zou je dit ook zelf vanuit Nederland kunnen doen?
Of moet het nummer in Thailand zijn als je de geldigheid wilt verlengen.
ik denk dat je dit ook vanaf een ander, Thais, nummer kunt doen voor iemand.
In hoeverre dat nu nog wel of niet nodig is is dus nog niet voor 100% duidelijk.
Wij hebben de sims bij ons in Nederland.
En ze zijn ook actief voor buitenland gebruik.
Het is gewoon handig, en voor diverse dingen ook erg praktisch, als je nummers actief blijven.
ik vond net deze link waar het in staat,
http://thaisimtopup.com/shop/happydtac-top-up-paypal/
Nog 1 link,
http://bangkoklibrary.com/content/505-how-extend-credit-validity-happy-dtac-thailand-sim-cards