Overstromingen 2022

Door Ronny LatYa
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags:
11 oktober 2022

Met de recente overstromingen die Thailand treffen moet ik ook terug denken aan het najaar van 2011 en de overstromingen toen. Het was het jaar dat ik Thailandblog ontdekte en dit door die overstromingen. Thailandblog schreef toen dagelijks over de situatie met de meest recente cijfers.  

Zelf woonde we toen nog in Bangkapi en de dreiging van het water nam elk dag en uur toe.  Alles werd op een bepaald moment naar de 1ste verdieping verhuisd. Muurtjes werden voor de woningen gemetseld en zandzakjes aangesleurd.

Gelukkig hebben we uiteindelijk het water wel kunnen buiten houden. Familie en vrienden hadden minder geluk. In sommige huizen stond het water tot boven het 1ste verdiep. Ik herinner me nog dat we voedselpakketten maakte voor hun (zie foto). Die voedselpakken hebben we ondertussen ook weer gemaakt want in Ayutthaya, waar familie woont staat nu ook weer alles onder water (zie foto)Dat gaat niet weg tot de rivier zakt en kan dus  nog een tijdje duren.

Wikipedia schrijft er het volgende over:

“Severe flooding occurred during the 2011 monsoon season in Thailand. The flooding began at the end of July triggered by the landfall of Tropical Storm Nock-ten. These floods soon spread through the provinces of northern, northeastern, and central Thailand along the Mekong and Chao Phraya river basins. In October floodwaters reached the mouth of the Chao Phraya and inundated parts of the capital city of Bangkok. Flooding persisted in some areas until mid-January 2012, and resulted in a total of 815 deaths (with three missing) and 13.6 million people affected. Sixty-five of Thailand’s 76 provinces were declared flood disaster zones, and over 20,000 square kilometres (7,700 sq mi) of farmland was damaged.[1] The disaster has been described[by whom?] as “the worst flooding yet in terms of…water and people affected.”

2011 Thailand floods – Wikipedia

Wie wil teruglezen hoe het toen dagelijks op Thailandblog verscheen kan de zoekfunctie gebruiken (Overstromingen 2011), of onder “Onderwerpen” gaan kijken in de linker kolom “Overstromingen 2011”.

Over deze blogger

Ronny LatYa
Ronny LatYa
66 jaar en woont in Kanchanaburi/LatYa. Gehuwd in 2004 met zijn huidige Thaise vrouw.

Een carrière bij de Belgische Marine als Radiotelegrafist-Coder en Elektronische oorlogsvoering. De laatste 3 jaar in de Belgisch-Nederlandse Operationele School in Den Helder als onderwijstechnieker communicatie en Mentor. Sinds 2011 op (vervroegd) pensioen.

Hobby’s zijn vooral voetbal en wielrennen kijken, vissen, tuinieren, maar kan ook genieten van gewoon niets doen.

7 reacties op “Overstromingen 2022”

  1. Hans de K zegt op

    Beste Ronny,

    Sympathieke actie voor Ayutthaya; veel sterkte voor de dierbaren daar.
    Vooral die verhalen uit 2011 zijn erg indrukwekkend. Onvoorstelbaar dat Bangkapi toen blank stond; tijdens een paar maanden verblijf in 2019 in een condo in Ramkhamhaeng nam ik bijna dagelijks (mijn vrouw ging naar de University daar overdag) met de khlong-boat naar Bangkapi Mall en dat er daar jaren voordien veel meer water stond dan enkel in de khlongs is niet voor te stellen.

    Mogelijk ben je ook toen (2011) door de verveling op de eerste verdieping, buiten de ontdekking van dit blog ook maar meteen gaan ontwikkelen als gewaardeerd visumspecialst alhier (?). “Elk nadeel heb zijn voordeel”….!

    • RonnyLatYa zegt op

      Bangkapi The Mall ken ik natuurlijk zeer goed uit die tijd. We gingen er zelf regelmatig.

      Wij woonde toen op Lat Phrao 101. Een van de grotere zijstraten van Lat Phrao Road en niet zo ver van die Mall. Dat is nog allemaal op grondgebied van Khet Bangkapi.

      Lat Phrao Road langswaar de Mall is gelegen had toen met veel wateroverlast te maken. Maar het was toch vooral dan Khet Lat Phrao zelf, waar Lat Phrao Road naartoe liep.
      Ik kan me niet direct herinneren dat de Mall binnen met veel wateroverlast te maken had. Niettegenstaande de Khlong Saen Seap die er achter loopt en die overliep natuurlijk. Ligt ook allemaal wat hoger die Mall en het water van de Khlong liep dan eerder rechtstreeks naar de omliggende buurt en natuurlijk naar Lat Phrao Road.

      Wij namen trouwens ook steeds de Khlong Sean Saep boat service achter de Mall om naar Bangkok zelf te gaan. Was de snelste manier om in de binnenstad te geraken.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Khlong_Saen_Saep_boat_service
      Of geïnteresseerde moeten maar eens Googelen op Khlong Sean Saep boat service. Info over stopplaatsen en prijzen genoeg te vinden.
      Enkele tips.
      De motor staat meer richting het midden van de boot. Je kan ervoor of erachter plaatsnemen. Ga liefst zo ver mogelijk voor de motor zitten want die maakt een hels lawaai en zo heb je er minder last van.
      Trek de plastiek beschutting aan de zijkant tijdig omhoog wanneer boten elkaar kruisen. Toch als je aan de buitenkanten zit. Gewoon aan het touwtje trekken.
      Indien je minder goed te been bent toch goed oppassen want het op en afstappen is dan niet zo eenvoudig, zelfs gevaarlijk en het moet allemaal snel gebeuren.

      Maar die Khlong Sean Saep boat service krijgt binnenkort wel concurrentie. Ik kom er niet zo vaak meer nu we in Kanchanaburi wonen, maar toen we er in juli nog even waren zag ik dat zij al ver gevorderd waren met de Skytrain. Die heeft dan ook een BTS station vlak voor de Mall. Ik dacht dat in 2024 alles in gebruik moet genomen worden. Maar die boot nemen kost weinig en dat zal voor vele ook nog wel de reden zijn om die te blijven te gebruiken. Zal wel niet direct verdwijnen denk ik.

  2. Lung addie zegt op

    Prachtig en lovenswaardig initiatief beste Ronny.
    Dat is wat mensen in nood kunnen gebruiken: voedsel.

  3. GeertP zegt op

    Gaan we nog meemaken dat de overstromingen en de bijbehorende ellende tot het verleden behoren of gaat de thaise logica weer overwinnen?
    Er komt vanzelf een einde aan de regentijd en dan is het probleem weer opgelost.
    Ik weet nog dat ingenieursbureau Royal Haskoning een deltaplan had gemaakt voor Bangkok, te duur volgens de regering,duikboten en helikopters waar niemand mee kan vliegen zijn een veel betere investering.
    Met de huidige klimaatverandering zou ik maar haast maken, maar wie ben ik?

    • Tino Kuis zegt op

      In de regentijd kan er in Thailand in een halve dag soms meer neerslag zijn dan in Nederland in drie maanden. Natuurlijk zijn er altijd wel wat verbeteringen mogelijk maar ook Nederlandse water deskundigen hebben gezegd dat het onmogelijk is altijd en overal overstromingen te voorkomen. Dat is algemene logica. ‘Live with it’, pas je aan zeiden de Nederlanders.

      • William zegt op

        Natuurlijk is het ‘live with it’ Tino, maar dit is opnieuw een kwestie van het erger maken door menselijk handelen.
        Men is ook aan het lozen omdat dammen te vol zitten.
        Reden WANBEHEER iets wat vele jaren terug toen ik hier in Korat pakjes eten uit liep te delen met familie en buurt in de niet stedelijke gebieden ook het geval was.
        Dit is echt niet de eerste keer, het is gewoon dubbelop door moessonregens en looswater.
        Daar zijn andere kreten voor als ‘live with it’

        https://bit.ly/3rVw37O

    • Johnny BG zegt op

      Het blijft een interessant onderwerp. In de wereld liggen grote steden op aardbreuken waar het wachten is op een mega aardbeving of een hart van de economie ligt meters lager dan de zeespiegel. Nederland is een voorbeeld maar b.v. Bangkok en Jakarta zijn ook zinkende steden die zeer belangrijk zijn voor een economie.
      Uiteindelijk bepaalt het klimaat de leefomstandigheden van de mens en die laatste blijkt zeer flexibel te kunnen zijn als ik zo kijk naar mensen die het moeten doen met de hooggebergten zoals de Himalaya en in Bolivia en het bevroren leven op Groenland.
      Het aanpassingsvermogen is de rode lijn bij al het leven op aarde en daar vallen slachtoffers bij. De mensheid heeft daar een verdienmodel in gevonden in de vorm van verzekeringen die in sommige gevallen niet per se slecht zijn maar ook een keerzijde kunnen hebben …..


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website