Hotelprijzen in Thailand gestegen door toename vraag

Door Redactie
Geplaatst in Hotels
Tags: ,
8 maart 2013

De gemiddelde prijs van een hotelkamer is in 2012 wereldwijd met 3% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar, zo blijkt uit de laatste Hotels.com Hotel Price Index (HPI).

Dit stijgingspercentage is lager dan de 4% toename in 2011. De problemen in de eurozone haalden het wereldwijde gemiddelde naar beneden en vertraagden de groei tijdens de tweede helft van het jaar.

Drie regio’s onderscheiden zich van de rest van de wereld. De Caraïben kenden een stijging van 6%, Noord-Amerika noteerde zijn beste resultaat uit de afgelopen jaren met een stijging van 5% en de Pacific noteerde 4% groei. Azië steeg met 2% en Latijns-Amerika met 1%, terwijl de regio Europa en het Midden-Oosten een lichte daling liet zien.

Sinds de lancering in 2004 brengt de HPI de prijzen in kaart die mensen over de hele wereld daadwerkelijk betaalden voor hun hotelovernachtingen. De index van 2012 staat op 107, tien punten onder de piek van 117 uit 2007 en slechts licht boven het niveau van 106 uit 2005.

Herstellende hotelprijzen Thailand

In Azië veroorzaakten verschillende ontwikkelingen prijsstijgingen en -dalingen. In India leidde een sterke daling van de roepie tot verlagingen van de tarieven, de gespannen politieke situatie rond de eilanden in de Oost-Chinese Zee hadden een verschuiving van de vraag tot gevolg en prijzen herstelden zich van de aardbeving, tsunami en nucleaire ramp in Japan en de overstromingen in Thailand. De aanhoudende toename van het aantal Chinese internationale reizigers kwam de bezettingsgraad ten goede en ook de uitbreiding van het aanbod van prijsvechters vergrootte de reismogelijkheden in de regio.

Nederlandse hotels goedkoper

De crisis in de eurozone beïnvloedde niet alleen de hotelprijzen binnen haar eigen grenzen, maar had een domino-effect op andere regio’s, doordat de financiële onzekerheid een verdampende uitwerking had op reisplannen. In Nederland betaalden reizigers uit de eurozone in 2012 met een gemiddelde hotelprijs van €108 per overnachting 2% minder dan in 2011. Door de crisis in de eurozone zwakte de zakelijke vraag vanuit Europa ernstig af tijdens de tweede helft van het jaar. Amsterdam bleef ondanks een 3% daling de duurste hotelbestemming in Nederland voor reizigers uit de eurozone, met een gemiddelde prijs van €120 per overnachting.

All inclusive vakanties

In het Caribisch gebied ging de gemiddeld betaalde prijs omhoog door de trend van all-inclusive vakanties. De VS kende een toestroom van internationale bezoekers in 2012, wat betekende dat hotels minder snel genoodzaakt waren om hun prijzen te verlagen. In de Pacific bleven de groeiende mijnbouwsector in Australië en de kracht van de Australische dollar de hotelprijzen in steden sterk opdrijven, maar enkele toeristenbestemmingen – die sterk afhankelijk zijn van de inkomende vraag – kregen het hierdoor moeilijker. Latijns-Amerika kende de afgelopen jaren een langdurige periode waarin de door reizigers betaalde prijzen onafgebroken omhoog gingen. Die stijging wordt voornamelijk aangewakkerd door de sterk groeiende economieën in de twee belangrijkste markten, Brazilië en Mexico.

“Het internationale toerisme zal naar verwachting weer toenemen in 2013”, zegt David Roche van Hotels.com. “De focus van de hospitality industry verplaatst zicht steeds verder naar het Oosten, waar de groei het sterkst is en waar de reismarkt wordt gestimuleerd door een nieuwe infrastructuur. De Aziatisch-Pacifische regio kreeg twee keer zoveel nieuwe hotelkamers als Europa in 2012 en zal 40% van de wereldwijde nieuwbouw voor haar rekening nemen in 2013. De prijzen stijgen er, maar de regio biedt reizigers nog altijd een voordelig aanbod met de laagste prijzen ter wereld.”


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website